Progresul, ianuarie-iunie 1865 (Anul 3, nr. 1-71)

1865-04-22 / nr. 43

No. 43. ANUL Ili FOAEA PTJBLICATIUNILOE OFICIALE DIA RESORTUL OTFRTEÎ DE APEL IN JASai [Treno&19t ’»me^se face li Tipografi« H. Goldner, slitia ILirittttigifll. Diatei se publica de l& 3- Scoaie pe cepfamas*. Abonacaeanul re ap 111 lei, pe patru Innî 37 lei iasi!, Joi 22 Aprilie 1885, ia districtele Rom&aie!, pranr.raeratirinea ae face ia binrouîi ,»osala. Inserarea va.nl rând de 38 Utere costa o» lea, enreai flaovîvi iaşii 22 Aprilie. Revista Politică încâ un asasinat înfricoşat, comis în zioa mare şi în mijlocul Parisului. De o oara d^tâ ne vrând a crede la o crimâ aşa de mare, nici am voit a face menţiune de ea în ziarul nostru, înse în urmâ au venit alte numere de ziare străine care nu confirmaţii faptul şi ne-au adus şi ore-oare detaliî. Crima de care vorbim, s’au făcut la Paris în ambasada Rusiei, dar victima lovită este un tănâr ataşat la o ambasadă şi se numeşte Baş. Detaliele ce ne dau şi Independinţa Belgicâ şi Ost-deutsche-Postu sunt următoarele : Autorul atentatului este un ecs ofiţer din armata rusascâ cu numele Nekkencoff în etate de 28 de ani. Eşind din Rusia cu o sumâ de bani însâmnâtoare, au vizitat mai muțe ţerî şi în cele din urmâ au venit la Paris unde se afla cam de vreo şese săptămâni. Remasa fâră mijloace, el s’a şi presentat la 22 Aprilie la ambasada Rusiei în speranţă de a dobândi banii trebuitori pentru a se înturna în Rusia. Unii ziefi că scopul lui ar fi fost de a merge la Nissa pentru a vedea pe împăratul. Dar ori cum ar fi, cererea lui au fost refusatâ. La 94 a lunei pe la 3 ore dupâ ameazâ au venit de a doua orâ la ambasadâ re’noindu’şi cererea sa, şi în cele din urmă s’au adresat şi la D. Balşîi, june ataşat la ambasadâ. Fiind refusat, el scasa un pumnariu şi, cu mare violinţa, dete acestuia doua lovituri, una la spate şi alta la gâtu. La vuetul luptei şi la strigările celui atacat, au alergat un oficiant de biurou şi cuclarul Picolo. Asasinul se raptzi şi asupra acestor doi, şi au rănit grav pe acel dintâiu. Atunci Picolo, mai puţin rănit, înarmându-se cu o mâciucâ începu a lovi cu ea pe ucigaşii carele acum se retrăgea Cu toate aceste, ucigătorul era aproape aâ scapei dacâ n’ar fi intervenit un sergent de poliție carele se râp zi cu îndrâsnealâ asupra Iul, și cu toatâ revista Ce au opus acesta, sergentul au putut în fine a’l desarma, încât pentru D. Balşu, deşi rânile lui sunt foarte grave, este speranţă, după socotinţa D. N'laton, doctor forte celebru, că va putea scâpa. Oddeutache-Post vrea a şti ca D. Balşu ar fi şi murit, îride aceasta e puţin probabil fiind câ versiunea de mai sus e cu mult mai veridicâ, pentru câ este publicată de Gazeta Tribunalelor din Francia, pe care o relatează Independința Belgicâ din care am estras’o şi noi. — Relative la evenimentele tragice din America, gâaim în Ostdeutsche-Post detaliele următoare: Ambasadorul American de la London D. Adams au publicat depeşele ministrului de resbel Stanton care confirmă omorul preşedintelui Lincoln. Generalul Grant a scopit, prin întâmplare, de asasinat care au fost bine plânuii. Sunt dovezi despre o conjuraţiune de rebeli, pentru a subreni în ajutorul sudului. Ucigătorul preşedintelui, numit Bikoa Booth, dupâ cum se arăta, este fiul unui autor de tragedie numit Iuliu Brut Brut, şi era în mare fivare la publicul de la Mobile. în Anglia, toţi membrii Camerii comunilor fără deosebire de partitu, au presentatu ambasadorului Uniune! adresele lor de condoleantâ. Despre adele, de la America, sunt informaţiuni ca secretariatul de stat, în timpul morbului lui Seward, este administrator de Hunter. Jonson, vicepreşedintele, mânţine cabinetul acesta. Starea lui Seward este neschimbata dar multumitoare. Starea lui Friderich Seward este critică. Ucigătorii n’au fost prinși.— De la câmpul de resbel încâ nu sunt date positive; mai sunt doi generali ai sudului carii încă nu s au supus; înse starea armatelor lor nu irspiră nici o temere despre vre o resistințâ seriosâ și îndelungată. — împâratul Rusiei, mergând la Nissa au trecuţii prin Paris, unde, la staţiunea drumului de fieru, au fost înlimpinat de împâratul Napoleon cu carele au petrecut vreo 20 de minute, pănâ la pornirea tronului. împâratul au gâsit pe marele duce încâ în viaţâ. Logodnica marelui duce, principesa Dagmar de Danemarca, au găsit de asercine pe principe în viaţă. Ei au putut a cunoşte şi pe părintele seu şi pe logodnică, de la carişi-au luat un dubosit adieu. Corpul defunctului au fost îmbarcat la 28 Aprilie pe bastimentul Rosan „Alexandru Newsky“ şi va fi transportat în Rusia. Junele principe avea 22 de ani. O ordonanţa a guvernului francesc au prescris ca în tot timpul ceremoniilor se vor face onorurile civile şi militare până la pornirea sa din pământul Franciei. Bastimentul frances L’invincible va însoţi pe acel Roaian până în largul mării, şi la despărţire va saluta pe acel Rosian. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Prefectura Poliţiei Iaşii, No. 7478, îu privirea mijlocire! Tribunalului de Iaşi secţia a II No. 5663, priimită în original cu adresa Prefecturei districtului Iaşi No. 6412, se publica un termin de 40 zile, pntru vânzarea unei brăţelete de aur, cu dieamanturî 1, 5 brilanturi, o tabla de argintii şi 12 cuţite tot de argintii cu ascuţitele de oţâlu, amanetate de D-nu Mariea Hartuhrî, la D. Doctor Blaustein pentru 281 galb., ca concurenţii ce vor voi a le cumpara, în ziua ecspirarei terminului numerat de la data Foael, sâ se prezinte în Camera acestei Prefecturi când are a se face vânzarea arătatelor obiecte, deșteptându-se pe D nedebitoarea câ dacâ în lăuntrul acestui termin, nu va regula îndestularea creditoriuluî, hotărât se va vinde amanetele. Prefectura district. Iaşii. No. 6618. Se aduce la cunoştinţa publicâ urmâtorea depeşa telegrafică prilioitâ la 21 Aprilie curent de la D. Ministru de Finense. „Faceţi a se publica îndatâ în tot cuprinsul districtului câ în cursul lunei lui Maiu, tîutlunul şi tabacurile se vor vinde totu prin Lutfungul şi tabaceul stabiliţi în diferite localităţi. Prefectura district. Bacov. No. 4649. Asigurându-se un bou de la neguţitoriu Moise Anghela, în pretenţia unor locuitori din comuna Racova, se publica termin de 40 zile, concurenţii sâ se prezinte la sub Prefectul Bistriţa de sus unde se vinde. No. 4217. Urmând a se vinde licitativ, o eapâ şi o reâezâ de 8 suT, asigurate de la Dumitru Turtilâ în protecţia D-luî Şulamu Balon, se publicâ termin de 40 zile spre ştiinţa concurenţilor, ca la împlinirea arătatului termin sâ se înfâţoşezâ la Poliţie a târgului Ocnei, unde urmează a se face mezatul. No. 5183. Pentru vinderea vinului şi altor obiecte a Mona St. Precista şi Râducanu din târgul Ocna, regulându-se din nou termin la 4 a viitoarei lud Maia, se publicâ mencionatul termin ca maşterei ce vor fi doritori a lua asemenea obiecte, sâ se înfâţoşezâ în Camera Poliţiei Ocna, unde urmează a se ţine licitaţia. Prefectura district. Covurluiu. No. 3741. Sub-Prefectul de Prutu, prin raportulu No. 1410, aratâ câ la satul Frumuşica, au picat de pripas unu cal cu pârul murg închis, pete albe pe spinare, coama tunsâ ear de cordă berea, se publicâ aflarea păgubașului care în terminul legiuit, sâ se prezinte aice cu dovezi legile spre a ’i se elibera acel calu. Prefectura district, râlciii. No. 195. Fiind câ nici la l-iu Ianuarie cându s’au împlinit terminul de 40 zile publicat prin Foaea No. 154 din 23 Noemvrie trecut 1864, pentru vinderea acelor 25 chile grâu netrierat înplinit de la D. Andrei Curtezu, a conta restului de bani ce are a mal da D-lui C. Buzdugan, nu s’au prezentat vre un concurent ca să cumpere asemenea grâu, sau regulat alt termin de 40 zile, se publicâ spre înştiinţarea amatorilor ce vor fi de a cumpără acel grâu carii la împlinirea terminalul mencionat socotit de la data Foael, sâ se prezinte în Camera acestei Prefecturi unde are a se ţine licitaţie». Prefectura district. Roman. No. 3599. In urmarea Oficiel D-luî Ministru Justiiei Cultelor şi Instrucţiune! publice No. 12579, la 30 Martie urmând sâ se ţie licitaţie la desfiinţatul schitu Giurgenii din acest judeţu, pentru vinderea obiectelor de menaju de acolo, se publicâ în comunii, ca amatorii de a cumpâra acele obiecte, în atâtata zi, sâ se prezinte la zisul schitu unde are a se efectua mezatul. No. 3537. La neurmarea D-luî Emanoil Cilibiu, cu plata banilor ce i se reclamâ de D. Victor Dobias, plenipotentul D sale Ingineriului lul Dobias, asigurându-se 2 pârechi boi, care urmează a se vinde licitaţia, se publicâ termin de 40 zile socotit de la data Foael, la împlinirea carnea amatorii de al cumpăra, sâ se prezinte în Camera acestei Prefecturi, unde are a se efectua mezatul. Prefectura district. Suceava. No. 2930. De la locuitorii comunei Sasea, spre îndestularea D-lui Petru Gogoșescu, cu nişte bani, seci atrându se 2 topoarâ, 1 bardâ, 6 cojoace, 6 sucmane, 1 contâsî, 1 scurteică fimelascâ, 6 vaci, 4 viţel, 4 mânzaţî, 1 bou, 9 oi şi 1 siogu fân, se publicâ ca concurenţii la respirarea terminului legiuit, sâ se înfâţoşezâ la sub-Prefectura de Moldova. No. 2426. De la Halm Bolditu, sechestrându-se 2 serii, pentru îndestularea D-luî Iancu Şvarţ, cu 178 lei 20 parale şi procentul, se publica ca amatorii de a cumpăra, sa se prezinte la Poliţie după espirarea terminului de 40 zile. No. 2424. De la D. Moria Falbişi, împlinindu sa 4 perechi botine, pentru îndestularea D-luî A. Tomaşeschi cu 100 iei, costul a 2 oca bomboane, se publica ca la respirarea terminului de 40 zile, concurenţii sâ se prezinte la Poliţie unde se va trce mesăturii. Prefectura district. Tutova. No. 6143. A conta banilor cu care Sf. sa Veniamin Arhiepiscop, datoreşte D-luî Costache Radeşu, asigurându se de la debitare 23 chile popuşoi nebâtuţi, se publicâ ca concurenţii ce se vor gâsi a le cumpăra, ea se înfâţoşezâ în Camera sub Prefecture plasei Ptreschivu, dupâ împlinirea terminului de 40 zile socotit de la data Foael, când urmeazâ a se fini mezatul cu forum cuvenită. No. 6426. A cota banilor cu care D. Vasile Iamandi, datoreşte evreului Sinii Corman, asigurându- se de la debitor 3 cai şi o câruţâ ungurească, se publicâ ca concurenţii ce se vor gâsi a cumpâra atâta caii cât şi trăsura sâ se înfăţoşezâ la Camera Prefecture! dupâ împlinirea terminului de 40 zile socotit de la data Foael, când are a se fini mezatul cu forma cuvenita. No 6423. La neurmarea D lui Iancu Iamandi, cu reapunderea banilor, cel datoreste D-nei Maria Costin, asigurându-se de la debitare, unu caiu si o trâsurâ, se publica ca concurenţii ce se vor găsi a cumpâra cele arâtate, sâ se înfâţoşezâ la Camera Poliţiei oraşul Bârlad, dupâ împlinirea terminului de 40 zile socotit de la data Foael, când urmează a se fini mezatul acolo cu forma cuvenita. No. 6420. A conta banilor cu care individul Hristachi Nechita, datoreşte individului Petrache Surugiu, sechestrându-se de la debitare un bou, se publică ca concurenţii ce se vor găsi al cumpâra, să se înfâţoşeze la Camera sub Prefecturea plasei Corod, dupâ împlinirea terminului de 40 zile socotit de la daţi Foacî, ciind are a se fini mezatul cu forma cuvenită.