Progresul, ianuarie-iunie 1867 (Anul 5, nr. 1-47)

1867-01-14 / nr. 3

PROGRESUL dacă în intervalul precitat cumpărătorul nu va depune garanțiea definitivă, atunci autoritatea comunală va revinde antrepriza și pentru pagubile ce ar fi resulta din revindere se va despăgubi din garanțiea depusa, și la neajunsă din orice altă avere a întreprinzătorului, când însă la revindere ar resulta spori! peste preţul adjudecaţiei, acel sporiu va rămâne în benefi- ciul casei comunale. ^__ Art. VII. La concurenţă şi lucrarea în arendă a acestei tacse sunt primiţi şi supuşii streini, cu condiţie însă de a aduce mai întâi o declaraţie în scris de la protecţiunea de care depind, cum că vor fi supuşi legilor ţarei întocmai ca şi pământenii, atât el cât şi asociaţii, moştenitorii sau garanţii lor, pe tot timpul duratei contractului de arendare, şi a neînţelegirilor ce ar pute să resulte din neurmarea lui cu exactitate. Acei din streini care vor tăgădui calitatea lorii de supuşi, şi vor concura la licitaţie nu vor mai putea invoca nici o protecţiune streină pentru tot ce priveşte această antreprize, ce vor fi consideraţi ca pământeni. Art. VIII. Plata publicaţiilor înaintite în privirea acestei antreprize, şi a condiţiunilor de faţă priveşte pe persoana asupra cartea se va urma adjudecaţiea, şi o va restitui la casa comunală odată cu preschimbarea garanţiei provisorie în garanţia definitivă. No. IX. Condiţiuni pentru contractu. Prin care noi Primarile urbei Iaşi declarăm că dăm în antreprize D-lui............................................ de profesiune.........................domiciliat .... pe timp de 2 ani 11 luni începători de la 1 Fevruarie 1867, şi până la finele lui Decemvrie 1869, tacsa esistentă a cotitului, şi anume : a) . A tuturor vaselor care voru întră în oraşă şi târguşoarele dependinţe de dânsul în raza sa actuală, sau în acea ce s’ar statornici în intervalul acestor 2 ani şi 11 luni, şi anume: vasă cu vin, rachiu, gază, păcură, dohot, şi alte lipiide care în comerciu se obicinuesc a se măsura cu vadra sau cotul. b) . Aseminea a tuturor vaselor cu de acelaşi liquide ce s’ar manipula în lâuntrul oraşului şi a târguşorelor, şi numai atuncea, când cotirea s’ară cere de părţile interesante, cu următoarele condiţii. Art. 1. D-luî întreprinzetorul la măsurâturile ce ar face are drept a lua tacsa căte 60 par,cursul pieţei de un vas cu rachiu, şi câte un leu cursul pieţei de un vas cu vin, gaz, păcură, dohot, şi alte liquide ce se obiciniesc în comerciu, a se măsura cu vadra sau cu cotul, pentru primirea tacsei va da chitanţă tipă- rită, vasele de transit sunt scutite de tacsa cotitului, , la aseminea plată de tacsă va fi supusă şi Primăria pentru veniturile percepţiei in regie. Art. 11. Atât cotul precum şi toate ceie-lalte mă- suri cu care are a se servi D-lui antreprinorul voru fi stempluite de Primărie. Art. III. Antreprinorul este obligata a’şî are pe compta sa unu numeri îndestulători de cotari, care să ştie ceti şi scrie, şi împărţit atât pe la toate barierile pe unde se impoartă liquide supusă măsurarei sau cotirei, cât şi în lâuntrul tărgului, el sunt datori a merge îndată ce ar fi chiemaţi, iu oricare Zi şi timpii, spre îndeplinirea îndatorirei lor. Art. IV. Pe toţi oamenii cel va avea rânduiţi pentru cotit şi măsurat, întreprinorul ii va angaja dintre cei mul cu bune purtări şi cu garanţie îndestulătoare, căci la din contra pentru orice necuviinţă fraudă sau intârziere la chemare, pe fâptuitoriu se va trimete de câtre autoritatea comunală înaintea Tribunalului respectivă, pentru a li se aplica penalitatea cuvenită, iar pe de alta întreprinzetorul va rămânea respunzetoriu, pentru toate pagubile cauzate de oamenii sei. Art. V. Preţul anuală de lei.....................cursul tesaurului ce uă rezultat la licitaţie, se va respunde de intreprinzetori, mensual adecă câte o a 12 parte, anticipate la începutul fiecâriea luni, varsarea se va face la casierie a Primăriei, de la care va lua chitanţă tipărită in regulă sub semnătura casieriului, și fărâ care ori ce alt titlu nu se va considera de valabilă, in finer. antreprinoră sub nici ună protecată nu poate opri vrună bană din plata câștiurilor, ce este obligat a plăti după contractă. Art. VI. (’âmi antreprinorul nu ar plăti câștiurile la terminile trisate, sau ară caleA vreuna din condiţiile contractului. Autoritatea comunală ii va putea lua din mână adunarea acestui venită, fără judecată şi ală căuta pe compta sa până la revindere, incastind veniturile in casa comunală, şi platindă din ele cheltuelele de lerindă, de percepție și de privighere, iar pe de alta va pute revinde această antrepriza și paguba ce ar rezulta din aceasta va fi pe compta garanției depuse, dacă garanțiea va fi hipotecara. Autoritatea comunală o va pute ataca de îndată prin locurile competente, fără judecată sau alte lucrări prealabile, care va fi în bani despăgubirea casei comunale se va opera asupra acestei sumi carâșî ţara judecată, în cază de neajungerea garanției pentru achitarea deferenței, pe totă cursul anilor până la respirarea contractului, se va procede la urmărirea altei averi a întreprinzătorului, contorul legilor. Art. VII. Antreprenorul nu este liber a trece sau a sub arenda antrepriza fără prealabila învoire a Primăriei. Art. VIII. Dacă în cursul acestui contract se va decide desființarea sau modificarea acestei facse, atunce contractul antreprizei va avea lucrarea numai până la finele lui Dechemvrie a anului în care s’ar lua asemenea decisiune, iar pentru cei viitori contractul va rămânea desfiinţat, şi antreprinorul sau garantul seu nu va pute face pentru aceasta nici un felu de pretenţie contra Primăriei. Art. IX. Pentru totu ce priiveşte la această antrepriză, antreprenorul moştenitorii sau garantul seu gâsindu-se supuşi streini vor fi consideraţi ca pământeni, şi prin urmare nu vor pute invoca intervenirea protecţiunelor ei. Art. X. Potrivit condiţiunelor de adjudecaţie, antreprenorul a depusă la casa comunală garanţia de .......................................................în bani, în bonuri de tesauru sau în fondul....................................... şi cu care se va urma potrivită condiţiunilor antreprizei. Pentru Primar I. Gusti. Secretar Antonescu. Șefă Trantomir. No. 8215. 1866 Dechemvrie 20. No. 247. Domnul Comisariu cvartalului al 2-lea cu raportul No. 92, am presentat o vacă de pripasă ce de mai mult timpi se poartă prin mahalale, fără a se cunoaște cine ar fi proprietarul ei, care semnele vacei sunt: la păr porumbă gălbue, coarnele greblişe, scurte, şi cel din dreapta corn rupt, aşadar Primâriea publică aflarea păgubaşului acestei vite, cu adăogire, că dacă nu se va înfăţoşa în termin de 10 zile de la data Foael, vaca se va vinde licitaţivă, şi din preţul ei se va plăti costul întreţinere, a publicaţiilor de faţă şi a altor cheltuele, iar restul se va încasui între veniturile comunale. No. 13. Urmând a se da în antrepriză tacsa puse asupra vinaţelor fine, lichior, chiraso, şampanie, romă etc., şi gază de totă solul, se publică terminul de 40 Zile contată de la data Foael, spre deşteptarea amatorilor ce ar fi, care să se prezinte în Camera Primăriei in cea întâi Zi după espirarea acelor 40 Zile însoţiţi de garanţii legale, spre a se urma licitaţiei după condiţiile de mai gios, lamurindu-se că adjudecaţiea definitivă are a se face în a 8 Zi din Ziua licitaţii, când oricare amatoră poate concura dacă va oferi un beneficii de 5 °C peste acel eşit la licitaţie. CONDIŢII. După care se dă în antrepriză tacsa vinaţelor fine, lichioră, chiraso, rom, şampanie etc. şi gază de totă soiul, pe timpă de la data contractului, până la 1 Ianuarie 1868, refăcute de consiliu la şedinţa de la 23 Dechemvrie 1860. I. ) Orî ce persoană este admisă a concura la li- citaţie dacă va depune garanţa de 100 galb.ii numărătoare sau în fondă de îndoită valoră, considerată ca radium, care garanţa o va priimi înapoi numai după ce va depune garanţa prevâzutâ la art. 11 de mai gios, care depuind o asemenea garanţâ în termen de 10 zile numerate din Zi°a adjudecaţii definitive, atuncea antrepriza se va scoate din nou în licitaţie, şi orice neajuns ară resulta îl va respunde cu radiumul depusă, sau nefiind acesta suficientă, se va proceda împlinirea din orice avere a sa, conform legei de urmărire. II. ) Antreprenorul este in drept a lua pe obiectele menționate la acestă articol ce ar intra pe teritoriul comunei, spre vândare următoarele tacse in cursul fiscului : a) . Pentru orice soiă de vinaţe fine, lichior, chiraso şi şampanie aduse in butelci, câte 2 lei de una oca, socotindu se ace tacse in proporţiune cu mărimea butelcilor pe calculul de 2 lei oca. b) . Pentru orice soiă de vinaţe fine, lichior şi chiraso, aduse în vase mai mari saă butoae, câte 2 lei de una oca, mâsurându se acele vase saă cu oca saă cu cotul. c) . Pentru fiecare oca rom aduse în butoae, vase saă butelei, mâsurându-se saă cu oca saă cu cotul, câte un lei de una oca. d) . Pentru fiecare oca gază de orice soiă ce se întrebuinţase pentru luminarisire, adusă în vase sau butoae, câte 1 leă de una oca, mâsurându-se acele vase cu cotul, este scutită de plata tacsei gazul! întrebuinţată pentru iluminarea oraşului, dar dovedindu-se că antreprenorul iluminarel oraşului ară vinde din gazul! întrebuinţată pentru ace trebuinţă, se va ştrefui cu o îndoită tacsă câtrâ antreprinor, şi osebit câte 5 lei de fiecare oca în folosul casei comunale. III. ) Nimine fără osebire, nu va pute aduce asemenea băuturi saă gază în oraş! fără a plăti tacsa ficsatâ saă a încunoştiinţa chiar de la barieră pe oamenii antreprinorului despre asemenea băuturi ce ar importa în oraşă, fiind datori antreprinorul prin agenţii sei, saă a le elibera hitelă de intrare, saă a veni cu eî de îndată la cancelaria antreprinorului pentru măsurarea şi plata tacsei, celă ce se va dovedi îngăduind intrarea unor asemenea băuturi va fi supusă a se lua controbând obiectele ce s’ar afla, în folosul antreprinorului. IV. ) Antreprinorul în unire cu un agentă a Primăriei este datorit! a constata cantitatea băuturilor și gazul prevâzut la art. 2 de mai sus, depuse prin dughenile şi magaziile oraşului chiar din Ziua priimirea contractului, datoria fiind a stărui pentru a se termina această operaţie până în termină de 3 zile, în care interval întroducându-se de aceste băuturi şi gază, nu le va putea importa în oraşă fără ştirea Primăriei, şi pe câtă cantitate se va constata, are dreptul și elă a lasa succesorului sec la espirarea contractului, și la cază când ar prisosi o câtime mai mare de câtă acea aflată la darea contractului, va fi obligată a plăti câtrâ succesorile seă după prețurile stipulate la art. 2 citată mal sus, iar la cază când nu ară fi în oraşă suma câtă la ace operaţie s’ar găsi, nu va pute face nici o pretenţie şi nici va pute fi învoită a introduce în oraşă asemenea băuturi din momentul espirarel contractului. . .) Antreprinorul este datori! ca toţi oamenii cel va ave însercinaţî cu adunarea tacseloră, s’îl mărginească cu desăvârşire de la ori ce abusă, precum şi cu luarea de mă bană macară peste tacsele frcsate, căci când unii ca aciea s’ar dovedi cu aşa ne ertate urmări, vor fi supus! înfrânărei ce li s’ar otârâ după legi, ear antreprinorul va fi responsabil pe de o parte cu despăgubirea asupriţilor, iar pe de alta supusă la condiţiea despre care se face menţiune la art. XI, de mai gios. VI.) Pentru intrarea în oraşă a obiectelor supuse la tacsa acestei antreprize, antreprenorul pentru fiecare din aceste obiecte de priimirea tacsei va elibera cuvenitele bilete, iar dacă din asemenea obiecte ară trece transit! prin orașă, vor fi libere de plata tacsel, cu aceasta însă de a face cunoscut despre acest transit antreprinorului care va fi datorii! a elibera un bilet! pentru sloboda trecere, și la cază când antreprinorul nu ar voial oferă un asemea bilet, persona interesantă va fi în drept la arata Primăriei, care va desposa de libertatea trecerei, la casă însă când din acele obiecte de transit se va dovedi că s’aă întrebuinţată câtă de puţină în oraşă, totă obiectul se va lua contrabant în folosul antreprinorului, datori! fiind inse antreprinorul a da oamenii sel de la bariera întâi! până la bariera estrel, pentru asemenea vase. II.) Prețul cu care se va adjudeca acest venită, antreprinorul f îlă va respunde la casa comunală cu analogie pe fiecare lună înainte în cursul fiscului şi în ori ce monedă aur şi argint, afară de sfanţi ruseşti cu fracţiile loră. VIII. ) Sub nici un cuvânt antreprinorul nu este in dreptate a opri vr’ună bană macar, din suma câştiuriloră, saă a prelungi plata lor nici macar o singură zi. IX. ) Dacă in curgerea contractului s’ar mai adăugi tacse asupra acestor articole, nu va pute face pentru asemene nici o pretenţie, precum şi când acele tacse adiţională s ar vinde prin licitaţie la alţii, elă nu va ave nici un drită de folosinţă asupra acelui adaos. X. ) Plata cuvenită Redacţii pentru publicarea acestei entreprise priiveste in sarcina antreprenorului, pe care este datoriaa o respunde la sub semnarea contractului. Primariea die Hotosani.