Progresul, iulie-decembrie 1870 (Anul 8, nr. 52-98)

1870-07-22 / nr. 56

PROGRESUL D. Cernea, afice că a vetiut circulând in oraşă nisce bani de cartona, mai alesă pe tapitarii şi crâşme, cu care se Inşală oamenii. Aceste cartoane suntă pe valoare de 1 şi 2 parale, fiindă scrisă valoarea pe o parte şi iscălită jidovesce. Consiliul in unanimitate a decis a se face cunoscută prin placarde că circulaţiunea acestor bani este oprită. D. Bocan, arată că din Rusia a năvălită o cantitate însemnate de sorocoveţi ruseşti şi prin aceştia se scot toţi galbenii din ţară. Consiliul d in unanimitate a decis a se pune aceasta cestiune la ordinea ţiilei pentru şedinţa viitoare. D. Primari, pune in discuţiunea consiliului condiţiunile pentru carne. Discutându-se asupra condiţiunilor, art. relativă la amendele ce aă a se pune antreprinorului, când ar da carne lipse s’a primită cu majoritate de 6 voturi, contra D. Bocan Cernea şi Lupu. Art. relativă la jurială cu majoritate de 7 voturi ar a primită a fi din 24 persoane luate dintre alegători, contra Dimitriu şi D. Cernea. Toate celelalte art. s a primită in unanimitate. D. Primar, supune adresa epitropiei bisericei Sf. Voivozi Roşea, prin care arată ca corpulă serjenţilor aă prefăcută o cădelniţă la biserică, poliind’o cu aur. Consiliul in unanimitate a de is a se esprima mulţumire corpului şi şefului serjenţilor. D. Primarii, supune petiţiunea veduvei presvitera Paraschiva Romano prin care cere a i se da subvenţiunea ce i se cuvine pe 2 ani, pentru o casă ce a hărâsit’o bisericei sf. Vasilie din Tatarasă. Consiliulă in unanimîta a admis a se recomenda comisiunel budgetară pentru a o ave in vedere la facerea budgetului. Şedinţa s’a redicată la oara 10 sara. Şedinţa a 57 de la 37 Martie 1870. Preşedinţa D-luî Primar Dimitrie Gusti. Şedinţa se deschide la oara 77* sala. Membrii presenţi 7 şi anume : D. Major C. Langa, M.Dimitriu, S. Dudescu, D-toră An. Fătu, Al. Ravoviţă, N. G. Măcărescu, Sc. Pastia. Absenţi: D. Th. Teutu, I. Bocan, A. D. Ghica, D. Lupu, I. Tăcu, A. M. Şeedrea, H. Cernea, C. Cristodulo Cerchez. D. Primară, supune consiliului comunicitulu D. Ministru ală lucrăriloră publice, cu care inapoesce planulă făcută pentru terenulă de aice, pe care are a se face teatrulă, arătândă câ ministerială nu poate face aseminea planuri. Consiliulă in unanimitatea decisă ca D. Primară să se adreseze şi se ceară planulă teatrului din Dresda Stochulm şi doue planuri din Paris. D. Primar, arată Consiliului că D. Gh. Răducănescu, comisariul de peaţa a comunei mergândă in diferite locuri pentru a afla peattă de pavelelă reuşită a găsi, şi peste câteva ţfile va şi începe a veni. Consiliulă arată că, este mulţumită pentru această lucrare. JL. Frimaru, supune referatul D. Ajutor Langa, pentru inchinerea casei D. Stihi, trebuitoare judecătorului de ocolă de la despărţirea a IV-a. Consiliulă în unanimitatea votată a se oferi D. proprietar Subi se primească prediulă de 40 galbeni, având D-lui a face reparaţiunile primitive, şi condiţiunile inchinerei să fie acele din contractul vecini. D. Frimaru, supune petiţiunea D. administratoră ală Institutului Academică prin care roagă pe consiliu al încuviința se includă ună locă a comunei ce vine alăturea cu casele D-lui Mavrocordat, devenite astăzi proprietate al acelui institut. Consiliul in unanimitate a decidă ca D. consilier Dudescu, și D. Inginer comunală se meargă la facla locului, re facă măsurătoarea locului, după docuuientiie propriété el și a refera consiliulul. Luândi-se in discuţiune cestiunea camei, s’a admis in unanimitate toate condiţiunile ve aiuta in regulamentă. D. Frimaru, supune peticiunea D. Egheru Făclienă prin care roagă pe consiliu a acorda drepturi de a fabrica lumânări de seu in ograda sa ce vine alăturea cu tăetoarea comunei. Consiliul d in unanimitate a decis a se numi o comisiune care mergând la faţa locului se vadă dacă locul D. Egher intrunesce condiţiunile pentru o topitoare de seu şi fabricare de lumânări. Şedinţa sa redicată la oara 10 sara. Şedinţa a 58 de la 30 Martie 1870. Preşedinţa Domnului Primari Dimitrie Gusti. Şedinţa s’a deschisă la ora 8 sara. Membrii presenţi 8 şi anume : P. D. Major C. Langa, I. Boian, D. Lupu, N. Dudescu, D-tor Anas. Fetu, Al. Racoviţă, N. G. Măcărescu, H. Cernea. Absenţi. D. Tfi. Teutu, A. D. Ghica, N. Dimitriu, D. Tăcu, A. M. Şendrea Cost. Cris. Cerchez, Sc. Pastia. D. Primar, arată că in budget la biserica Albă s’a pusă 20 galbeni besmănulul unei case ; acestă busmen nu s’a încasată mai pe trei ani şi biserica are necesitate acuma de 5 galbeni. Consiliulă in unanimitate a decis a se da suma cerută de D. Epitrop, din venitul boalelor bisericei ce se încasata la Primărie având a se prevede in budgetulă bisericei, cară pentru revendicare să fie insercinată D. Ajutoră Lupu. D. Primar, pune in discuţiunea Consiliului echdebrarea budgetului după veniturile actuale. Consiliulă in urma reducerelor făcute in budgetă in unanimitate a decis, ca deficitul ce mai figurează in budgetă să se acopere din cifra ce se va incasa din îndemnisaţiunea ce are a se da comunei de către catapania drumului ferată. D. Frimaru, arată ce este ună neguţitori de vite ce are 44 boi la carantina de la Sculeni, şi D-sa va da carnea cuşeră şi trifă la ună locă, câ e 2 lei 30 parale rămâindă asupra sa săulă, grăsimea şi mâruntăile. Consiliulă discutându asupra acestei ceriri in unanimitate a decis: 1), a se da acestui neguţitori tot ajutorul pentru a scoate vitele de la carantina, 2), să î se dea ună trunchiu şi o gaşcă, 3), să nu i se ea nimica la tăitoare pentru loculă ce i se dă rămâindă ca şi, neguţitorul se spue cu câtă poate da mai eftin de câtă ceei-alţi carnea trifă. Şedinţa s’a redicat la oara 10 sara. Şedinţa a 50 de la 31 Martie 1870. Preşedinţa Domnului Primar Dimitrie Gusli. Şedinţa să deschide la oara 87 sara. Membrii presenţi , şi anume: D. D. Major C. Langa, D. Lupu, S. Dudescu, D-tor Anas. Fatu, Al. Racoviţă, N. G. Măcărescu. Absenţi : Th. Teutu, I. Bocan, D. A. D. Ghica, N. Dimitriu, D. Tăcu, A. M. Şendrea, H. Cernea, C. Cristodulo Cercheză, Sc. Pastia. D. Frimaru, supune referatul comisiunea insercinată cu cercetarea locului D. Egher, unde ceruse autorisaţiune a turna lumânări. Consiliul având in vedere cele raportate in unanimitate a respinsă cerirea D. Egher. D. Primar, pune peticiunea D. Botez pentru antreprisa păvărel stradelor. Consiliul in unanimitate a respins această cerire, fiind că consiliulă a trimesit mai dinainte pe D. Sadoveanu pentru a angaja picheri. D. Primari,, supune peticiunea unuea din dăscălii bisericei Vulpea, prin care cere a i se da o casă de locuinţe. Consiliulă in unanimitatea decisă a se chiema pe epitropuilă bisericei şi pe dascală pentru a se vede ce case i se poate da. D. Primar, supune adresa D. Preşedinte a comisiunei pentru constatarea embaticarilor. Români din laşi prin care cere a i se da D. Bogdană o recompensă, pentru că a lucrată ca scriitor la această comisiune. Consiliul din unanimitate a respinsă această cerire. Şedinţa s’a redicată la para 97, sara. Şedinţa a 00 de la 1 Aprilie 1870. Preşedinţa Domnului Primari Dimitrie Gusti. Şedinţa se deschide la oara 87, sala. Membrii presenţi 5 şi anume : D. Major C. Langa, D. Lupu, N. Dimitriu, D-tor An. Fetu, H. Cernea. Absenţi: Th. Tautu, I. Bocan, A. D. Ghica, S. Dudescu, D. Tăcu, A. M. Şendrea, Al. Racoviţă, N. G. Măcănescu, Cost. Gris. Cerchez, Sc. Pastia. Frimaru, supune cerirea societăţei pentru inveţetura poporului Română, de a se închide piaţa Cabinetului. Consiliul d in unanimitate a decis a se studia mai întăi lucrările. D. Frimaru, aduce la cunoştinţa consiliului că D. Ministru de interne a aprobată pe răspunderea consiliului eliberarea garanţiei de 320 napoleoni, depuse de D. Ciupercescu, pentru D. Catulescu fostulă impresariă a operei Italiene. D. Primar după aceasta aduce aseminea la cunoştinţa consiliului cu D. Ministru de finanse arată că nu poate obliga pe arendaşul moşiei Tarcăă, a da piatră de câtă in marginea contractului ce are menuet cu Mimaterulă. D. Primari, arată că bursierilor ce primescă câte 500 lei, li s’aă dată câte 250 gi acuma ceru și restulă, in viderea serbătoriioră ce se apropie. Consiliulă in unanimitate a decis ca D-loru se presinte mai întăiă testimoniile pentru studiu. D. Primar, supune peticiunea sub şefilor eluminarel orașului, pentru a li se avansa salariilu pe jumătate lună Aprilie. Consiliul in unanimitate a decis a li se face acest avansă. D. Primar, arată consiliului că la 5 Aprilie aă a se scoate miliţienii unde întră toţi ce au vrâstă de la 20, 136, ani, intre acestea sunt şi funcţionarii Primăriei, şi unii din D-lor reclamă a fi scutiţi, căci serviciul atunce va suferi. Consiliul d in unanimitate a decis ca D. Primar si dea relaţiune de posturile «cele care ar suferi din causa eserciţiilor miliţiene. Şedinţa s’a redicat la oara 97# sara. Şedinţa a 61 de la 3 Aprilie 1870. Preşedinţa Domnului Frimaru Dimitrie Gust. Şedinţa să deschide la oara 77# sara. Membrii presenţi 8 şi anume: D. Major C. Langa, Th. Teutu, D. Lupu, N. Dimitriu* D-tor Anas. Fem. Al. Racoviţă, H. Cernea, Sc. Pastia Absenţi: I. Rocea, A. D. Ghica, S. Dudescu, D. Tăcu, A. M. Şendrea, N. G. Măcărescu, Cost. Crist. Cerchez D. Primar, supune la cunoscinţa consiliului planul făcută de D. Stefan Emiliană pentru grădina de sub curtea Domnească. Consiliulă in unanimitate a decis a se esprima mulţumirea D. Emilieană. D. Primarii, supune referatului. sub perceptor de Socola praf care arată că D. Stamatachi Hâncu a trecut prin bariera cu 10 beşici cu rachiu de drojdie fărâ a plăti tacsă. Consiliul in unanimitate a decis ca rachiul să se vândă şi se se încasase banii, iar calul şi căruţa să se dea in paatrarea D. Hâncu, avândă a le da cândă voră fi cerute. D. Primari, arată că imprimându-se listele electorale la care întră şi alegătorii acei din judeţă, s’au cheltuită 929 lei noi, şi partea de plată a comunelor, de afară, este 754 lei noi. Consiliul d in unanimitate a decis a se face mijlocire la Comitetul Penrmanent pentru încasarea acestor bani. Lt. Primar, supune referatulu şefului eclerajului prin care cere a i se da 235 maşine şi 450 oale pentru conservarea gasului; tot o dată arată că D. Fucssă Lampistă cere inapoi maşinele reparate pentru câ nu i s’a plătită. Consiliul in unanimitate a decisă a se cumpără toate obiectile trebuitoare pe compta D. Antreprenoră, D. Primari, supune adresa D. Prefectă Poliţie prin care arată că buietile pentru vânzarea viteloră s’aă sfârșită. Consiliul in unanimitate a decis a se imprima biletele trebuitore. D. Primari, arată consiliului că taesa de 2% asupra manufacturilor nefiind trecută prin Adunare, nu se poate percepe, încât budgetul drumuriloră remâne cu un deficitu de 27.000 lei. Consiliul cu majoritate de 7 voturi , au decis că taesa puse asupra tăerei paserilor ce este trecută prin Adunare și Senat pentru Comuna Dorohotă, să se pue la budgetul pentru drumuri și să se ceară aprobarea Ministeriului contra D. Lupu.*) Aseminea cu majoritate de 8 voturi s’a decisă a se mai impune 37 bani la rom pe lângă 37 de mai nainte in cât 37 bani se fie pentru veniturile ordinare ale coliei şi 37 bani pentru drumuri, D. Cernea contra. D. Primară, arată că D. Andrei Sadoveanu, prin o scrisoare a sa arată că a găsită pavagii şi picheri, inse şeful cere 12 galbeni pe lună, şi maiştrii câte 10 galbeni pe lună. Consiliul in unanimitate a decis a se respunde D. Sadoveanu a găsi alti pavagii, căci precinile ce cerii acestia sunt n epsorbitante. D. Primar, propune, ca prin mahalale, unde loculă este plană să se facă sosele, punându-se deasupra terasamentului, peatra ce remâne de la pavajul stradelor. Consiliulă cu majoritate de 8 voturi, a admis propunerea D. Primară, contra D. Pastia care zlice că cheltueala ce se va face cu șoselile va fi numai o cheltueală gladarnică. D. Primari, supune peticiunea părintelui Lobau de la biserica Albă prin care cere, a i lo plăti chiria pe 4 ani trecuţi şi un restă de salariu. D. Cernea, D-le Primară in privinţa serviciului ceas* *) De aice a luat parte D. Cernea.