Radical, octombrie-decembrie 1992 (Anul 3, nr. 466-523)

1992-10-14 / nr. 475

Vi Stare Inconfortabilă Rezultatul alegerilor era previzibil, precum previzibilă era și declarația șefului Convenției Democratice, dl. Cornelia Coposu, privitoare la formarea noului guvern. Ca orice schimbare — și cu atît mai mult la români, care prin firea lor sînt conservatori — și schimbarea ocîrmuirii politice, cu efecte social-economice imediate presupune un anume grad de inconfort. Și cei mai mulți nu sînt dispuși să facă acest pas hotărîtor, riscîndu-și starea actuală, afectivă și materială. Au rămas cu imaginea unui Iliescu în pulover, tunînd de la balcon împotriva dictatorului Ceaușescu, la care se adaugă ajustarea revoluției cu mărunte înlesniri pentru viața mizerabilă a oamenilor — înlesniri botezate energic reformă. S-a dat riscat pămînt fără necesarele forme de proprietate, s-a grăbit scoaterea la pensie a unor categorii de angajați, s-a redus săptămîna de lucru fără nici un raționament ș.a.m.d. S-a mizat pe o evoluție lentă, care s-a economic pentru cine are ochi să vadă, a nu fi altceva dovedit, decît o involuție pentru societate, luată în întregul ei. Dl. Iliescu și-a calculat bine, ca activist versat, fiecare „întreprindere". Cînd era la înghesuială s-a răfuit, demagogic desigur, la partidul comunist, pentru ca apoi să-l promoveze, ca PSM, în viața politică, a învîrtit ți țna bine uinsă de ani de zile a naționalismului, s-a făcut „val de apărare" împotriva „invaziei" moșierilor (dispăruți de mult de pe scena istoriei) etc. Dar se pare că toate acestea tind să devină cronica măruntă. Important este ceea ce va veni. Iată-ne, așadar, ajunși la formarea noului guvern. Cu parlamentul acum ales, avînd un spectru politic de la roșu pînă la verde, fără majoritatea unei formațiuni va fi aproape imposibilă constituirea unui guvern unitar, și, ca atare, credibil. „Unicatele" lui Roman s-au dovedit a fi, dacă nu rebuturi, cel mult rotiți e scrîșn vod în gol. Se va recurge, oare, din nou la tehnicieni? E posibil, dar nu-i văd pe C.V. Tudor, Verdeț sau Funar — politruci înrăiți — posesorii unei pepiniere de miniștri și capabili și dezinteresați! Faptul că C.D. nu va participa la împărțirea fotoliilor guvernamentale — nu din rea voință — nu trebuie să mire pe nimeni. Nu poți altoitura de trandafiri cu viță-devie (doar dacă ești vreun Miciurin!). Programele C.D și F.D.S.N. se deosebesc esențialmente: unul tinde spre democrație reală, celălalt spre democrație originală, cu față umană, unul spre liberalism economic, celălalt spre populism colectivist, dirijat de centru. în fine, unul vrea transparență totală, celălalt — umbre din zona crepusculară. Desigur, lucrurile (și lucrarea care urmează) sînt încîlcite. Cine va descurca ițele? Vom trăi și vom vedea sperăm, nu ca orbul din Brăila) TRAIAN Slid II INDEPENDENT* SIBIU Anul III: (CC ÎL) Nr. 475 Miercuri, 14 octombrie 1992 Slei Inadvertențe tehnice preelectorale Fără să vreau să fac cuiva un proces de intenție, fiind prea tîrziu și vorba ceea, „prinde orbul și scoate-i ochii", țin, totuși, să formulez cîteva considerații legate de listele electorale, neconcordante întru totul cu situațiile din teren. Nu mai mult, nevoia de obiectivitate se impune și ea, deoarece votul, fiind secret, nu se poate susține ipoteza favorizării sau defavorizării cuiva, actul votării desfășurîndu-se impenetrabil, voluntar și neîmpiedicat, după cum aveam să constat în cadrul secției electorale nr. 61, cuprinzîndu-i pe locuitorii străzilor Oașa și Șteflești, din cartierul Vasile Aaron. In primul rînd să arătăm că cea mai grăitoare dintre liste, în acest caz, a fost cea „adițională", cuprinzînd trecătorii prin Sibiu, proaspeți sosiți în oraș, care nu și-au reglementat formalitățile de stabilire a domiciliului, recent mutați de la un domiciliu la altul, cumpărători de apartamente în condiții încă nedefinitivale, dar și locatari dintotdeauna, care nu înțelegeau, de pildă de ce un soț era trecut și celălalt omis, în cazul de față explicația rezidă în neatenția celor care au alcătuit listele și în neverificarea lor în cadrul unor operări serioase, bine acoperite, dublate prin tehnici care să excludă scăpările. Trebuie spus, din capul locului că sus amintitul cartier a beneficiat, de la începutul nașterii sale pînă la configurarea sa finală, de o „nomenclaturizare" originală, în sensul că toți locuitorii stăteau pe strada Vasile Aaron, deși ea era numai una, diferind doar numerotarea blocurilor. Ulterior, s-a trecut la (continuare in pag. a III-a) Ștefan MIHAI Citiți în pagina 3 ♦ Victorie sau înfrîngere ? ♦ Sistemul care naște monștri Imediat după înlăturarea lui Ceaușescu, tovarășii de drum — pînă nu de mult — ai acestuia, au constatat cu stupoare că declarațiile lor cu față umană, au fost luate rapid în serios, ducînd la nașterea unei prese ce scăpa de sub controlul puterii, dovedindu-se deosebit de critică. După reinstaurarea controlului asupra radio-televiziunii s-a încercat și readucerea presei scrise sub control, iar în momentul cînd acest lucru s-a dovedit irealizabil s-a trecut la limitarea distribuției acesteia. Sacii cu presa dispăreau din trenuri, publicațiile ajungeau cu mari întîrzieri, sau deloc, în provincie etc. S-a ajuns de fapt la o dependență a cetățenilor față de mediile centrale și mai ales TVR, care și-a creat o adevărată faimă prin modul în care distorsiona informațiile. Alegerile — considerate Pe drept locale cuvînt o repetiție generală — au arătat că forțele de stînga au mulți susținători în zona rurală și zonele urbane „ctitorite” în epoca odiosului, în timp ce Banatul, Transilvania și mai toate orașele mari ale țării s-au detașat, clar, prin votul lor, de grupările stîngiste. S-a ajuns astfel la situația — de loc de invidiat — în care președintele ales trebuie să însărcineze propriul său partid cu formarea unui guvern, ce să pună în aplicare un program de frînare reformei, care va lovi în priamul rînd alunecosul electoral ce le-a acordat votul. Atîta timp cît formațiunile politice care compun Convenția Democrată își declină participarea la un guvern de coaliție, FDSN-ul va trebui să se bazeze pe PSM și PRM cu care, alături fiind, nu va face decit să-și aplice și mai citeț eticheta de neocomunism, pe care Occidentul le-a acordat-o deja. Iarna va fi, la rîndul ei, un factor de agravare a cri(Continuare în pag. a III-a) Marius GHEORGIUU Victime ale propriei lor propagande Duminica în familie - la secta de votare O vreme mohorîtă, presărată cu lungi și agasante reprize de ploaie rece, mocănească, a marcat cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, în municipiul de pe limava Mare. Un ... tîrziu de toamnă care, contrar așteptărilor n-a ținut electoratul medieșean în propriul „bîrlog", afluxul spre centrele de votare fiind înregistrat aproape continuu. Oameni de cele mai diverse vîrste, îmbrăcați în haine de sărbătoare, părînd a se supune mai degrabă unui ritual ancestral, în care succesiunea de momente era deja bine cunoscută nu ezitau în a-și exprima — chiar înainte de vot — părerea: „E un semn de belșug această ploaie“ opinau unii sau „E începutul unui lung șir de zile negre" afirmau alții, bineînțeles cu referiri exprese la perioada postelectorală. Confruntat practic cu o serie de lipsuri și griji materiale, omul nostru de rînd a dovedit încă o dată că a acceptat ziua de 11 octombrie 1992 ca pe o dată istorică, de referință în viața țării, exercitîndu-și în consecință dreptul de a alege, așa după cum i-a dictat mintea sau inima, însă, ceea ce este mai important — pornind de la premisa că intr-adevăr în urmă cu două săptămîmi nu au existat fraude electorale (oare?!) — e că românul nostru a deprins uluitor de repede... tehnica votării. Mărturie în acest sens stă faptul că, spre exemplu, (Continuare în pag. a III-a) Ion GtRNOD In atenția cititorilor Datorită succesivelor creșteri ale costurilor hîrtiei, tiparului, cheltuielilor de regie etc., ne vedem obligați să mărim prețul ziarului, de la 5 lei la 10 lei exemplaru. Noul preț se aplici începînd cu data de 15 octombrie a.c. Ca atare, prețul unui abonament va fi: 220 lei pe lună;660 lei pe trimestru; 2 640 lei pe an. Menționăm că abonamentele efectuate pînă în prezent rămîn la prețul inițial.