Radio şi Radiofonia, iulie-septembrie 1929 (Anul 2, nr. 42-54)

1929-09-15 / nr. 52

Anul Un No. 52 - 24 PAGINI Duminică 14 Septembrie 1929 l Director: Dr. Infir. E. PETRASCU Abonamente: Lel 400 pe 1 an. Lel 200 pe 6 luni Administraţia BUCUREŞTI. Str. Sărindar. 7 9-11-Telefon 307/09 si 306767 Postul de emisiune românesc Staţiunea de radio-emisiune, de pe şoseaua Bucureşti-Otopeni, şi-a început emisiunile de încercare. Salutăm acest început cu bucurie, pentru că orice progres pe tărâmul radiofoniei înseamnă pentru noi o izbândă nouă. Prin inaugurarea postului celui mare de radio. România intră în rândul statelor occidentale. Cugetarea şi muzică românească, pe aripile undelor, vor străbate depărtările şi vor vesti străinilor, cari au o părere atât de rea despre noi, că la gurile Dunării, între Nistru şi Tisa, trăeşte un popor care ştie să-şi asimileze cuceririle civilizaţiei. Vor afla noroadele — mai bine decât din sute şi mii de articole şi broşuri de propagandă — că neamul nostru nu e barbar, că are o literatură şi o muzică din care se trădează calităţi sufleteşti dintre cele mai alese. Va afla străinătatea că suntem preocupaţi de aceleaşi idei generoase de umanitarism şi de pace şi se vor spulbera calomniile debitate pe seama noastră, de vecini răi şi interesaţi. Este de neînţeles cum oamenii de bine din această ţară, conducătorii, datori să poarte de grije staturii, nu şiau dat seama, cu o oră mai devreme, de însemnătatea şi necesitatea unei grabnice înfiinţări a postului de radio românesc. Noi, prin coloanele acestui ziar, am tot căutat să arătăm imperioasa nevoie a creciei postului şi suntem mulţumiţi că cel puţin, în ceasul al XIV-lea, dezideratele noastre s’au tradus în fapte Şi nu numai rolul covârşitor de propagandă în afară, îl are postul de emisiune din Bucureşti, dar — după cum am relevat-o adesea în acest loc — prin radio se va putea face, de aci înainte, educaţia şi cultivarea satelor. Sfaturile agricole, pe care astăzi d. Mihalache nu ştie cum le poate da mai uşor ţăranilor, vor putea fi răspândite, pe calea eterului, până in cele mai depărtate colţuri ale ţării noastre. Lumina ştiinţei şi mângăerea artei se vor împărtăşi, prin radio tuturor milioanelor de săteni, deopotrivă. Dacă postul de emisiune românesc a tot întârziat să ia fiinţă, dacă şi acuma organizatorii luptă cu greutăţi, vina o poartă şi guvernanţii şi publicul. Guvernanţii pentru că s’au dezinteresat de una dintre cele mai importante probleme, în organizaţia unui stat modern, şi n’au înţeles să dea un sprijin larg şi neprecupeţit societăţii de difuziune radio-telefonică, publicul pentru că, în mare parte, e lipsit de conştiinţa că fiecare individ are îndatoriri faţă de colectivitate, şi nu numai drepturi. Mulţi dintre abonaţii la radio, nu vor să înţeleagă că, neplătindu-şi cotizaţiile, după cum unii contribuabili nu-şi plătesc impozitele, ei micşorează veniturile societăţii şi o împiedică pe aceasta în lucrările ei. Fiecare amator de radio clandestin frustrează pe toţi ceilalţi şi face o faptă nepatriotică. Căci nu numai dificultăţi technice, dar şi greutăţi materiale au împiedicat până acum realizarea postului românesc. Noua staţiune face azi emisiuni de încercare. O lună, două — şi ce înseamnă aceasta alături de anii cari s’au pierdut — şi glasul ei pidemnic şi sonor se va auzi în toată ţara şi departe pe întinsul continentelor. Urăm radiofoniei românești toată vigoarea necesară, ca să ajungă din urmă și să întreacă statele vecinei MIC. CONSTANTIN --------ок=$=эоо------ Postul din Budapesta a fost trăznit Intr’unul din numerile trecute, am adus știrea că postul de emisiune din Budapesta a fost trăsnit. Suntem azi in măsură să precizăm: numai cablul care leagă studiourile din capitala Ungariei cu postul de emisiune, situat în Lakihegy, a fost trăsnit. Trăsnetul a distrus izolantul cablului și a topit firele acestuia. Un fapt interesant este că inginerii postului de emisiune au putut stabili, cu cea mai mare preciziune, locul stricăciunii, numai pe baza măsurătorilor făcute, la capetele cablului subteran, lung de 18.330 metri. La verificarea cablului s-au mai găsit încă blocuri cu defecte mai mici, cauzate tot de trăsnet. IO LEI noraradionora NORARADIONORA NORARADIONORA NORARADIONORA NORARADIONORA N ORAR-* 1 ONORA NOR' АП I bs'OR A NOf АР/* tJINt RA NO IA/'. 4 >ч \50 t A NCPI 1 IWI ».V| Д NC ţ;i к vei t ivi a N0 ДА.41 . КШ IЛ NOK Дйил.ON' RA NORA.^«^i^^ORA NORARADIONORA NORARADIONORA NORARADIONORA NORARADIONORA NORARADIONORA Redacţia ; BUCUREŞTI Str. Sărindar. 7-9-u şi str. General Berthelol 60 Chestia zilei Postul de emisiune de la Otopeni iţi va începe foarte curând emisiunile regulate. (Ziarele). J Un Joc de cuvinte încrucişate cere n‘a putut f deslegat de amatori şi a cărui soluţie o dăm noi Primele emisiuni ale postului Bâneasa Ce-au auzit amatorii Expoziţia de radio fiind ameninţată să nu aibe succesul dorit, iar negustorii plângându-se că provincia nu e atrasă să contracteze afaceri, sa făcut un шаге efort, pentru a se începe, cât mai curând emisiunile noului post de la Băneasa Aceste emisiuni, trebuiau să înceapă de mult, şi răbdarea amatorilor a fost pusă la grea încercare. Tot felul de zvonuri au circulat în ultimul timp, despre perpetua amânare a nouilor emisiuni: contractul cu Societatea Marconi nu ar fi prevăzut sancţiuni în caz de întârziere; amânările ar fi avut un substrat politic; materialele sosite de la Londra erau de proastă calitate sau stricate gata, etc., etc. Anunţată pentru luna Mai, inaugurarea a tot fost amânată întâi pentru 15 zile, când trebuia să se ţină şi expoziţia de radio. Dar la 15 iulie postul n’a fost gata şi atunci expoziţia era amânat pentru 1 Septembrie, când s'a şi deschis fără ca emisiunile să înceapă însă. Amatorii se obişnuiseră să priviască noul post ca pe un vast bluff, pierzându-şi speranţa că vor mai auzi vreodată emisiunile lui. Pe de altă parte, guvernul sprijinise ideia răspândirei radiofoniei la sate, bazat pe începerea nouilor emisiuni dar cum se părea că emisiuni româneşti, pentru tot cuprinsul tării, nu se vor mai face niciodată, şi radiofonia la sate a rămas un simplu proect, bun de pus în cartoane, la dosar. Intr’un cuvânt, întârzierea emisiunilor postului Băneasa, a însemnat o stagnare regretabilă în desvoltarea atât de puţin desvoltatei radiofonii româneşti. Mulţi nu au voit până acum să-şi achite taxele considerând că societatea nu le dă nimic în schimb. . . Evident că în asemenea condiţiuni, o nouă întârziere, ar fi însemnat un scandal. Negustorii din parcul Carol, refuzau să facă noui sacrificii şi nu admiteau o prelungire a expoziţiei peste 20 Septembrie, decât cu condiţia să nu fie obligaţi sa plătiască noui chirii, pentru standuri Se afirmă că, pentru a se putea pune în funcţiune noul post, sa риз o lampă ce s'a putut găsi în mod provizoriu, până la sosirea unui material mai bun dela Londra. Postul nu ar funcţiona deci cu toată pu-Orcum însă pentru Marti 10 Septembrie se anunţase Începutul emisiunilor de încercare. In cursul dimineţii de Marti, se credea însă că nici aceste emisiuni nu vor putea începe decât Miercuri. Dar Marti, s’a lucrat cu febrilitate. Si ш timpul emisiunilor de după amiază ale postului însă după ora 6, receptoarele tn funcţiune, începură să prindă un fel de graj foarte supărător. Multora nu le a venit să creadă că ar putea fi noul pas , și crezură că li s'au deranjat aparatele Apoi, amatorii îşi dădură seama că se află sub imperiul unor emisiuni mai puternice, intermitente .. . . Curând, pe la 7.30 seara, cunu mai devreme, cei mai mulţi amatori îşi putură regla astfel aparatul încât pri «misiunea de plăci de gramofon cu o putere foarte mare. , , f Erau primele emisiuni ale noului post. Aceste emisiuni nu au durat decât câteva .minute. . „ , , După aceasta, o voce de barbat anunţă: „Alo. alo. aici radio București-Băneasa S'au făcut primele emisiuni de încercare*’^. Speakerul repetă de trei ori această înştiinţare, apoi puternica emisiune se stinse, şi după o recentă pauză, s’au putut din nou prindă slabele emisiuni ale postului din strada General Berthelot. Seara, un concert simfonic cu orchestra radio mărită, a fost, spre regretul amatorilor, difuzat tot cu vechiul post. Oricum, începutul a fost făcut şi nădăjduim că foarte curând vom auzi puternicele emisiuni ale postului celui mare. * * * Nerăbdarea amatorilor ajunsese enervare. Din Riuttorul viitor (53), ziarul nostru intră în al doilea an de existenţă. Acest eveniment în presa radiofonică românească, va fi sărbătorit cum se cuvine, în numărul 53, care va apărea sănlăsnuita viitoare şi va cuprinde un banat material informativ şi terhtîic cu i*o!!r|!'narea celor mai distinse pmonslitătî din lumea radiofonică. ш!ш*тнтш»ити»5штн»ттт»»тт»мтт»тттутин)»тт»тнтши+ит»»*»»»и Expoziţiile de radio Aiurea, o expoziţie de radio e şi un prilej pentru a face educaţia radiofonică a publicului. In acest sens, cu ocazia Salonului de la Bordeaux, se vor ţinea numeroase conferinţe despre T. F. F. Organizatorii expoziţiei de radio de la Berlin, au crezut, aşa cum e fire,« de altfel, că o expoziţie trebue să aducă ultimele perfecţiuni şi nu să fie o aglomerare de vechituri eclectice. Astfel, la Berlin, „dou"-ul a fost demonstraţia publică a patru diferite sisteme de televiziune. Administraţia poştelor germane, a expus un sistem de control pentru o staţiune cu unde obicinuite, aparate pentru o staţiunereleu, un mare transmiţător pentru unde lungi, analog celui ce se instalează la Nauen şi mai multe aparate pentru unde scurte (sub 10 m.). Numeroase grafice (aşa cum se află şi la standul revistei noastre) au arătat mişcarea radiofonică în Germania. De asemenea, expoziţia dela Viena, care s’a deschis la 1 Septembrie, conţine numai noutăţi. In vederea acestei expoziţiuni, au sosit numeroşi streini, chiar din Egipt, Turcia, ţările balcanice, precum şi numeroşi negustori romăni . E regretabil că Bucureşti a fost ocolit, negustorii streini şi român, ajungând la Viana şi Budapesta.