Radio-Adevěrul, aprilie-iunie 1939 (Anul 12, nr. 550-562)

1939-06-11 / nr. 560

— Concertele Primadonei Pia így la radio N. B. C. New-York — Distinsa noastră compatrioată, primadona Pia Igy, merge din succes în succes, în America, atât în concertele sale ce le era regulat la cel mai mare post de radio din lume N. B. C. din New-York, cât şi la cele publice, executate în cadrul Expoziţiei. După cele două concerte difuzate in ziua de 9 Mai de cele 176 posturi NBC pentru Statele Unite ale Americei, şi cel din ziua de 10 Mai difuzat de acelaş post de radio NBC pe unde scurte, pentru America de Sud, Africa, Australia şi Europa, care a cinstit — pentru prima oară — sărbătoarea noastră naţională, cu un program de muzică românească, pentru debutul compatrioatei noastre, PIA IGY, a cântat in ziua de 14 Mai în marea piaţă a păcii din Expoziţie, un program de asemenea românesc, acompaniat de Grigoraş Dinicu şi Fănică Luca, cu orchestrele lor, in cadrul festivalului organizat de F.I.D.A.C. Şi de Comisariatul General American al Expoziţiei, în faţa a 5.000 spectatori, în aer liber, şi transmis de trei posturi de radio. Miercuri 24 Mai, Piagy a cântat la Festivalul de gală al Federaţiei Naţionale muzicale ale Americei, ca delegata României, la care au luat parte 34 de naţiuni în marea sală de festivităţi „Meek England” din Expoziţie. In seara de 7 iunie, Piagy a apărut ca solistă a concertului simfonic de gală ce a avut loc în cel mai mare studio de radio din lume, (2.500 locuri) organizat de N.B.C. sub patronajul d-lui ministru Dimitrie Gusti, Comisarul General al României, pentrusărbătorirea zilei noatre naţionale ..RESTAURAŢIA”. Concertul a fost dat cu faimoasa orchestră NBC, pe care Toscanini a dirijat-o în sezonul trecut în toate concertele sale, şi a fost condus de însuşi directorul general muzical al NBC, maestrul Frank Black. Programul acestui concert închinat României, la care au fost invitate toate oficialităţile şi societatea înaltă americană a cuprins piese simfonice ale lui Theodor Rogalski şi Dinu Lipatti, care au obţinut succese remarcabile în concertele simfonice date recent de maestrul George Enescu, date în cadrul Expoziţiei la 5 şi 14 Mai, a. c. precum şi arii populare româneşti cântate de Piagy cu orchestra, ale lui Const Brăiloiu, Sabin, Drăgoi şi Eduard Caudella. Partea II-a a programului a fost rezervată muzicii franceze, din care compatrioata noastră a cântat aria clopoţeilor din Lakme” şi aria „L’Eclat de rire” de Auber. In ziua de 8 iunie, „ziua restauraţiei”, acelaş program a fost difuzat din New York pe unde scurte, pentru toate continentele, la ora 4.15 după amiază, (V3xL: 17.780 Kc. 16.8m —şi W8XK 11.870 Kc. 25.27m.). In România, acest concert difuzat în lumea întreagă, a fost auzit în seara de joi 8 iunie de la orele 23.15—23.45 (ora Bucureşti). Atenţiunea deosebită şi de caldă simpatie pentru România şi compozitorii Гоmâni ce o arată conducerea celui mai mare concern de radio din lumea сап este „National Broadcasting Company New York”, care în mai puţin de o lună a difuzat 5 concerte de muzică românească, programate cu PIA IGY, angajata lor, merită toată lauda, care în parte se datoreşte şi neobositei noastre compatrioate, a cărei activitate propagandistică întru difuzarea cântului nostru popular, plină de succes este, fără nici o întrerupere de 8 ani în şir, o adevărată ambasadoare a muzicii româneşti. Deşi Piagy este angajata lui NBC canare exclusivitatea concertelor sale în America, a obţinut totuşi din partea direcţiunii NBC permisiunea să cânte ... toate manifestaţiile muzicale organizate de pavilionul românesc, în cadrul Expoziţiei. D-NA PIAGY D. GRIGORAŞ DINICU actimilul programului anunţând recitalul D-nei Piagy, la microfonul N. A. C. O ANIVERSARE IN LUMEA MUZICALĂ De curând marele compozitor german Richard Strauss a împlinit 75 de ani. Cu acest prilej, el a fost sărbătorit, nu numai in patria sa, ci și în toată lumea, lostul nostru de emisiune i-a consacrat săptămâna trecută un concert simfonic, cuprinzând exclusiv lucrările maestrului sărbătorit. In ilustraţie: Richard Strauss între dirijorul Clemens Krauss şi cântăreaţa româncă Viorica Ursuleac, o renumită interpretă a operelor sale.