Rampa, septembrie 1932 (Anul 15, nr. 4386-4411)

1932-09-01 / nr. 4386

Spakow va boxa la 17 Septembrie, ca cinci zile din pedeapsa lui După cum se ştie, suspendarea pe care a pronunţat-o Federaţia Română de Box împotriva lui Moţi Spakow, expiră în ziua de 22 Septembrie a. c., până la care dată, Moţi nu-şi poate face reintrarea pe ring. Spakow, va fi rezolvată favorabil, astfel că es*e probabi să figureze în frun^ea Pr0gramu lui galei dela ^ Septembrie, matchul ,Bpakow-Gnselle. Repetăm : F. R. S-UJ ar face un lucru bun, reducand din pedeapsa lui Spakow cele cinz ci zile necesare ca excelenții! nostru boxeur, P°ata relua activitatea. Redând galelor de box, strălucirea l°r de aşa dată. Pe câte p Aftern informaţi, Moţi Spak JW, care mi-a facut vilegiatura la Techirghiol, se conescră actualmente unui antrenament riguros şi, — după spusele sale, pe cari am dori,— haideţi, domnilor dela F. R. B.! — să le vedem confirmate pe ring, — deţine o formă ireproşabilă. Cât priveşte viitoarele proecte ale lui Moţi Spakow, putem anunţa că Moţi va ac- tiva în străinătate şi cu deosebire la Paris. Cum însă, — din cauza timpului înaintat, — ultima gală a sezonului va fi aceea de la 17 Septembrie, organizată de d. Papahroniade, ar însemna că, atât de mult şi de toţi râvnita reintrare a lui Spakow, nu se va putea produceîn toamna acestui an, ci, nu se ştie când. Se crede însă că, — şi ar fi spre satisfacţia unanimă ca acesta să fie adevărul, — cererea pe care, d. Papahroniade, o va înainta Federaţiei Române de Box, rugând să se redu- Moţi Spakow Condiţiuni de admitere în Institutul Superior de Educaţie Fizică Examenul de admitere în Institutul superior de educaţie fizică, începe în ziua de 15 Octombrie 1932. înscrierile se primesc de la 15 Septembrie până la 12 Octombrie inclusiv. Se primesc studente şi studenţi. Pentru înscriere se cer următoarele acte : 1. Diploma de bacalaureat; 2. Extract de pe actul de naştere; 3. Certificat de naţionalitate ; terni cari pot fi : bursieri, semibursieri şi solvenţi. Examenul de admitere constă din : 1. Examen medical eliminatoriu ; 2. Examen practic în sală şi pe stadion eliminatoriu ; 3. Examen scris şi oral din : Anatomie, Fiziologie, Fizică şi mecanică, de asemenea eliminatoriu. Chestionarele cu materia ce se cere la examenul de admitere au apărut şi institutul le trimite prin poştă la cerere. Orice alte informaţiuni se pot lua la secretariatul institutului str. Maior Ene 12. tu Allo! Radio RAMPA! Miercuri 31 AUGUST 1932 mm. BUCUREȘTI 16 kw. 761 km. 13.00: Muzică de orchestră (plăci de gramofon). 13.45 : informatiuni, bursa de cereale, bursa de efecte, colarelor Dunărei și semnal orar. 14.00: Muzică instrumentală (plifoi de gramofon). 18.00 : Orchestra Radio : Siede : Marş ; Czibulka : Myosotis.vals ; Verdi : Uvertura la opera „Nabucodonosor” ; J. Sydney : Selecţiuni din „Gerisha” ; Gounod : Fantezie din „Faust" ; Rockert Otto : marş.inter. mezzo. 19.00: Informafiuni, meteorul şi semnal orar. 19.10: D. Mihail Tican Rumano Grenada. 19.25: Orchestra Radio Max Bruck : Kol Nidrei Adagio ; Dvorak : Danislav No. 4 ; K. Konyak: Bad’ner Mad’Invals ; Wochlert: Intermezzomars ; Ketelbey : Knighto oh the King.mars. UNIVERSITATEA RADIO 20.00 : D. Olimp Gr. Ioan: Eduard Herriot, om de litere. 20.20 : Lectură „Poezii populare”, PROGRAM DE SEARA 20.40 : Trovatore, opera, în 4 acte de Verdi (plăci de gramofon) între acte Informaţiuni. Evenimentul zilei C. A. O. s’a retras din Divizia Naţională Bomba săptămânii prezente este în mod demn acest sistem de preretragere a C A. O.-ului din Divizia Naţională. Faptul brut e destul de exploziv, dat fiind calitatea clubului orădean de cea mai tare echipa din ţară şi implicit de prim factor de atracţie al competiţiunei Diviziei Naţionale. Numai că, momentul ales de atleticii domnului dr. Löwenstein de a face acest gest şi — mai ales — punctele de motivare, atât de neserioase pentru cei cari cunosc posibilităţile verzilor, fac din această bombă” un biet ,,balon de săpun’. Ce urmăresc arădenii? E mult prea simplu: o speculare de ultim moment, o presiune în extremis asupra F. R. F. A.-ului, spre a dobândi condiţiuni speciale, se înţelege, de natură materială. Ce face omul ce poate, când poate şi cum poate, numai ca să-i fie cât mai bine, întrebarea este: care va fi atitudinea Rombolului? Se va lăsa oare impresionat, cât de puţin, şi va consimţi a pertracta pentru înlăturarea acestei demisii? Sau va sparge ,,balonul de săpun” cu o simplă suflare, retezând sare? Înclinăm să credem pentru aceasta din urmă, căci — în momentul de faţă — o cât de mică îngăduinţă a forului diriguitor poate sdruncina cu totul piedestalul destul de anemic al Diviziei. Deci „strângerea şurubului" spre a preîntâmpina eventuale îmi ţări şi mai ales spre a pune capăt tendinţei clubului orădean de a se răsfăţa ca o adevărată divă capricioasă. Una este simpatia pe care o radiază Clubul Atletic Oradea prin frumoasele sale performanţe foot-ballistice şi alta este intoleranţa ce se cuvine unor anumite fapte, care frizează legile regulamentare ale soccerului nostru. Căci C. A. O. şi-a permis d in ultimul timp — o serie de ilegalităţi de gravitate notorie. Ne-am mirat de desinvoltura cu care le-a comis şi ne mirăm, astăzi, şi mai mult de completa lipsă de sesizare a organelor federale. Susnumitul club a ştiut că jucătorul clujean Bulzan e suspendat şi totuşi l-a întrebuinţat în matchuri publice. Susnumitul club a ştiut că jucătorul său Glanzman a jucat pentru o grupare străină, în străinătate, fără aprobarea clubului şi n’a luat nici o măsură în consecinţă. Ea — probabil — a intervenit stăruitor şi la organele federale şi astfel păstrătorii ordinei în sec cerul nostru au trecut cu vederea acest caz. După cum se vede, C. A. O.-ul e un mare tolerat. Hai să acceptăm acest regim îngăduitor faţă de meritele teclmnice ale verzilor. Dar toate au o margine. Or C. A. O.-ul se întrece cu gluma. Ce însemnează gimnastica acestei retrageri din D. N., cu câteva zile înainte de începerea probei? N’au ce 10.000 lei spre a depune garanţia cuvenită? Invocare naivă. Au pretenţiuni noui? Trebuiau 4. Recipisa de plata taxei de înscriere eliberată de casieria institutului. Băeţii cari au împlinit 21 ani, vor aduce o adeverinţă de la Cercul de recrutare respectiv că au satisfăcut legea recrutării ; pentru cei ce n’au făcut stagiul militar îl vor face la institut. Cei ce vor obţine o bursă, vor depune odată cu actele şi un certificat de starea materială a părinţilor. Durata cursurilor la institut este de 4 (patru) ani în timpul cărora se face şi practica pedagogică cerută de legea institutului. Institutul având cămine pentru studente şi studenţi, primeşte in si s se condiţioneze la timp. Acum sunt mult prea tardive. Să fim serioşi şi să terminăm cu jocul de-a demislia. Şi Tg.-Mureş a încercat un joc similar şi acum îşi plânge rezultatul: a rămas în afara Diviziei. Acelaş lucru îl paşte şi pe C. A. O., dacă nu se răsgândeşte la timp. Destul cu aceste capricii de divă. Nu de alta, dar simpatia masselor e tare fragilă. Cluburile noastre mari au început să cam nesocotească lucrul acesta. Atenţiune C. A. O. !... R. BERCEANU 4 Renumitele surse termale sulfo-saline 54° Cels MM HOCHIANE (Banal) Efecte miraculoase la reumatism, artritism, sciatică, boli de femei, etc. Deschise lanul întreg. Sezon de vară Mai—Septembrie. Preţurile camerelor reduse in mod simţitor faţă de anii precedenţi. In intervalul 1 Octombrie—31 Mai dela Lei 35—80, în Iunie şi Septembrie lei 50—100 iar în Iulie şi August dela Lei 90—250 pe ziCASINOUL DESCHIS, ATRACŢIUNI FELURITE CHEMIN de FER, BULA, RULETA, BRAZLIANA La cerere se trimit prospecte şi orice lămuriri, prin DIRECŢIUNEA BAILOR-HERCULiîssis BĂILE GOVORA Preţ redus pentru funcţionarii publici pensionari, invalizi, ofiţeri: 30,50, 60 Lei. Taxa de cură şi muzică. Preţ întreg: 125, 225, 325 Lei. Preţ redus: 100, 175, 250 Lei — Procedee fisioterapice de la 30—75 Lei BĂILE CĂLIMĂNEŞTI cu climatul lor admirabil, băile de pucioasă, plajă la Olt şi în deosebi AMA || _ A OVVTV A T A cu minunatele ei efecte, /âJst Jm VÄvA W AjA A /A oferă artriticilor, suferinzilor de rinichi, ficat, gută şi persoanelor obosite, vindecare, alinare şi întremare. Informaţiuni si tarife la Soc. Govora-Călimăneşti 1*“ c u R E s TJ Brezoianu No. 62 RAMPA Ecouri sportive Astă seară, la orele 8, sunt convocaţi, în localul „Gazetei Sporturilor”, în vederea unor comunicări importante, toţi gazetarii sportivi din Capitală. Mâine seară, la Paris, cu prilejul deschiderii sălii Wagram francezul Young Perez, campionul lumei la categoria „muscă”, luptă cu Jose Arilla, campionul Spaniei la aceiaş categorie. Ned Tarleton, campionul Angliei la categoria „pană”, — şi în acelaş timp challenger la titlul mondial al acestei categorii, — a fost deposedat de titlu de către Boxing Boare of Control, pentru că a refuzat să-şi apere titlul în faţa lui Tommy Paul. Luni 12 Septembrie, are loc la Toronto, matchul dintre Alphonso Brown şi Milou Pladner, pentru campionatul lumei la categoria „cocoş”. Este vorba să se reînfiinţeze „Educaţia Poporului”, cu care prilej s-ar creia un departament al sporturilor, care va avea, un cuvânt hotărîtor, să supravegheze bunul mers a tuturor Federaţiunilor. După cum am anunţat la timp, Nelu Oprescu a fost recunoscut de către F. R. B. ca challenger al lui Lucian Popescu la titlul naţional de categorie pană. Se pare însă că, din cauza exigenţelor pecuniare ale lui Lucian Popescu, — care, ni se spune, pretinde 50 de mii lei pentru acest match, —■ întâlnirea nu va putea avea loc, astfel că este probabil că titlul va fi declarat vacant. In semi-finala de dublu domni a campionatelor Statelor Unite, s’a dat o luptă disperată între perechile Allison Van Ryn și Lott Schields. Primii au învins după cinci seturi înverșunate : 6-3, 2-6, 9-11, 6-4 11-9. Campionatele clubului „Juventus"1 Participă: Ponkeff, Rety, Cantacuzino, etc. In zilele de 2, 3 şi 4 Septembrie, — deci în Vinerea, Sâmbăta şi Duminica acestei săptămâni, — va avea loc, pe cochetele terenuri „Romcomit*" din Bulevardul Elisabeta, un senzaţional turneu de tennis, — campionatele clubului Juventus, — la care participa câţiva dintre cei mai buni tennismeni ai României. Clubul „Juventus“ îşi creiază un titlu de cinste prin organizarea acestor campionate a căror desfăşurare, — prin excelentele adeziuni pe cari le-a întrunit, — se anunţă a fi de un captivant interes. Prin înscrierea lui Foulieff, Cantacuzino, Rety şi San Gally, aceste campionate de club au luat turnura unor mari spectacole de tennis, şi cum ne aflăm la numai trei săptămâni de data campionatelor naţionale, — ce se vor disputa în zilele de 18—21 Septembrie, rezultatele care se vor obţine în turneul de la „Romcomit“, capătă o deosebită semnificaţie. Dintre participanţi se desprinde net, Gică Poulieff, campionul României pe anul 1931, care, chiar dacă nu mai deţine forma strălucită de acum câţiva ani, manifestă totuşi, şi astăzi, o certă superioritate asupra celorlalţi jucători români. De altfel, ultimele sale performanţe internaţionale, — cele două long-seturi în faţa lui David şi campionatul câştigat la olympiada balcanică, — sunt de o valoare destul de ridicată. Disputele, lui cu Cantacuzino, — care, dacă e în formă, prin vigoarea drive-ului său e totdeauna un adversar periculos, — şi cu Rety, tânăra noastră speranţă, sunt promisiunile unor frumoase manifestaţiuni ale sportului alb. In tolul înscrierilor, întâlnim, deasemeni, numele îndeajuns de bine fixate în concertul tennisului bucureștean ale lui San Gabi, Krupensky, d-na Caracostea și —• poate — d-ra Nini Golescu Se vor disputa, în matchurile „best of tree"*, —• afară de matchurite finale care se vor juca in best of five, —• următoarele probe : 1. Simplu domni ; 2. Simplu doamne ; 3. Dublu domni ; 4. Dublu doamne ; 5. Dublu mixt. Finaliştilor şi învingătorilor le sunt rezervate premii dintre cele mai frumoase. Clubul „Juventus“ ne roagă sa anunţăm că înscrierile se mai primesc până în ziua de 1 Septembrie, orele 8 seara, pe terenul Romcomit, însoţite (bineînţeles!) de taxa de înscriere : 60 lei. Asupra acestor campionate, vom reveni. JOHNNY Poulieff ! In preajma redeschiderii sezonului Prea multă linişte la Biroul Federal Sunt la noi câteva sporturi cari se sbat in cea mai neagră mizerie, având o existentă cu adevărat de azi pe mâine. Din această categorie face parte și rugbyul. Este surprinzător, intr’adevăr, faptul că acest sport, socotit ca unul din cele mai complete sporturi, a prins atăt de puţin in massele populaţiei. Numărul adepţilor rugbyului, cari sunt in acelaş timp atât jucători cât şi spectatori, este atât de mic, încât s’ar părea că deabea acum s’a introdus acest sport la noi. Intr’un cuvânt, rugbyul se află la noi într’o situaţie deplorabilă. Şi asta o ştie toată lumea. Totuşi se pare că există cineva care nu ştie asta. Acest cineva este cel mai în măsură să cunoască greutăţile rugbyului şi totodată cel mai obligat să lupte pentru propaganda lui. Cred că aţi înţeles că e vorba de biroul federal. Şi pentru a ilustra mai bine neglijenţa acestui for, vom spune doar că, deşi deschiderea stagiunei bate la Uşe, nu s'a întrunit incit acest birou de conducere. Ba mai mult, s’a anunţat până acum de câteva ori data pentru intrunirea lui, şi totuşi membrii lui s’au complăcut intr’o eroică absenţă. Nimeni nu poate spune că acest campionat, deşi consumat doar pe jumătate, n'a fost cel mai interesant de până acum. Rezultatele abracadabrante obţinute în tur, ca Viforul Dacia-Sportul Studenţesc 10:0 după ce înaintea matchului Galbenii păreau o victimă sigură a Universitarilor, cari s’au prezentat cu titlul de campion al anului trecut, sau Arsenal—Tennis Club Român 3-3 rezultat care a fost o adevărată bombă deoarece Arsenalul era deţinătoarea lanternei, iar Tennisul leaderul turului, las să se întrevadă că la toamnă vom avea surprizele cele mai formidabile. De altfel, echipele sunt un plin antrenament in vederea returului. Am făcut această diversiune ca să arătăm că tocmai acum când ar trebui să se profite de admirabila formă a echipelor și să se facă o propagandă intensă în folosul acestui sport tocmai acum nu se poate obţine nici măcar întrunirea biroului de conducere. Semnalăm cu regret acestă situaţie care dacă va mai continua, nu numai că nu se vor obţine progrese, dar suntem siguri că se va distruge şi ceea ce mai există.  ROLLYNI Mulţumită d-lui comandor Schimonelli, tânărul şi simpaticul preşedinte al Comitetului provincial milanez al Instituţiei „Balila“, mi-a fost dat să cunosc mai de aproape aceste două minunate organizaţii fasciste , Balila şi Avangardiştii, organizaţii cari tind să transforme întreaga naţiune în oameni sănătoşi, puternici şi disciplinaţi. Aceste instituţii au o importanţă atât de covârşitoare in viaţa statului, încât un singur artico de ziar, în care voi descrie o vizită în una din taberele avangardiste, e prea puţin pentru a ilustra pe deplin metodele şi mai cu seamă rezultatele la care s’a ajuns azi aplicând aceste principii sportive şi educative pentru formarea viitorilor, cetăţeni. Intr’o splendidă dimineaţă de August, un grup de gazetari impreună cu d-1 comandor Schimonelli şi senior Marin, vice-secretar al Iaşiului milanez ne îndreptăm spre „Lago Maggiore"*. Drumul în automobil pe şoselele gudronate, lipsite de praf e încântător ; trecem în revistă răsele vesele scăldate în soare şi smălţate de culorile vii ale puzderiei de flori pe care le întâlneşti pretutindeni, în grădini la ferestre, sau agăţându-se pe ziduri şi în fine ajungem la Streza, localitate celebră prin frumuseţea panoramei şi prin eleganţa vizitatorilor. După o mica pauza pornim cu automobilele noastre pe drumu întortochiat ce duce spre Alpino unde o legiune de avangardişti şi-a stabilit cartierul în corturi pentru 2 săptămâni. Alpino e la o depărtare de 9 km., deasupra lacului Major ; drumul şerpuit care te urcă sus e frumos, dar vederea ce se desfăşoară înaintea ochilor, când ai ajuns sus, e dumnezeească . Intra Faianţa, Streza, Avena, şi alte localităţi se văd scăldate în apele de opal ale lacului Major. Am ajuns la orele 10 luni împreună cu noi , şi colegul Don Luigi Gorbetta. Pe platoul de la Alpino fu improvizat un altar. Am asistat astfel la slujba Sf. liturghii. Avanguardiştii în careu luau şi ei parte şi mai lua parte şi publicul din împrejurimi. A fost un moment înălţător acea liturghie la 1.000 de metri deasupra marei în plin aer... O turmă în depărtare îşi amesteca sunetul armonios al tălăngilor, mărind misterul slujbei sfinte. După terminarea serviciului religios, am vizitat cu deamănuntul tabăra. Avangardiştii (băeţi între 13—18 ani) în număr de 351 sunt instalaţi în „corturi Bucciantini*" ca şi ofiţerii care-i conduc ; sunt 110 corturi pe care şi le-au instalat ei singuri subt supravegherea căpitanului Sorio, care e comandantul corpului. Un cort mai mare tip Dux, e cortul comandantului şi tot acolo găsim instalate telefonul şi telegraful care comunică cu reţelele statuui, ambele instalaţii au fost făcute de tinerii avangardişti. Nu ipsesc nici instalaţii de radio cu un puternic „haut-parleur*‘. Au făcut instalaţii de duşuri, o serie de lavabouri mari cu robinete, closete cu apă curgătoare) au instalat lumină electrică, iar lucătăria e instalată cu tot confortul şi ea : lumină, robinete de apă, etc. Organizaţia taberei e militară. La cinci şi jumătate, tinerii se scoală în sunetul trompetei şi trec la lavoarele mari şi la duşuri, iar după aceea se întrunesc cu toţii în careul central pentru, „ridicarea drapelului“, e cel mai solemn moment al zilei după aceea echipele se împart pentru r escursia în pădure , uneori li se dau mici teme de manevră, alte daţi sunt simple marşuri de an-strenament. Exista şi un serviciu de „Cruce roşie”, dar mi se spune că nu prea are de lucru... La întoarcerea din marş, pofta de mâncare nu lipseşte la nici unul şi mâncarea e suficientă. Am asistat la împărţirea hranei în sunetul fanfarei ; în acea Duminică mai era un supliment. D-l Cav. Rossi, primarul din cap , muma Gignese a oferit împreuna)^ cu un comitet de doamne câte ora săcuşor cu biscotim, bonboane şî cărţi poştale fiecărui avangardist. Frumuseţea consistă în faptul că totul se petrece în ordine, dar cu o veselie care sporeşte puterea de viaţă. ^ După masă, o ora şi jumătate repaos şi apoi încep exerciţiile colective, care durează până la 5, îmbrăcaţi în pantalonaşi scurţi negri, cu flaneuţe albe, aproape goi, ieceşti copii, aceşti tineri exipuşi razelor binefăcătoare ale soarelui, subt conducerea d-lui Alothe Rovers, prof, de educaţie fizica, fac exerciţii ritmice, mlădieri, exerciţii respiratorii gimnastică, se urcă pe prăjini şi pe o frânghie; dar ce-am admirat mai mult a fost eleganţa săriturilor şi splendida linie ce-o conservau unii avangardişti în momentul „aruncărei lăncei“ dintre care unele ajungeau la o distanţă de 30—32 de metri. Dela 5 jum. la opt,esire in sat, cu condiţia de a fi punctuali la întoarcere, căci altfel se doarme în „cortul închisoare*'... care are doar o importanţă morală, căci în realitate e aşezat în cea mai splendidă poziţie. Subt ploaia razelor de Soare care le fortifică corpul, călăuziţi cu dragoste dar şi cu energie, aceşti tineri se transformă în fiecare zi. Eul fizic devine mai rezistent şi se învaţă a fi la ordinile Eului spiritual, căci aceşti copii au învăţat că nu corpul constitue adevăratul om, ci el e doar un instrument docil, care trebue a fi ţinut în cea mai perfectă stare pentru a putea răspunde la comenzile ce primeşte de la adevăratul Eu. * Conştiinţa se trezeşte în ea pe neaşteptate. Voinţa se fortifică fără nici un efort. Libertate de iniţiativă cât mai multă , dar nu lipsă de control, haos şi anarhie. Această transformare a unui întreg popor a operat-o : voinţa unui singur om şi iată de ce gândul lor se îndreaptă cu drag spre el, iată de ce în orice cort găseşti fotografia lui, iar strigătul de „Trăiască Ducele*4 porneşte din acele piepturi în mod spontan. N. I. ALEXANDRESCti Milano, August 1932. * Scrisori din Italia Sport si educafie --Cum se face pregătirea nouei generalii- RUGBY