Ramuri, 1981 (Anul 18, nr. 1-12)

1981-01-15 / nr. 1

Revistă lunară editată de Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judeţului Dolj • 15 ianuarie 1981, 16 pagini, 3 lei Redactor şef: MARIN SORESCU Sub semnul glorioasei aniversări început de an şi de cincinal , al şaptelea , un cincinal care va reprezenta, aşa cum sublinia secretarul general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Mesajul de Anul Nou, „parcurgerea unei noi şi deosebit de importante etape în realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate“ , un cincinal care „prevede continuarea dezvoltării în ritm înalt a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială“ ; un cincinal care va aduce poporului român „noi şi mari realizări în muncă şi în viaţă (...) ridicînd pe o treaptă superioară nivelul de trai material şi spiritual al întregii naţiuni“. Un cincinal al cărui obiectiv fundamental („continuarea, pe o treaptă superioară, a îndeplinirii Programului partidului, creşterea în ritm susţinut a economiei naţionale, afirmarea cu putere a revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile, trecerea la o nouă calitate a întregii activităţi economico-sociale") a fost magistral definit în documentele Congresului al XII-lea al partidului, în Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Toate aceste deosebit de preţioase idei s-au regăsit şi în documentele de partid adoptate către sfîrşitul anului trecut, între care Plenarele Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 14—15 octombrie (care a dezbătut şi aprobat, în deplină unanimitate, Planul naţional unic de dezvoltare economico-socială a României pe anul 1981) şi din 16—17 decembrie. Un cincinal care va asigura intrarea ţării noastre într-un stadiu nou, acela de ţară mediu dezvoltată. Un cincinal care are în Planul pe 1981 „un bun început“. In acest an, ritmul dezvoltării industriale va fi de 8,1 la sută la producţia netă şi de 7 la sută la producţia marfă şi globală, volumul investiţiilor este egal cu cel din 1980, iar în agricultură — pentru a ne rezuma numai la aceşti indicatori — vor trebui să se obţină 23 milioane tone de cereale. Sunt obiective care presupun o mai bună organizare a muncii şi a producţiei, o mai mare mobilizare din partea tuturor oamenilor muncii, o grijă deosebită din partea fiecăruia pentru ceea ce face. Sunt obiective mobilizatoare care vor proba unitatea de nezdruncinat a întregului nostru popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Totodată, anul pe care l-am început va fi marcat de aniversarea, cu profunde rezonanţe în sufletele şi conştiinţele noastre, ale tuturor celor ce trăim şi muncim pe aceste meleaguri, a 60 de ani de la crearea Partidului Comunist Român. „Făurirea Partidului Comunist Român — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu — a fost urmarea logică a maturizării mişcării revoluţionare, socialiste din România, a afirmării clasei muncitoare pe arena naţională ca forţa socială cea mai înaintată, mai progresistă, constituind victoria concepţiei materialist-dialectice şi istorice“. De-a lungul celor şaizeci de ani de existenţă a partidului nostru comunist, pe care-l vom aniversa la 8 mai anul acesta, el şi-a manifestat tot mai mult şi mai puternic rolul de forţă revoluţionară, de forţă politică conducătoare a destinelor patriei, cu precădere în perioada scursă de la istoricul Congres al IX-lea, care, aşa cum se arată în Programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, a deschis „o perioadă nouă în dezvoltarea socialistă a ţării, în activitatea partidului“. Sînt anii de cînd la cîrma partidului nostru se află revoluţionarul ardent, patriotul înflăcărat, devotat trup şi suflet patriei şi poporului său, comunistul de omenie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a cărui aniversare a zilei de naştere, la 26 ianuarie, constituie, cum a constituit şi aniversarea zilei de naştere a tovarăşei Elena Ceauşescu, un nou şi fericit prilej de reafirmare a unităţii noastre de monolit în jurul partidului, al său, a dragostei şi preţuirii neţărmurite pentru opera sa, pentru contribuţia de inestimabilă valoare la ridicarea continuă a României socialiste pe noi culmi de civilizaţie şi progres. De numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu este legată perioada cea mai fertilă, cu realizări fără precedent, din întreaga istorie a poporului nostru, preşedintele ţării fiind conducătorul încercat, patriotul desăvîrşit, revoluţionarul dîrz şi omul politic cu un imens prestigiu internaţional. Aşadar, anul 1981 şi întreg cincinalul 1981—1985 s-au deschis sub auspicii dintre cele mai fertile pentru poporul român. Stă în puterea noastră, a tuturor şi a fiecăruia în parte,să sporim „corola de lumini“ a acestui an şi a acestui cincinal. Ion Minulescu — o sută de ani de la naștere. Desen de Jean Al. Steriadi (1942). DIN CUPRINS • Poeme de Ana Blandiana • Poezia erotică — un eseu de Eugen Simion • Semnalizări de Șerban Cioculescu # Călătorie de iarnă de Anatol Vieru # Versuri din folclorul aromân culese de Pericle Papahagi • Întîlniri cu George Enescu, rememorate de Alice Magheru Proletari din toate liiile, uniți-vă ! --------------■ MEMENTO _____________________________________ 1 (199) 1981 Ion Minulescu Nu sunt Nu sunt ce par a fi — Nu sunt Nimic din ce-aş fi vrut să fiu !... Dar fiindcă m-am născut fără să ştiu, Sau prea curînd, Sau prea tîrziu... M-am resemnat, ca orice bun creştin, Şi n-am rămas decit... Cel care sunt!... Sunt cel din urmă strop de vin Din rustica ulcică de pămînt Pe care l-au sorbit pe rind ce par a fi... Cinci generaţii de olteni — Cei mai de seamă podgoreni, Dintre moşneni Şi orăşeni — Strămoşii mei, care-au murit cîntînd : „Oltule... fiu blestemat... Ce vii aşa tulburat“... Dar Oltul i-a plătit la fel Cum l-au cintat şi ei pe el (...) (1936)