Ramuri, 1984 (Anul 21, nr. 1-12)

1984-09-15 / nr. 9

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! 9 (243) 1984 Revistă lunară editată de Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judeţului Dolj ® 15 septembrie 1984 9 20 pagini © 5 lei Redactor şef: MARIN SORESCU Dezvoltarea originală a creaţiei teoretico - ideologice în lucrările secretarului general al partidului Este un adevăr istoric incontestabil că cel de al IX-lea Congres al P.C.R. a marcat un moment de cotitură în istoria contemporană a României, un eveniment excepţional în activitatea teoretică şi ideologică a partidului, determinînd o nouă epocă de creaţie autentică în toate planurile vieţii sociale, de o însemnătate hotărîtoare pentru cultura, ştiinţa şi filozofia românească, pentru destinele poporului nostru. Deschizînd calea unei gîndiri libere critice şi constructive, realiste şi călăuzitoare, Congresul al IX-lea al partidului nostru a elaborat şi a stimulat elaborarea unor concepte, teze, idei noi privind legităţile organizării, desfăşurării şi conducerii procesului revoluţionar din ţara noastră, a transformat gindirea şi activitatea teoretico-ideologică într-o forţă mobilizatoare şi transformatoare în construirea socialismului şi a omului nou. Noile orizonturi conturate de Congresul al IX-lea al partidului creaţiei teoretice, ideologice, în general cercetării ştiinţifice, absolut în toate domeniile vieţii sociale, politice, economice, culturale etc., se datorează, în mod hotărîtor, gîndirii secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Personalitate politică proeminentă a epocii contemporane, cu o gîndire profund dialectică, receptivă la tot ce este nou, înaintat, întruchipînd în cel mai înalt grad virtuţile perene ale poporului român — înţelepciune, simţul dreptăţii, omenia, vocaţia libertăţii şi cutezanţa gindirii —, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a creat şi dezvoltat — pe baza unei îndelungate experienţe revoluţionare — o viziune teoretică originală ce se constituie într-o contribuţie deosebită la dezvoltarea şi aplicarea creatoare a teoriei revoluţionare marxiste. Izvorîtă din straturile adinei ale experienţei social-umane şi exprimînd în acelaşi timp cuceririle înaintate ale filozofiei, ştiinţei şi culturii, concluziile istoriei naţionale şi universale, în corelaţia lor dialectică cu nevoile majore ale omului şi omenirii, cu aspiraţiile de libertate şi independenţă ale popoarelor — opera teoretică a secretarului general este sintetizată în documentele fundamentale ale partidului nostru, reunită în peste 25 volume publicate. De o mare profunzime teoretică şi vastă cuprindere tematică, opera secretarului general al partidului nostru se defineşte printr-o unitate, o coerenţă structural-logică a cărei esenţă o constituie dezvoltarea materialismului dialectic ca teorie revoluţionară, metodologie şi instrument de transformare a lumii. De aceea este normal să subliniem, ca una dintre cele mai însemnate contribuţii ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu la dezvoltarea originală creatoare a marxismului în cea de-a doua jumătate a secolului nostru, regîndirea şi reaşezarea teoriei şi metodei dialectice în alcătuirile sale fireşti, dezvoltarea lor ca teorie şi metodă revoluţionară. Pornind de la descoperirile din ştiinţa contemporană, de la cunoaşterea temeinică a vieţii sociale, a istoriei, precum şi de la cele mai noi concluzii ale filozofiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu argumentează amplu că „întreaga dezvoltare a lumii este rezultatul evoluţiei dialectice neîntrerupte a naturii şi a universului“, înţelegerea întregului univers, a naturii şi a istoriei societăţii omeneşti, ca proces,relevă rolul şi însemnătatea nu numai a dialecticii obiective, ca dimensiune structurală a realului, dar şi a dialecticii subiective, respectiv a gîndirii dialectice ca teorie a cunoaşterii lumii şi metodă de cercetare. Dialectica subiectivă (gîndirea dialectică) reprezintă în viziunea secretarului general al partidului nostru singura metodă ştiinţifică de cunoaştere adecvată a lumii. Dar cum lumea reală nu este statică, ci se află permanent în mişcare, înseamnă că și gîndirea noastră, spre a fi validă, trebuie să se conformeze dialecticii, respectiv logicii obiective a acesteia. De aici rezultă că produsele gîndirii, conceptele, ideile, teoriile, orice produs teoretic în general sunt adevărate numai dacă sunt adecvate la această dinamică a realului. Am subliniat această perspectivă dialectică în care este construită întreaga operă a secretarului general al partidului, pentru a înţelege aici cu cîtă principialitate şi justeţe a pus în evidenţă tovarăşul Prof. univ. dr. Tiberiu Nicola (Continuare în pag. 2) O citadelă “ a învăţămîntului românesc . Deziderat al revoluţionarilor de la 1848, ctitorie a secretarului general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Universitatea din Craiova îşi deschide porţile pentru a nouăsprezecea oară tinerei generaţii, dornică să se pregătească în cele opt facultăţi ale sale cu peste 20 de specializări. Puternic ancorată în edificiul învăţămîntului superior românesc contemporan, clădit pe temelia relaţiei fundamentale a interdependenţei dintre învăţămînt, cercetare şi producţie, Universitatea din Craiova are o contribuţie de prim ordin la pregătirea viitorilor constructori ai României socialiste, la dezvoltarea ştiinţei, tehnicii şi culturii româneşti şi universale, la educarea tinerei generaţii în spiritul dragostei şi respectului neţărmurit faţă de patrie, partid şi popor, faţă de istoria milenară a acestor pămînturi, faţă de lupta şi jertfele fiilor lui, de-a lungul zbuciumatei existenţe a neamului românesc. Onorată în repetaterînduri de vizita secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a stimatei sale tovarăşe de viaţă şi de luptă, acad. dr. ing. Elena Ceauşescu, Universitatea craioveană, cu cei peste 10 000 de studenţi ai săi, dintre care 1 300 veniţi din toate colţurile lumii, şi peste 700 cadre didactice şi tot atîţia muncitori, tehnicieni şi personal auxiliar, a înţeles cum trebuie sarcinile trasate de partid, de secretarul său general, în creşterea eficienţei implicării învăţămîntului superior craiovean in producţia de bunuri materiale şi spirituale, în obţinerea de rezultate tot mai bune în pregătirea profesională, în activitatea de cercetare ştiinţifică, în munca politicoeducativă, atît în interiorul,cît şi în exteriorul acestui important aşezămînt de cultură socialistă. In acest an jubiliar, in cinstea celor două mari evenimente din viaţa poporului şi a Prof. univ. dr. ing. Silviu Puşcaşu Rectorul Universităţii din Craiova (Continuare în pag. 2) Un program grandios întregul nostru popor a luat cunoştinţă cu o vie satisfacţie de Proiectul de Directive ale Congresului al Xlll-lea al P.C.R. a căror indeplinire va insemna pentru ţara noastră un important pas spre piscurile civilizaţiei socialiste. Prin obiectivele prioritare ale dezvoltării social-economice in cincinalul 1986-1990, patriei noastre i se deschide o nouă şi luminoasă perspectivă, accelerindu-i ritmul de înaintare pe scara progresului şi civilizaţiei, facilitindu-i intrarea în rindul ţârilor cu o economie puternică. Parcurgind şi analizind Directivele, fiecare cetăţean al patriei noastre trăieşte un înălţător sentiment de mîndrie, avînd astfel imaginea unei dezvoltări grandioase pe măsura resurselor şi aptitudinilor creatoare ale oamenilor muncii de pe aceste străvechi meleaguri. Această excepţională proiecţie a viitorului nostru socialist şi comunist se fundamentează pe studierea temeinică a posibilităţilor dezvoltării României în următorul cincinal şi pe rezultatele remarcabile obţinute in cei patruzeci de ani care s-au scurs de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi cu deosebire in perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al P.C.R., perioadă legată indestructibil de activitatea neobosită desfăşurată cu strălucire de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al naţiunii noastre. In acelaşi timp, Proiectul de Directive reliefează justeţea şi realismul politicii partidului, a modului creator, profund original in care sunt aplicate adevărurile general valabile ale socialismului ştiinţific la condiţiile concrete ale ţării noastre. Proiectul de Directive pentru Congresul al Xlll-lea arată cu claritate că „obiectivul fundamental al planului cincinal 1986-1990 il constituie dezvoltarea puternică, în continuare, a forţelor de producţie, a bazei tehnico-materiale, înfăptuirea în linii generale a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, crearea condiţiilor necesare trecerii, in perioada următoare, la realizarea fazei superioare a societă(Continuare in pag. 18)