Ramuri, 1987 (Anul 24, nr. 1-12)

1987-01-15 / nr. 1

ÉSPO (Continuare în pag. 3) / Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! STRĂLUCITUL CONDUCĂTOR In acest ianuarie, deschizător de an, întregul nostru popor întîmpină cu înălţătoare sentimente de mîndrie patriotică ziua de naştere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, comunistul înflăcărat şi eminentul conducător, exponentul celor mai profunde aspiraţii de libertate, bunăstare şi progres ale naţiunii noastre socialiste. Aniversarea zilei de naştere a conducătorului partidului şi al ţării este un nou şi, fericit prilej de exprimare a dragostei şi stimei neţărmurite ale tuturor oamenilor muncii faţă de opera sa, ataşamentului la cauza partidului nostru comunist, continuatorul glorios al celor mai înaintate tradiţii de luptă revoluţionară a poporului român pentru dezvoltarea continuă a patriei, pentru ridicarea ei pe noi culmi de civilizaţie şi progres. încă din tinereţe, tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a afirmat ca un neînfricat militant comunist, angajindu-se cu un neasemuit spirit de dăruire in marea epopee a luptei revoluţionare pentru eliberarea socială şi naţională a poporului nostru. Anii îndelungaţi petrecuţi în închisori şi lagăre nu numai că nu i-au putut fringe voinţa de luptă ci, dimpotrivă, i-au călit dirzenia şi energia revoluţionară, stimulîndu-l să acţioneze neobosit, ca militant comunist, să aducă o contribuţie remarcabilă ,la unirea şi mobilizarea clasei muncitoare, a tineretului, a forţelor patriotice ale ţării împotriva asupririi burghezo-moşiereşti, împotriva fascismului şi a războiului în perioada ce a urmat istoricului act de la 23 August 1944, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acţionat ca activist de frunte al partidului pentru îndeplinirea exemplară a numeroaselor sarcini de mare importanţă ce i-au fost încredinţate de partid pentru consolidarea puterii politice, pentru reconstrucţia ţării şi aşezarea statului pe baze noi, democratice. Incepînd cu anul 1965, de cînd se află în fruntea partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a imprimat în activitatea organelor şi organizaţiilor de partid o concepţie superioară cu privire la întărirea şi perfecţionarea continuă a rolului conducător al partidului în societate, pornind de la principiile de bază ale socialismului ştiinţific, de la legităţile obiective ale noii orînduiri sociale, de la condiţiile şi specificul ţării noastre. Epocalele împliniri de după Congresul al IX-lea, din 1965, aparţin perioadei pe care întregul popor a numit-o cu justificată mîndrie „Epoca Nicolae Ceauşescu“. Intr-adevăr, această epocă este cea mai densă în împliniri din întreaga istorie a poporului român. România socialistă se prezintă astăzi ca o ţară cu o economie puternică, in plină dezvoltare, cu o industrie care a înregistrat şi înregistrează ritmuri înalte de dezvoltare, cu o agricultură modernă şi prosperă, cu o viaţă ştiinţifică şi cultural-artistică înfloritoare. Remarcabil gînditor revoluţionar, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a realizat sinteza superioară a celor mai bune tradiţii ale gîndirii social-politice româneşti cu experienţa partidului nostru în construcţia socialistă, în interpretarea dialectică a fenomenelor social-politice, caracteristice societăţii contemporane. Aplicînd creator principiile generale ale socialismului la condiţiile istorice ale României, secretarul general al partidului a elaborat strălucite soluţii pentru dezvoltarea multilaterală a ţării noastre, acestea reprezentînd o contribuţie originală a partidului nostru la îmbogăţirea gîndirii marxiste contemporane, a practicii construcţiei socialiste. Dezvoltarea fără precedent a României, descătuşarea creatoare pe toate meleagurile ţării, îndrăzneala programelor în care desluşim viitorul comunist al naţiunii noastre, sînt şi vor rămîne pentru totdeauna legate indestructibil de numele tovarăşului Nicolae ■ Ceauşescu, de activitatea şi cutezanţa gînIn conştiinţa poporului nostru, toate împlinirile României din ultimii aproape 22 ani, uriaşele transformări înnoitoare care au schimbat din temelii înfăţişarea patriei sînt strîns legate de gîndirea creatoare şi îndelungata activitate revoluţionară ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care, prin clarviziune politică, realism şi cutezanţă, prin dragostea fierbinte pentru patrie şi popor, prin profunda analiză ştiinţifică a vieţii sociale, a adus şi aduce o contribuţie inestimabilă la progresul şi prosperitatea patriei, la afirmarea independenţei şi suveranităţii noastre naţionale. Deschisă cutezător spre viitor şi cu rădăcini adinei în trecutul multimilenar al poporului român, grandioasa operă revoluţionar-constructivă a Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit şi devotat fiu al naţiunii române, reprezintă expresia înaltei responsabilităţi comuniste, patriotice, faţă de destinele României socialiste, faţă de progresul multilateral al patriei. Originalitatea, trăinicia şi dimensiunile acestei opere măreţe îşi au izvorul în capacitatea de excepţie a secretarului general al partidului de cunoaştere profundă, dialectică a legilor şi legităţilor obiective ale edificării societăţii socialiste, ale dezvoltării economico-sociale contemporane, de aplicare creatoare a acestora la condiţiile interne şi internaţionale. Perioada deschisă de Congresul al IX-lea al P.C.R., pe care cu mîndrie o numim „EPOCA NICOLAE CEAUŞESCU“, a creat în teoria şi practica edificării noii orînduiri sociale cadrul favorabil afirmării unei viziuni noi, prospective, cu larg orizont, asupra dezvoltării economico-sociale a României socialiste, concretizată în concepte și teze profund originale, între care cele privind făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, întărirea continuă a rolului partidului de forţă politică conducătoare în opera de construire a societăţii socialiste, statul democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, rolul deosebit de important al naţiunii în lumea contemporană, statutul activ al construcţiei socialiste în raport cu existenţa socială, umanismul revoluţionar, patriotismul revoluţionar socialist, noua ordine economică şi politică internaţională, căile trecerii a noi şi noi popoare la socialism etc. In lumina aprecierilor Congresului al IX-lea al partidului, a concepţiei secretarii prof. univ. dr. Ion Trăistaru (Continuare în pag. 5) Afirmarea ştiinţei româneşti Şcoala românească are bogate tradiţii istorice. Ea s-a afirmat din cele mai îndepărtate timpuri ca principal izvor de învăţătură şi păstrare a spiritualităţii poporului, a culturii sale milenare, a cultivat conştiinţa naţională, sentimentul dragostei faţă de patrie şi popor, idealurile de libertate, independenţă şi suveranitate, a sădit în inimile tinerelor vlăstare hotărîrea de a munci şi lupta pentru înfăptuirea marilor aspiraţii sociale şi naţionale ale poporului nostru, credinţa nestrămutată în viitorul strălucit al României. Inaugurînd epoca unor adinei prefaceri revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale a României, revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, a asigurat totodată condiţiile pentru ridicarea pe o treaptă superioară a tradiţiilor înaintate ale şcolii româneşti, pentru democratizarea învăţământului şi transformarea acestuia intr-un bun al maselor largi de oameni ai muncii, pentru punerea lui în slujba progresului economic şi social al ţării, pentruridicarea nivelului de cultură şi civilizaţie al întregului popor. In anii revoluţiei şi construcţiei socialiste s-a asigurat accesul neîngrădit la învăţătură al tuturor tinerilor ţării, fără deosebire de naţionalitate ; întregul învăţămînt a fost aşezat pe baze ştiinţifice, pe temelia concepţiei materialist-dialectice şi istorice despre lume şi viaţă , s-a dezvoltat continuu reţeaua învăţămîntului de toate gradele şi s-a îmbunătăţit necontenit conţinutul acestuia. Toate acestea au dus la o puternică ridicare a nivelului de cultură al întregului popor, la înflorirea continuă a vieţii spirituale a ţării. Un incontestabil moment de cotitură în viaţa şcolii româneşti, ca şi în general în întreaga viaţă socială, economică şi politică a ţării, l-a constituit Congresul al IX-lea al partidului. Invăţămîntul a cunoscut din plin spiritul nou, dinamic, imprimat în toate domeniile de activitate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. In acest climat stimulator, de afirmare puternică a capacităţilor de creaţie ale naţiunii noastre, învăţământul a cunoscut un progres fără precedent, în pas cu nevoile reale ale progresului economic şi social al ţării, cu realizările revoluţiei tehnico-ştiinţifice şi ale ascensiunii cunoaşterii umane în espoca actuală. O importanţă deosebită pentru dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului a avut-o, după cum se ştie, generalizarea învăţămîntului obligatoriu de 10 ani, reorganizarea învăţămîntului liceal, profesional şi de maiştri şi perfecţionarea structurii profilurilor şi specializărilor din învăţământul superior, în aşa fel încît să se asigure pregătirea în profil larg a elevilor şi studenţilor, întărirea legăturii întregului învăţămînt cu viaţa, integrarea sa organică cu producţia şi cercetarea ştiinţifică, cu practica socialpolitică. Măsuri de mare însemnătate au fost, de asemenea, stabilite de conducerea partidului în această perioadă pentru creşterea rolului şcolii în educarea comunistă, revoluţionară a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, pentru formarea şi dezvoltarea multilaterală a personalităţii acestora. România se află astăzi printre ţările lumii cu un învăţămînt dezvoltat, a cărei experienţă este privită cu mare interes pe plan internaţional. Dreptul la învăţătură reprezintă o elocventă realitate, statul nostru asigurând tuturor cetăţenilor săi, fără nici o îngrădire, accesul la învăţământul de toate gradele, corespunzător cerinţelor dezvoltării economice şi sociale a ţării, precum şi dorinţelor şi aptitudinilor fiecăruia. Realizarea în fapt a acestui drept este asigurată prin existenţa unei vaste reţele de instituţii şcolare, prin gratuitatea învăţămîntului pe toate treptele sale, acordarea de prof. univ. dr. Tiberiu Nicola (Continuare în pag. 4) Viziune prospectivă asupra dezvoltării economico-sociale a României socialiste