Ramuri, 1989 (Anul 26, nr. 1-11)

1989-01-01 / nr. 1

Profund omagiu conducătorului iubit Cu nemărginită dragoste şi adine respect, cu vie recunoştinţă, întregul nostru popor cinsteşte prin fapte exemplare de muncă şi de conştiinţă, în acest ianuarie sărbătoresc, pe cel mai iubit fiu al naţiunii noastre socialiste, genialul strateg al destinelor României socialiste contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu prilejul aniversării îndelungatei sale activităţi revoluţionare şi al zilei de naştere. Transformările înnoitoare, măreţele realizări înregistrate de patria noastră pe drumul construcţiei celei mai drepte societăţi din întreaga sa istorie şi, îndeosebi, în epoca înnoitoare ce a urmat istoricului Congres al IX-lea al partidului, pe care cu legitimă mîndrie o numim astăzi „Epoca Nicolae Ceauşescu“, ca şi perspectivele luminoase ce se deschid ţării noastre în viitor reprezintă realităţi incontestabile, indisolubil legate de gîndul şi fapta uneia dintre cele mai mari personalităţi din istoria noastră multimilenară. Marile succese înregistrate în industrie, agricultură, construcţia de locuinţe, în transporturi, în sfera serviciilor, în apărarea sănătăţii populaţiei, avîntul fără precedent al ştiinţei, culturii, învăţămîntului, creşterea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, prestigiul şi reputaţia României socialiste în lume au fost posibile ca urmare a valorificării plenare a uriaşului potenţial creator al neamului nostru avînd la cîrma sa un partid eroic şi un conducător genial, strategul de excepţie al înfăptuirilor de lumină din vatra înnoitoare a patriei scumpe, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, eminentul conducător, vizionarul îndrăzneţ şi gînditor de excepţională înzestrare, profund devotat cauzei socialismului, păcii şi dezarmării în lume. Privit în perspectiva celor peste două decenii, Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român se reliefează ca un deosebit eveniment istoric în viaţa ţării, a partidului nostru comunist. Raportul prezentat Congresului de tovarăşul Nicolae Ceauşescu este o operă marxistă de profundă maturitate ce evidenţiază o gîndire autentic revoluţionară, dialectică, realizînd îndrăzneţe deschideri teoretice, imprimînd un puternic suflu înnoitor întregii politici de edificare a societăţii socialiste şi comuniste în România. în acest sens, întreaga operă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu îmbogăţeşte teoria, ideologia revoluţionară a partidului, conştiinţa de sine a clasei muncitoare, a întregii naţiuni. Continuarea consecventă a spiritului afirmat de istoricul Congres în deceniile care au urmat a dus la elaborarea unei gîndiri teoretice, revoluţionare, expresie creatoare a socialismului ştiinţific în condiţiile concrete ale României, ale epocii istorice pe care o străbatem, întruchipată în opera teoretică a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Programul PCR, în documentele congreselor care au urmat, această gîndire cuprinde contribuţii de inestimabilă valoare la dezvoltarea filosofiei şi a sociologiei marxiste, a ştiinţelor economice, a teoriei despre revoluţie, despre trăsăturile şi dezvoltarea societăţii socialiste şi comuniste, a teoriei privind relaţiile internaţionale şi rezolvarea marilor probleme ale contemporaneităţii în interesul popoarelor, al cauzei păcii, securităţii şi colaborării, în opera teoretică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu se află vasta problematică a vieţii politice a ţării, evoluţia sistemului politic românesc, afirmarea Partidului Comunist Român, ca centru vital al naţiunii şi forţă politică conducătoare în societate, îndeplinirea de către statul socialist — stat al democraţiei muncitoreşti, revoluţionare — a înaltelor răspunderi ce-i revin faţă de clasa muncitoare, de întregul popor, crearea unui sistem democratic cuprinzător, unic în felul său, de participare efectivă a maselor la conducerea societăţii, la făurirea conştientă a propriilor destine, expresie elocventă a superiorităţii democraţiei noastre socialiste. Gîndirea teoretică de mare profunzime şi originalitate a tovarăşului Nicolae Ceauşescu s-a constituit într-un dialog permanent cu practica, cu noile cuceriri ale cunoaşterii umane, în lupta pentru înfăptuirea concretă a sarcinilor construcţiei economice, sociale, politice, culturale, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pentru participarea activă a României pe arena internaţională. Putem afirma, astăzi, cu certitudine, cu demnitate şi mîndrie, că încredinţarea celor mai înalte răspunderi în partid şi în stat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, prezenţa sa la cîrma naţiunii au reprezentat şi reprezintă condiţia hotărîtoare pentru înfăptuirea cu succes a idealurilor sociale şi naţionale ale poporului, garanţia unirii şi dinamizării energiei maselor pentru a asigura înaintarea fermă a României pe drumul luminos al progresului şi civilizaţiei, al socialismului şi comunismului, în toate realizările din această perioadă, oamenii muncii recunosc clarviziunea şi cutezanţa gîndirii şi acţiunii revoluţionare, excepţionalele calităţi de eminent conducător politic şi de stat, de comunist, ale secretarului general al partidului, izvorîte dintr-o nemărginită dragoste faţă de popor, din ataşamentul profund faţă de cauza nobilă a socialismului. Geniul creator, calităţile de încercat conducător, uriaşa capacitate politică, organizatorică, de militant comunist, de patriot înflăcărat, ce caracterizează personalitatea proeminentă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, se reflectă plenar în slujirea, cu devotament neabătut şi dăruire totală. Prof. univ. dr. Tiberiu Nicola (Continuare în pag. 2) Ybl.Sco Bust în bronz de Ion Jalea EROUL Avînt de strălucire vie, Fierbinte dragoste de ţară. Cu rădăcini adînci în glie, Destin de luptă legendară Din fragedă copilărie In care veacuri revărsară Neînfricată bărbăţie. Clocotitor precum izvorul In chinga aprigului mal, Pe veci l-a logodit pridvorul Din zarea satului natal Cu vrerea de-a-şi sluji poporul, De-a-i fi, spre-naltul ideal, Mereu atotbiruitorul, în vremea neamului robit, Cătuşe, temniţi, prigoniri, Sub crezul lui s-au năruit. El patriei s-a dăruit Izbind în lanţul de-asupriri Cu braţul său neistovit. Erou în ţara de eroi, El a muncii devotat şi vieţii —, Prin aspre viscole şi ploi, Prin purpurile dimineţii, In făurirea lumii noi, Ne-a dat vigoarea tinereţii, Lumina-ncrederii în noi. Curînd zidiri spre veşnicii. El, arhitect vizionar, Ctitor atîtor măreţii, Viteazul revoluţionar, Corolă caldei omenii, E păcii lumilor stegar, El, fiul mîndrei Românii. Hearie Hinoveanu ___________________________________________________ Sentimente . Cu prilejul aniversării zilei de naştere, în semn de recunoaştere şi preţuire, a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, Erou al Republicii Socialiste România, a îndelungatei sale activităţi revoluţionare, creatorii de artă, frumos şi sensibil au ţinut să-şi exprime în mod specific muncii lor, într-o vibrantă unitate de gînd şi simţire cu întregul popor, cele mai calde felicitări, urări de sănătate şi fericire, de mulţi şi rodnici ani de viaţă, plini de satisfacţii şi împliniri, împreună cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, marele Erou între eroii patriei străbune, înflăcărat patriot şi revoluţionar, genial făuritor de istorie şi strălucit ctitor de ţară nouă, conducător vizionar al mersului neabătut al României pe calea socialismului spre comunism. Elogiind femeia-erou, femeia-savant, femeia-mamă, creatorii din toate generaţiile, de pe întreg cuprinsul patriei, au dat glas sentimentelor lor în trei lucrări literare care au văzut de curînd lumina tiparului. „Cunună de lauri", Pagini literare dedicate tovarăşei Elena Ceauşescu, se intitulează volumul tipărit de Editura Eminescu, sub egida Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste şi a Consiliului Naţional al Femeilor. Unui vibrant cuvînt introductiv, semnat de George Bălăiţă, îi urmează bucăţi de proză sau poezie, de reflexie filozofică sau de î înaltă stimă omagii adresate tovarăşei Elena Ceauşescu. Sub titluri precum : „Cu glasul de cinstire al tuturor", „Realitatea gîndului de pace românesc", „Nobil însemn" sau de capitole semnificative institulate : „Slujind Partidul, Patria, Poporul", „O sărbătoare a inimii şi-a frunţii", „Făclie a împlinirii în libertate", „Pentru acest pămînt de flori", „Lumina,viață, Lumina-istorie", „Un cînt de slavă creşte-n zori fierbinţi", semnalăm o serie de nume prestigioase ale gîndirii, literaturii şi artei româneşti contemporane : Dumitru Radu Popescu, Nicolae Dragoş, Mihai Negulescu, Dumitru Ghişe, Eugen Barbu, Radu Beligan, Ion Brad, Virgil Carianopol, Ion Dodu Bălan, Létay Lajos, Victor Tulbure, Al. Andriţoiu, Laurenţiu Fulga, Dumitru Almaş, Dinu Săraru, Al. Tănase, N. Călinoiu, Dan Rotaru, Dina Cocea, Aurel Rău, Nicolae Dan Fruntelată, Ion Hobana, Petru Anghel, Corneliu Leu, Dan Tărchilă, Vasile Tomescu, Radu Theodoru, Niculae Stoian, Alexandru Bălăci, Platon Pardău, Horia Bădescu ş.a. „Urare din inima ţării" - Omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu este intitulat volumul de versuri omagiale pus la îndemîna cititorilor de editura „Albatros". Silviu Gh. Nicolau (Continuare în pag. 4) Inestimabilă contribuţie la dezvoltarea creatoare a teoriei revoluţionare . Tezaur de gîndire filozofică şi înţelepciune politică, monumentala operă teoretică şi practică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, reprezintă o contribuţie de inestimabilă valoare ştiinţifică la îmbogăţirea şi dezvoltarea creatoare a concepţiei revoluţionare despre lume şi viaţă — materialismul dialectic şi istoric, a ideologiei militante a timpului nostru — socialismul ştiinţific. Relevînd cu pregnanţă meritele geniale de gînditor original şi revoluţionar înflăcărat ale secretarului general al partidului nostru, strategia generală, pe deplin confirmată de viaţă, a edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul românesc. Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu prezentată Plenarei Comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, organismelor democratice şi organizaţiilor de masă şi obşteşti, constituie, prin bogăţia de idei, teze şi orientări, prin analiza magistrală a problematicii teoretice şimetice proprii actualei etape de construcţie socialistă în ţara noastră o nouă contribuţie la dezvoltarea gîndirii filozofice, social-politice şi economice, un mobilizator program de muncă şi acţiune revoluţionară pentru partid şi popor. Secretarul general al partidului relevă în acest document de mare valoare programatică pentru noi toţi că „uriaşa dezvoltare a ştiinţei, a tehnicii, lărgirea orizontului de cunoştinţe generale în toate domeniile, pun la ordinea zilei analiza ştiinţifică a problemelor actuale şi dezvoltarea, pe această bază, a principiilor socialismului ştiinţific, a concepţiei generale materialist-dialectice despre lume“. Această subliniere se înscrie pe linia unei continuităţi exemplare ce defineşte strategia şi tactica partidului nostru începînd cu Congresul al IX-lea care, promovând o,gîndire dinamică, a inaugurat o epocă nouă aşezată trainic în istoria neamului şi în conştiinţa noastră sub numele marelui ei ctitor, drept „Epoca Nicolae Ceauşescu“. Moment de însemnătate cardinală pentru destinele naţiunii noastre, ce marchează el însuşi un remarcabil triumf al noului asupra vechiului — legitate a dialecticii devenirii sociale — Congresul al IX-lea al P.C.R. a însemnat lichidarea cu desăvîrșire a unor stări de lucruri negative care se manifestaseră pînă atunci, abandonarea unor modele de gîndire importate, repudierea unor teze improprii procesului revoluţionar românesc. Ca urmare a promovării şi cultivării spiritului revoluţionar atît ca ideal de luptă şi de muncă precum şi ca atitudine şi acţiune politică practică au fost posibile, în ultimii 23 de ani, la scara întregii societăţi româneşti, mutaţii structurale în baza economico-socială şi în suprastructură materializate în ampla dezvoltare a forţelor de producţie, în trecerea la o nouă calitate a întregii activităţi de producţie, în aşezarea economiei naţionale pe principiile reproducţiei de tip intensiv, în perfecţionarea democraţiei socialiste prin aplicarea în viaţă a principiului construirii socialismului cu poporul şi pentru popor, în introducerea noului mecanism economico-financiar fundamentat pe autogestiune şi autoconducere muncitorească, în omogenizarea tot mai accentuată a structurii de clasă, în afirmarea crescîndă a rolului de centru vital al societăţii, care îi revine partidului. O coordonată definitorie a gîndirii filozofice, economice şi social-politice a secretarului general al partidului nostru o reprezintă recunoaşterea principiului luptei dintre vechi şi nou ca importantă pîrghie a progresului istoric. Ca izvor al mişcării şi mecanism al progresului, contradicţia dialectică — legea generală a evoluţiei proceselor şi fenomenelor — îmbracă în condiţiile orînduirii socialiste forma de manifestare a luptei dintre vechi şi nou, aceasta reprezentînd factorul principal care determină ascensiunea acestei formaţiuni sociale pe coordonate calitative superioare. Reprezentînd tensiunea şi conflictul dintre tendinţele înaintate, novatoare şi cele conservatoare din viaţa socială, economică, politică etc., reflectînd opoziţia dintre schimbare şi stabilitate, dintre elementele de noutate care irump din clocotul şi seva vieţii şi elementele învechite care nu mai corespund momentului evolutiv dat, lupta dintre nou şi vechi constituie în perspectiva determinismului social, o legitate a dezvoltării societăţii socialiste, o autentică forţă motrice a programului istoric ale cărei sensuri şi perspective transformatoare călăuzesc — în gîndirea şi acţiunea revoluţionară ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu — strategia şi tactica perfectibilităţii continue a organizării şi funcţionării întregului sistem social. Aceste adevăruri fundamentale, intrate în tezaurul gîndirii filozofice revoluţionare, sunt relevate cu pregnanţă de întreaga operă teoretică şi practică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi puse într-o nouă lumină în magistrala Expunere la şedinţa comună a Plenarei C.C. al P.C.R., a organismelor democratice şi organizaţiilor de masă şi obşteşti din 28—30 noiembrie 1988 care constituie prin amploarea şi profunzimea tezelor, ideilor şi orientărilor formulate o nouă şi excepţională contribuţie la îmbogăţirea creatoare a concepţiei înaintate despre lume şi viaţă — materialismul dialectic şi socialismul ştiinţific. Relevînd noile caracteristici ale vieţii internaţionale, procesele şi tendinţele actuale ale istoriei contemporane şi, în acest context, stadiul prezent şi sarcinile de viitor ale construcţiei socialis- lector univ. Nicolae Nicolescu (Continuare în pag. 6)