Realitatea Ilustrata, 1944 (Anul 18, nr. 882-913)

1943-12-30 / nr. 882

® Pa9'! I NVENTATORII nu sunt oameni plictisitori! Ei aduc foarte multă variație în tragica monotonie a existenței. Acum câtva timp câțiva ingineri japonezi au perforat subsolul peninsulei Isho, până la patru sute de metri adâncime, pentru a capta energia vulcanică și a o canaliza în scopuri practice. Un inginer american, care nu iubește prea mult continentul european, a întocmit un proiect foarte ingenios, prin care s-ar construi de cealaltă parte a oceanului două diguri puternice, unul la capătul Floridei, celălalt la gura fluviului Saint-Laurențiu, pentru a tăia în două faimosul golf-stream. In felul acesta, după părerea inginerului american, New Yorkul ar beneficia de un climat al Coastei de Azur, în timp ce țările europene din Occident s-ar transforma în adevărate ghețare Visutopic, desigur. Astăzi, poetica ,,huilă albă" cunoaște onorurile actualității. Acesta este numele prețios pe care ingineri l-au dat puternicei „Energii solare" care încălzește planeta noastră. In Egipt, s-a făcut o experiență dintre cele mai interesante. Inginerii au instalat la Meadi un acumulator al razelor polare. Acest acumulator este format din imense oglinzi parabolice, asemănătoare unor reflectoare, cum găsim la farurile de automobil. In focarul oglinzilor se pune apă într-un tub. Bineînțeles că din cauza căldurii apa se evaporează. La capătul tubului se află o mașină pusă în mișcare de vaporii astfel obținuți. Instalația aceasta, destul de importantă, totalizează un număr de 572 de oglinzi cu o suprafață de reflecție de 450 de metri pătrați și furnizează o energie gratuită de 50 de cai putere. Este desigur un început interesant din care se pot trage concluzii optimiste. S'a calculat că în inima Saharei, solul primește o cantitate de căldură solară, capabilă să topească o bucată de gheață cu o grosime de 31 de metri. Un inginer a propus ca această căldură să fie utilizată la încălzirea huilei până la temperatura de 300 de grade, peste huila astfel înfierbântată s’ar turna apa rece, ceea ce ar produce o eferverescență ai cărui vapori ar putea fi folosiți la punerea în mișcare a unor turbine. S’ar putea ca într'un viitor nu tocmai îndepărtat, asemenea centrale de energie solară să fie folosite la punerea în mișcare a trenurilor ce vor circula pe linia Transahariană. In Sudul Franței și în Africa de Nord s’au instalat foarte multe aparate, de altfel la îndemâna tuturor pungilor care ingădue să ai apă caldă la domiciliu, fără ajutorul carburantilor ei nir>î o Altutvinitutii r*s prin f rtlicire ar fi I=r (7) Al Se știe că există astăzi frigidere care funcționează cu curent electric. Ei bine! s’au construit frigidere speciale, care, cu ajutorul unui sistem de oglinzi concave transformă căldura solară și energia conținută în ghiață... Ghiață din soare! Ce paradoxal! Și totuși adevărat. Un inginer francez, care a observat că pe coasta de Ivoriu, în Africa franceză occidentală, temperatura straturilor de apă de la suprafața oceanului este de 28 de grade față de 6 grade cât este la oarecare adâncime, a avut ideea de a folosi această diferență de temperatură pentru a pune în funcțiune enorme turbine dătătoare de energie. Guvernul francez a acordat chiar credite foarte mari în vederea instalațiilor de la Abidjian pentru folosirea diferenței de temperatură a straturilor de apă oceanică. De altfel, ideea care stă la baza tuturor acestor speculațiuni inventive este foarte simplă. Din antichitatea cea mai îndepărtată omul au observat că soarele este o sursă de viață inepuizabilă. Fără soare viața n’ar fi posibilă. Or, s’a constatat că mare parte din energia folosită la coacerea grânelor se pierde zadarnic. Energia solară sau „huila blondă" a preocupat foarte mult pe climatologi care s’au gândit la executarea unor mari lucrări în vederea înmagazinării căldurii solare din timpul veri pentru a îndulci temperatura iernii. Dacă s’ar isbuti să se înmagazineze căldura solară ce se revarsă peste orașa întindere a Africei, numeroase uzine ar putea fi puse în funcțiune Sus. Trenurile de mâine vor fi puse în mișcare prin forța „huilei albe" Dreapta: In laboratoarele si observator* rele lor astronomice, savanții se ocupa de posibilitatea de a capta energia solară și câteva țări europene ar putea fi alimentate cu curent electric. Puterea de invenție a omului de știință atinge de multe ori limita extremă a utopiei. Și totuși micile realizări din Elveția, din Franța de Sud și din Africa de Nord ne pun în gardă împotriva scepticismului. , Energia vulcanilor va putea fi captată și folosită de oameni