Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1990 (Anul 2, nr. 2-22)

1990-01-05 / nr. 2

MĂSURI PENTRU NORMALIZAREA ACTIVITĂȚII ECONOMICO-SOCIALE Joi, la București a avut loc o întîlnire de lucru a Biroului Executiv și a altor membri ai Consiliului Frontului Salvării Naționale cu președinții consiliilor județene ale Frontului Salvării Naționale. întîlnirea a fost prezidată de Ion Iliescu, președintele Consiliului Frontului Salvării Naționale. Primul-ministru, Petre Roman, a prezentat o informare din partea guvernului privind situația din economia țării și măsurile angajate în direcția normalizării activității în toate sectoarele, definitivării și înfăptuirii planului pe primul trimestru al anului. S-a subliniat că între preocupările esențiale ale acestei perioade se înscriu fundamentarea serioasă a obiectivelor de plan, asigurarea resurselor de energie și materii prime corespunzătoare, regîndirea și modernizarea proceselor tehnologice. Au fost înfățișate preocupările și acțiunile concrete desfășurate în vederea aprovizionării populației, sporirii cantităților de produse destinate fondului pieței, îndeosebi a celor alimentare de bază, precum și la bunuri de consum de folosință îndelungată. S-a informat, de asemenea, în legătură cu urgențele existente în domeniile investițiilor, reparațiilor capitale ale instalațiilor pe durata iernii, utilării și echipării unor sectoare importante ale economiei naționale. O grijă deosebită este acordată de guvern creării condițiilor în vederea respectării întocmai a duratei și programului de lucru prevăzut. In cadrul ședinței, Dumitru Mazilu, primvicepreședinte al Consiliului Frontului Salvării Naționale, a informat despre principiile ce stau la baza proiectelor noii Constituții și a noii Legi electorale, precum și a stadiului redactării acestora. în continuare, au fost dezbătute pe larg proiectele de documente referitoare la constituirea, organizarea și funcționarea consiliilor Frontului Salvării Naționale la nivelul județelor, orașelor și comunelor, în cadrul unităților economice și social-culturale. Reprezentanții consiliilor județene ale Frontului au vorbit despre felul în care cetățenii patriei, tineri și vîrstnici, trăiesc bucuria revoluției, a schimbărilor și libertăților democratice pe care le cunoaște țara, despre felul cum se acționează, cu maturitate, în sprijinul soluționării tuturor aspectelor ce privesc munca și viața nouă a oamenilor. Pe parcursul întîlnirii și la încheierea acesteia, președintele Consiliului Frontului Salvării Naționale, Ion Iliescu, s-a referit la aspectele prioritare în momentul de față. Un loc important în sublinierile făcute a fost consacrat bunei desfășurări, la toate nivelurile, a activității consiliilor Frontului Salvării Naționale, concentrării acestora asupra problemelor cu adevărat esențiale, adoptării, în orice împrejurare, de soluții temeinic fundamentate. Insistînd asupra însemnătății pe care o are funcționarea normală și eficientă a unităților economice, buna aprovizionare a populației, președintele Ion Iliescu a atras atenția în legătură cu necesitatea ca Frontul Salvării Naționale să vegheze la asigurarea ordinii publice, a unui climat de liniște deplină, de siguranță pentru toți cetățenii țării. MÎINE SOSESTE IN ȚARA NOASTRĂ EDUARD ȘEVARDNADZE, MINISTRUL DE EXTERNE AL U.R.S.S. Intr-o conferință de presă, ce a avut loc ieri, la Hotelul „Intercontinental“ din București, Silviu Brucan a apreciat că apropiata vizită în România a ministrului de externe al Uniunii Sovietice, Eduard Șevardnadze, este așteptată cu deosebit interes pentru că Moscova dorește să-și dea seama cit mai exact ce evenimente au avut loc în România, cu atît mai mult cu cit revoluția noastră a fost unică prin caracterul ei, în Europa de est, făcînd să dispară de pe scena politică partidul comunist. Pe de altă parte, s-a precizat că așteptăm un ajutor masiv din partea Uniunii Sovietice, constînd în resurse energetice, mai ales petrol și gaze, pentru care avem și promisiuni. Democrația—primatul valorii! După zile și nopți dramatice de luptă cu forțele sălbatice ale regimului ceaușist, care și la cumpăna dintre ani și-au mai făcut simțită prezența în unele zone ale Timișoarei, continuînd să nesocotească adevărul că au pierdut orice șansă, apare tot mai pregnantă strădania Consiliului Frontului Salvării Naționale și, în cadrul lui, a Frontului Democrat Român din Timișoara, de a iniția noi măsuri care să asigure normalizarea vieții economico-sociale, prin revitalizarea structurilor existente, concepute, cum e și firesc, pe baze cu totul noi. Intre acestea, la loc de frunte, se află constituirea Comitetelor Frontului Salvării Naționale pe întreprinderi. Viața economicosocială necesită, în toată această perioadă de tranziție, direcții bine stabilite, organisme constituite conform principiilor cu adevărat democratice, care să întrunească voința maselor și care să acționeze neîncetat în direcțiile esențiale ale doleanțelor și trebuințelor colectivităților respective. Și, pentru ca noile organisme constituite în întreprinderi să-și atingă scopul, este imperios necesar ca acestea să reunească în râului lor pe cei mai capabili, pe cei mai buni și mai devotați cauzei drepte a dezvoltării libere, democratice a națiunii. Revoluția populară a alungat, cu prețul a mii de jertfe, o dictatură bazată pe incompetență. Locul ei, insă, poate fi luat numai de o democrație bazată pe competență, pe supremația cinstei și a VARTIADF ȘTEFAN (Continuare în pag. a 3-a) „Timișoara a fost o experiență inedită” Ne declară dr. Werner Vogt de la Clinica de urgență din Viena — Aflăm, domnule doctor, că vă aflați la Timișoara de 7 zile. Povestiți-ne cum s-au petrecut lucrurile la plecarea dumneavoastră din Viena. — Incepînd cu dimineața zilei de 24 decembrie anul trecut, toate mijloacele mass-media din Viena anunțau că poporul român luptă eroic împotriva lui Ceaușescu. Din cele ce se relatau, am înțeles că era mare nevoie la București, la Timișoara și in alte orașe România de noi, medicii, din in aceste condiții, Crucea Roșie din Viena, „Salvarea“ din Viena, cit și numeroase instituții de asigurări sociale, printre care Asistența de urgență au trecut imediat la organizarea ajutoarelor medicale și, in citeva zile, un tren cu 20 de vagoane și 7 mașini, s-au îndreptat spre România, aducînd 300 de paturi, un bloc operator, medicamente și aparatură medicală de prim ajutor. Echipajul, format din 130 de persoane — medici, asistente, brancardieri etc. — a Discuție realizată de ANTOANETA MĂGURA (Continuare in pag. a 3-a) ituwmtw Completare la o idee nobilă Privind in jur, în aceste zile de profunde transformări revoluționare în dulcea noastră Românie, am simțit nevoia să Dicționarul limbii răsfoiesc române moderne. M-am oprit asupra cuvîntului cameleon : „Specie de șopîrlă din regiunile tropicale, care are proprietatea de a-și schimba culoarea pielii potrivit mediului înconjurător“ sau, figurativ, „persoană care-și schimbă purtarea și convingerile după împrejurări“. Zăbovind asupra sensului figurativ al expresiei, mă simt dator să afirm că, deși nu sîntem la tropice, totuși, în climatul de izbîndă a poporului asupra tiraniei ceaușiste, aici la noi, au început să mișune tot felul de șopîrle cu înfățișare de ori , inși aflați ieri dincolo de baricadele revoltei maselor de cetățeni ieșiți în stradă pentru a cere și a cuceri dreptul la libertate și adevăr, inșii aceștia, deci, care împroșcau mulțimea cu sudălmi, cu „indicații“, cu bile și gloanțe, încearcă azi să se strecoare, parșiv, în fruntea celor pe care i-au umilit și i-au batjocorit, revendicînd drepturi condamnate chiar și de regnul animal. Sîntem datori însă, noi cei mulți și drepți, să privim ca și cameleonul — unică viețuitoare înzestrată cu specificul dar de la natură de a privi simultan în mai multe direcții — pentru ca „șopîrlele“ cu înfățișare de om să nu întineze viitorul nostru luminos ce se întrevede și pentru care s-au jertfit nenumărați oameni adevărați. Să fim, așadar, cu ochii-n patru, după cum glăsuiește un înțelept proverb românesc, pentru că „Lupul își schimbă părul, dar năravul ba !“. C. PETRE Gata cu minciuna ! Cu cifrele eronate, umflate, false, devenite de-a dreptul fantasmagorice, la un moment dat, și care induceau în eroare un popor întreg ! La un „top al mincinoșilor", concurența ar fi fost foarte strînsă iar cîștigătorii... cu duiumul ! . A sosit clipa adevărului care nu mai trebuie nici ocolit, nici ignorat, ci privit în față, cu curaj, fără teama de a supăra pe cineva ori de a suporta consecințele... Caricaturistul nostru — să-l mai prezentăm ? — NERO ne invită să ridem ... dar și să cugetăm. Să adăugăm că primește bucuros, cu pana ascuțită, sugestiile dumneavoastră ! .  — Ce vîrstă aveți ? ! — Care ? Cea raportată sau cea realizată ? »UVVVVVVW«VV.WVm«ttVkVtVWVVVV\\VVVVWtVVVVtW\VWWUVVVV\VVV\\V«Vt.HVVWW.WW CETATENI ȘI CETÂȚENE ! In vederea păstrării ordinii și liniștii in orașul Timișoara, a evitării aglomerațiilor și a apariției unor incidente neplăcute, Comandamentul militar al garnizoanei face un apel către întreaga populație a orașului de a păstra și în continuare calmul și liniștea pe străzi, in localurile de deservire a populației cu produse agroalimentare și mărfuri de orice fel. Toți cetățenii, de toate vîrstele, sînt să-și păstreze demnitatea, calmul și stăpînirea rugați de sine, să se comporte in mod civilizat, pe stradă, in piețe, în mijloacele de transport in comun, în magazine, evitînd aglomerațiile, discuțiile neprincipiale, altercațiile. Este foarte neplăcut că atunci cînd unele mașini cu ajutoare și alte mărfuri sunt dirijate spre punctele de desfacere, acestea sunt luate pur și simplu „cu asalt“ de către unii cetățeni cu un nivel scăzut de spirit civic, care nu au înțeles și nu înțeleg scopul pentru care sunt destinate aceste produse, nu așteaptă descărcarea ordonată și buirea civilizată a mărfurilor către populație distriîn punctele de desfacere stabilite de organele locale. De aceea, cerem din nou tuturor locuitorilor să ia atitudine hotărîtă împotriva celor care comit asemenea fapte, precum și împotriva celor care încă nu s-au debarasat de obiceiul de a face speculă. COMANDANTUL GARNIZOANEI Gr. mr. GHEORGHE POPESCU