Renaşterea Bănăţeană, martie 1990 (Anul 2, nr. 47-68)

1990-03-01 / nr. 47

REVOLUȚIA CONTINUĂ Istoria poporului nostru, întocmai istoriei tuturor popoarelor, multe revoluții. Credem că nu cunoaște greșim însă cînd spunem că pe toate le-a depășit revoluția din 16-22 decembrie 1989, prin faptul că în ea s-a angajat întregul popor, de la mic la mare. Incontestabil, tinerii și armata au jucat un rol aparte. Nu poate fi totuși neglijată contribuția celorlalți, bărbați și femei. N-a lipsit — evident — nici Biserica, cu slujitorii și credincioșii ei. După 45 ani de dictatură, timp în care poporului i s-au furat cele elementare drepturi, a fost supus mai la cele mai mari umilințe și compromisuri, i s-a desfigurat chiar ființa lăuntrică, prin revoluție și-a redobîndit dreptul la libertate și demnitate, devenit din nou el însuși. Aproape jumătate de veac a fost obligat să-și uite tradițiile, să-și părăsească credința, să se comporte altfel decit îi era felul. Revoluția poporului român s-a dovedit un adevărat miracol. Ceea ce în alte țări s-a înfăptuit ori continuă să se înfăptuiască în etape mai mult ori mai puțin scurte, la noi s-a realizat mai repede decit și-a putut imagina cineva. E vorba însă de transformări exterioare, de prăbușirea — adevărat — a unei orînduiri tiranice, de modificarea unor structuri samavolnice, de înlocuirea unui sistem cu care n-aveam nimic de-a face. Pe lingă aceasta mai era însă nevoie de ceva în plus : de continuarea revoluției pe plan moral, spiritual. Trebuie să recunoaștem că anii lungi de dictatură n-au rămas fără urme asupra sufletului oamenilor. Chiar dacă în străfundurile sale fiecare vis s-a dovedit nealterat, totuși atîtea din laturile personalității umane au fost grav afectate. S-a vorbit mereu de vacuum-ul politic pe care l-a lăsat în urma ei dictatura. Socotind că vacuum-ul moral e încă mai grav. De aici, obligația de a-l umple printr-o opintire pe măsura revoluției, în sensul de alunga toate urmările nefaste ale numeroșilor ani de ateism și amoralitate, Sfîntul Apostol Pavel vorbea odinioară despre nevoia de a ne „îmbrăca în omul cel nou care este făcut chipul lui Dumnezeu, în dreptatea după și în sfințenia adevărului“" (F.feseni 4:24) și de a ne „dezbrăca de omul cel vechi dimpreună cu faptele lui“ (Coloseni 3:9). Atari îndemnuri sînt și azi actuale, ele impunîndu-ne și nouă deosebită luare aminte. Vremurile vechi de odinioară au apus , le-a măturat revoluția. Să moară odată cu ele „omul vechi“ din noi și să biruiască „omul nou“, corespunzător renașterii la viața nouă de astăzi, Iată de ce nu putem considera revoluția noastră încheiată Ea se cuvine continuată pe plan moral, pînă cînd fiecare vom alunga din noi orice provine din anii întunecați ai dictaturii comportîndu-ne astfel încît la vremuri noi să ne arătăm oameni noi. NICOLAEMitropolitul Banatului MARTIE,MARTIE, MĂRȚIȘOR... I COTIDIAN INDEPENDENT Nr. 47 TIMIȘOARA Joi, 1 martie 1990 8 pagini, 1 leu 16x22=? A trecut un timp, puțin peste două luni, de cînd cetățenii de fragedă vîrstă din Timișoara au început lupta împotriva odioasei tiranii. La început puțini, demonstrînd pașnic, apoi din ce în ce mai mulți, „înarmați“ doar cu cîte o luminare aprinsă în mînă, au stat în zilele de 16, 17 și 18 decembrie în fața furiei oarbe și criminale a forțelor de represiune. Agitînd un nou drapel al României, de pe care au alungat o stemă ce reprezenta simbolic un regim detestat, scandînd comunist lozinci de libertate, tinerii din Timișoara, cetățenii acestui oraș devenit martir, au înroșit, cu sîngele ce șiroia din piepturile lor goale, treptele Catedralei, Piața Operei și alte locuri. In 20 decembrie, în urma fraternizării armatei cu demonstranții, orașul nostru TIMIȘOARA, și un altul, a devenit prim orașliber al țării. Aceste adevăruri istorice, binecunoscute de toți cetățenii țării noastre, sunt din păcate uitate de unii reporteri ai Televiziunii Române Libere și de unii MIRCEA S. (Continuare in pag. a 2-a) WtVWVVWWWtVVUWUVUVVUVVVVVVWVVUVVVWVVUVlVUWWXWmimWVUUWUWUWUVMUMK . Printr-un Ordin semnat de domnul general 3l colonel Victor Atanasie Stănculescu, ministrul Apărării Naționale, domnul colonel Marin Ilie a fost 3 , numit in funcția de comandant al Garnizoanei miilitare Timișoara și comandant al Diviziei mecanizate din municipiu. 5 Í fi Alte amănunte privind atribuțiile și semnificațiile acestei funcții urmează să vi le prezentăm in 5 ediția de mîine, într-un interviu în exclusivitate 3 , realizat cu noul comandant. 5 .\immvuvuvv\m\v\uv\vvvuvvnuuuuvvviuvuuvvvv\\tvmuuni\»»v\»mimuuv\uuV S ,\\\\\\\v\mv\mm\u\v«u\vv«w\\\\v\v\vvnvvuvuvuvvvwuvwuvu\uu\vvvvmtiwuvw> 0 Prin Decizia Biroului Executiv al Primăriei j3 municipiului Timișoara se interzice amenajarea de ? 1 - ^ 1 3 grădini de legume și zarzavaturi în jurul blocurilor din subansamblele de locuințe. Spațiile fest î . . . . impective se vor amenaja numai ca zone verzi și j j florale. In acest sens, asociațiile locatarilor și locatarii f * care au amenajate asemenea grădini sînt obligate să le desființeze pînă la 15 martie 1990, împreună 3 3 cu toate gardurile delimitatoare improvizate din : 5 S - diferite materiale. 5 Cetățenii care doresc să cultive teren se pot 3 ' . ..... § 1 adresa cooperativelor agricole care, in condițiile; 5 „ . 5 5 stabilite de Decretul-Lege privind unele masuri ; 3 _ ; - pentru stimularea țărănimii, pot acorda în folosință, pînă la 2.500 mp teren arabil. ADEVĂRUL DESPRE MORȚII TIMIȘOAREI (XIV) în scrisoarea adresată redacției de Institutul medico-legal Timișoara, ca răspuns la anchetele ziarului privind stabilirea adevărului despre morți, printre altele, se mai menționează că toți cei ce emit acuzații de erori scapă din vedere un amănunt. Așa se explică faptul că între ziariști și unii medici legiști s-au iscat controverse. Tot ceea ce s-a scris, de exemplu, în articolul privind cimitirele Săracilor și Eroilor a cuprins date extrase din arhivă care au corespuns cu cele de la Institutul medico-legal, iar greșelile din documente nu-i aparțin autorului articolului. Dovadă stă faptul că ziaristul C. Petre confirmă că în Cimitirul săracilor sunt înhumate două femei cu mult înainte de Revoluție, din care una a fost dezgropată de public. O eroare la înregistrarea numelui, într-adevăr, există, dar nu aparține dr. Dressier ; nu el a făcut expertiza, iar identificarea, după cum s-a mai spus, aparținea miliției. în același context, s-a afirmat în ziarul „România liberă“ că, referitor la fetița de 14 ani, în certificatul de deces, dr. Dressier ar fi scris diagnosticul de hepatită, în loc de împușcare. Verificarea făcută cu Procuratura militară la starea civilă a demonstrat însă că acest caz a fost expertizat de dr. Adrian Moisa, iar în actele de deces emise a fost consemnat diagnosticul de împușcare și nu altul ; totuși, o eroare s-a comis, expertul apreciind că decedata în cauză ar avea vîrsta de 25-30 ani, deoarece era foarte dezvoltată, practica sport de performanță — după afirmațiile tatălui ei. In baza acestei aprecieri greșite, secretara Institutului medico-legal, de fiecare dată cînd a fost întrebată de membrii familiei, a afirmat că la morgă nu există nici o fetiță de 14 ani. în privința cazului Bonța, acesta a fost expertizat de dr. Viorel Ciobanu. Deoarece acestuia nu i s-au pus la dispoziție, de către organele de miliție, acte de identitate, el neavînd obligația de a controla îmbrăcămintea, a făcut examinarea cadavrului considerîndu-l neidentificat. Din acest motiv, a descris foarte amănunțit cadavrul și îmbrăcămintea decedatului pentru a înlesni identificarea lui de către familie ; furtul hainelor și al obiectelor de valoare trebuie cercetat de către Poliție. Și încă o precizare , lucrătorii medico-legali au păstrat și depus la Procuratura militară toate expertizele celor împușcați și examinați la institutul în cauză, aici nedispărînd acte sau registre. De asemenea, filmul și fotografiile realizate de dr. Dressier au fost depuse la Procuratura militară, iar pe baza actelor emise de același institut s-a putut stabili că o parte din morții Timișoarei au fost arși la București. Este și aceasta o dovadă că, în ciuda condițiilor de teroare în care au lucrat, medicii legiști ai Institutului de medicină legală Timișoara s-au străduit și, în mare parte, au reușit să-și facă onorabil datoria, în privința celor care au făcut ca ,în timpul „tratamentelor“ din spital, să apară pe corpurile martirilor noi urme de împușcături, în afara celor inițiale în momentul internării la urgență, așteptăm opiniile Poliției și rezultatele cercetărilor Procuraturii militare aflate încă în plină desfășurare. Pentru conformitate C. PETRE 5 S à ț