Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1990 (Anul 2, nr. 196-217)

1990-10-02 / nr. 196

BUN VENIT STUDENȚILOR BASARABENI ! Sîmbătă, 29 iurie, au sosit ln septemTimișoara circa 160 de studenți de anul întîi, Basarabia. în Gara din de Nord ei au fost întîmpinați de membri ai Ligii pentru apărarea drepturilor omului, ai Asociației pro bia și Bucovina. Basaracadre didactice din învățămîntul superior timișorean, studenți. După cum ne spunea dl. Traian Florea — vicepreședinte al Ligii pentru apărarea drepturilor omului — acastă acțiune a fost posicilă datorită bunăvoinței Ministerului învățămîntului și Științei Și Guvernului Român, care acordă un sprijin serios în educarea acestor studenți și a celor 41 de elevi deja integrați în unitățile de învățământ liceal din Timișoara. Deși s-a voit organizare bună — studenții au avut la dispoziție trei autobuze ■— aceasta, totuși, a avut hiatusuri datorită unor cadre didactice de la institutele de învățămînt superior care nu au fost prezente pentru a-și lua în primire studenții. Astfel că, după un voiaj foarte obositor, studenții au fost transportați la Casa Studenților pentru momente organizatorice care ar fi putut avea loc în Gara de Nord sau chiar în vagonul acceleratului de București. Cazarea oaspeților s-a făcut la căminele studențești, bucurîndu-se de condiții similare colegilor români. Deocamdată, la cererea părinților, studenții rabeni se vor afla basadirecta supraveghere sub și îndrumarea de învățămînt unităților superior pentru a nu se ivi surprize neplăcute. Cu timpul, acomodîndu-se, în cazul unor prietenii, ei își vor putea petrece timpul liber și în cadrul unor familii binevoitoare. Dar iată primele impresii ale unei proaspete studente la Timișoara : „Mă numesc Rusu și voi studia Ziua la Facultatea de Filologie, limba română. ra a fost foarte călătoruigă, obositoare, dar aici, la Timișoara, am fost întimpinați cu multă căldură de profesori și colegi. Sper că ne vom înțelege bine. Cînd am intrat pe pămîntul României, am simțit ceva foarte apropiat sufletului meu , n-am simțit diferența între Moldova noastră și țara în care am poposit“. HELGA ARDELEAN I STUDENȚIA * — o unică stare de spirit Să fii student. Să întorci o zi de toamnă ca pe o filă de poveste sau ca pe o frunză liberă de legătura sa cu copacul... Să aștepți să fii student, este o bucurie unică. Atîtea visese în acest gînd. Cine a visat asta și mai ales adună cine a împlinit asta, înțelege. Face parte din de îndrăznelia oamenilor ! Este un adevăr. bogăția Cunoscutul și necunoscutul fac un echilibru în chiar prima zi de studenție: începutul. Știu că de fiecare dată toamna unui student o să pară alta, dar nu va fi niciodată mai deosebită decât cea din primul an! Va exista un sens magic al noului. Cunoașterea se va face pe alte game. Totul va părea atît de nou... O stranie senzație de libertate s-ar putea să ducă uneori la erori pe care, apoi, cu greu le mai transformi în adevăruri. Există o doză de igno LIA LUCIA EPURE (Continuare în pag. a 2-a) E vremea grevelor? E clar că nu poate fi cineva mulțumit de ce se întîmplă în jurul nostru, de ce ni se întîmplă fiecăruia, în oricare din ipotezele vieții noastre cotidiene de salariat, locatar, cumpărător, călător... Firește, cea mai importantă este condiția noastră de om care muncește, pentru ziua de azi, pentru cea de mîine, pentru el, pentru familie, pentru trai liniștit, pentru prosperitate. Prosperitatea fiecăruia și, firește, a noastră, a tuturor, a nației și a țării. Vrem să intrăm în lumea civilizată, dar nu cu căciula în mînă. Am refuzat să mai fim turmă la un singur cioban. Am refuzat să mai fim simple unelte vorbitoare pentru ambițiile alfabetizaților de la „Ștefan Gheorghiu“. Ne datorăm sudoarea brațelor și transpirația frunții, egali, stăpîni pe noi, stăpîni pe avuția noastră, pe înțelepciunea noastră. Pentru asta am făcut Revoluția. Guvernul are un program care, cel teoretic, corespunde idealurilor pentru care puțin s-a mumit pe stradă. Avem un program de guvernare care ne dă o șansă. „Interpreții“ partiturii guvernamentale sunt încă aceiași. Ne-am pierdut încrederea în ei. Nu acum. Ne-am pierdut-o de ani și ani de zile. • Ne-am organizat în sindicate. Bîjbîim între sindicatul „curea de transmisie“ Și sindicatul organizație profesională a salariilor. Bîjbîim și facem greve, în loc să tratăm cu consiliile de administrație contracte colective de muncă, în care să se stabilească clar cine, ce, cînd și cum are de GEORGE BOIERU (Continuare în pag. a 2-a) UNIVERSITATEA ȘI PRESA Stimate d-le Boieru. Așa cum știți, sînt aici, la Universitatea din Kentucky, Departamentul de inginerie electrică, din nou ca profesor vizitator, pentru șase luni, pînă în decembrie, cînd mă întorc acasă. La plecare, după cum vă amintiți, am discutat posibilitatea de a vă scrie din cînd în cînd, desigur dacă cititorii se arată interesați ... Ajuns aici, am intrat imediat în drepturi și datorii la un ritm de muncă în adevăr alert. Predau și un curs special pentru doctoranzi, o ocazie de „integrare" totală în atmosfera de catedră (inclusiv cîteva ședințe ...). Am participat, in august, la Conferința inter- IOAN BOLDEA (Continuare în pag. a 2-a) BELGRAD. Șeful statului iugoslav, Borisav Jovic, va trebui să-și scurteze sejurul la sediul O.N.U. de la New York, ca urmare a „agravării situației politice" a „securității țării", rezultat al utlimelor decizii adoptate de conducerile unor republici, care încalcă în mod grav Constituția și legile federale ale Iugoslaviei, se arată într-un comunicat dat publicității de Biroul de presă al Președinției iugoslave, preluat de agenția France Presse. Cele două republici vizate sunt Slovenia, și Croația care, prin adoptarea unor amendamente la Constituție, au suspendat autoritatea federală în domeniul apărării pe teritoriile lor, px ceia dacă agenția oftalB UN DECENIU PENTRU VIITOR: COPIII La sediul din New York al Națiunilor Unite s-a încheiat duminică întîlnirea la nivel înalt UNICEF. Au participat T1 de șefi de stat și guverne, printre care și președintele României, dr. Ion Iliescu. Adunarea a adoptat, în unanimitate, declarația mondială asupra supraviețuirii, protejării dezvoltării copiilor, preși cum și modalitățile de a transforma acest plan în rezultate, în anii 1990. Președintele României a luat cuvîntul (în engleză) la tema : „Promovarea dezvoltării copilului“. O hotârîre A GUVERNULUI Ieri dimineață Guvernul României s-a întrunit într-o scurtă ședință în care a fost discutată și adoptată Hotărîrea privind egalizarea (indiferent de forma de proprietate), a prețurilor de livrare a energiei electrice, energiei termice, carburanților și lubrefianților către consumatorii din industrie, agricultură, transporturi și alte servicii, cu prețurile cu amănuntul practicate la vînzarea lor către populație. Hotărîrea adoptată stabilește că, începînd din 1 octombrie 1990, prețurile de vînzare sunt rele , energia următoaelectrică — 605 lei MWh, energia termică — 220 lei Gcal, benzină — tip Premium 1, cifră octanică 96, 98 și 95 — 15 lei, benzină tip lar, cifră octanică Reguminimum 87 — 13 lei, benzină auto normală, cifră octanică minimum 75 — 12 lei, benzină extracție — 8 lei, motorină auto — 12 lei, petrol lampant — 3860 lei/tonă. SE SPARGE GHEAȚA ? Cu ocazia audierilor efectuate în această nouă etapă a procesului de la Timișoara s-a stabilit că cele peste 40 de cadavre sustrase de la Spitalul Timiș și arse la județean material „Cenușa“ Credin București au fost demonstranți timișoreni din toate categoriile sociale, împușcați în noaptea de 17/18 decembrie, în proces, început în 2 martie, sunt implicate 21 de persoane, trimise în judecată pentru complicitate la genocid sau favorizarea acestei infracțiuni. La această cauză a fost conexat și dosarul inculpaților Coman Ion, Matei Ile, Pacoste Cornel și Bălan Radu.