Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1990 (Anul 2, nr. 196-217)

1990-10-24 / nr. 212

, „Din tradiție se naște stabilitatea, din unitate se naște puterea“. VICTOR HUGO CHESTIUNI IMPORTANTE Ieri, Senatul Romăniei și-a reluat lucrările în plen. La ședință , a fost prezent, din partea Guvernului,dl. Eugen Dijmărescu ministru de stat însărcinat , orientarea econo-; â. Mai mulți senatori au formulat intrebări și interpelări adresate Guvernului. Ei au cerut executivului să urmărească mai proape modul de îndeaaplicare a prevederilor Legii 15/1990, întrucît în anumite sectoare de activitate există tendința ca vechile centrale economice în loc să se desființeze, se reorganizează, contrar prevederilor legale, în regii autonome, perpetuând astfel vechile centralizate din structuri mie. De asemenea, econol-a cerut Guvernului și Misterului de Externe să demersurile necesare pentru readucerea sediului Comisiei Dunărene la Galați, oraș în care acest organism internațional a funcționat încă de la înființarea sa, în perioada interbelică. Ministerului Culturii i s-au cerut explicații în legătură cu hotărîrile privind atestarea de către acest minister a ziarelor și publicațiilor, iar Ministerului învățământului Științei soluționarea asșipectelor controversate ale examenelor de admitere în învățămîntul superior medical din centrele universitare Cluj, Sibiu și Craiova. S-a dezbătut apoi Proiectul de lege privind restituirea imobilelor confiscate abuziv de vechiul regim în zona ■ municipiului Piatra Neamț, proiect respins atât de către Comisia juridică a Senatului, cit și de Senat, recomandîndu-se Guvernului să elaboreze și să înainteze Senatului un act motiv prin care să noise prevadă soluționarea acestei probleme la nivelul întregii țări. „PODUL AERIAN“ AL EUROPEI Astăzi, la Lisabona, în prima manșă a turului II din „Cupa U.F.E.A.“. Sporting — „Poli“ Timișoara Lisabona (Corespondență de la trimisul nostru special) . Primele gînduri la sosire ? Greu de anticipat. Au fost multe, iar din ele vreau să construiesc acel mozaic al jocurilor noastre din copilărie, Lisabona ? Da, ar putea fi Humphery Bogard și Ingrid Bergmann, „Șoimul Maltez“, sau placa turnantă al spionajului, din cel de-al doilea război mondial, Lisabona, capitala cea mai vestică a Europei. Lisabona, deci și Portugalia scăldate de apele Atlanticului — și astfel se face că prin secolul al XV-lea să devină, poate, cea mai mare forță navală, de aici pornind multe din cuceririle lumilor noi, de răspîndire a culturii europene dar și de constituire a marilor colonii. Și astfel, peste jumătate de miliard de locuitori ai Terrei să vorbească portugheza. Și cînd ne gîndim că Portugalia are aproximativ 10.000.000 de locuitori! Ede țara vestitutului vin de Porto, cea mai mare exportatoare de plută din lume, unul dintre cei mai renumiți exportatori de sardine, o țară a turismului. Pe aici au trecut fenicienii și grecii, înainte de a veni romanii, iar denumirea capitalei vine de la legendarul Odysseei •> în mape medievale poartă denumirea de Ulissibona, în traducere liberă „Ulisse cel Buni". Pe aici au trecut vizigoții și tri GH. POPESCU (Continuare în pag. a 4-a)  Părea condamnată din start. Nu este. Nu și-a cunoscut tatăl, mama î-a murit aducind-o pe lume. Un timp a fost crescută de o mătușă. Grav bolnavă, părăsită in spital, a cîștigat afecțiunea unei asistente medicale, împreună cu soțul, aceasta a decis că mai poate crește o a treia fetiță și au luat-o acasă la ei pe Angela Cobzaru. Au trecut câțiva ani, fetița cu plete întunecate fost mereu premiantă, tot cu brica a promovat testul în urma căruia a fost trimisă la Timișoara să urmeze liceul, cu începere din prima toamnă liberă Aici și-a găsit părinți iubitori în persoana maiorului Ion Bădărău și a nevestei sale Florina. E fericită că are o soră de-o seamă cu ea. Amîndouă îl răsfață și îl muștruluiesc pe mezinul Ovidiu „Cuminte, vrednică, înțeleaptă cu mult spirit de inițiativă", deși finește tatăl ei. Continuă, arătînd că fetele învață împreună. Iulia o îndrumă la franceză. Angela e foarte bună la limba rusă. La școală, viitoarea dăscăliță are profesori admirabili, colegi inimoși. Se consideră de-acum o timișoreancă autentică, deși o mai încearcă dorul după surioarele din casa celor doi oameni de mare ispravă. Petre și Olga Severin, care i-au dăruit o vreme căldura unui cămin armonios, îi va revedea, se vor face demersuri ca soții Severin să o poată vizita, cu toate că pînă acum cele peste 20 de încercări ale domnului Bădărău de SECȚIA DE SUFLET a-i contacta telefonic n-au avut succes, din păcate, întreb de ce. Im, răspunde necăjit: „Telefonistele din București nu prea cooperează cu ale noastre. Sunt supărate din cauza acelei proclamații năstrușnice pe care „au emanat-o“ niște așa-ziși apolitici, în scopul de a ne izola de restul țării. Sper ca populația României să înțeleagă exact că farisori există, dar nu trebuie să le facem pe plac“. Reia cu nădejde în glas : „Poate un exemplar din articol ar trebui trimis la Centrala Victoria Telefonistele sunt femei inteligente și săritoare Copiii de peste Prut sunt ai noștri și e nedrept să aibă de suferit. Timișorenii nu trebuie confundați cu o mînă de vinători de avantaje materiale In ultimele luni, au ieșit la iveală tot felul de ahtiați după putere și avuții nemuncite. Ca militar, m-am putut convinge de lăcomia și necinstea unor „participanți la revoluție“. S-au înfruptat fără rușine din ajutoarele venite din străinătate. Iată unul din motivele ce m-au determinat să-i conving pe ai mei să sprijinim un copil necăjit. Omenia caracterizează firea românului, nu abjecția“. Lecția de suflet din faptele familiilor Severin și Bădărău o regăsim și în gestul altor minunați concetățeni. Contra C.E.C. 45110942, deschis de filiala județeană Timiș a Vetrei Românești pentru cei aproape 200 de învățăcei sosiți din Moldova de Răsărit înregistrează noi depuneri. Marcel și Mioara Belisare le-au dăruit „puilor de români de peste Prut“ 1.000 de lei. Doresc să îi cunoască. Cele peste 20 de promoții de studenți ai doamnei Belisare au în continuare de învățat de la neuitata lor profesoară de limba italiană și franceză. O viață întreagă avem de învățat. Mai ales lecțiile de suflet dau roade bogate VIORICA BALTEANU Un nou canal de televiziune, Yutel, finanțat de către Guvernul Iugoslav, va începe să emită marți, cu scopul de a prezenta cu obiectivitate evenimentele din țară, a anunțat în cursul unei conferințe de presă directorul acestui nou post citat de agenția Reuter." Programele de știri ale acestui canal vor putea fi recepționate în cea mai mare parte a Iugoslaviei, cu excepția Republicii Serbia, care a refuzat să le preia. Postul de televiziune va emite o oră pe zi știri și programe informative ce vor reflecta un punct de vedere pan-iugoslav. „Yutel nu este un canal guvernamental și nici o filială a vreunui partid politic*, a mai spus directorul postului. ÎN SFIRȘIT, PĂMÎNTUL SE-MIRTEȘTE ! Ieri a fost înmînat senatorilor proiectul Legii fondului funciar, act normativ de importanță majoră pentru agricultura românească, ce va fi dezbătut în curînd de acest for legislativ al țării. INSTITUT ROMÂN PENTRU DREPTURILE OMULUI La București au început ieri consultările privind crearea Institutului Român pentru Drepturile Omului. In alocuțiunea de deschidere a lucrărilor, care vor dura două zile, ministrul de externe, dl. Adrian Năstase, s-a referit la obiectivele instituiiii care va fi creat la București : cunoașterea mai bună, în România, a problemelor drepturilor omului, reglementările internaționale din acest domeniu și modul în care acestea sunt transpuse in realitate în România și în alte țări, în special în țările participante la Conferința pentru Securitate și Cooperare în Europa. SENATORI PUȘI LA COLȚ Pentru prima dată de la începerea activității Senatului, dr. Alexandru Bîrlădeanu a cerut penalizarea senatorilor care absentează nemotivat de la lucrările, în plen, prin reținerea sumelor de bani corespunzătoare zilelor nelucrate. EXAMENE Pentru anul școlar 1991-1992, sesiunile concursurilor de admitere pentru învățămîntul preuniversitar au fost stabilite în felul următor : pentru licee — sesiunea I între 16 iulie, sesiunea a II-a între 26 și 31 august ; pentru școli profesionale — sesiunea între 1 și 6 iulie, sesiunea a II-a între 4 și 8 septembrie. Pentru școlile de maiștri — învățămînt de zi și seral — consursul de admitere se va desfășura în două etape : prima sesiune între 1 și 4 septembrie, iar sesiunea a II-a se va aproba după caz. Examenele de bacalaureat pentru promovații clasei a XlI-a, învățămînt de zi, și a XlII-a, învățămînt seral : sesiunea I : 24-30 iunie ; sesiunea a II-a : 19-25 august.