Renaşterea Bănăţeană, februarie 1991 (Anul 3, nr. 280-302)

1991-02-01 / nr. 280

IdE AN AT E AN AZIAR CETĂȚENESC INDEPENDENT NR. 280, VINERI, 1 FEBRUARIE 1991, 8 PAGINI, 3 LEI Cu ce ochi ne vede Viena ? Dialog cu dl. dr. Christoph Parisini, ambasadorul Austriei la București — Stimate domnule ambasador, cum se vede, în ianuarie 1991, România (dinspre Austria) ? — Dintr-o perspectivă optimistă ! Mai aveți multe de făcut, dar s-au realizat progrese, încerc să nu vă spun fraze goale, „diplomatice“. Nu peste mult timp, veți fi oaspeți ai Consiliului Europei, semn că integrarea — politică, economică, socio-culturală — cu apa e pe drumul cel bun. La fel și democratize» . Sunt operațiuni dificile care presupun timp și sacrificii. — Putem oare nutri speranța că Viena va da uitării penibilul episod al „masacrării“ lebedelor, atît de vehiculat în presa externă ? (Domnul Parisini ridică mirat din sprincene, apoi izbucnește în rîs) — Povestea cu lebedele a fost o... poveste de proporții numai în unele publicații. De fapt, a fost un incident izolat, pe care noi, austriecii, nu l-am luat în serios. Vă asigur că în ochii noștri românii nu sînt niște mîncători de lebede. — Și totuși, ca urmare (și) a acestei înfunplări, românilor li s-au închis, intr-un fel, porțile, granițele Aus I. ACHIMESCU (Continuare în pag. a 2-a) (Continuare în pag. a 2-a) Nimeni nu dă nimic de pomană! Dialog cu dl. Florentin Cârpanu, prefectul județului Timiș — Domnule prefect, ați prezentat mass-mediei rezultatele vizitei dumneavoastră în două landuri din Germania. Demersul dv. a fost expus la conferința de presă in extenso. Ați întîmpinat cumva și eșecuri ? — Nu, n-am întîmpinat nici un refuz la propunerile noastre. Dar un singur lucru trebuie să fie clar pentru toată lumea : acolo, nu ți se dă nimic de pomană. Partenerii noștri, oricît ar dori să ne ajute, trebuie să cîștige din afacerile încheiate. — Care este realizarea pe care o considerați de căpătâi? — Ce cred eu că am realizat este că o comisie de experți, care au lucrat în toate țările din est, oameni cu o mare experiență, va veni la noi, cît de curînd. Vom intra în fiecare uzină, în fiecare fabrică și vom stabili tot ceea ce trebuie făcut, cum trebuie lucrat, de unde luăm materiile prime, cum realizăm rentabilitatea și, eventual, necesitatea reprofilării acestora. — Chiar dacă vizita dumneavoastră nu și-a propus aspecte politice, vă rog să speci- VASILICA ancuța CONFERINȚĂ DE PRESĂ LA PREFECTURĂ Conferința de presă desfășurată ieri la Prefectură a fost dedicată prezentării rezultatelor convorbirilor avute de către o delegație condusă de dl Florentin Cârpanu, în perioada 18-26 ianuarie, în landurile Nordrhein Westfalen și Baden Württemberg din Germania. Din largul expozeu privind această vizită, am reținut că au fost realizate întîlniri directe cu conduceri de firme din domeniul producerii corpurilor de iluminat, tractoarelor și mașinilor agricole, preparatelor din carne, din sfera reciclării aluminiului, a materiilor prime recuperabile și salubrizării. Ca premisă de stabilire a contactelor între firmele respective și întreprinderile timișene, interlocutorii domnului prefect din cele două landuri au subliniat necesitatea instaurării unui climat de muncă, democratic și a unei stabilități economice și sociale, în continuarea conferinței de presă, a fost prezentată situația privatizării unităților comerciale, precum și stadiul pregătirii aplicării Legii fondului funciar, cea mai grea problemă care frămîntă Prefectura județului. Din sondajele făcute pînă acum, se consideră că pe teritoriul județului nu vor mai rămîne cooperative agricole de producție și că pămîntul va fi solicitat în totalitate de țărani. S-a exprimat speranța că acțiunea de pregătire va fi încheiată în cel mult 10 zile. PREȘEDINTELE ION ILIESCU IN ITALIA Președintele României, dl. Ion Iliescu, a plecat ieri într-o vizită oficială în Italia la invitația președintelui Consiliului de Miniștri, Giulio Andreotti. In timpul vizitei, dl. Ion Iliescu va avea întilniri cu președintele Francesco Cosiga, cu ministrul de externe, Gianni de Michelis, președinții Senatului și Camerei Deputaților, cu lideri ai partidelor politice și oameni de afaceri italieni. Vizita va prilejui o întrevedere la Vatican cu Papa Ioan Paul al II-lea. PRIMUL-MINISTRU ÎN ELVEȚIA Dînd curs invitației adresate de Forumul Economic Mondial, primul-ministru al României, dl. Petre Roman, participă începînd de azi la reuniunea anuală a acestui organism internațional de la Davos (Elveția). Prin acțiunile sale, F.E.M. are ca obiectiv promovarea cît mai largă a cooperării economice pe plan internațional, prin stimularea contactelor între personalitățile politice și economice din cele mai diverse țări. CALIFICATIV „NECORESPUNZĂTOR“PENTRU MINISTERUL CULTURII In ședința de ieri a Senatului, reprezentanți ai Guvernului au răspuns unor interpelări. In urma răspunsurilor la numeroasele întrebări adresate Ministerului Culturii, răspunsuri prezentate de dl. Coriolan Babeți, adjunct al ministrului, au luat cuvîntul mai mulți senatori, care și-au exprimat nemulțumirea față de aceste răspunsuri, propunînd constituirea unei comisii senatoriale însărcinate cu anafliza activității ministerului, apreciată de vorbitori ca necorespunzătoare. Micii delincvenți de azi, marii infractori de mîine? Intr-o razie a poliției municipale, minori, sub 14 ani, au fost identificați. Veniți din alte localități. S-au întîlnit la Timișoara și și-au împrumutat din ale „meserii" tot ce au știut. Unii au dat, pî- acum, peste 20 de „găuri“, cum spun ei. Cisiva sînt trecuți prin centrele de primire ale minorilor, dar n-au rămas. Ei sînt obișnuiți altfel și au șters-o. Minorii delincvenți au dormit pe unde au putut, cel mai mult pe rampa de gunoi din partea de sud a orașului. Din tablă și cartoane și-au încropit adăposturi, încercînd să se ferească de ploi și vîrit. A venit frigul și-n deruta prin diverse imobile, lor s-au aciuit preponderent la inși stăpîniți, de patima alcoolului. Nu pe gratis. Pentru fiecare noapte, individual, achitau 100 lei. Din cît furau, seara, trebuia să le crească în palmă bancnota. Dintre toți, Razvan Vasile Ciobanu, în vîrstă de 10 ani, e un delicvent aparte. Are o singură clasă, dar scrie de te apucă invidia. Locotenentul major Remus Corcheș, care a văzut atîția copii rătăcind, spunea : „Pentru el mi se rupe sufletul“. Ciobanu a fugit de acasă, din Piatra Neamț, acum trei ani. Unul l-a pierdut în București. Are 30 de spargeri și cu memoria lui scăpărătoare reține exact ta Ce magazin, restaurant, chioșc, boxe. Și, pe deasupra, e înspăimîntător de sincer. Minorii delincvenți au fost aduși la poliție, nu în arest, ci cu scopul de a fi ajutați. Din acest moment a început o poveste care se adaugă la povestea și mai tristă a vieții lor. Plini de infecții, au fost duși la spitalul de specialitate. Iar au nimerit-o prost. Medicul, care avea program scurt, era pe plecare. Pînă la urmă le-a făcut rețetă. De aici, poliția a vrut să-i ducă la Centrul de ocrotire: „Nu-i primim că sînt infractori sau îi primim dacă poliția asigură paza“. S-a apelat și la Prefectură. Nimic. Și, așa, minorii delincvenți au stat la poliție de sîmbătă pînă vineri. Li s-au întins în birouri saltele și, cu rîndul, polițiștii, aduceau mîncare cu plasa. După atîta vreme, cum nimeni nu i-a primit, li s-a dat drumul. Minorii delincvenți au plecat la treaba lor. Culmea ironiei , după o zi, de la Centrul de ocrotire s-a anunțat că îi primește. Dar ei nu mai erau. Cînd au ieșit din poliție, unii dintre ei au regretat : „Așa, ce mișto a fost aici, cald, am primit mîncare“. Nu-i nici o invenție ! Ce-i de făcut ? pînă acum, nici o lege nu i-a avut în vedere. Centrul de primire din Timișoara are 20 de locuri. Problemele minorilor sînt mult mai multe. Și mai grave ! Pînă va fi o lege și pentru ei. Prefectura trebuie să asigure un spațiu mai mare Centrului, unde minorii să fie duși, triați și să se ia măsurile necesare. Ce se amină, se știe, nu se face, într-o zi, va fi, cu siguranță, mult prea tîrziu. DUMITRU OPRISOR (Fotografie de GH. POPESCU)