Renaşterea Bănăţeană, aprilie 1991 (Anul 3, nr. 328-352)

1991-04-01 / nr. 328

QBANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF, DR. IOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 328 LUNI 1 APRILIE 1991 8 PAGINI 3 LEI Ziua zi a săptămînii patimilor ...ajuns la Ierusalim, Mîntuitorul nostru Iisus Hristos se îndrepta spre Templu, spre Casa Tatălui Său Ceresc, ca întotdeauna pe parcursul vieții Sale pămîntești. Noaptea de duminică spre luni o petrecea în Betania, satul surorilor lui Lazăr, Marta și Maria, localitate situată în apropierea Ierusalimului, dincolo de pîrîul Cedrilor, pe versantul sudic al Muntelui Măslinilor. Sf. Evanghelist Matei ne spune în Evanghelia sa, la capitolul XXI, verset 18, că: "dimineața, a doua zi, pe cînd se întorcea în cetate... Mîntuitorul săvîrșește minunea uscării unui smochin neroditor, vorbindu-le sf. Săi mucenici și apostoli despre puterea credinței și spunîndu-le: "Toate cîte veți cere, rugîndu-vă cu credință, veți primi", după care se îndreaptă din nou spre Templu. Aici poartă discuții cu arhiereii și bătrânii poporului cu referire la botezul lui Ioan, vorbindu-le în pilde: Pilda lucrătorilor viei, Pilda nunții fiului de împărat, Dinarul Cezarului, Pilda celor zece fecioare. Iisus mustră fariseii și cărturarii, mustră Ierusalimul care îi ucide pe prooroci, și prezice dărîmarea lui, făcînd referiri la cea de a doua venire a Sa și la sfârșitul lumii. în capitolul XXIV, versetul 6-14 evanghelistul Matei consemnează marea proorocire a lui Iisus: Și veți auzi de războaie și de zvonuri de războaie; luați seama căci trebuie să fie toate, dar încă nu este sfârșitul, căci se va ridica neam peste neam, și împărăție peste împărăție, și va fi foamete și cutremure pe alocuri. Dar toate aceste sunt începutul durerilor. Atunci vă vor da pe voi spre asuprire și vă vor ucide și veți fi urîți de toate neamurile pentru numele Meu. Atunci mulți se vor sminti și se vor vinde unii pe alții și se vor urî unii pe alții. Și mulți prooroci mincinoși se vor scula și vor amăgi pe mulți. Iar din pricina înmulțirii fărădelegii, iubirea multora se va răci. Dar cel ce va răbda pînă la sfîrșit, acela se va mîntui. Și se va propovădui acestă Evanghelie a împărăției în toată lumea, spre mîntuire la toate neamurile; și atunci va veni Sfârșitul." Cititorule privește acum, în această zi de luni, de după Floriile anului în care te afli, și spune ce vezi. Nu cumva proorocirea lui Hristos începe să prindă viață în jurul tău? Fugi de ură și de dezbinare, revine și rămîi în credința bunilor și străbunilor tăi, pentru că Dumnezeu este unitate în treime și nu dezbinare, unitatea conferindu-ți puterea de a învinge. Fugi de ambițiile deșarte și iubește pe aproapele tău ca însuți pe tine căci s-ar putea ca vremea judecății să fie pe aproape. Iertați și pe dușmanii voștrii, mai ales în această săptămînă sfîntă nu pentru că eu, un biet slujitor, vi-o cer ci pentru că Dumnezeu însuși vi-o cere, iar cînd vă rugați nu faceți paradă cu rugăciunea voastră, ci faceți-o ca și Iisus Hristos în Templul cel sfânt al neamului vostru întru ascunzișul inimii și Tatăl vostru cel din ceruri, care vede în ascuns, întru ascuns vă va răsplăti. Ajutați-vă unii pe alții pentru că zice Hristos:" ...întru cît ați făcut unuia dintre acești frați ai mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut. Fie ca în Lunea aceasta Hristos să sălășluiască în templul inimilor tuturor, pentru ca jertfa de pe muntele Golgota să însemneze începutul mîntuirii neamului acestuia. pr IOAN BRÎNZEI "MODELUL SUEDEZ" - direct de la sursă Interviu în exclusivitate cu domnul Nils G. Rosenberg, Ambasadorul Suediei în România - Domnule ambasador, în tranziția spre un nou tip de societate, România a pus în discuție și "modelul suedez". Care este, în opinia dumneavoastră, esența acestui model? Când se vorbește despre "Modelul suedez", se face referire la multe lucruri. Străinii se referă, în principal, la standardul înalt de viață, la gradul ridicat al protecției sociale, la implicarea guvernului suedez în sistemul educației, la facilitățile sociale. Eu cred că modelul suedez se relevă mai ales în ceea ce privește piața forței de muncă. Acolo găsești ceva deosebit și care, într-un fel, caracterizează Suedia. Timp de mulți ani, politica guvernului nostru a fost de a asigura o rată înaltă a încadrării în muncă. Guvernul se preocupă, de asemenea, de reșcolarizarea, reorientarea celor rămași fără serviciu. în Suedia sîntem obișnuiți să nu ne confruntăm cu problema șomajului. Unul-două procente sânt cifre mici și oglindesc flexibilitatea cu care oamenii pot trece la o nouă meserie. Credeți că există premise de aplicare a modelului suedez în țara noastră? E foarte important faptul că România încearcă să facă ceva în acest domeniu. Vă confruntați acum cu situația de creștere rapidă a șomajului și este imperios necesar ca oamenii să fie în grija cuiva. Experiența noastră a dovedit că o persoană neîncadrată timp de doi-trei ani devine inaptă pentru muncă. Mutațiile din planul psihologic sunt puternice: omul își pierde încrederea în sine, devine caz social, deseori se refugiază în consum de droguri. Am înțeles de la dumneavoastră că v-ați prezentat scrisorile de acreditare în 15 decembrie 1989, deci ați fost ultimul ambasador primit de Ceaușescu. Cu ce impresie ați rămas? Eram proaspăt sosit în România. Venisem doar de 5 zile. Am avut însă o discuție lungă, de vreo 45 de minute, ceea ce nu este în uzanța lucrurilor. Nu este ceva obișnuit ca un șef de stat să piardă atîta timp cu un ambasador care își prezintă scrisorile MARIANA CERNICOVA-BUCA Continuare în pag. 7 C ULTIMA SRĂ) , în fața reședinței din Sofia a președintelui Bulgariei, Jekio Jelev, un om în vîrstă de 40 de ani a încercat să-și dea foc în semn de protest față de deciziile autorităților bulgare, care au refuzat să-i acorde indemnizații pentru cei șapte ani de închisoare și cei opt petrecuți într-un spital psihiatric. Salvat la timp de prieteni și trecători viața lui Gheorghi Gheorghiev se află în afara oricărui pericol. El a declarat că "data viitoare" îl va asasina pe președinte. La Alexandria a apărut gazeta independentă "Hyperion", prima publicație românească specializată exclusiv în oferte de locuri de muncă. Ziarul, în patru pagini format mic, costă 25 de lei. Dar un ban, dar ... • Astăzi, ca în fiecare luni, cereți la chioșcurile de difuzare a presei "Curierul Sportiv", supliment al ziarului "Renașterea Bănățeană". • Ziarul "România Liberă" a promis pentru astăzi, luni, 1 aprilie, o ediție specială în care va fi publicată lista informatorilor și colaboratorilor securității din presa română. • Ieri, 31 martie 1991, structurile militare ale Tratatului de la Varșovia au încetat să mai existe. România a aplicat integral hotărârea în acest sens a Consfătuirii de la Budapesta. _____ ________________________________________________._____________________ Lectură "Legile unui popor, drepturile sale, nu pot purcede decît de la el însuși". M. EMINESCU CAMPANIE DE PRIMĂVARĂ ÎN LUMEA PLANTELOR...POLITICE "Orașul florilor" rămîne în atenția campaniilor pre și post electorale susținute de diferiți grădinari. Iar anotimpul pre-aprilie foarte prielnic (implantării a ceea ce - ipotetic - va aduce multrîvnitele roade. După eforturile de a smulge din rădăcini trandafirul demascat ca neocomunist, după așteptări zadarnice ca nufărul și laleaua să înflorescă în mai adepții crinului regal speră să găsească, în Timișoara, un sol bine pregătit și propice pentru planta reapărută în botanica politică. înflăcărată grădinăreasă, doamna Simina Mezincescu, a făcut un blitz turneu, încercând să ademenească în noua societate horticolă personalități ale orașului. Nu știm cu ce succes horticultoarea prudentă, doamna Mezincescu n-a dezvăluit presei detalii despre inițiativă și cu atît mai puțin despre rezultate. Deci, ce o fi rezolvatat la Prefectură, Mitropolie, Universitate - rămîne secretul lor - era să zic al său profesional. împrimăvărarea se va desfășura (?) la locul și data cunoscută inițiaților. Sperăm însă că, așa cum nu ne-a tulburat Duminica Floriilor, nu ne va tulbura nici Paștele pe care dorim să îl petrecem creștinește, fără urlete în piețe publice, fără binecunoscutele comenzi de gimnastică politică la microfoanele cine știe cărei pieți și indiferent în numele cărei idei pasagere a tranziției socio-politice. Rugăm așadar toți "grădinarii", amatori sau profesioniști să ne ofere șansa curățirii de păcate, a respirației creștinești și a bucuriei că și pentru noi Hristos va învia din morți! [Singurul invitat în Est: ROMÂNIA] v............................................................................. ■ [UNK] ■ ■ ........................................ .......... "Grand Palais” din Paris a găzduit al XI-lea Salon al Cărții - cea mai importantă manifestare dedicată cărților în Franța, în acest an. Alături de prestigioase case de editură franceze au fost invitate să participe edituri din Anglia, Belgia, Danemarca, Germania, Israel, și România. ROMÂNIA a fost singura țară din estul Europei invitată să participe la Salon. Standul țării noastre a fost vizitat de primarul Parisului, dl. Jacques Chirac, care și-a exprimat "agreabila surprindere de a constata prezența României la acest Salon, precum și varietatea aparițiilor editoriale prezentate" de editurile din România. La Centrul Cultural Român din Paris, delegația s-a întîlnit cu editori francezi și cu români stabiliți în Franța.___________ Important! Important! Important! Prin Hotărîrea Guvernului României se stabilesc compensații bănești cuvenite salariaților din unitățile cu capital majoritar de stat și bugetare, beneficiarilor de ajutor de șomaj, pensionarilor de asigurări sociale de stat - militari, invalizi, orfani și văduve de război, inclusiv de urmași, beneficiarilor de alocație de stat pentru copii, de ajutoare sociale prevăzute de lege, de ajutoare cuvenite soțiilor militarilor în termen. Prin aceeași hotărîre se instituie bursa socială, care se acordă elevilor în vîrstă de peste 16 ani și studenților de la cursurile de zi din învățămîntul de stat, care nu au bursă normală, pensie de urmaș sau alt venit pentru care primesc compensație mai mare. Începînd cu trimestrul II/1991, sumele fixe lunare, reprezentind compensarea și indexarea, cumulate, precum și celelalte măsuri de protecție socială, se stabilesc astfel: • 2825 lei brut pentru salariații din unitățile cu capital majoritar de stat și bugetare, care începînd cu luna mai 1991, se adaugă la salariul de bază. Pentru luna aprilie se acordă suma de 1.000 lei - compensație netă neimpozabilă, care în valoare brută reprezintă 1.300 lei ce se plătește in avans începînd cu data de 29 martie 1991. Diferența de 1.525 lei brut, reprezentînd indexare, se include în salariul de bază stabilit pentru luna aprilie și se achită odată cu plata drepturilor pe luna respectivă; • Bursa socială pentru elevi și studenți se acordă în cazul în care veniturile brute impozabile, cumulate pe familie, nu depășesc 20.000 lei lunar și nu se acordă în anul repetat, cu excepția situațiilor cînd repetarea anului a fost determinată de cauze medicale sau naștere. Elevii în vîrstă de peste 16 ani, care înregistrează trei sau mai multe corigențe într-un trimestru, precum și cei care încalcă regulamentul școlar privind frecvența, pierd dreptul la bursa socială în trimestrul următor. Tot prin această hotărîre a Guvernului se stabilește salariul de bază minim brut pe țară astfel: • în luna aprilie - 4675 lei lunar pentru un program complet de lucru, de 170 de ore în medie pe lună, respectiv de 27,50 lei pe oră; • începînd cu luna mai - 5975 lei lunar pentru un program complet de lucru, de 170 de ore în medie pe lună, respectiv de 35,15 lei bani pe oră. Salariile de bază pentru a căror depășire agenții economici plătesc un impozit suplimentar, se majorează după cum urmează: cu 1525 lei pentru luna aprilie, cu 2825 lei pentru luna mai și în continuare. Începînd cu trimestrul al III-lea al anului 1991, în funcție de evoluția previzibilă a prețurilor și tarifelor se va face indexarea proporțională a salariilor și pensiilor, dacă rezultă o creștere mai mare de 5 la sută, comparativ cu trimestrul al V-lea.