Renaşterea Bănăţeană, mai 1991 (Anul 3, nr. 353-378)

1991-05-02 / nr. 353

DBANAȚEANA“ ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 353 JOI 2 MAI 1991 8 PAGINI 3 LEI Parlamentul împotriva deputatului de Timiș? Nici de data aceasta Banatul nu este reprezentat în formula guvernamentală. Măcar că pasul de intenție fusese făcut, prin propunerea ca deputatul de Timiș, Dinu Patriciu (bănățean prin adopțiune politică, dacă prin origine nu!) să devină ministru. Să aibă Parlamentul ceva cu persoana, cu Timișul sau cu aripile tinere? Darie Novăceanu, din nou director Cunoscutul hispanist și poet conjunctural Darie Novăceanu, remarcat în ultimul timp mai ales ca director al "Adevărului" și în special după violenta contestare a cvasiunanimității redacției, este din nou director. Surse sigure au fost confirmate de subalternii viitori. Instalarea nu se produsese încă ieri, la ora 15, dar ea este iminentă. Uitasem să vă spun eu, nu la "Adevărul" este director dl. Darie Novăceanu, ci la "Lumea azi". Domnia sa moștenește însă o redacție decimată, de la care au plecat în ultimul timp condeie de primă mînă: Ilae Șerbănescu (redactor șef la "Express"), Stelian Țurlea (redactor șef la "Zig-zag"), Anca Voican și Liana Enescu (red.-șef adj. la "Zig-zag"), Ștefan Nicolae (comentator tot acolo), Vasile Crișu (director la o anunțată agenție de presă), însă dl. Darie Novăceanu va veni cu întăriri - Magdalena Boiangiu, singurul vot pentru, în ședința de demitere de la "Adevărul". V . .. ............— P.S.M. cere demisia "civică" a guvernului! "Guvernul condus de Joszef Antall nu și-a respectat promisiunile avansate cu un an în urmă, aducînd țara în impas. De aceea, el trebuie să demisioneze", a declarat la un miting dedicat zilei de 1 Mai, președintele Partidului Socialist al Muncii din Ungaria, Gyula Türmer. "Partidul nostru, a arătat oratorul într-o izbitoare asemănare "civică", se pronunță pentru un nou parlament, în care să fie reprezentați muncitorii, țăranii și intelectualitatea. Guvernul de astăzi trebuie să lase locul unui alt cabinet, alcătuit din specialiști, care să asigure conducerea țării pînă la noi alegeri". IQK,! ] UMMS In zilele următoare, redacția noastră va edita un nou supliment săptămînal, O.K. - WEEK END, o publicație de divertisment, o plăcută lectură pentru toate gusturile, vîrstele și culorile politice! GUVERN (PARTIAL) COLOR Dorită înainte de alegeri, anunțată în cel de-al treilea raport Roman în fața Parlamentului, reconfirmată la convenția națională a FSN și îndelung așteptată, remanierea Guvernului aceluiași premier, în sfîrșit, s-a născut, dar numai parțial. Lovitura de teatru s-a produs marți dimineața, în camera inferioară a Parlamentului, după ce în ajun liderul udemeriștilor a fost în situația rarisimă de a fi aplaudat pentru propunerea sa ca votul în legătură cu remanierea executivului să fie amînat pentru a doua zi. Toată lumea se aștepta ca opoziția să voteze împotrivă, amendînd cu mai multe sau mai puține bile negre pe unii sau alții dintre ministeriabili, dar nimeni nu credea că vreunul dintre aceștia va fi invalidat într-un parlament dominat, încă, în pofida repetatelor defecțiuni din FSN, de această formațiune politică. Și totuși, surpriza s-a produs. Victima ei este unul din liderii aripii tinere a liberalilor, arhitectul universitar Dinu Patriciu, care nu va putea ocupa fotoliul de ministru al lucrărilor publice și amenajării teritoriului, ce i-ar fi venit, poate, ca o mănușă, pentru că a obținut 170 de voturi contra și numai 166 pentru. Cu siguranță, a fost dezavuat astfel de opoziție, care a văzut în gestul său de acceptare a unui portofoliu un act de trădare, dar nu mai puțin de numeroși feseniști veleitari, dintre care unii nu VALENTIN IORDACHESCU și-au putut ascunde, în cursul dezbaterilor, dezamăgirea că Continuare în pag. 7 - Domnule Tismaneanu, în România sînteți cunoscut datorită poziției dumneavoastră față de comunism și comuniști, dar și datorită unor "dezvăluiri" apărute în presa românească de după Revoluție, referitor la mediul familial comunist în care ați crescut. V-aș ruga să vă referiți la ceea ce se numește, într-un termen-clișeu, "trecutul comunist" familial din care proveniți. Ambii mei părinți au făcut parte din mișcarea clandestină comunistă. Au aderat, bănuiesc eu, din motive care pot avea explicație istorică și etică: e vorba de perioada ascensiunii fascismului. Adeziunea lor sinceră i-a determinat să plece în Spania. Mama avea 20 de ani, tata - 21. Tata și-a pierdut un braț în Spania cînd avea 22 de ani. A fost și exclus din partid în 1958. Așa că relația mea cu straturile de putere - eu fiind născut în 1951 - vă dați seama cît de cordiale și de... strînse puteau fi. Cred că numai pe scaunul psihanalistului aș putea să mi le amintesc. în schimb, îmi amintesc foarte bine cum nu erau salutați pe stradă părinții mei, cum erau evitați de membrii clasei sociale căreia, teoretic, i-aș fi aparținut. Mama a terminat cu iluziile politice destul de devreme, în ce îl privește pe tata, afinitățile politice dintre noi au fost întrerupte cînd aveam 18 ani. După un an în care nu ne-am vorbit și nu ne-am salutat, am decis să nu mai abordăm asemenea teme. Deși tata n-a fost ceaușist niciodată. Și nici membru al CC al PMR. Nici director general al Editurii Politice, a fost doar adjunctul lui Valter Roman la Editura Politică. Părinții au luptat pentru convingerile lor comuniste, fiul, pentru cele anticomuniste. Deși, dacă am înțeles bine, în SUA sînteți apreciat ca specialist în marxism. Mai precis, în filosofie politică. Predau curente politice contemporane, doctrine și sigur că muam ocupat de criza marxismului ca unul dintre cele mai interesante fenomene ale post-modernismului. Din nefericire, comunismul și fascismul sunt cele două atrocități enorme care marchează fundamental acest secol. Și în anii '30 cred că era o datorie a oricărei persoane lucide să se manifeste deopotrivă împotriva fascismului și împotriva comunismului. Dacă vrem să nu ne trădăm vocația de intelectuali, trebuie să facem orice efort pentru a înțelege originile răului, formele lui de supraviețuire, de travestire. Personal, consider comunismul ca o formă de patologie socială, morală și mentală. Cursul meu nu își propune să fie un rechizitoriu oricît de tentant și de senzațional ar fi un asemenea demers. Important este ca studentul american să înțeleagă de ce comunismul este o soluție falsă pentru problemele reale care există în lume. Soluția comunistă nu a fost doar o pauză istorică - a fost o catastrofă istorică. Credeți că în SUA se poate "judeca" obiectiv comunismul cîtă vreme nu există o "experiență" proprie, de la o asemenea depărtare de spațiul geopolitic în care acesta a proliferat? - Avînd ca partener geostrategic Uniunea MARIANA CERNICOVA-BUCĂ Continuare în pag. 7 [11 Amintiri despre comunism Interviu în exclusivitate cu domnul Vladimir Tismaneanu, de la Universitatea Maryland, S.U.A. ULTIMA • Taifunul devastator din Bangladesh a provocat moartea a cel puțin 10.000 de persoane, a distrus recolta țării și a provocat uriașe pagube materiale (circa 415 milioane de dolari). • Taiwanul a abolit prevederea din constituție (care datează din 1949) cu privire la starea de război cu "rebelii comuniști chinezi". • Violentele confruntări din Coreea de Sud, dintre demonstranți și poliție, care durează de trei zile, s-au soldat cu uciderea unui student, în semn de protest, un coleg de-al victimei și-a dat foc. • Aseară, pe stadionul Național din Sofia, în preliminariile Campionatului European de fotbal, mare surpriză Bulgaria - Elveția 2-3 (2-0). • în primul tur al turneului internațional de tenis de la München (premii de 250.000 dolari), Dinu Pescariu a furnizat o mare surpriză, învingîndu-l cu 6-2, 6-2 pe John McEnroe. Lectură obligator ® Lenea si îngîmfam ne apasă mai greu decît regii si parlamentele. Să ne kaim aprunck si se vom suporta mai usor pe cete im urmă." BENJAMIN FRANKLIN TRICOLOR PE CALDARÎM S-a terminat și mitingul. A rămas țarcul eliberat de neocomunism (de comunism ne eliberasem mai de mult). Și a mai rămas, desfășurat pe caldarîmul din aceeași zonă încercuită, un tricolor purtînd (mîndru?) coroana regală. Coroana n-are decît, dar cu drapelul național ce aveți, fraților? Acord cu Europa Ieri a intrat în vigoare Acordul de cooperare încheiat de România cu Comunitatea Economică Europeană, semnat în octombrie 1990 de primulministru al României și ratificat de parlamentele celor două părți. Prin prevederile sale, acordul contribuie, de o manieră decisivă, la așezarea relațiilor noastre cu Piața Comună pe o bază stabilă și de perspectivă, între altele. Acordul elimină o serie de restricții cantitative și discriminatorii la unele exporturi românești. Produsele industriale românești vor beneficia de preferințe vamale de aceeași manieră ca și toate celelalte țări în curs de dezvoltare, ceea ce înseamnă, practic, că pot fi exportate fără taxe vamale._____________ Ajutoare pentru vitele românești Comunitatea Economică Europeană a anunțat aprobarea unor fonduri în valoare de 25 de milioane unități de cont (30 de milioane 30 de mii de dolari), cu titlu de ajutor dat României pentru refacerea situației dificile din sectorul creșterii vitelor.________________ Afaceri ilicite cu tăurași In perioada 20-29 martie 1991, Ion Agea, directorul întreprinderii Agricole de Stat Variaș, județul Timiș, a dispus, în mod abuziv, să se vîndă unor persoane din cadrul unității și din afara acesteia, între care Alexandru Oprea și Dumitru Raicu, directori ai Societății Comerciale "Unicame S. A." din Capitală (fosta Centrală de Industrializare a Cărnii) la calități și greutăți inferioare, 175 capete taurine, cu suma de 788 000 lei față de 1 193 000 lei, contravaloarea reală, animale care au fost revîndute după 1 aprilie a.c. unor întreprinzători particulari la prețuri liberalizate.________