Renaşterea Bănăţeană, iunie 1991 (Anul 3, nr. 379-403)

1991-06-01 / nr. 379

□ BANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRĂGAN) NR. 379 SÎMBÂTÂ 1 IUNIE 1991 8 PAGINI 3 LEI Dl. Sorin Straja, viitorul prefect al județului ? COMUNICAT în ziua de 31 mai 1991, la Prefectura județului Timiș, a avut loc întdnirea reprezentanților partidelor politice, formațiunilor apartidice, sindicatelor și ai Prefecturii. Scopul acestei întruniri a fost soluționarea, în acest cadru, a situației create ca urmare a demisiei domnului prefect Florentin Cârpanu. Avînd în vedere înțelegerea convenită între președintele României, domnul Ion Iliescu, și delegația județului Timiș, conform căreia numirea prefectului de Timiș va deveni necesară prin menținerea demisiei domnului prefect Florentin Cârpanu, reprezentanții mai sus menționați au căzut de acord să isțînă o singură candidatură, persoana unui independent, domnul Sorin Straja. De asemenea, s-a stabilit ca în funcțiile de subprefecți să fie propuși un reprezentant al F.S.N.-ului și unul din partea Forumului Democratic Antitotalitar Timiș, secretarul urmînd să fie o persoană independentă propusă de F.S.N. și acceptata de celelalte formațiuni. Din discuțiile purtate s-a desprins necesitatea constituirii, la nivelul Prefecturii, a unui consiliu consultativ reprezentativ, cu menirea de a sprijini conducerea Prefecturii. S-a convenit ca și la Primăria municipiului Timișoara să fie urmată aceeași procedură, cu precizarea că P propunerea pentru funcția derimar să fie făcută de către S.N. în persoana unui independent acceptat de celelalte formațiuni, întrunirea a avut loc în prezența domnului prefect Florentin Cârpanu; Frontul Salvării Naționale; Forumul Democratic Antitotalitar Timiș; Partidul Național Liberal ; Partidul Național Țărănesc - creștin și democrat;niunea Democrata a Maghiarilor din România; Partidul Social-Democrat Român; Sindicatul Politic "Fraternitatea”; Mișcarea Ecologistă din România; Partidul Republican Român; Frontul Democrat Român; Uniunea Democrat Creștină; Asociația Foștilor Deținuți Politici; Asociația "17 Decembrie"; Uniunea Creștin- Democrată; Societatea " Tot Banatul Fruncea"; Alianța Sindicatelor Libere din județul Timiș; Federația Sindicatelor "Timișoara"; Alianța Civică; Fundația Națională a Revoluției; Asociația "Frăție, Egalitate, Colaborare, Cooperare”; Asociația "Forumul Revoluției din [Decembrie - Libertatea 1989". J "NIMIC NU LIPSEȘTE GLORIEI SALE EL LIPSEA GLORIEI NOASTRE" • 1 iunie 1991 - 45 ani de la executarea Mareșalului Ion ANTONESCU în cursul nopții de 23/24 august 1944, Mareșalul Ion Antonescu și ceilalți arestați ai regelui, au fost ridicați și transportați de către comuniști într-o casă conspirativă a acestora situată în partea estică a Capitalei, în cartierul Vatra Luminoasă. De aici - conform raportului înaintat lui Stalin de către mareșalul Rodion Malinovski și generalul Susaikov la 2 septembrie 1944 - au fost predați militarilor sovietici la 31 august, ora 17, de unde grupul de arestați a fost transportat la punctul de comandă al Armatei 53, iar în dimineața zilei de 1 septembrie au ajuns la punctul de comandă al Frontului 2 ucrainean. De aici, după trei zile și trei nopți, au ajuns lîngă Moscova. Au fost transferați apoi la închisoarea de tristă faimă Loubianka, unde au primit tratamentul unor deținuți de drept comun; ancheta a fost efectuată sub conducerea inchizitorului Abakumov, care i-a cerut Mareșalului să recunoască în scris că România a dus împotriva Uniunii Sovietice un război de jaf, că s-au comis crime și distrugeri și că Basarabia nu a fost niciodată pămînt românesc, românii stăpînind-o vremelnic și fără nici un drept. Mareșalul a refuzat să recunoască. Cazul Mareșalului Ion Antonescu este unic! Aflat în plină acțiune de încetare a războiului șim pragul încheierii armistițiului, este sechestrat și predat unei organizații scoase în afara legii (mai corect spus, unui grup din cadrul acestui partid), în fruntea căruia se afla un dezertor din armată, care, conform legilor, trebuia arestat, pentru ca apoi să fie predat inamicului. Lui Stalin între 6 și 15 mai 1946, Mareșalul Ion Antonescu și alți colaboratori au fost judecați de către un tribunal "al poporului" din București, care l-a condamnat la moarte prin împușcare, împreună cu el și Mihai Antonescu, Piki Vasiliu, Gh. Alexianu, Mihai Pantazi, Gh. Lecca și Eugen Cristescu. Execuția a fost fixată pentru ziua de 1 iunie 1946. Liga și Fundația MAREȘAL ION ANTONESCU Filiala Timișoara Continuare în pag. 7 jy - Domnule Cojocaru, sînteți cunoscut ca autor al singurei variante luată în serios de putere. V-aș ruga să sintetizați activitatea dumneavoastră în elaborarea unei teorii economice coerente de alternativă la programul guvernamental. Ceea ce este cunoscut sub denumirea de varianta Cojocaru" reprezintă propunerile, pachetele de idei pe care le-am făcut referitor la rezolvarea problemei fundamentale a reformei: tranziția de la economia comunistă la economia democratică, a cărei esență o reprezintă privatizarea. Varianta mea a fost completată cu aspectele sociale și este parte integrantă a "alternativei Alfa pentru o Românie democratică și reunită", care a și fost dată publicității. în esență, există numai două variante de a trece capitalul acumulat în fostele țări socialiste din proprietatea socialistă (de stat și cooperatistă) în proprietate individuală, privată, prin împroprietărire, fără plata unui echivalent valoric și, cea de a doua variantă, prin vînzare. Eu mă raportez la prima și am propus mijloacele prin care să se realizeze acest tip de împroprietărire, anume prin titluri de proprietate, cupoane și altele, adică o monedă specifică în măsură să permită transferul de proprietate. Varianta mea a fost luată în considerare de putere, dar a beneficiat de aprecieri diferite. Președinția Republicii a privit-o cu înțelegere. O parte din parlamentari și-au asumat-o ca propunere legislativă, introdusă în Senat încă în luna decembrie, dar nediscutată pînă în prezent, în schimb, primul-ministru a numit-o "utopie, aberație și readucerea pe ușa din dos a stalinismului", etichetări ce nu au nimic de-a face cu caracterul științific și pragmatic al propunerilor mele, în ce privește privatizarea, și Guvernul a prezentat un anteproiect la sfîrșitul lunii mai. L-am citit, dar nu consider că face un pas înainte. Dimpotrivă, e mai restrictiv decît Legea 15, care prevedea că 30 la sută din capital va fi distribuit populației. Credeți că nou creatul Partid Democrat se așteaptă să găsească sprijin în Cartelul sindical Alfa, dumneavoastră fiind consilier economic al ambelor formațiuni? Sunt consilier economic al Cartelului Alfa și consilier pentru reformă al Partidului Democrat. Din declarațiile partidului rezultă că își propune să preia și să susțină, în plan politic, "alternativa Alfa". Ce nu se înțelege prea exact este faptul că Alfa solicită împroprietărirea cetățenilor cu MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 1 Lg. .................................................................. ( ULTIMA LIRĂ ) • Echipajul navei românești Feldioara a fost eliberat ieri, după ce o șalupă a gărzii de coastă somaleze abordase și jefuise vasul la 25 mai. Compania "Romline" a plătit suma de 250.000 dolari pentru ca nava să-și continue cursa. • Parisul a fost blocat ieri de o grevă generală a lucrătorilor din transportul public, care au revendicat, între altele, majorarea salariilor. Nu s-a cerut dizolvarea parlamentului, nici demisia președintelui Mitterrand și nici a guvernului. • Ieri, la Deta, a fost arestat Mihai Marin - brutar. Motivul: sustragerea, în vederea comercializării, a circa 180 kg tărîțe. Familia și rude apropiate s-au aflat ieri în greva foamei la una din intrările Prefecturii. Dl. secretar Constantin Popa a discutat cu ei, promițind facilitarea unui dialog cu organele de cercetare. • Au fost dezmințite afirmațiile potrivit cărora marele cneaz Vladimir Kirillovici ar fi fost de acord să revină pe tronul Rusiei. O tînără de 26 de ani l-a dat în judecată pe Pele, cerind să fie recunoscută drept fiica lui, Sandra Regina .Machado este fiica Artistei Machado, care a afirmat că a avut legături cu marele fotbalist în 1963, cînd Pele a luat-o într-o mașină spre Santos. Pele j a declarat că în 1963 era "un tînăr normal care a avut multe Lectură "Adevărul adevăr rămîne oricît de mult l-am suci". SHAKESPEARE ROMÂNIA SPERIE VESTUL Primul ministru al României, dl. Petre Roman, a adresat președintelui Comisiei comunităților europene o scrisoare cuprinzînd cererea oficială a României pentru începerea negocierilor exploratorii privitoare la ascocierea țării noastre la comunitatea europeană. Agenția Rompres a reluat ieri cîteva aprecieri ale A.F.P. referitoare la cererea României, în care se subliniază că organismele comunitare au răspuns cu multă prudență la această solicitare. Astfel, un înalt funcționar al Comisiei Pieții Comune a estimat în fața reprezentanților presei că Piața Comună va trebui mai întîi să ducă la bun sfîrșit negocierile angajate cu Polonia, Ungaria și Cehoslovacia și că numai miniștrii "celor 12" ar putea hotărî extinderea regimului de asociere și la România.______ VEȘTI BUNE PENTRU COMUNIȘTI! Rezervele față de România în ce privește acordarea clauzei națiunii celei mai favorizate sunt deja cunoscute și parcă nu mai produc surprize. Surprizele vin din altă parte: începînd cu 1 iunie, Statele Unite ridică interdicțiile de emigrare pentru foștii membri ai partidului comunist. Măsura se încadrează într-un complex de reformulare a criteriilor de admitere a emigrării cetățenilor români în S.U. A. și ele vor intra în vigoare la începutul anului financiar, adică în octombrie. Să fie oare convinși deci că ne-am lepădat definitiv de comunism? Puțină social-democrație, mulți... cutindați! Spațiul social-democrației din policromul spectru politic romanesc este, în continuare, viu disputat. Hotărîndu-se să-și facă propriul partid, Alianța Social- Democrată, cu sediul la Timișoara, dl. Claudiu Iordache intră in dispută atît cu FSN-ul, care-și atribuie doctrina social-democrată, cît și cu PSDR-ul, care susține că e un depozitar al acesteia. "Noi, în nici un caz nu vom arăta vreo apropiere față de noul partid al domnului Claudiu Iordache, a declarat, unui redactor A.M.PRESS, dl. Corneliu Diaconescu din conducerea PSDR. Dacă, însă, o asemenea apropiere o va face dl. Traian Greavu și grupul său, asta nu poate să însemne decît ieșirea din partid a acestor oameni.______ _ Departamentul Comerțului Interor aduce la cunoștința consumatorilor că zvonurile privind scumpirea zahărului și uleiului sînt nefondate, produsele respective continuînd să se comercializeze la prețurile stabilite prin H.G. 239/29.03.1991. Este a 152-a zi a anului. Mai sunt 213 zile pînă la sfîrșitul lui 1991. Soarele răsare la ora 5,34 și apune la ora 20,53._______4