Renaşterea Bănăţeană, iulie 1991 (Anul 3, nr. 404-430)

1991-07-01 / nr. 404

OBANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 404 ♦ LUNI 1 IULIE 1991 ♦ 8 PAGINI ♦ 3 LEI PE UN CER ÎNCHIS. PRIMA ACȚIUNE "CER DESCHIS" După efectuarea primului zbor de observare, demonstrativ, în baza acordului "cer deschis", semnat de România și Ungaria, aeronava militară românească, dotată cu aparatură de observație, a făcut, la întoarcerea de la Budapesta, sîmbătă, 29 iunie a.c. ota 11, o escală la Timișoara. Ea a fost însoțită de o a doua aeronavă, maghiară, care a avut la bord reprezentanți ai celor 20 de state semnatare ale acordului menționat. Pe aeroportul din Timișoara, delegațiile au fost întîmpinate de oficialitățile locale, domnul general maior Săndulescu a prezentat traiectul de zbor al aeronavelor, care au efectuat acțiunea "cer deschis" deasupra teritoriului românesc. După mizarea pe aeroportul Otopeni, ale două delegații militare au fost primite și au avut convorbiri, la M.A.N. cu domnul generallocotenent Nicolae Spiroiu, ministrul apărării naționale. La terminarea convorbirilor, cele două delegații au primit protocolul încheiat în urma analizei zborului efectuat. De menționat că această acțiune este o premieră pe plan mondial, efectuată în baza acordului "cer deschis”. Primăria, sediu de propagandă electorală? Comitetul de conducere al M.E.R. - filiala Timișoara - și-a convocat membrii, la o întrunire, pentru ziua de 3 iulie a.c., ora 16,30, la sediul filialei, din str. M. Eminescu, nr. 5, et. I, ap. 21. In după-amiaza zilei de ieri, s-a prezentat la redacție dl. Romulus Moga, secretarul filialei, aducîndu-ne un comunicat, cu rugămintea de a-i face public, în care Comitetul de conducere alialei protestează împotriva abuzului primarului municipiului Timișoara, dl. Liviu Borha, fost membru al filialei, pentru faptul că a convocat, în ziua de 3 iunie a. c. ota 18, la sediul Primăriei pe toți membrii filialei Timișoara a M.E.R. Mobilizarea a început de sîmbătă, prin ofițerii de serviciu de la Primărie, din ordinul dr. Borha, adresele membrilor fiind sustrase ilegal de la sediul filialei, în încheierea protestului se arată: "Considerăm că Primăria municipiului Timișoara ar trebui să presteze doar activități de ordin administrativ și nicidecum să fie transformată în sediu de propagandă electorală". Dar într-o democrație originală ca a noastră, ce nu este posibil? FURTUNA IN BANAT (16) în ceasul al doisprezecelea în seara zilei de 5 aprilie 1941, românii continuau să întreprindă măsurile necesare în scopul salvgardării intereselor lor imediate. La orele 22, conform recomandării lui Alexandru Cretzeanu, cabinetul militar i-a prezentat lui Ion Antonescu o notă care detalia ordinele transmise autorităților portuare, consemnînd totodată numărul și tonajul navelor românești aflate în apele iugoslave. 11 Obosit, generalul a spus că va decide asupra ei dimineața. La aceeași oră, la Berlin, Karl Ritter, ambasador cu însărcinări speciale în ministerul de externe german, l-a convocat pe Raoul Bossy și i-a comunicat că, "în cazul unor operațiuni militare posibile cu participarea trupelor ungare, aceste trupe vor rămîne la vest de rîul Tisa". în Banatul sîrbesc nu va pătrunde nici un soldat ungur. "Cu ajutorul unei hărți, noi am stabilit cu exactitate teritoriul în cauză - a menționat Karl Ritter, într-un memorandum transmis în aceeași seară Legației germane din București - , astfel încît orice dubiu asupra conținutului declarației este exclus".2) Firește, Raoul Bossy a exprimat mulțumiri speciale la adresa lui Joachim von Ribbentrop și a declarat că va transmite imediat informația generalului Ion Antonescu. Totuși, ultimul act al zilei nu era încă jucat. La orele 23,30, încă o telegramă a fost transmisă de la Berlin către București, semnată de data aceasta de însuși von Ribbentrop; între altele, mesajul confirma că avertismentul lui Raoul Bossy a fost întradevăr luat în considerație. în Banatul în care trăiau 100.000 de români și numai cîțiva maghiari, vor intra numai trupe germane, însărcinatul cu afaceri german de la București, în cazul cînd Ion Antonescu ar fi invocat din nou această spinoasă problemă, trebuia să-i răspundă că temerea sa se baza "pe premise false, deoarece nu se preconiza o intrare a trupelor ungurești în Banat", însă partea fierbinte a telegramei era chiar primul ei paragraf: "Operațiunea germană împotriva Iugoslaviei și Greciei - anunța Joachim von Ribbentrop - va începe duminică dimineața, la data de 6 aprilie. Simultan cu începerea operației, x/rTOAT pdi im guvernul Reichului va publica o MIMAI rULJIN declarație oficială. Continuare in pag. 7 , - Domnule profesor, au lucrat ca ziarist și predați, acum, teorii în domeniul comunicării. După părerea dumneavoastră, care este, într-o țară democratică, temeiul prestigiului presei și al ziarului? - Prestigiul presei este doar relativ ridicat. Oamenii au înțeles că - fie că ziariștii le sînt agreabili, fie că nu presa le oferă informații. Nealterate, obiective. Informații de care au nevoie pentru a-și trăi viața, pentru a lua decizii. Prestigiul derivă tocmai din informațiile pe care le oferă presa, informații care formează opinia publică atît în chestiuni de mică importanță, cît și în probleme mari. La rîndul ei, opinia publică este miezul tuturor democrațiilor. Atît la nivel guvernamental, cît și la nivelul unor grupuri mai mici, fie ele comerciale sau sociale, se ține cont de această opinie publică. Omului nu trebuie să i se spună cum să gîndească, ci despre ce să se gîndească. Presa est-europeană în schimb se află în situația de a trebui să demonstreze obiectivitate, după ce timp de decenii a prezentat unilateral o realitate "lustruită", "poleită" și controlată de putere. Care credeți că ar fi calea de a face din presă nu o puterea oricîta în stat ci un demers cu finalitate eficientă?Schimbarea ziaristicii în Europa răsăriteană presupune mai mult decît schimbarea ziariștilor, a ziarelor sau a posturilor de televiziune. Este vorba, în primul rînd, de schimbarea mentalității celor care "consumă" informația și care trebuie să pretindă din partea presei să ofere cît mai multă informație, cît mai completă și cît mai aridă fără imixtiunea opiniei ziariștilor. Aici este paradoxul. Căci pentru a se putea schimba, societatea trebuie educată. Iar cel mai simplu și direct mijloc este prin mass media. Dar și mass media este supusă schimbării. Cele două procese merg în tandem. Desigur, este vorba de un proces lent și pînă cînd societatea va învăța ce să ceară presei, aceasta va trebui să lupte pentru a-i educa pe oameni cum să privească lucrurile într-o lumină diferită, să respecte presa, să o găsească credibilă și să învețe cum să utilizeze informațiile oferite de presă pentru formarea propriilor opinii. Deci, care considerați că este rolul ziarului în societate? - Ziarul trebuie privit nu ca o tribună politică, ci doar ca un vehicul prin care informația este M. CERNICOVA Continuare in pag. 7 [] Presa ca miez al vieții democratice • Convorbire cu dl. Peter Gross profesor la Universitatea Chico, SUA • Constanța, str. Grivița 44, Tel. 916/61395, Telex 14430, Fax 64030 Doriți să deveniți agent comercial al firmei MEG A. S.R.L. din Constanța, pentru zona Banatului? Adresați-vă la tel. 916/61395 sau 64030. Firma MEG A. S.R.L. produce încălțăminte de lux, de sport și protecție, confecții textile, băuturi răcoritoare din esențe naturale, covoare manuale plușate și țesute, mic mobilier din lemn. Fabricile de producție sunt în Constanța - liniile tehnologice fiind dotate cu utilaje din import. Agentul comercial - meseria dvs„ în condițiile economiei de piață!! Lectură în "Marea datorie a oricărui român este astăzi să-și amintească ceea ce îl unește de ceilalți și să uite ceea ce îl desparte de ei." NICOLAE TITULESCU " lA PAGINA a 8-a: Declarația de la Chișinău a Conferinței internaționale "Pactul Ribbentrop - Molotov și consecințele sale pentru Basarabia" (26-28 iunie 1991) . Adio, arme! Ieri după-amiază, președintele României, domnul Ion Iliescu, a plecat la Praga, pentru a participa la ultima ședință a Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de la Varșovia. Din delegație mai fac parte primulministru, dl. Petre Roman, și ministrul de externe, dl. Adrian Năstase. Cenzura la pubelă De astăzi își va înceta activitatea Direcția Sovietică Centrală pentru Protejarea Secretului de Stat în Presă, adică cenzura. Potrivit unei Hotărîri a Guvernului, funcția ei va fi preluată de Ministerul Informațiilor, în curs de constituire. Foștilor cenzori li s-au acordat un avans și un ajutor bănesc substanțial._________________ Comemorare Ieri a început șirul de manifestări dedicate împlinirii a 50 de ani de la martiriul evreilor din România, comemorare posibilă doar acum, în 1991, în condițiile unui regim democratic. Suita de manifestări ce va avea loc pînă în 2 iulie, a debutat la Teatrul Evreiesc, cu o reconstituire a evenimentelor ce i-au afectat pe evrei în 1941. SUA SPRIJINĂ MOLDOVA In Senatul Statelor Unite, un grup de senatori au prezentat vineri un proiect de rezoluție pentru recunoașterea drepturilor de autodeterminare și umanitare ale locuitorilor din Basarabia și Bucovina. In depoziția sa, senatorul Larg Kressler, referindu-se la împlinirea a 51 de ani de la încorporarea acestor teritorii în Uniunea Sovietică, prin pătrunderea tancurilor pe pămîntul cedat din România, sub amenințare, în 28 iunie 1940, a subliniat că "este vorba de o rușinoasă aniversare" și că "problema Molovei de la răsăritul Prutului constituie un motiv de îngrijorare, atît din punct de vedere legal, cît și a situației drepturilor omului". Proiectul de Rezoluție reprezintă un document istoric, prin care se acordă justificarea legală cererii românilor moldoveni de a deveni autonomi, recunoscîndu-se statutul actual al Moldovei, de teritoriu aflat sub ocupație sovietică. • Este a 182-a zi a anului. • Mai sunt 183 de zile pînă la sfârșitul lui 1991. • Soarele răsare la 535 și apune la ora 21 ° 3.