Renaşterea Bănăţeană, august 1991 (Anul 3, nr. 431-457)

1991-08-01 / nr. 431

fID â MATE A IIA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRAGAN) mm mm mm I C mm TM nr.431 ♦ joi 1 august 1991 ♦ 8 pagini ♦ 5 lei Eveniment istoric! Pace mondială? In sula Vladimir a Kremlinului, din Moscova, a avut loc ieri ceremonia semnării Tratatului START pentru limitarea armelor strategice, eveniment istoric de o deosebită importanță nu numai pentru Uniunea Sovietică și Statele Unite, ci pentru întreaga lume, în ansamblu. La ora 15,52, cei doi președinți au semnat Tratatul START pentru limitarea armelor strategice. Președinții Mihail Gorbaciov și George Bush au rostit alocuțiuni; în alocuțiunea sa, domnul Mihail Gorbaciov a spus: "Acest document reprezintă încheierea a ani de zile de negocieri și este în același timp o realizare morală. Sunt sigur că am reușit să facem ce-i mai bine". La rîndul său, George Bush, președintele american, a afirmat: "Tratatul semnat astăzi reprezintă un pas important înainte pentru securitatea nucleară și pacea în întreaga lume. Ideea centrală este că prin reducerea arsenalelor nucleare se reduce riscul războiului. Acest tratat este, deci, și cauză și efect". ____________________________| " .... ............... "N Un nou bilanț al suferinței Departamentul de informații al Guvernului a dat ieri publicității un nou bilanț al urmărilor inundațiilor din țară, bilanț întocmit pe baza datelor primite din zonele calamitate: 79 de persoane decedate, 43 de persoane dispărute, 1708 de case distruse total, 492 case distruse parțial, 7192 de case inundate, 10.480 ha culturi agricole compromise, 6235 ha culturi agricole inundate, 5244 animale moarte, 5697 animale dispărute. Pagubele estimate pînă în prezent se ridică la peste 3 miliarde lei._______________ "Alianța Civică" la pulsul ambasadelor Cu începere de vineri, 26 iulie 1991, o delegație a Partidului Alianței Civice, condusă de dl. prof. univ. Nicolae Manolescu, a avut întîlniri separate cu ambasadorii la București ai S.U.A., Olandei, Germaniei și Marii Britanii. După cum declară dl. Stelian Tănase, unul dintre membrii delegației, convorbirile au permis cunoașterea mai amănunțită a politicii guvernelor acestor țări față de România, cît și o luare la cunoștință, din partea domnilor ambasadori, în ceea ce privește programul Partidului Alianței Civice. (A.M.PRESS)_______ Nivel record al dolarului Ieri, la închiderea ședinței de licitație valutară interbancară, desfășurată la sediul central al Băncii Naționale a României, cursul de echilibru a fost stabilit la nivelul de 270 lei pentru un dolar american. Este cel mai mare nivel înregistrat la licitația valutară bancară de pînă acum în România. Drumul spre Mecca și gestul trimiterii la zid Nu știu ce atavi că moștenire este gestul arătării cu degetul. Cert e că din multitudinea de nuanțe, cînd nevinovate, cînd categorice, se desprind unele de-a dreptul alarmante. Gestul care însoțește vorba, fixînd un punct, trasînd o linie sau descriind un cerc în aer capătă, în anumite împrejurări, pe neașteptate, proiecții ce depășesc dimensiunea uneltei în speță, ascultătorul deget arătător. Statura lui croită cu măsură și înțelepciune se magnetizează subit și ia proporții de erou plasat în spațiu. Voluntar, voinic, neîntrecut, nevoie mare, ferească Dumnezeu să i te nimerești în cale, mai cu seamă atunci cînd năzdrăvanul caută victime pe care să le anatemizeze pe vecie. Personajul cu arătătorul se poate afla printre noi, îndoit în propriile vertebre, pînă mai ieri, și deodată zvîcnind țîfnos, ieșit din obroseală să rănească pe cineva. Pe tine sau pe mine, folosinduse dibaci și agresiv de gestul trimiterii la zid. Nu mai ai dreptul nici măcar la ultima dorință. Executarea se face fără instanță, fără cheltuieli și, se înțelege, fără remușcări. Ai sau n-ai păreri politice, e suficient că nu-1 susții în campania lui de ostaș al denigrării și dezmoștenirii. Să trecem însă peste cazurile particulare. Există o tagmă mai aleasă de arătători cu degetul care servesc doar tribune, pupitre, amvoane, decoruri aranjate de profesioniști, cu scenarii și actori sadea. Degetele ăstora, fine, însoțesc vorba unsă cu miere de viespe și se lungesc peste măsură, ca-n povești, se lungesc devenind scîrbavnice, amenințînd nu un individ, ci mai mulți, iar de prea multe ori, națiunea însăși.Sînt destui care poartă aceste degete diavolești ION JURCA ROVINA pe care le folosesc de cîte ori pornesc cîte o campanie de culpabilizare. Continuare în pag. 7 ALTERNATIVA ÎNVĂȚĂMÎNTULUI CREȘTIN - Domnule Matzken, ce este și cum funcționează EuRECA? - Asociația Educatorilor Creștini are o tradiție mai lungă și a avut șase conferințe la Academia Black Forest din Germania, întîlniri inițiate de organizația americană. Am constatat însă că, deși aveau lectori foarte buni, care conferențiau cu elocință deosebită, Black Forest Academy era ca o insulă în Europa, lipsind legăturile organizatorice cu țările de pe continentul nostru. Așa că, în 1990, am înființat EurECA (adică Asociația Europeană a Educatorilor Creștini). Iar cînd în România post - totalitară a sosit o delegație a noastră, am decis ca prima conferință de acest gen într-o țară este - europeană să aibă loc aici. Mai ales că Timișoara are o rezonanță deosebită în lume. Sigur, pe viitor ne propunem să atragem Nordul și Sudul continentului. Deocamdată sîntem Est și Vest. -Cîte țări sînt reprezentate în organizația pe care o prezidați? Deocamdată zece țări sînt reprezentate în EurECA, dar vom invita țările scandinave și pe cele mediteraneene. Deși e greu să decizi ce este o țară, de exemplu pentru Cehoslovacia, avem cehi. Dar slovacii nu se consideră reprezentați decît dacă au și slovaci în organizație. Harta Europei se modifică. Unele țări se unesc, altele se despart, altele își obțin independența. - De cînd este România membră în Asociația Educatorilor Creștini? Chiar de la început, prin doamna Paraschiva Pop. Și domnul Iosif Țon, rectorul Institutului Biblic de la Oradea este membru al organizației noastre. Faptul este remarcabil, întrucît sînteți prima țară est - europeană care are școli creștine de asemenea proporții. Ce deosebește școlile creștine de celelalte școli? - în urmă cu un secol, ele funcționau pe lîngă biserici, în Anglia erau 5000, în Olanda - 3000 . Majoritatea se rezumă în prezent la citirea și interpretarea Bibliei în școală, pierzîndu-și specificul aparte. România este într-o situație deosebită, căci studiul Bibliei în școlile creștine se face cu pasiune și înțelegere. Școlile creștine formează caracterul omului, formează o personalitate cu predispoziție spre deschidere, spre dezvoltare. Școlile de stat, de regulă, oferă numai instrucție academică, neglijînd aspectele spirituale, sociale. Nu este suficient să educi un bun consumator sau producător: omul trebuie să fie un bun prieten, un judecător profund al fenomenelor ce se petrec în societate. - Desfășurați și o activitate didactică? - Da. Pe lîngă faptul că mă ocup de asociația educatorilor creștini din Olanda, sunt și profesor la o școală de ziaristică. Predau un curs de teoria comunicării. După părerea mea, ziaristica a fost contaminată foarte puternic de marxism și de neo - marxism și are nevoie de revitalizare. Vorbiți de ziariști creștini și de neo - marxiști. Este surprinzător pentru noi, care am trăit experiența ziaristicii marxiste - comuniste, dar nu o cunoaștem pe cea creștină - dacă exceptăm publicațiile speciale destinate cultelor. Care ar fi elementele MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 7 Qp Interviu cu dl. Robert Matzkew, director al Asociației Europene a Educatorilor Creștini (EurECA) ( ultima oră ) . Ieri, la ora 14,23, s-a produs în Banloc un nou cutremur, cu magnitudinea de 3,5 grade pe scara Richter, intensitatea în zona epicentrală fiind între 4 și 5 grade pe scara Mercalli. La Timișoara, intensitatea a fost de 3 grade pe scara Mercalli. în urma seismului, în Banloc au fost accentuate avariile produse de cutremurul anterior. • Luînd cunoștință cu mîhnire și consternare de conținutul rezoluției Congresului S.U.A. privind condamnarea resurecției antisemitismului și intoleranței etnice din România, apreciind că afirmațiile din acest document se bazează pe informații profund distorsionate, comisia pentru politică externă a Parlamentului României a hotărît ieri să supună atenției plenului Parlamentului, la reluarea lucrărilor, toate problemele care fac obiectul rezoluției amintite. • Ambasadorul român la Budapesta, dl. Simion Pop, a înmînat d-lui Tamaș Katona, secretar de stat la M.A.E. ungar, o notă care conține răspunsul pozitiv la cererea ungară privind deschiderea temporară a încă trei puncte de trecere de frontieră pe perioada vizitei în Ungaria a Papei Ioan Paul al II-lea, în perioada menționată, cele trei puncte de frontieră - Urziceni, Salonta și Valea lui Mihai - vor funcționa cu program permanent. Lectură "Un om trebuie să trăiască în epoca lui. Mai tîrziu, e prea tîrziu." E. ABOUT Alegeri locale în octombrie? în ultima parte a ședinței de ieri a Adunării Deputaților, liderul grupului parlamentar majoritar, domnul Marian Enache, a făcut o evaluare a actualei sesiuni legislative și a precizat disponibilitatea Frontului Salvării Naționale pentru organizarea de alegeri locale în luna octombrie a acestui an. VALUTĂ PENTRU TOȚI! O circulară a Băncii Naționale a României, semnată de guvernatorul Mugur Isărescu, anunță posibilitatea înființării, începînd cu 5 august, a caselor de schimb valutar, la care persoane fizice pot cumpăra și vinde valută contra lei. Pot înființa case de schimb valutar băncile comerciale, agențiile de turism și alte societăți cu activitate turistică, precum și alte societăți, persoane juridice înregistrate conform Legii nr.31 din 1990. Principalele condiții pentru autorizarea funcționării sunt: dovada existenței unei disponibilități în contra înființare echivalente cu 10 milioane de lei, obligativitatea angajării de personal fără cazier judiciar, plata unui comision de autorizare de 50.000 lei, asigurarea cu tehnica necesară pentru verificarea autenticității bancnotelor, precum și pentru păstrarea și manipularea în deplină securitate a valutei. S-a sinucis un cumnat al lui Ceaușescu. Ieri dimineață, Nicolae Agachi, cumnatul fostului dictator al României, Nicolae Ceaușescu, s-a sinucis, aruncîndu-se de la etajul 7 al Clinicii Cardiovasculare de la Fundeni, unde fusese internat pentru afecțiune cardiacă.Nicolae Agachi, în vîrstă de 7^de ani, a deținut mai mulți ani postul de ministru al metalurgiei. După revoluție, pentru un timp, a fost arestat, fiind acuzat de diferite afaceri dubioase, iar apoi eliberat. Nu se cunosc motivele ce au determinat acest gest disperat. Lideri sindicali concediați Urmare a unei hotărîri a conducerii Partidului Național Țărănesc-creștin și democrat privind restrîngerea de activitate la ziarul "Dreptatea", luni, 29 iulie 1991, au fost concediați și liderii sindicatului redacțional. "Soluția de forță adoptată de conducerea P.N.Ț.-c.d. surprinde în mod neplăcut, dat fiind faptul că partidul se erijează în campion al democrației românești", a precizat dl. Șerban Popa, președintele sindicatului "’Dreptatea". • Este a 213-a zi a anului. • Mai sunt 152 de zile pînă la sfîrșitul lui 1991. • Soarele răsare la ora 6,01 și apune la ora 20,42.