Renaşterea Bănăţeană, septembrie 1991 (Anul 3, nr. 458-482)

1991-09-02 / nr. 458

CIBANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRĂGAN) NR. 458 ♦ LUNI 2 SEPTEMBRIE 1991 ♦ 8 PAGINI ♦ 5 LEI Doi mari poeți ai lumii în acest an, în perioada 8- 13 septembrie, Sesiunea anuală a Societății Internaționale ”N. Lenau" are loc (după mulți ani, din 1969) din nou la Timișoara. Organizatori sunt amintita societate, în colaborare cu Forumul Democrat al Germanilor din Banat, Uniunea Scriitorilor din România, Universitatea de Vest și Liceul "Nikolaus Lenau" din Timișoara. Ampla manifestare culturală dedicată, la această ediție, lui Lenau și Eminescu, se va bucura - după cum rezultă din program - de o largă și prestigioasă participare națională și internațională. Pe agenda bogată a acestui autentic eveniment sunt înscrise o seamă puncte de mare interes:iuni de comunicări științifice, care se vor desfășura în limbile română și germană,spicuim din ansamblul contribuțiilor anunțate: "Un itinerar al comparatismului - Eminescu- Lenau"; "Eminescu-Lenau și filosofiile secolului XIX"; "Eminescu - traducător al lui Lenau"; "Perspective eminesciene - perspective Lenau"; "Eminescu-Lenau și stilistica abisală"; "Oglinzile romantice" etc.). Manifestarea se va desfășura la Liceul "N. Lenau" din Timișoara, (deschiderea festivă la Aula Magna a Universității), alte cîteva "puncte" din program fiind prevăzute a se derula la Lenauheim, pe alte trasee strâns legate de viața și creația lui Nikolaus Lenau. A 18-a bancă de gene din lume Incredibil și totuși, așa este:la fiecare zece zilei m lume dispare cîte o specie vegetală. Pentru a "stopa" acest proces ireversibil, cu consecințe lesne de imaginat, și la noi în țară - la Suceava - s-a creat o bancă de gene, inaugurată, zilele trecute, de către dl.prof. Tiberiu Mureșan, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice. "Banca" permite păstrarea pe timp îndelungat, în celule speciale, a numeroase specii și soiuri vegetale. Este vorba, nici mai mult, nici mai puțin, în cazul băncii de la Suceava, de 100.000 de specii|___________ Directivele dl. Mazilu După ce apreciază că cele mai credibile partide din țară sînt P.N.Ț.-c.d.-ul și Partidul Revoluției Române care "promovează idei foarte apropiate de cele ale poporului nostru", asigurînd țara că va reveni definitiv după prezentarea raportului la Geneva, dl. Dumitru Mazilu transmite și trei directive care să blocheze "drumul greșit al evenimentelor": invalidarea guvernanților, reducerea retribuțiilor acestora la nivelul salariului unui director și găsirea unui alt mod (neprecizat) de a "trăi omenește". Calea spre mult-doritul belșug o indică tot domnia sa în interviul acordat "Baricadei": "Trebuie să fim înregimentați în luptă"! Și ca, Doamne ferește, să nu credem că am mai rămas fără lideri de... regiment, dl. Mazilu ne asigură: "Da, voi participa la alegeri (...) Dacă oamenii mă vor susține și vom merge împreună, cred că vom realiza această schimbare". Plînge pămîntul! Vară capricioasă. Ploi furtunoase biciuiesc pădurile, fînețele, lanurile de grîu și întinderile de porumb crescut în prostie, mult peste înălțimea omului. Vegetația a izbucnit haotic ca într-o furie a pămîntului. Comuna în care m-am născut și spre care m-am reîntors de fiecare dată cu nostalgie scrîșnește din străfunduri. în martie '90, fără să mai aștepte legi și pricazuri,oamenii au fărîmat rahiticul C.A.P.Fiecare și-a reluat, cu bună înțelegere, pămîntul strămoșesc. Doar un bătrînel trezit din cine știe ce visuri ruginite a strigat cu glas de cocoșel: "Să nu se bage nima în pămîntul meu, că-i nimic cu securea". Nonagenarii și octogenarii s-au aburcat în cîrje și abușirea au scormonit glia. Cu unelte ruginite, mîncate de negura timpului. Și pentru o bună bucată de vreme păreau a fi întinerit. Doar că oasele bătrîne, uscate de vîrstă dar și dezvățate de muncă, s-au fărîmat curînd. Puțina unsoare de om, cît au mai dăruit-o pămîntului, i-a secătuit și au început să se prăpădească unul cîte unul. în acest fel, adevărații, tradiționalii țărani pier legănați de visul ogorului. După euforia din 1990, a venit trezirea la realitate. Caii omorîți prin 1950, de un ordin nerod, n-au mai putut fi înviați, plugurile făcute pulbere nu s-au mai putut reconstitui. Tractoarele rablagite ale SMA-urilor zac în rină, acoperite de bălării sau au intrat pe mîna unor oameni care au avut milionul ca să le achiziționeze. Combinele la fel, și toate celelalte. Și noii proprietari de pămînt (vechi în fond) așteaptă cu jare bunăvoința acestora, plătită cu bani grei. Niciodată, din timpurile cînd omul a descoperit că din pămînt își poate cîștiga hrana, nu s-a pomenit ca la sfîrșit de august, griul să fie încă nesecerat. Și va veni și vremea culesului porumbului, iar biata mînă a țăranului nu va fi în stare să MARIN ALMATAN adune Dunărea de cucuruz, cîtă JMARiiv ÁLMAJÁN se arată a se face. Ca să completez Continuare în pag. 7 tv - Domnule deputat, începe cea de a treia sesiune parlamentară. Desigur, înainte de încheierea precedentei sesiuni, ați făcut un bilanț al rezultatelor. Cum ați aprecia lucrările de pînă acum? - Cred că a fost "proba de foc" a actualului Parlament. Atît din cauza problematicii dezbătute, cît și a ritmului de lucru. Să nu uităm că în această sesiune s-au aprobat două legi majore pentru România, și anume: "Legea fondului funciar" și "Legea privatizării societăților comerciale". Sînt legi fără de care procesul de reformă nu poate fi gîndit și nu este posibil, în plus, ritmul elaborării legislației a fost foarte alert, și aceasta pe fondul unor tensiuni politice și sociale șia unui negativism uneori greu de înțeles. La ce inițiative legislative ați participat și ce interpelări aț adresat în Parlament? Cititorii noștri ar fi interesați să afle și cum au fost ele soluționate. Am participat la mai multe inițiative legislative și nu voi aminti decît pe cele mai semnificative. Spre exemplu, ca timișorean și participant la Revoluție, mi se părea firesc - și am acționat conform conștiinței mele - să propun modificarea Legii nr. 42 privind cinstirea eroilor Revoluției, să sprijin inițiativa Fundației Naționale a Revoluției din Decembrie. Și anul acesta, la întîlnirea cu președintele Ion Iliescu, s-a depus un studiu socio-economic, cu variante de amplasare a unei zone libere de taxe în perimetrul Timișoarei. în plan legislativ acest lucru s-a materializat prin apariția unui proiect de lege și de acest lucru sunt interesați colegii din mai multe județe ale țării. Am mai participat la elaborarea inițiativei de a se cere oficial retrocedarea tezaurului României, care de aproximativ 70 de ani se află în U.R.S.S. în ce privește interpelările, am ridicat probleme privind compensațiile pentru export, mai multe chestiuni legate de problemele economice, am intervenit în probleme legate de "procesul celor 24 de la Timișoara", păstrarea frecvenței de emisie a postului de radio Timișoara etc. Doresc să vă asigur că la toate am primit răspuns public, chiar dacă el nu a fost întotdeauna cel scontat. Mi-aș permite o întrebare mai personală: ce fac MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 7 [1g] "Pe umerii Parlamentului apasă responsabilități deosebite" Interviu cu dl. deputat Gabriel Marinescu ( ULTIMA SRĂ ) . La Belgrad, ministrul sîrb al afacerilor externe, Vladislav Iovanovici, a anunțat că Serbia acceptă recentele propuneri ale Comunității Economice Europene privind trimiterea unei misiuni de observatori comunitari pentru supravegherea încetării focului în Croația, precum și convocarea unei Conferințe de pace consacrată Iugoslaviei și crearea unei comisii de arbitraj. □ In Croația, guvernul republican, reunit la Zagreb, a acordat președintelui Franjo Tudjman dreptul de a declara starea de război in cazul escaladării agresiunii la adresa Croației. S-a înregistrat încă un pas pe calea dezintegrării imperiului sovietic. Alte două republici - Uzbekistan și Kirghistan (fosta Kirghizie) - și-au proclamat independența. Opțiunea pentru independență a acestora a ridicat la 10 numărul republicilor care pînă acum și-au declarat independența. □ Președintele George Bush a lăsat să se înțeleagă că este posibil ca, astăzi, Statele Unite să recunoască formal, independența Lituaniei, Estoniei și Letoniei. □ Primul ministru al Letoniei a exprimat nemulțumiri privind ezitările Statelor Unite în recunoașterea independenței republicilor baltice și a cerut Washingtonului să nu lege o decizie în acest sens de hotărre a Sesiunii Congresului Deputaților Poporului din URSS, sesiune care va începe astăzi la Moscova. ______________ Lectură OBLIGATORIE "Un neam nu piere prin siluire, ci numai prin abdicare. Și noi n-am abdicat nici la trecut nici la conștiința națională". B.ȘT. DELAVRANCEA SCUZE PE ADRESA AUTORITĂȚILOR ROMÂNE Cît de tensionată, de confuză și cîte pericole comportă situația din Croația, devenită teatrul unor înfruntări armate, o atestă și incidentul de sîmbătă cu un avion al companiei aeriene ugandeze, care a fost interceptat și forțat să aterizeze pe aeroportul din Zagreb, deși destinația lui era aeroportul de lîngă Ljubljana. După controlul de rigoare, la bordul avionului a fost găsită o cantitate de 18 tone de armament destinat forțelor croate. Din comunicatul transmis reiese că în spatele acestei afaceri se află Comunitatea Democrată Croată - partidul aflat la putere - în numele căruia s-a acționat pentru procurarea armamentului. Detalii vor fi cunoscute după ce se va încheia ancheta în curs. Din păcate, victimă a măsurilor de control al spațiului aerian din zonă a căzut și un avion al companiei TAROM aflat într-o cursă charter cu destinația aeroportul Bunik, de lîngă Ljubliana. Avionul a fost și el interceptat și forțat să aterizeze pe aeroportul din Zagreb. După controlul de rigoare și identificarea persoanelor aflate la bordul avionului, acestuia i s-a permis să-și continue zborul. Luînd legătura telefonic cu ambasada României la Belgrad, ministerul afacerilor externe al Iugoslaviei a rugat să se transmită scuze autorităților românești în legătură cu acest incident regretabil. Totodată, autoritățile din țara noastră au fost rugate să manifeste înțelegere pentru situația și circumstanțele existente în zona unde s-a produs incidentul. Deci, pentru autorități este clar că avionul românesc se afla într-o cursă normală, pentru care exista autorizația de zbor, semne de întrebare ridică o dezbatere televizată pe această temă, în cursul căreia unii participanți au lăsat loc la unele suspiciuni privind prezența aparatului românesc în zonă chiar dacă oficial s-a recunoscut că este vorba de o neînțelegere regretabilă din partea celor care controlează zborurile în zonă, nava aflîndu-se pe o rută normală de zbor. ATENȚIE, LALEAUA NEAGRĂ! Circulația rutieră pe drumul național Craiova - Bechet - Dăbuleni este pusă în pericol pe timpul nopții in zona localității Malu Mare. In ultima vreme circa 10 - 12 persoane îmbrăcate în negru blochează cu regularitate șoseaua cu o bariera înaltă de circa o jumătate de metru, maltratînd și jefuind pe conducătorii auto siliți să oprească. Victimele susțin că infractorii din bandă ar fi rudari și lăutari.___________________ • Este a 245-a zi a anului. • Mai sunt 120 de zile pînă la sfârșitul lui 1991. • Soarele răsare la ora 6:38 și apune la 19, 52.