Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1991 (Anul 3, nr. 483-509)

1991-10-24 / nr. 503

CIBANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRÄGAN) NR. 503 ♦ JOI 24 OCTOMBRIE 1991 ♦ 8 PAGINI ♦ 5 LEI Dl. Petre Roman în voiaj? Dl. Petre Roman, ex-primministru, și soția sa, doamna Mioara Roman, figurează pe listele de pasageri ai companiei aviatice "Sabena", pentru un zbor programat pe data de 30 octombrie a.c. Surse apropiate FSN vorbesc despre o călătorie mai lungă a domnului Petre Roman în țări din America Latină. (A.M. PRESS) Chiul masiv în Parlament După controversate discuții cu privire la redactarea textului jurămîntului pe care trebuie să-l depună Președintele la insale, Parlamentul României s-a aflat marți în imposibilitate de a aborda articolul din lipsă de cvorum. Deși programul era pînă la ora 18, parlamentarii au dat bir cu fugiții cu mult înainte (la ora 15,30, din 107 senatori se mai aflau în sală doar 43, o proporție asemănătoare fiind și în rîndul deputaților, articolul 81 rămînînd neaprobat în întregime. (A.M. PRESS) Se reiau licitațiile?! Printre ultimele dispoziții emanate de celebrul secretar de Stat al Ministerului Comerțului și Turismului, Viorel Cataramă, este și telexul nr. 11/2155/ 14 octombrie 1991, transmis Centrelor județene de expansiune a comerțului și turismului, prin care se comunică reluarea licitațiilor pentru închirieri și locația gestiunii (suspendate cu cea două luni în urmă) încetind cu data de 15 octombrie. Cum între timp a apărut și Legea 58/91 privind privatizarea societăților comerciale și Hotărîrea nr. 634/91 privind vînzarea de active, e de așteptat ca lucrurile să se fi complicat și lupta pentru avantajele pe care le conferă situația vechilor sau mai noilor veniți în lumea afacerilor să se ascută. Cînd se va anunța prima licitație? Relaxare cinegetică La invitația domnului Ion Țiriac, ex-premierul Petre Roman, liderul național al FSN, participă în aceste zile la o vînătoare de urși în zona Valea Bogății din județul Brașov. Aici vînau numai Maurer și Ceaușescu, terenul de vînătoare sus menționat fiind deosebit de bogat în exemplare cinegetice valoroase. Domnul Roman locuiește în luxoasa reședință care a aparținut lui Ceaușescu, iar serile le petrece la diverse restaurante din zonă, în compania fostului tenisman. Sîmbătă seară, cei doi vînători au întîrziat mult la un trabuc în salonul medieval al restaurantului "CETATE", iar marți seara, împreună cu o suită de zece persoane au încercat specialitățile chinezești de la restaurantul de profil din Piața Sfatului. Vînătoarea continuă, relatează corespondentul A.M. PRESS din Brașov. Apropiații celor doi pasionați ai sportului cu arma de vînătoare au refuzat să dea detalii asupra rezultatelor expedițiilor cinegetice. Basarabia sub cizmă Nici călăii, nici victimele lagărelor staliniste nu au lăsat în urmă prea multe mărturii. Primii au ieșit, bineînțeles, la pensie, s-au "recalificat" sau caută să se piardă între cetățenii "neînsemnați". Cei din urmă vor să uite, să nu mai retrăiască clipele cumplite, să scape de obsesia dureroaselor amintiri. Așa se face că martirologiul arhipeleagului Gulag este cunoscut mai mult din operele unor scriitori care și-au asumat, voit, soarta celor mulți și au transpus-o pe hîrtie, adăugind la experiența proprie durerea celor rămași anonimi sub zăpezile Siberiei. Majoriatea supraviețuitorilor - scriitori sunt bărbați. Iată mărturia inedită a unei femei din Soroca, Eufrosinia Kersnovskaia, fiica unui jurist de origine rusă și a unei mame românce. I-a fost dat să urce pe propria ei Golgota, odată cu actul de anexare a Basarabiei, și a avut curajul și tăria, peste ani, să rememoreze cumplitele clipe într-o carte publicată de revista "Znamia". Tatăl "domnișoarei" a murit, lăsîndu-i în grijă mica moștenire care îi cerea muncă, muncă și iar muncă din zori și pînă tîrziu. Cu greu a reușit să-și salveze "moșioara", plătind ultimele rate pentru sămînță, inventar și animale de rasă în martie 1940. în Europa începuse deja "războiul straniu". Nimeni nu putea înțelege indiferența cu care puterile lumii priveau ocuparea Poloniei, Cehoslovaciei, rapiditatea cu care a căzut Franța. Și, iată, în seara zilei de 27 iunie, radioul comunică știrea că URSS-ul a transmis guvernului român o notă prin care își revendica drepturi asupra Basarabiei. Chiar în acea noapte s-a auzit zgomotul coloanelor de mașini și oamenii nu știau că Armata Roșie a intrat deja în Basarabia. Dimineața, cei din Soroca au văzut o tanchetă lîngă drum, pe care mecanicii obosiți încercau să o repare. "Ce e cu voi? tuia oiakta nror'Ä Abia ați trecut granița și v-ați și MARIANA BUCA poticnit?" - au întrebat țăranii Continuare în pag. 7 htp Dialog fără protocol -25 octombrie este ziua armatei române, în preajma sărbătoririi vă propun, domnule general, să punctați evoluția ei, cu accent pe perioada ultimilor doi ani. Nu pot să nu reamintesc că această zi este scumpă pentru oștirea țării, pentru întregul nostru popor, deoarece ea este ziua răgazului rememorării celor mai semnificative momente din istoria ei și a rolului pe care l-a avut în păstrarea ființei neamului românesc. Ziua aleasă sărbătoririi sale este bine știută: atunci a fost eliberată de sub ocupația fascisto-horthystă ultima palmă de pămînt a României, situată în vecinătatea Careiului. La aceste crîncene încleștări a participat și divizia mecanizată din Timișoara. Acum, după aproximativ doi ani de la revoluție, armata noastră A pfiröim suveranitatea și statul de drept“ a făcut progrese însemnate, atît în ceea ce privește instruirea, în special instruirea, cît și din alte puncte de vedere, cum ar fi depolitizarea ei, unica ei politică fiind de apărare a hotarelor străInterviu cu dl. general maior Florin Mancu. "Fiind cel mai moșești unanim comandantul Garnizoanei Timișoara recunoscute. Pe noi nu ne intere în privința protecției sociale așează politica niciunui partid. în altă ordine de idei, îmi permit să afirm că la această dată stăm bine din multe puncte de vedere, ceea ce nu înseamnă că am atins perfecțiunea. în primul rînd, m-aș referi la faptul că, prin măsurile luate de Ministerul Apărării Naționale, accentul se pune acum pe profesionalizarea armatei. Și în garnizoana noastră au fost angajați o seamă de tineri cu stagiul militar satisfăcut în anii anteriori-ce-i drept, nu la nivelul cadrelor. La acest capitol, aș dori să fac o precizare. Am auzit făcîndu-se aprecieri răutăcioase prin afirmații de acest gen: "Voi, armata, aveți bani, aveți condiții". Vreau să-i asigur pe toți cei ce gîndesc astfel că nu e așa că salariul unui ofițer este cu mult mai mic în comparație cu multe alte funcții din viața civilă, deși, nu în puține cazuri, răspunderile sale sunt cu mult mai mari. Noi, de bună seamă, am dori mai mult și am putea mai mult, înțelegem expusă vederii publice, s-a observat în ultima vreme o intensificare a zborurilor avioanelor militare, lucru pe care nu puțini sunt aceia care-i pun în legătură cu tensiunile existente în Balcani. Care este adevărul? - Zvonuri sunt destule și, din păcate, sistemul de dezinformare funcționează deosebit de intens. Afirm cu toată răspunderea că ceea ce fac aviatorii nu reprezintă altceva decît exerciții prevăzute ION DANCER Continuare în pag. 1ng numărului dorit și al posibilităților de care dispunem. Ei au fost încadrați pe funcții dintre cele deficitare și cel mai greu de însușit. Progrese am înregistrat și însă posibilitățile limitate de care dispune țara. Ducem și noi lipsă de anumite piese de schimb, echipamente și chiar de muniția necesară instrucției militare. • ( ULTIMA ORĂ ) • Astăzi sosește la Timișoara dl. Cristoph Parisini, ambasadorul Austriei la București. între problemele de interes ce vor fi abordate cu autoritățile locale se află și posibilitatea înființării, în orașul nostru, a unui Centru cultural austriac. • Intr-o discuție cu un grup de ecologiști, președintele legislativului ucrainian, Leonid Kravciuk, a anunțat că s-a hotărît închiderea centralei atomice de la Cernobîl. Pentru soluționarea tehnică a acestei operații, a adăugat el, există înțelegeri preliminare cu parteneri străini. • După o înrerupere de 150 de zile, impusă de starea precară a sănătății acuzatului, a fost reluat la Sofia procesul intentat fostului dictator comunist Todor Jivkov, aflat la putere în Bulgaria în perioada 1954-1989. în vîrstă de 80 de ani, Jivkov este acuzat de deturnare de fonduri în profitul anturajului și al familiei sale, și de abuz de putere. Nu este judecat, precizează AFP, pentru activitatea sa politică. • 19 morți, 148 de răniți, 49 de persoane dispărute. Acesta este bilanțul puternicului incendiu izbucnit în Oakland - California. Peste 1000 de locuințe, unele în valoare de aproape 2 milioane de dolari, și circa 900 de apartamente au pierit în flăcări. Pagubele materiale se ridică la peste 5 miliarde de dolari. NAb cAH'tCl SCHtMfeAPeA ^<3rOVeRM0Lc»t NvJ ft A ■t'MCAi%€ STIE ... x ~________________rAZ Caricatură de AVIU CURTUZAN Lectură "Noi n-am avut noroc mare, dar am avut noroace mai mici, care au venit la vreme și ne-au salvat de la pieire". NICOLAE IORGA Greva foamei la Rompres în cursul zilei de miercuri, agenția independentă de presă A.M. PRESS a fost contactată telefonic de d-na Rodica Cîrstea, una dintre grevistele foamei de la Rompres. Dînsa a declarat următoarele: "Sînt de 9 ani la Rompres, actualmente secretar de emisie și împreună cu Grecu Veronica, 14 ani în agenție, aceeași funcție, am intrat în greva foamei la data de 17 octombrie. Ni s-a desfăcut contractul de muncă fără preaviz, în urma memoriului nostru la conducerea agenției în care, printre altele, am afirmat că Rompres, ca fostă agenție de propagandă, a avut printre cadrele sale mulți activiști comuniști, nici acum înlăturați. Se păstrează vechile structuri care subminează democrația. După a 6-a zi de greva foamei, așteptăm răspuns la memoriul înaintat guvernului și în care am cerut o anchetă asupra abuzurilor și traficului de influență din cadrul Agenției Naționale Rompres", a declarat în final d-na Cîrstea. (A.M. PRESS) Mai puține căsătorii, mai puțini nou-născuți în perioada care a trecut din acest an, la Serviciul de Stare Civilă al Primăriei timișorene s-au înregistrat 2.588 de căsătorii (cu 350 mai puține decît în perioada similară a anului trecut); în ceea ce privește nașterile, 5.363 la număr, ele prezintă o scădere de aproape o mie față de 6.352, cîre fuseseră înregistrate în anul trecut, în privința înfierilor, ajunse la numărul de înregistrare 89, 34 dintre ele, aflăm, sunt constituite din solicitări de înfiere venite din partea unor cetățeni străini. Grevă de avertisment la U.M.T. Printr-o adresă a Sindicatului Liber din U.M.T. S.A. Timișoara, semnată de liderul sindical, dl. Ioan Miheț (și primită ieri, în copie, la redacție) Consiliul de administrație al unității este înștiințat că "datorită nesoluționării în totalitate a conflictului colectiv de muncă, apărut între membrii de sindicat, reprezentați de Consiliul S.L. și Consiliul de administrație, vizînd salarizarea, în pofida repetatelor încercări de conciliere", se consideră epuizate toate formele legale, urmînd a se trece, în 25 octombrie, ora 8, la o grevă de avertisment pe timp de două ore. SS52513 • Este a 297 - a zi a anului. • Mai sunt 68 de zile pînă la sfîrșitul lui 1991. • Soarele răsare la ora 6,41 și apune la ora 17,18.