Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 1991 (Anul 3, nr. 510-535)

1991-11-01 / nr. 510

CIBANATEANA (DIRECTOR ONORMC PROF, DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 510 ♦ VINERI 1 NOIEMBRIE 1991 ♦ 16 PAGINI ♦ 10 LEI Măsuri de excepție pentru situații de excepție La încheierea întîlnirii desfășurate joi, la Palatul Victoria, consacrată măsurilor pentru intensificarea lucrărilor agricole și aplicarea Legii fondului funciar, dl. Theodor Stolojan, prim-ministru al României, a declarat reprezentaților presei următoarele: "în această zi au fost definitivate măsuri de excepție pentru grăbirea lucrărilor agricole de toamnă pentru că ne aflăm într-o situație de excepție, în care numai 35 la sută din suprafața programată a fi semăcu grîu s-a realizat. în acest e diții, guvernul consideră că lucrările nu pot fi lăsate să se desfășoare de la sine, ci trebuie intervenit cu toată forța pentru ca aceste lucrări să se definitiveze într-un termen cît mai scurt. Sunt greutăți legate de asigurarea motorinei, dar este și multă indisciplină, multe abuzuri, în folosirea resurselor, atîtea cîte avem - tractoare, motorină și altele". O oră de lumină, două de întuneric In Bulgaria s-au introdus restricții la consumul de energie electrică. De altfel, de marți s-a anunțat încetarea livrărilor de curent electric pe rețeaua "Prietenia" din pricina unor defecțiuni tehnice produse pe teritoriul Ucrainei și Moldovei. în Bulgaria se spune că regimul 13, adică o oră de întuneric lasă de lumină, este cunoscut populației din cursul iernii trecute, cînd din lipsă de curent s-au impus restricții drastice la consumul electric. Industria aviatică, demonstrație la sol Membrii din întreaga țară ai sindicatelor ce activează în industria aviatică au inițiat ieri o acțiune de protest, desfășurată în Piața Revoluției din Capitală, la care au participat - potrivit agenției Rompres - cîteva sute de persoane. Participanții la miting au depus apoi, la sediul Adunării Deputaților, o moțiune pentru interpelare în Parlament, în care se subliniază că această industrie nu garantează locuri de muncă pentru salariații săi. S-a prezentat și o listă cu revendicări de ordin economic și social.__________________ Sovieticii întrerup furnizarea de electricitate în România. Dr. I. Satrapeli, directorul Filialei de rețele electrice Constanța, a anunțat în ziua de 30 octombrie 1991 că liniile de înaltă tensiune de 400 și 750 kV, prin care se furnizează României energie electrică din URSS, sunt întrerupte. S-a precizat că aceste linii vor fi reconectate la sistemul energetic românesc după renegocierea contractelor cu Ucraina, mijlocul de plată urmînd a fi valuta forte. (A.M. PRESS) (Martomus haortüta) =grau Cu aproape trei sute de ani în urmă, la chemarea unui grof, ce avea nevoie de brațe pentru muncă, în comuna Micherechi din Ungaria au sosit nouă familii de români, își lăsaseră ținutul de baștină, undeva în zona Beiușului, în căutarea unui trai mai bun. S-au așezat în cîmpie, unde au văzut că nu-i nici o casă, între primele lucruri ce le-au făcut, și-au ridicat o biserică. Nu la mijlocul vetrei, cum îi datina, ci undeva la margine. De ce? S-au gîndit atunci că poate într-o zi vor veni în vatra lor băștinașii. De-ar fi fost așa, ei s-ar fi mutat și biserica ar fi ajuns în mijlocul satului. Dar băștinașii n-au venit, au sosit aiți români. Așa s-a format comuna Micherechi. Acesta-i adevărul. Legenda nu încape în viața localnicilor de azi, cum, la fel, nu-și face loc nici îndoiala că strămoșii lor ar putea fi altceva decît români. Prin timp, urmașii celor dintîi și-au luat martor incontestabil graiul ardelenesc. Profesorul Mihai Boca, directorul școlii generale, unde învață 205 copii, este preocupat de istoria primei călătorii a românilor ce-au poposit aici. Știe că era o mare de noroi și, mai încoace de cînd el există, în urmă cu 30 de ani, "nu auzeai o vorbă în ungurește". Și directorul, precum și ceilalți 23 de profesori, sînt născuți în Micherechi. Acum localitatea este una din cele mai înstărite așezări din zonă, pentru că sătenii, împinși de nevoi, au căutat o soluție. Și au găsit-o, au început să cultive legume. Acum, în fiecare grădină, există două-trei salarii de dimensiuni apreciabile. E o ade- OPRILOR varata competiție, și nu o fata, cum s-ar putea crede, pentru că la Continuare în pag. 13 - Domnule ministru, cum este, din punctul de vedere al Ministerului de externe, imaginea României în lume? - Suntem în continuare și trebuie să o admitem cu sinceritate față de noi înșine - într-un moment dificil. Întîi pentru că n-am reușit să facem o clarificare internă a căilor pe care le-am ales și să reflectăm, după aceea, în străinătate această opțiune cît de cît comună și neechivocă. Semnalul ambiguu, confuzvenit "DORIM CONTINUITATE ATÎT ÎN DOMENIUL DEMOCRATIZĂRII SOCIETĂȚII, CÎT ȘI ÎN CE PRIVEȘTE REFORMA ECONOMICĂ" dinspre societatea românească în prezentăm în politica noastră I guvernul de deschidere națională, afară a creat o percepție difuză externă cu mai multă vigoare, cu între tendințele majore din care, după aceea, a alimentat o mai mare credibilitate venind Europa, două ne afectează direct mesaje poate . . . ,. . ,. . , . . și cu implicații mult mai puțin InterVIU În eXClUSIVitate CU dl. Adnan Năstase, greu de evaluat, amicale, care ministrul de externe al României creșterea auto există în mod mai« evident în străinătate în legătură cu România. Pentru a face un comentariu mai puțin sofisticat, aș spune că noi n-am știut să ne ajutăm singuri. De aceea, momentul stabilirii unui cabinet care să reflecte cît mai larg forțele politice din țară este o încercare ce poate fi îmbunătățită în viitor și ține de dinamica guvernării. Dar momentul este deosebit de util pentru formarea imaginii noastre în străinătate, în perioada următoare, va trebui să ne nomiei regiunilor, federalizarea și integrarea într-o casă comună. Vă rog să comentați aceste idei și modul cum sunt ele susținute în forurile internaționale. Există, fără îndoială, o direcție foarte clară, de adîncire, a integrării europene, de punere în comun a intereselor care se ating și care, în mod firesc, trebuie să se însumeze în formule de integrare. MARIANA CERNICOVA Continuate în pag. 13 fig3 dintr-o încredere internă sporită în echipa de guvernare și care, în felul acesta, să inducă, să transmită acea vibrație de adevăr, de eficiență, atît de necesară la nivel politic și social în străinătate. Trebuie deci să fim capabili să spunem: "Iată, dorim continuitate atît în domeniul democratizării societății, cît și în ce privește reforma economică". Aceste lucruri le putem face de pe o bază socială și politică largă, iar expresia încrederii mai largi este ( ULTIMA -sRA) . Delegația parlamentară română aflată în vizită la Budapesta s-a întîlnit cu președintele Adunării de Stat a Ungariei, György Szabad. Șeful parlamentului ungar s-a pronunțat în cadrul convorbirii "pentru încredere și înțelegere reciprocă ca bază a prieteniei și colaborării româno-ungare , Grupul parlamentar al Unității Naționale Române a înaintat Camerei Deputaților două inițiative parlamentare: prima conține un proiect de hotărîre cu privire la măsurile ce urmează a fi adoptate la încheierea dezbaterilor pe marginea raportului Harghita-Covasna, iar a doua, la modificarea și completarea unor articole din Codul Penal referitoare la incriminarea acțiunilor de defăimare a statului și a națiunii, a sabotajului, a trădării, a propagandei anti-democratice și anti-naționale. • La sfirșitul acestei săptămîni se va afla într-o vizită oficială în țara noastră dl. Valeriu Muravschi, primul-ministru al Republicii Moldova. • Palestinienii din teritoriile arabe ocupate sînt gata să creeze o confederație cu Iordania - a declarat președintele OEP, Yasser Arafat, într-un interviu acordat companiei ABC. • CEE dorește ca lucrările conferinței de la Haga asupra Iugoslaviei să se încheie la mijlocul lunii decembrie printr-un tratat care va recunoaște independența tuturor acelor republici care doresc aceasta - a declarat ministrul de externe al Italiei, Gianni de Michelis. Caricatură de LIVIU CURTUZAN 'de LA fel NOASTRPII Lectură 38fcj(Sn|g]0jRig "Mai degrabă o minte organizată decît una încărcată". MONTAIGNE Renaște Academia "Ștefan Gheorghiu"! O veritabilă școală de pregătire a cadrelor FSN a devenit nou vechi înființata Școală Națională de Administrație și Studii Politice. Prin cadrele didactice și prin local, preluate în mare măsură, ea reconstituie pas cu pas vechea și faimoasa... Academie "Ștefan Gheorghiu". Din surse ale FSN aflăm că s-a dat și se dă o bătălie surdă între diverși activiști ai partidului pentru ocuparea posturilor didactice ale școlii. Deocamdată, domnul Vasile Secăreș a reușit să pună mîna pe postul de rector (domnia sa este, precum se știe, vicepreședinte al FSN), iar între cadrele didactice se află dl. Vladimir Paști, vicepreședinte al FSN, Ion Mircea Pascu și Florin Vasilescu, consilieri prezidențiali. (A.M. PRESS) Răpitorii lui Liviu Radu ajutați de Pakistan? Potrivit relatărilor agenției Reuter, care citează un purtător de cuvînt al Ministerului indian de externe, India ar fi făcut cunoscut în cursul discutării de către șefii diplomațiilor indiană și română, M. Solanki și Adrian Năstase, a problemei răpirii diplomatului român Liviu Radu că Pakistanul ajută material și cu armament pe teroriștii care acționează în diverse regiuni ale Indiei, în particular pe cei din statul Punjab, de unde provin răpitorii diplomatului român. Primul-ministru locuiește în bloc! După mai multe "diferende" care au avut loc în presa centrală, s-a lămurit în sfîrșit situația domiciliară a d-lui primministru Stolojan: nu mai locuiește nici la bloc, în Drumul Taberei, dar n-a ajuns încă nici într-o vilă, în cartierul Primăverii. S-a oprit într-un "bloculeț-plombă" din zona Bulevardului Dacia, "semnalizat" de altfel și prin prezența (firească) în zonă a cîtorva jandarmi. SUA privește Moldova prin ochelarii Moscovei "SUA sunt gata să colaboreze cu republicile, dar numai sub egida centrului". Acesta a fost răspunsul pe care doi diplomați ai Ambasadei americane de la Moldova l-au dat viceprim-ministrului Republicii Moldova, dl. Ion Cebuc, în urma întîlnirii avute și în care demnitarul moldovean le-a solicitat recunoașterea independenței țării sale. ♦ Este a 305-a zi a anului. ♦ Mai sunt 60 de zile pînă la sfîrșitul lui 1991. ♦ Soarele răsare la ora 6,52 și apune la ora 17,05.