Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 1991 (Anul 3, nr. 510-535)

1991-11-01 / nr. 510

PAGINA 2 ♦ 1 NOIEMBRIE 1991 ...dl. TITU - BOJIN, primarul comunei M* Remetea Mare . Am aflat, domnule primar, că la Remetea Mare a apărut, un pui al "Cuptorului cald" din Timișoara. Despre ce este vorba? - Nicidecum de un pui, ci de o unitate de producție - comerț în toată regula. - Adică? - Să vă explic. La parterul unei noi construcții din imediata apropiere a primăriei, deci în centrul comunei, a fost amenajat un duplex, respectiv magazin de desfacere pentru produse de panificație și alimentare. Cuptorul? - Da, există într-adevăr un așa-zis "Cuptor cald". Mai precis un cuptor ce folosește drept combustibil microundele, tehnică de vîrf în fabricarea produselor de panificație. Aluatul, compus și frămîntat după o rețetă originală, asupra căreia se păstrează secretul de marcă, este adus din Germania, gata făcut. Vă pot spune că din el nu lipsesc laptele și zahărul. Se fabrică frunzele de 1,1 kg și de 600 grame. Prima costă 40 de lei, iar a doua - 20. La fel, se produc cornuri, cu aspect și gust plăcut. Marfa se vinde numai caldă, ceea ce constituie un motiv în plus de apreciere din partea cumpărătorilor. De altfel, vînzarea se face pe loc, o parte a duplexului constituind-o magazinul de prezentare și desfacere ce funcționează în aceeași clădire. Unitatea a luat ființă din inițiativa a 6 localnici inimoși și este înregistrată ca societate cu nume colectiv. Ce alte produse se găsesc în magazin și ce capacitate are brutăria? - Deocamdată, se realizează o producție de 500 kg pîine pe schimb. Cît privește magazinul de desfacere, clienții găsesc aici o gamă variată de produse alimentare, dulciuri, coca-cola și alte băuturi reconfortante, concentrate de sucuri și altele. - Care este orarul de funcționare? - Zilnic, de la 7 dimineața pînă la 7 seara. (Telefon, pentru relații suplimentare, 12536, prin centrala Timișoara). De menționat, pentru cei interesați, că noua unitate primește comenzi speciale pentru diferite ocazii. De la Timișoara pînă la Remetea sunt doar 12 km! VIOREL BOARIU ^ tevăl •“3i_______ Dmmr mm mmm spum<Si M mmmrAű&Mi&mi Hmdmi AMINTIRI ALE FLORII DE PLUMB • 1 noiembrie 1835 - apare, la București, "Gazeta Teatrului Național", revistă lunară de informare și critică dramatică, editată de I.H. Rădulescu• 10 noiembrie 1895 - moare Alexandru Odobescu, scriitor și învățat român de seamă al secolului al XIX-lea 9 16 noiembrie 1918-revista premodernistă "Letopiseți” apare la București. Au colaborat: T. Vianu, I.Minulescu, Camil Petrescu, Gib I. Mihăescu • 12 noiembrie 1878 - I.L. Caragiale citește, la Junimea, " O noapte furtunoasă", producînd un efect deosebit • 13 noiembrie 1884 - La Teatrul Național din București are loc premiera de mare succes a comediei: "O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale • 13 noiembrie 1914 - moare, la Iași, poetul simbolist D. Anghel • 14 noeimbrie 1710 - Dimitrie Cantemir este numit domnitor al Moldovei • 15 noiembrie 1836 - din inițiativa și cu contribuția lui Gh. Asachi, a vornicului St. Catargiu și a spătarului V. Alecsandri (tatăl), funcționează, la Iași, Conservatorul Filarmonic-Dramatic. • 15 noiembrie 1905 - apare la Galați, iar din 1920 la București, revista antisămănătoristă "Curentul nou" • 15 noiembrie 1924 - apare revista "Mișcarea literară", sub direcția lui Liviu Rebreanu. Colaborează: Perpessicius, Vianu, Lovinescu, Sadoveanu, Blaga • 19 noiembrie 1919 - moare părintele primului inadaptabil din literatura română: "Dan", Alexandru Vlahuță, prietenul lui Eminescu, Coșbuc, Caragiale, Slavici și Delavrancea • 24 noiembrie 1843 - M. Kogălniceanu, numit profesor la Academia Mihăileană, rostește: "Cuvînt pentru deschiderea cursului de istorie națională", definind istoria și rolul ei în cristalizarea conștiinței naționale 9 24 noiembrie 1920 - moare Alexandru Macedonski, reprezentant de seamă al liricii românești, promotor al simbolismului și al înnoirilor în artă, idei propagate prin cenaclul său "Literatorul" • 25 noiembrie 1896 - apare, la București, revista "Literatura și arta română", care militează pentru o literatură națională. • 25 noiembrie 1942 - moare profesorul universitar, criticul și istoricul literar Mihail Dragomirescu • 26 noiembrie 1885 - moare cel mai de seamă fabulist român - Grigore Alexandrescu • 27 noiembrie 1909 - sub conducerea lui M. Sadoveanu, Ilarie Chendi, Șt.O. Iosif și D. Anghel apare revista de orientare tradiționalistă "Cumpăna". în aceeași dată are loc premiera piesei "Viforul" de Barbu Delavrancea . 27 noiembrie 1940 - moare marele nostru istoric Nicolae Iorga, autorul unei impresionante "Istorii a românilor”, istoric literar, orator extraordinar, cel care, prin lucrările sale "nu a lăsat altuia bucuria unui adaos", cum remarca George Călinescu 9 28 noiembrie 1850 - moare Constantin Diaconovici Loga, pedagog iluminist bănățean, cunoscut mai ales prin "Gramatica românească pentru îndreptarea tinerilor", meritorie încercare de creare a unei terminologii gramaticale românești • 28 noiembrie 1893 - la București apare revista "Vieața", condusă de Vlahuță și Urechia, în care debutează Șt.O.Iosif 9 29 noiembrie 1852 - moare la Palermo unul din reprezentanții cei mai clarvăzători și progresiști ai mișcării naționaldemocratice pașoptiste, întemeietorul istoriografiei românești moderne, cel care a inspirat numeroase opere literare - Nicolae Bălcescu • 30 noiembrie 1934 - moare reputatul epigramist Cincinat Pavelescu. STELA RADU ONU Potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 730 din 14 octombrie 1991, în acest an se atribuie burse de școlarizare, burse de merit și alte forme de sprijin material elevilor de la învățămîntul de stat, curs de zi. Cuantumul burselor de școlarizare este de 2500 lei, lunar, al burselor de merit de 750 de lei lunar, iar pentru elevii din Republica Moldova și Republica Ucraina, bursieri ai statului român, de 3300 lei lunar. S-au stabilit următoarele criterii de acordare a burselor: 1. în aplicarea prevederilor articolului 3(1) referitoare la familiile care nu pot asigura condiții de viață și o educație corespunzătoare, conducerile unităților de învățămînt vor solicita sprijinul primăriilor și al autorității tutelare pentru stabilirea acestor familii și acordarea burselor de școlarizare pentru elevii proveniți din astfel de familii. 2. Articolul 3(2) prevede că se pot acorda burse de școlarizare și elevilor care au o situație materială deficitară. în acest sens, precizăm că au prioritate elevii proveniți din familii cu venitul mediu pe membru de familie cel mai mic, în ordinea crescătoare, pînă la încadrarea în procentul de 1 la sută prevăzut de H.G. în situații aproximativ egale, se vor lua în considerare rezultatele la învățătură și comportarea elevilor. Venitul mediu pe membru de familie se va stabili prin cumularea veniturilor părinților sau susținătorilor legali, provenite din salarii, alte surse de venituri și din agricultură cu veniturile elevului realizate din pensie de urmaș sau întreținere și împărțirea la numărul de membri din familia respectivă. Conform prevederilor Hotărîrilor Guvernului nr. 219/1991, nr. 526/ 1991 și nr. 579/1991, sumele fixate cu care s-au indexat salariile, pensiile și alte venituri nu se iau în calculul venitului mediu pe membru de familie. Venitul mediu pe membru de familie se determină la începutul anului școlar ori al trimestrelor, pe bază de acte doveditoare și declararea, potrivit legii, a veniturilor obținute în afara contractului de muncă, precum și din agricultură, comerț, activitate de liber profesionist etc. La atribuirea bursei elevilor ai căror părinți sunt divorțați sau despărțiți în fapt, se iau în calcul veniturile părintelui întreținător, precum și pensia de întreținere a părintelui obligat la aceasta. S FLA Dl. Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naționale, a precizat că, în urma discuțiilor din guvern, s-a înțeles mai bine că unificarea cursurilor de schimb ale leului trebuie făcută cît mai repede posibil, orice încercare de revenire la o administrare centralizată a valutei însemnînd nu numai o revenire la trecut, ci și o încercare de a reconstrui un sistem de planificare centralizată. "A încerca să repartizăm fondurile valutare limitate ale țării pe o cale planificată - a spus dl. Isărescu - fără a avea întreaga construcție a planificării pe care noi am abolit-o este un act de iresponsabilitate, care se va prăbuși mai repede decît am putea noi să credem... Sîntem aproape de malul celălalt al închegării sistemului de economie de piață către care am optat. Ultimul pas pe care trebuie să-l facem, este această unificare și introducere a unei stări de covertibilitate internă, numai pentru operațiuni de comerț exterior, deci limitată, care să închege întregul sistem de repartizare a resurselor pe principiile pieții". Din inițiativa Primăriei, sub privirile indiferente ale amatorilor de valută și senzații tari, au demarat lucrările de amenajare a spațiului verde situat pe platforma dintre hotelul "Continental" și magazinul "Bega". în prima etapă, adică acum, la început de iarnă, se vor planta brazii, urmînd ca la primăvară să fie semănată iarba și sădite florile. Precum se vede, într-un elan de ...campanie electorală, Primăria se străduiește ca Timișoara să-și merite numele de "oraș al florilor". O ocazie a poliției în Piața 700, a provocat ieri un foarte amuzant fenomen: pe măsură ce grupa de control înainta spre ieșirea din piață, trupele de vînzători ambulanți se regrupau la intrare astfel încît, după plecarea poliției, nimic nu arăta că pe acolo ar fi trecut vreo razie. Trebuie să recunoaștem cu amărăciune că în acest "meci" inegal, poliția a pierdut partida... " Un fapt ciudat semnalat de Banca Națională: foarte mulți agenți economici, care dispun de însemnate depozite valutare în țară, apelează la băncile comerciale pentru obținerea unor împrumuturi în lei, în loc să-și valorifice propriile depuneri și să le schimbe (foarte convenabil) la cursul interbancar, obținînd în felul acesta sumele necesare continuării activității. Deoarece fondul de împrumuturi este limitat, mulți dintre solicitanți nu obțin ajutorul solicitat, ceea ce duce la apariția unor stări de tensiune și nemulțumire. Inexplicabilă această atitudine din partea unor oameni, care se pretind..."de afaceri". SIMONA NICA H RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ 9 Colecția de artă veche bisericească din incinta Catedralei Mitropolitane din Timișoara va găzdui o inedită expoziție de pictură cu caracter religios: într-o manieră cu totul deosebită, pictorul timișorean Viorel Toma își expune lucrările reunite sub titlul "Accente ale sacrului", din perspectivea noii înțelegeri a sentimentului religios în secolul XX. Vernisajul, duminică, 3 noiembrie, ora 13. Cuvîntul de deschidere va fi rostit de criticul de artă Deliu Petroiu. Expoziția va fi deschisă în perioada 3-24 noiembrie. (M.C.) . Decesul "Rapsodiei Române". Ansamblul profesionist "Rapsodia Română", falimentar de mai multă vreme, este în pragul desființării. Ultima măsură de prelungire a agoniei a fost afișată de cîteva zile la poartă și constă în concedierea celor 19 membri ai grupului vocal (fost cor). Au mai primit preaviz doi membri ai orchestrei și doi membri ai corpului de balet. Măsura este supervizată de conducerile celor cîteva centrale sindicale de care aparține ansamblul folcloric bucureștean. Regizorul Nicolae Frunzetti, directorul instituției, și-a anunțat public demisia în situația materializării acestor concedieri, dar surse din interiorul "Rapsodiei Române" au avertizat Agenția A.M. PRESS că este vorba de o manevră de transformare a ansamblului în cabaret, deja se fac pregătiri în acest sens, iar directorul care mai conduce la Galați un cabaret nu e străin de această măsură". Astăzi, o delegație de protestatari de la "Rapsodia Română" încearcă să obțină o întrevedere cu noul ministru al culturii, dl. Ludovic Spiess. (A.M. Press) . Pentru întrajutorarea pensionarilor, vîrstnicilor în general, Uniunea Pensionarilor, cu sediul în Timișoara, str. Bocșa, nr. 2, apelează la bunăvoința populației Timișoarei și din județ, pentru a dona ochelari de vedere neutilizați prin schimbarea dioptriilor sau rămași (prin plecarea dintre noi a părinților și bunicilor), în vederea redistribuirii lor celor nevoiași (cu pensii mici), cunoscut fiind costul ridicat al acestora și lipsa lor în unitățile de specialitate. Prin gestul dv. îmbunătățim lumina și ușurăm accesul la lectură pentru mulți dintre semenii noștri. Donațiile se preiau cu acte și se distribuie la fel. Program: zilnic, între orele 9,30-12, exceptînd sîmbăta și duminica. (președinte, Gheorghe Andrei) . Concursul Pronosport de duminică, 27 octombrie n-a fost marcat de mari surprize fotbalistice. Cu o întîrziere de o zi față de termenul obișnuit, Regia autonomă Loto-Pronosport a anunțat, ieri, cîștigurile acestui concurs: categoria I (13 rezultate) o variantă 100% "răsplătită" cu 93.028 lei și 133 variante 25% a 23.257 lei; categoria a II-a (12 rezultate) 105 variante "întregi" a 3557 lei și 4955 variante "sfert" a 889 lei; categoria a IlI-a (11 rezultate) 1169 variante a 557 lei și 52532 variante a 139 lei. (V.A.) . Premieră teatrală: Teatrul German de Stat din Timișoara a pregătit un nou spectacol pentru cei mici. Premiera. "Muzicanții din Bremen", de Wolfgang Ernst, după Frații Grimm, are loc duminică, 3 noiembrie, la ora 16. Regia: Darida István-András; scenografia: George Petre. In distribuție: Valentin Petz, Karina Reitsch, Isolde Cobeț, Tatiana Sessler-Pălre, Claudiu Țărai, Wittrich, Ida Jarcsek-Gaza, Enikő Bencze, Diane Calincof. 9 Unitățile militare din structura Comandamentului Trupelor de Jandarmi selecționează pe plan local tineri în vîrstă de pînă la 23 ani, calificați în diferite specialități pe timpul stagiului militar, satisfăcut, de regulă, la Ministerul de Interne, care doresc să fie încadrați pe bază de contract, ca militar cu gradul de sergent. Contractul se încheie pe durata de 1 -3 ani și poate fi prelungit cu acordul ambelor părți. Relații suplimentare se pot obține la U.M. 0520 și 0805 Timișoara (str. Gh. Barițiu nr. 17-19). 9 Secția de învățămînt a societății ANABASIS S.R.L., împreună cu asociația culturală AMICII ITALIEI, organizează un curs de limbă și cultură italiană, ce va fi inaugurat astăzi, 1 noiembrie a.c. Primele zece ore se adresează cursanților începători, ce studiază acum pentru întîia oară tainele limbii italiene. Prelegerile se vor desfășura vinerea (între orele 17-19) și sîmbătă (între orele 9-11) la sediul M.î.R. din str. M. Eminescu nr. 5, ap. 22. Taxa este de 40 lei/oră, înscrierile se fac la sediul M.E.R., între orele 10 și 16. (D.B.) . Tineretul Universitar Național-Țărănesc (TMNȚ) face pregătiri pentru a marca ziua de 8 noiembrie, anunță mai multe surse din Partidul Național Țărănesc Creștin Democrat. După cum se știe, în ziua de 8 noiembrie 1945, studenții bucureșteni au organizat o mare demonstrație anticomunistă și pro-monarhistă în Piața Palatului Regal. Forțele comuniste, instalate la putere de trupele sovietice care la acea oră ocupau România, au reprimat demonstrația, noile generații cunoscînd foarte puțin sau chiar neștiind nimic despre ea. TMT va invita la acțiunea sa și pe celelalte organizații studențești și de tineret ale partidelor democratice, cît și organizațiile studențești apolitice. (A.M. Press) . Astăzi, la ora 10, are loc inaugurarea festivă a activității societății industriale cu capital mixt italo-român STIMEL s.r.l. Profilul de fabricație al firmei cuprinde roboți industriali, linii tehnologice flexibile, mașini de prelucrat prin electroeroziune, bunuri de larg consum etc. Sediul noii societăți se află în incinta întreprinderii ELECTROTIMIȘ, din cadrul căreia provine partea romană. Evenimentul va fi urmat de un simpozion tehnic, ce se va desfășura în saloanele hotelului Central, la ora 13. 9 în condițiile în care mai multe combinate chimice sunt amenințate cu oprirea totală, Federația sindicatelor din chimie va face apel la guvern pentru introducerea șomajului tehnic. Acest fapt va permite ca angajații acestor combinate să primească totuși 50-60 % din valoarea salariului tarifar la zi. Deja Biosinteza de la Curtea de Argeș a fost oprită, iar în curînd va fi închis Combinatul de fibre sintetice din Vaslui. Parțial oprite din funcționare sunt: Combinatul de îngrășăminte chimice Valea Călugărească, Nitramoria Fagăraș, Azomureș Tîrgu Mureș, combinatele de îngrășăminte chimice de la Slobozia și Turnu Măgurele. Toate acestea sunt amenințate cu oprirea totală datorită lipsei de energie și materii prime.(A.M.Press) V. .... -jj