Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1992 (Anul 4, nr. 560-581)

1992-01-04 / nr. 560

DBANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. PR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 560 ♦ StMBÄTÄ 4 IANUARIE 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 10 LEI Parlamentul, în sesiune extraordinară în temeiul articolului 63, alineatul 2, din Constituția României, Camera Deputaților și Senatul sunt convocate în sesiune extraordinară, în ziua de miercuri, 8 ianuarie 1992, ora 14. Ședințele în plen se vor desfășura, separat, la sediul fiecărei camere anunță compartimentele pentru presă și informații ale Parlamentului României. Doamna Felicia Meleșcanu, la Președinție Pregătirea campaniei electorale preocupă intens și insula prezidențială care va opri, între altele, modificări în schema de cadre. Din surse ale președinției aflăm că în cadrul Biroului de presă vor fi aduși oameni noi, iar purtătoarea de cuvînt a domnului Iliescu va fi în viitor Felicia Meleșcanu. Conform aceleiași surse, fostul redactor la Actualități a acceptat postul, începerea efectivă a activității la Cotroceni fiind o chestiune de zile. (A.M. PRESS) ~r. Unesco la București în cursul acestei luni, dl. Federico Mayer, directorul general al UNESCO, va efectua o vizită în România. Cu acest prilej îi va fi înmînat titlul de "doctor honoris causa" al Universității din București. (Mediafax) A murit cel mai gras om din lume Americanul Walter Hudson, al cărui nume este inclus în cartea Guiness a Recordurilor ca fiind, la un moment dat, cel mai greu om din lume, a încetat din viață în orașul Hempstead, din statul New York, la vîrsta de 46 de ani. La moartea sa, survenită în ajunul Crăciunului și datorată unui atac cardiac, Walter Hudson cîntărea 465 kg (la o înălțime de 1,78). El a fost înmormîntat într-un sicriu special, întărit cu fier. Darul Sovietului Dr. Ivan Gnatîșin, președintele Sovietului regional de deputați de la Cernăuți, a promis Societății pentru cultură românească "Mihai Eminescu", ce reprezintă pînă în prezent interesele comunității românești din Bucovina de Nord, un autoturism "Jiguli". Mașina a aparținut gospodăriei partidului comunist din regiunea Cernăuți. Deocamdată, beneficiarii nu și-au precizat poziția față de acest cadou neașteptat, venit din partea Sovietului după o perioadă de încordare. (A.M. PRESS) 4Î SEBESĂI. O Este a 4-a zi a anului. O Mai sunt 362 zile pînă la sfîrșitul lui 1992. O Soarele răsare la ora 7,52 și apune la ora 16,49. Intoleranță, minciună și tembelism . Sărbătorile Crăciunului și apoi cele ale Anului Nou ne-au permis să medităm asupra condiției noastre umane și a drumului sau drumurilor pe care sontîcăie astăzi România. Sărăcia noastră este de acuma un dat ce se va accentua în anul pe care l-am început, în pofida unor previziuni optimiste de genul celor făcute (culmea!) de însuși Silviu Brucan. Ceea ce constituia și mai constituie încă, de iure, prima bogăție a românilor, pămîntul, continuă să fie lăsat în paragină de către cea mai mare pare a așa-zișilor țărani. Procentul de însămînțare este atît de mic, încît la recoltat vom constata că nu avem ce mînca și vom acuza din nou guvernul că nu ne dă hrana necesară. în plus, majoritatea celor ce dețin acum pămîntul s-a orientat spre cultura griului și a porumbului, foarte puțini sînt cei ce mai sădesc sau seamănă sfecla de zahăr, floarea-soarelui etc., plante care prin absența lor încarcă, din nou, balanța importului unui buget și așa falimentar. Lovită, cu berbecele, imediat după revoluție, industria trage să moară. Marii investitori, partenerii de pe piața externă se lasă așteptați, ne privesc cu indiferență sau neîncredere. Pe deasupra, mînați de elan revoluționar, de fapt de dorința de a nu mai avea o conducere fermă, muncitorii au dat jos vechii directori, mulți dintre ei oameni capabili, cu relații îndelungate pe piețele lumii. Cel puțin la nivelul Trmișoarei. AZURAU pot oferi citeva exemple edificatoare în acest sens. Nu este mai continuare în pag. 15 sg Lm (WirdlamíBm sMrbű = Iod ® cal ® - Domnule procuror, a rămas mai puțin de o săptămînă pînă la încheierea acțiunii de depunere a candidaturilor pentru alegerile locale. Care este stadiul la Circumscripția electorală nr. 1 Timișoara? Conform Legii nr. 70/1991, data de 9 ianuarie este un termen de decădere, ceea ce înseamnă că partidele, formațiunile politice și candidații independenți trebuie să se înscrie pînă atunci dacă vor să participe la alegerile locale din acest an. -înainte de aceasta, am mai avut un termen-limită, 19 decembrie, pentru depunerea siglelor, în momentul de față, s-au des 11 asemenea însemne, confor legii. Unele personal, altele prin poștă. După părerea mea, a fost vorba de un termen de recomandare și sigla va putea fi depusă odată cu listele, cînd vor fi înaintate prefecturii, în vederea tipăririi buletinelor de vot, așa cum prevede legea, - înscrierea semnului electoral în registru înseamnă automat și acceptarea pentru participare la alegeri? - Nu, pentru că o serie de formațiuni și-au depus personal sigla, cu adresa de înaintare, iar altele au făcut-o prin poștă, fără posibilitatea de dialog și deci de explicare din partea noastră a tuturor condițiilor care trebuie îndeplinite. Vedeți, la art. 6 se prevede și obligativitatea de a prezenta mențiunea de legalizare a actului de constituire. E obligatoriu ca partidul care dorește să participe la alegeri să aibă filială locală? în lege există prevederea ca propunerile să fie semnate de conducerea locală. Deci se presupune automat existența acesteia, în plus, cred că e normal ca un consilier sau un primar, pe lîngă calitățile personale, să aibă și o susținere în masă. La candidații independenți, legea cere să fie prezentate liste de susținători. Pentru primarul Timișoarei e vorba de peste 2000 de semnături, în timp ce un partid cu o filială de 100 de membri își poate prezenta candidatul, fără restricții. Nu e o contradicție? Asta e legea. Deocamdată nu neau fost înaintate listele electorale, dar aveți dreptate, independenții pentru funcția de primar au nevoie de 2000-2400 de susținători.După depunerea candidaturilor, urmează un termen de depunere a contestațiilor. Credeți că va fi cazul? - Sunt 10 zile în care se poate face acest lucru. Dacă vor exista contestații sau nu, e greu de spus acum, mai ales că pînă în prezent (3 ianuarie) nu s-a depus nici o listă, nici pentru consilieri, nici pentru primar. Numai sigle.Este posibil pentru o alianță constituită să meargă în comun, pe liste, pentru consilieri, dar fiecare partid să susțină primarul său, deci o alianță să funcționeze selectiv? Nu există impedimente. Deci mai multe partide pot să susțină liste comune pentru consilieri și candidați separați pentru primari sau invers. - Cazul de notorietate în ce MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 15 ja UI IC, fond Convorbire cu dl. procuror Vlad Vasile Speriusi, locțiitorul președintelui Comisiei electorale a Circumscripției electorale nr. 1 Timișoara ( ULTIMA ® RA ) • Televiziunea Română a anunțat că este pe cale de constituire o comisie, compusă din reprezentanți ai tuturor partidelor parlamentare, care sa supravegheze campania electorală, realizati prin radio și televiziune. Ieri a avut loc o întîlnire a parlamentarilor din toate formațiunile politice cu conducerea RTVR. Comisia își va începe activitatea astăzi, la sediul televiziunii. • Președintele Albaniei, Ramiz Alia, a suferit un atac de cord, însă, in prezent, starea sănătății sale este bună - a anunțat la Tirana un purtător de cuvînt prezidențial, citat de Associated Press. El a precizat că atacul de cord nu a fost grav, iar în prezent președintele Alia se află sub supraveghere medicală. • Agenția Internațională pentru Energia Atomică (AIEA), cu sediul la viena, și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu vidul juridic creat în domeniul nuclear după dizolvarea Uniunii Sovietice, intrucît energia atomică ar putea ajunge în mîinile unor "elemente incontrolabile". Ultima informație îngrijorătoare, publicată de presa austriacă, provine din Tadjikistan, fostă republică sovietică din Asia centrala, ale cărei autorități și-au anunțat intenția de a vinde "uraniu îmbogățit și tehnologie nucleară" în străinătate. Reprezentanții unor state interesate să cumpere așa ceva s-au și deplasat la Dușanbe, capitala acestei republici. Este vorba de Arabia Saudită, Iran, Irak, Turcia și Pakistan, iar în curînd va trimite un emisar și India, afirmă din Viena corespondentul AFP. ✓ Anunțăm ca a Început- o RECENSĂMÎNTUL PoporArtEI . in județul f<QLM... " ~ — A .r. . Caricatură de TRAIAN ABRUDA Lectură "Omule, trăiește în fiecare zi ca și cum ar fi cea din urmă din viața ta, și totuși ca și cum ai mai avea cincizeci de ani de trăit" BA CHILLIDE Interviu la Cotroceni Prima activitate oficială consemnată în agenda de lucru a instituției prezidențiale în anul 1992 a constituit-o interviul acordat, vineri, de către domnul Ion Iliescu pentru televiziunea bulgară, în cadrul interviului ce reprezintă un preambul la vizita oficială pe care președintele Ion Iliescu urmează să o efectueze în Bulgaria - au fost abordate probleme privind situația internă a României după adoptarea Constituției, stadiul actual al relațiilor bilaterale, inclusiv situația protejării mediului ambiant, precum și aspecte ale actualității politice internaționale. (Rompres) Opoziția la guvern Primul ministru al Guvernului României, domnul Theodor Stolojan, s-a întîlnit ieri cu reprezentanți ai Convenției Democratice, la cererea acestora. Din partea Convenției Democratice, alcătuită din 14 formațiuni politice și apolitice, au participat, între alții, domnii Corneliu Coposu, președintele PNȚ-col, Sergiu Cunescu, președintele PSDR, Otto Weber, președintele PER, Nicolae Manolescu, președintele PAC, Constantin Ticu Dumitrescu, președintele AFDP, Sorin Botez din partea PNL, Columban Gabro, din partea UDMR. Membrii Convenției Democratice au solicitat garantarea "neutralității" Televiziunii Române în timpul campaniei electorale, schimbarea conducerii televiziunii și urgentarea adoptării de către parlament a proiectului de lege privind finanțarea campaniei electorale, cît și a proiectului de lege pentru organizarea și finanțarea partidelor. Din declarația d-lui Stolojan făcută după încheierea discuțiilor, a reieșit, între altele, că alegerile generale nu se vor putea desfășura mai tîrziu de prima săptămînă a lunii mai, astfel ca România să nu fie marcată de alte greutăți decît cele inerente perioadei de tranziție. Sigle și alegeri Prima siglă depusă la Comisia Electorală a Circumscripției nr. 1 Timișoara a fost "cheia" Convenției Democratice. Prima din acest an "inima" Uniunii Creștin-Democrate a Romilor din Banat, între ele s-au aliniat, în ordine, bradul cu inima (al ecologiștilor), trandafirul fesenist, cercul cu inscripția Uniunii Stîngii Democratice și cercul cu raze al P.S.M.-ului, cercul cu inscripția Uniunii Liberale Brătianu, inima cu cruce a Uniunii Creștin Democrate, cercul simplu al P.N.Ț.c.d.-ului Independent și ochiul P.N.Ț.-ului pur și simplu, ca și vulturul încadrat în coroană al partidului "România Mare".