Renaşterea Bănăţeană, iunie 1992 (Anul 4, nr. 684-709)

1992-06-10 / nr. 692

Raiasierea pip AU ATEAUA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRAGAN) I * *“ *" I “ ** *" “* NR. 692 ♦ MIERCURI 10 IUNIE 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 15 LEI Rusia dorește schimbarea frontierelor! Intr-o declarație făcută pentru Radio France Internationale, la data de 6 iunie 1992, ministrul rus de externe, dl. Andrei Kozîrev, a declarat:"Nu excludem o modificare a frontierelor Comunității Statelor Independente, avîndu-se în vedere mai ales revenirea Crimeii și a Transnistriei la Rusia". Indulgența Americii Președintele SUA, George Bush, a făcut cunoscută Congresului, la data de 3 iunie a.c., hotărîrea sa de a prelungi exceptarea unui număr de țări de la aplicarea subsecțiunilor A și B secțiunii 402 a Legii Comerțului din 1974, conform unor informații preluate de la Ministerul Român al Comerțului și Turismului. România este inclusă în această acțiune, care înseamnă, practic, prelungirea waiver-ului (exceptării) la Amendamentul Jackson-Vanik, semnat de președintele american la 17 august 1991, pe baza căruia țara noastră este eligibilă pentru garanții de credite la importurile de produse agricole americane (credite CCC - Credit Commodity Corporation). Demisia Guvernului Republicii Moldova In cadrul Sesiunii Parlamentului Republicii Moldova care și-a deschis lucrările ieri dimineață la Chișinău, primul ministru, dl. Valeriu Muravchi, a prezentat președintelui demisia guvernului său. Nu au semnat cererea de demisie Anatolie Plugariu, ministrul securității naționale și Ion Costaș, ministrul apărării, pe motiv că în republică este stare excepțională, precum și Ion Ungureanu, ministrul culturii și cultelor. Domnul Mircea Snegur a anunțat că, legat de aceasta, își anulează plecarea, programată pentru azi, la Forumul Ecologic Mondial de la Rio de Janeiro pentru a se putea ocupa de soluționarea acestei probleme. Domnia sa a mai adăugat că remanierea guvernamentală va trebui rezolvată în cursul lunii iunie Punct final în conflictul din RTVR Conflictul de muncă din Radioteleviziunea Română se va încheia cel mai tîrziu pînă vineri, 12 iunie a.c., prin semnarea de către grupul de negociatori ai lucrătorilor și administrației a contractului colectiv de muncă, anunță surse sindicale din această instituție. Conflictul de muncă din RTVR a început în data de 4 mai 1992 și a atins punctul culminant prin organizarea unei greve de avertisment de 2 ore. Programul de revendicări al salariaților a cuprins 4 puncte dificil de rezolvat, dar, așa cum au declarat aceleași surse sindicale, citate de AMPRESS, "contractul se va semna cu balanța înclinată în favoarea noastră". Democrația sub tutelă Am apucat să trăim o epocă în care Democrația, desfașurînd cu mîndrie drapelele naționale, pășește triumfal pe pămîntul Europei, din care frontierele ideologice au dispărut. îmbătate de bucurie, popoarele bătrinului continent au primit-o cu lacrimi și flori, și i-au prezentat certificatele ce le permiteau intrarea în împărăția Libertății, certificate ștampilate cu jertfele aduse pe altarul luptei pentru dreptul de a fi stăpîni pe propria soartă. Ne-am iertat unii pe alții, ca niște buni creștini, luînd hotărîrea eroică de a merge spre un viitor mai bun, sprijiniți de sfaturile și ajutorul celor care nu au cunoscut grozăvia Gulagurilor și ne cam uitaseră în anii de izolare forțată, cînd fuseserăm abandonați să ne luptăm cu vicisitudinile unei condiții ingrate. Iată însă că ajutoarele vin, drămuite cu zgîrcenie, însoțite de condiționări adesea imposibil de satisfăcut, iar sfaturile se dau pe un ton de dictat. Gîndul ne duce către ideea că istoria se repetă, iar “dascălii de democrație” încearcă să ne predea lecțiile după manuale falimentare, înainte de cel de al doilea război mondial campionii democrației au încercat să stabilească o nouă ordine europeană și mondială. Liga Națiunilor s-a dovedit însă prea slabă în fața valului de agresiuni din Europa și din lume, eșuînd în misiunea sa de a sancționa utilizarea forței în relațiile dintre state, în loc să ia măsuri drastice împotriva Germaniei hitleriste, a Japonei și Italiei, care săvîrșeau acte de agresiune, Liga încerca să liniștească statele agresate, sfătuindu-le să cedeze presiunilor și pretențiilor ce se ridicau în fața lor, încurajați de slăbiciunea acestui for internațional, dicatorii europeni - Hitler, Stalin, Franco, Mussolini - nu s-au sfiit să recroiască harta Europei, care, M. BUCĂ Continuare în pag. 14 jiș» Ați venit destul de des la Timișoara, așa că nu vă mai pun clasica întrebare, ce înseamnă acest oraș pentru dumneavostră. V-aș întreba, ca președinte de partid, ce loc atribuiți Timișoarei în structura imaginii pe care formațiunea dumneavoastră dorește să o reflecte către electorat? Timișoara a fost și rămîne, pentru Partidul Alianței Civice, un oraș cu o semnificație particulară. Nu întîmplător, primul primar dintr-o localitate importantă, care a fost ales în februarie 1992, și încă în primul tur de scrutin, este dl. Viorel Oancea, care este reprezentantul Partidului Alianței Civice pe lista Convenției Democratice. Asta spune foarte mult. Dar dincolo de simboluri există și niște realități. Am fost aproape în toată țara și nicăieri n-am avut sentimentul că PAC s-a găsit mai aproape de electoratul lui. Fiecare partid are, mai mult sau mai puțin, un electorat propriu pe care, fie și-l descoperă spontan, fie și-l creează și pe care-l poate chiar pierde. Asta nu se face printr-un calcul. Ar fi foarte greu ca cineva să-și propună să creeze un segment electoral dintr-o categorie anume. Asta vine de la sine, oarecum printr-un joc de afinități morale, politice sau de altă natură. Dar dacă mi-aș dori pentru partidul meu un electorat, acela ar fi electoratul Timișoarei, la scara întregii țări. Din experiența conducerii partidului, cum vedeți conturarea unei formațiuni politice noi în speță PAC - pe eșichierul politic românesc? Eșichierul politic românesc, la început, a cunoscut două tipuri de formațiuni. A fost mai întîi o formațiune ca Frontul Salvării Naționale, care a reprezentat, pînă la sciziune, mai degrabă o platformă decît un partid politic, o platformă pe care s-au adunat oameni de categorii și cu interese extrem de diferite. Asta a devenit și mai clar după Convenția din aprilie a FSN, cu desprinderea formațiunilor ce au rezultat mai recent. Abia în momentul de față putem vorbi de un partid care se numește Frontul Salvării Naționale, în curînd, probabil, vom vorbi și de un partid care se numește Frontul Democrat al Salvării MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 7 rl? "y mi tai pupați i Rlofflifî Sii ® r fiM ii Ini pumni steal,, mni © m fepmi )y fetii ii tfitsuBul © suirinT Interviu, în exclusivitate, cu dl. Nicolae Manolescu, președintele Partidului Alianței Civice C ULTIMA WKE^ • Un avion, aparținînd forțelor aeriene ale Italiei, s-a prăbușit, marți, la Practica di Mare, în apropiere de Roma. Unul dintre piloți și-a pierdut viața, iar cel de-al doilea a fost grav rănit. Accidentul aparatului, un“Macchi MB 326”, s-a produs în momentul aterizării. • în Serbia au fost introduse cupoane la benzină, posesorii particulari de autoturisme primind lunar 30 de litri de benzină, iar firmele particulare, 80 litri. • Alberto Zamorani, fostul director al firmei italiene de construcții “Italstat”, a doua ca mărime din Italia, a fost arestat pentru complicitate la corupție cu circumstanțe agravante. Zamorani este implicat în scandalul de dare de mita pentru contracte de construcții publice în Milano. • In Polonia au fost introduse în mod fraudulos mai mult de 400.000 de televizoare din Occident. Cantitatea reprezintă jumătate din numărul de televizoare importat legal în perioada respectivă. • Președintele George Bush l-a primit la Casa Albă pe ministrul rus de externe, Andrei Kozîrev. Kozîrev se află în Statele Unite pentru a pregăti întîlnirea ruso-americană la nivel înalt. • Președintele Croației, Tudjman, a declarat că intenționează să-l întîlnească săptămîna aceasta pe omologul bosniac, Alia Izetbegovici, pentru a discuta problema unei posibile confederații între cele două foste republici iugoslave. 1»c0p3.COp.& pt I VOIMC Nu este destul să căpătăm înțelepciunea, trebuie să o și folosim" CICERO Tronul României vai atribuit prin sentință judecătorească? Ieri, la Secția a 4-a civilă a Tribunalului Municipiului București, a fost pe rol procesul intentat de Paul de Hohenzollern lui Mihai de Hohenzollern, prin care se solicită recunoașterea prin investire cu formulă executorie a unei hotărîri judecătorești pronunțată în străinătate. Dezbaterile au fost amînate pentru 8 decembrie a.c., judecătorii solicitîndu-i lui Paul de Hohenzollern să depună la Tribunalul bucureștean hotărîrea legalizată emisă de instanța de la Lisabona, laó februarie 1955. Campanie anti-prezidențială cu trufandale Ziarul "Sălaj-Orizont" din Zalău inserează în ediția sa de ieri o informație potrivit căreia doi "comercianți" timișoreni (aflați "întîmplător" în zonă cu prilejul vizitei președintelui Ion Iliescu) ofereau aproape gratis locuitorilor orașului roșii, cu condiția ca "jumătate să le ducă acasă, iar celelalte să le arunce în capul președintelui". Scumpă și campania asta "anti"! Întîlnirea președintelui Ion Iliescu cu lideri ai partidelor politice La Palatul Cotroceni va avea loc astăzi, începînd de la ora 10,30, întîlnirea președintelui României, dl. Ion Iliescu, cu lideri ai partidelor politice. Este probabil ca discuțiile să fie axate pe ceea ce am putea numi “problema problemelor” acestei perioade: alegerile parlamentare și prezidențiale. Reîntîlnire cu "Poli" Astăzi, cu începere de la ora 18, pe Stadionul Politehnica, va avea loc partida restantă dintre Politehnica și F.C. Inter Sibiu, contînd pentru etapa a 26-a a diviziei A la fotbal. Parlamentul moldovean a votat încetarea focului Cu o mare majoritate de voturi, Parlamentul Moldovei a votat, marți, în favoarea unei încetări imediate a focului în conflictul cu separatiștii rusofoni din Transnistria, care urma să intre în vigoare în aceeași zi, la ora 19, ora locală. Hotărîrea a fost votată cu 256 de voturi pentru, nici un vot împotrivă și doar două abțineri. Este pentru prima oară, relevă agenția FRANCE PRESSE, cînd deputații rusofoni din așa-zisa Republică Nistreană au luat parte la un vot în Parlamentul moldovean vizînd încetarea ostilităților.