Renaşterea Bănăţeană, iulie 1992 (Anul 4, nr. 710-736)

1992-07-01 / nr. 710

CEI TREI FSN PENTRU O CANDIDATURĂ LA PREȘEDINȚIE în ședințele din 22, 24 și 30 iunie 1992, Biroul Executiv al FSN a luat în discuție problema candidaturilor pentru obținerea învestiturii din partea Frontului Salvării Naționale la funcția de președinte al României. în cadrul discuțiilor, domnul Petre Roman, a reafirmat poziția sa de a nu candida la alegerile prezidențiale. Biroul Executiv a continuat discuțiile asupra candidaturilor și declanșează procedura statutară pentru învestitura partidului cu următorii candidați: Victor Babiuc, Eugen Dijmărescu, Caius T >n Dragomir. Convenția finală Extraordinară care va desemna candidatul Frontului Salvării Naționale va avea loc sîmbătă, 25 iulie, la Brașov. VIITORUL PREȘEDINTE CONSTANTINESCU VA FACE TOTUL. Stenograma "strict secretă" a întrebărilor și răspunsurilor celor 67 de electori, respectiv a celor 5 pretendenți la candidatura unică pentru funcția de președinte din partea Convenției Democratice a fost dată publicității. Aflăm, deci, cum a răspuns dl. Emil Constantinescu întrebării puse de d-na Doina Cornea vizavi de forma de guvernămînt a țării: "Voi face totul și repede ca să schimb această Constituție". Totul și repede se va face și cu privire la •nvăluirea dosarelor aflate în ele Securității, cu privire la repunerea în drepturi a deținuților politici, pentru reîncadrarea ofițerilor CADA persecutați de disciplina militară etc. etc. Cu privire la facilitățile democratice de aplicat spre popularizarea fostului suveran, dl. Constantinescu își continuă linia politică adoptată în balconul din Piața Universității: pe rege îl va primi în țară...ca pe un rege. Elțîn cedează în fața militarilor conservatori Ziarul britanic THE INDEPENDENT apreciază că numirea de către președintele Boris Elțîn a generalului Gromov în funcția de ministru adjunct al apărării și a generalului Lebed în aceea de comandant al Armatei a 14-a, staționată în Moldova, reprezintă o cedare din partea președintelui rus în fața curentului conservatorilor din armată și din aparatul de stat. Aceasta prevestește o politică tot mai dură în relațiile cu republicile din componența fostei Uniuni Sovietice și o accentuare a tendințelor de reconstruire a hegemonismului sovietic, de data aceasta sub stindardul nou al Rusiei. 9 Este a 183-a zi a anului. 9 Mai sunt 183 de zile pînă la sfîrșitul lui 1992. 9 Soarele răsare la ora 5,33 și apune la ora 21,04 NR. 710 ♦ MIERCURI 1 IULIE 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 15 LEI Șocul fără terapie Economia de piață este și țelul tuturor țărilor post-comuniste și condiția ce li s-a pus pentru a fi admise în familia țărilor democratice ale Europei. Obsesia economiei de piață - garanție a bunăstării materiale - ne-a făcut și pe noi, cum i-a făcut și pe toți ceilalți eliberați din lagărul socialist, să acceptăm "terapia de șoc" propusă de S.U. A. și de Fondul Monetar Internațional, însă din ceea ce înseamnă această terapie, mai toți am simțit, deocamdată, numai șocul. Primii pași au adus efecte dintre cele mai nepopulare: creșterea prețurilor, a inflației, a șomajului, înghețarea investițiilor, scăderea nivelului general de trai, diminuarea protecției sociale, iminența închiderii unităților economice falimentare. Șocul este atît de puternic, încît a trezit nemulțumire în toate păturile sociale, dar, mai cu seamă, în mediul muncitoresc, stîrnind valuri de greve, proteste, mitinguri. Realitățile sînt evidente și comparațiile cu trecutul vin aproape de la sine: în interesul cui, pentru cine se fac toate astea? Și dacă suferințele trecute și actuale sînt comparabile, merită să ne chinuim? Vom cunoaște și vremuri cînd va fi mai bine?! Dacă șocul ar fi numai economic, poate că am mai avea răbdare. "Anii lumină" ne-au învățat să suportăm foamea, frigul și întunericul. Dar la acestea se mai adaugă și șocul dependenței, al subordonării fără crîcnire de autorități din afara țării. Fondul Monetar Internațional ne poate tăia creditele dacă nu facem cutare sau cutare lucru. Consiliul Europei, NATO, SUA și mulți alții vin să ne dea indicații, să ne controleze alegerile, respectarea drepturilor omului, a libertăților politice, stadiul dezvoltării sectorului privat, obediența în ce privește embargoul impus Irakului, apoi Iugoslaviei, tonul presei, cîte și mai cîte. Se produce impresia căne-am pierdut facultățile mintale și MAMIANA IKKNIMVA nu mai suntem în stare (după atitea MARIANA CUIA NICOVA secole!)să ne guvernăm țara, că nu Continuare în pag. 14 sg -Domnule ministru, sînteți militar sau civil? Militar. Am fost general-locotenent în fosta armată sovietică, comandant de divizie, în 1983, cu regret, dar am fost chiar comandantul adjunct al Armatei a 14-a, pe timpul cînd aceasta își avea comandamentul aici, în Chișinău. Șase luni am fost și în Afganistan... - Care este situația actuală în zona de conflict? - Este o situație foarte complicată, deoarece rebelii trag tot timpul cu tancuri, grenade, obuziere pe șenile, artilerie, împotriva satelor Cocieri, Molovata Nouă, Tighina, Coșnița... în Tighina, de exemplu, jumătate din oraș a fost distrusă de către separatiști. în urmă cu aproximativ jumătate de oră am primit din partea comandamentului nostru următoarea informație: "La ora 16 separatiștii au deschis focul împotriva satului Bacău, din partea stîngă a Nistrului. Au executat foc cu armament de mare calibru, de pe celălalt mal al rîului și au distrus 126 de case. De asemenea, s-au înregistrat mulți morți și răniți." Situația este similară în toate localitățile vecine Nistrului. în Cocieri situație este foarte încordată; toată noaptea asupra localității au căzut bombe, satul este distrus în proporție de aproape 90%, în această dimineață (sîmbătă) a fost atacată cu tancuri localitatea Roghii. Aceeași situație este și în Molovata. Separatiștii trag, nu asupra soldaților și pozițiilor militare, ci asupra populației civile. - Aveți o evidență a morților și răniților în acest conflict? - Noi nu avem ultimele cifre, deoarece situația se schimbă cu fiece minut. în această dimineață (sîmbătă), în partea stîngă a Nistrului avem 63 de morți și 280 de răniți. După convorbirea telefonică pe care am avut-o cu comandantul Armatei a 14-a, Netkacev, acesta m-a informat că de partea lor s-au înregistrat 650 de morți și 3000 de răniți. Dar eu nu cred că aceste cifre sunt reale. Cred că sunt folosite pentru dezinformarea opiniei publice mondiale. Cu cîteva zile în urmă, ei au declanșat o mare campanie de dezinformare, au anunțat că s-au efectuat zboruri de către 6 elicoptere românești de tipul MIG-28 care au bombardat satul Parcani. Dar, România nici nu are în dotarea armatei sale asemenea elicoptere. Ieri au anunțat că ne-au doborît două elicoptere, lucru care din nou nu este adevărat. Noi cunoaștem foarte bine această campanie, această tactică de dezinformare în stil comunist, am văzut rezultatele ei în Ceho-Slovacia, Ungaria, Afganistan. Diferența mare dintre numărul morților din partea dreaptă a Nistrului față de cei din partea stîngă, nu are cumva darul de a crea impresia că trupele moldovene sînt în ofensivă? Noi ne aflăm într-o defensivă clară! Pe prima linie se află poliția, iar armata se află în linia a doua, deoarece a fost creată de curînd, în ce constă implicarea Armatei a 14-a FRANCISC CSIZMAJOK Continuare în pag. 13 y • Interviu în exclusivitate cu dl. Ion Costaș, ministrul Apărării Naționale al Republicii Moldova ( ULTIMA SRĂ ) • Chișinău (Rompres) - Potrivit informațiilor furnizate telefonic cu puțin timp în urmă de dl. Corlăteanu de la Biroul de relații cu publicul al Ministerului Afacerilor Interne al Moldovei, la solicitarea trimisului Rompres, situația la Tighina a devenit foarte gravă. A fost lansat un atac asupra postului de poliție din oraș, iar la ora 18,30, un număr de 40-50 de blindate au luat poziție în fața sediului poliției și trag direct. • Moscova (Rompres) - Parlamentul Moldovei a acceptat, marți, demisia guvernului condus de Valeriu Muravschi - transmite agenția ITAR-TASS, reluată de Reuter. • Moscova (Rompres) - Banca centrală a Rusiei a introdus convertibilitatea rublei începînd de la 1 iulie, stabilind fixingul inițial de 125,26 ruble pentru un dolar - a anunțat agenția Interfax, reluată de France Presse. Potrivit unui decret emis de bancă, cursul rublei, raportat la valutele străine, va evolua în funcție de cererea și oferta pe piața devizelor. • Fotbalistul român Ion Sabău a fost transferat de la echipa olandeză Feyenoord Rotterdam la formația italiană Brescia, recent promovată în prima divizie a campionatului italian, sub direcția tehnică a lui Mircea Lucescu, anunță agenția France Presse. Lectură OBLIGATORIE "Numai pasiunile mari pot da naștere oamenilor mari." CL. A. HELVETIUS Marile lefuri Potrivit legii adoptate recent de Parlament privind corelarea salariilor președinției, guvernului, parlamentului și puterii judecătorești cu nivelul salariilor din societățile comerciale și regiile autonome, cei mai puternici oameni, la ora actuală, din România au, cu începere de la 1 mai 1992, următoarele salarii: Ion Iliescu -118.600 lei, Theodor Stolojan - 84.900 lei, miniștrii de stat (de pildă, dl. Adrian Năstase) - 73.700 lei, miniștrii - 69.200 lei, senatorii și deputații - indemnizația de 64.700 lei, președinții celor două camere (domnii Alexandru Bârlădeanu și Marțian Dan) - cîte 84.900 lei fiecare. Procurorul general al României are un salariu de 69.200 lei, iar președintele Curții Supreme de Justiție - încă nenumit, locul domnului Teofil Pop fiind vacant - 70.200 lei. Mari importuri de produse agroalimentare Pentru acoperirea consumului intern, țara noastră este nevoită să recurgă în continuare la mari importuri de produse agroalimentare. Numai în luna mai, pentru a asigura pîinea populației s-au adus de peste hotare - inclusiv, ajutoare guvernamentale externe - peste 738.900 tone de grîu, în aceeași perioadă au fost importate aproape 59.000 tone porumb, 31.000 tone cartofi 1.155 tone ceapă. Tot din străinătate au fost cumpărate circa 18.000 tone zahăr, (inclusiv ajutoare guvernamentale externe) și mai mult de 1370 tone cafea. Potrivit datelor statistice în primele cinci luni ale anului s-a importat de 2,6 ori mai multă cafea comparativ cu perioada similară din 1991. Ambasadori ai Nigeriei la Timișoara Din surse neoficiale aflăm că, în perioada 3-6 iulie, la Timișoara urmează să se întîlnească ambasadorii Nigeriei de la București, Varșovia, Budapesta, Praga și Belgrad. Programul preconizat vizează atît întîlniri cu autoritățile locale, cît și cu oameni de afaceri din Timiș și cu presa. In atenția absolvenților clasei a Vin-a fi de liceu din județul Timiș în ziarul nostru de mîine veți putea afla planul de școlarizare aprobat - ce-i drept, cu o oarecare întîrziere - prin ordinul Ministerului Învățămîntului 5476/1992, pentru anul școlar 1992-1993, pentru învățămîntul preuniversitar în județul Timiș, indiferent de subordonarea administrativă.