Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 1992 (Anul 4, nr. 816-840)

1992-11-02 / nr. 816

'............. ' ' ' România intră în grația Europei "România a fost citată în fruntea statelor de pe continent care urmează să devină membru cu drepturi depline în Consiliul Europei" - a declarat la Moscova d-na Catherine Lalumiere, secretar general al Consiliului Europei, aflată într-o vizită oficială în capitala Rusiei. La solicitarea corespondentului agenției ROMPRES, d-na Catherine Lalumiere a subliniat, în cadrul conferinței de presă organizate pentru ziariștii ruși și străini acreditați la Moscova, că într-un viitor cît mai apropiat Comitetul Miniștrilor organ -n format din miniștrii de .ne din cele 27 de țări membre ale prestigioasei organizații pan-europene - va prezenta cererea României Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, care își va da avizul definitiv în această problemă. " ---" ....." --- "Aici București, Radio România" în fiecare an, la noiembrie, colegii noștri din Radio sărbătoresc ziua Radiodifuziunii Române. Le urăm "La mulți ani!", în urmă cu 64 de ani, Radiodifuziunea își începea prima emisiune cu următoarele cuvinte: "Aici București, Radio România". Acest semnal în eter a fost posibil ca urmare a eforturilor Asociației prietenilor radiofoniei, înființată în 1925 și condusă de profesorul Draur Urmuzescu, care avea să devină primul președinte al Radiodifuziunii Române. Ar fi împlinit 61 de ani... Vineri seara, în jurul orei 16.00, a încetat din viață, la Paris, cel care de mai bine de doi ani ne obișnuise cu corespondențele sale radiofonice dedicate vieții politice și sociale franceze - Alexandru Stark. Scriitor, eseist, traducător al unor importante opere literare, ziarist, dar mai presus de toate un excelent slujitor al radioului, Alexandru Stark ar fi împlinit foarte curînd, la 6 decembrie, vîrsta de 61 de ani. Tristele fațete ale unui oraș cîndva civilizat Oameni cuminți, noi, bănățenii, sîntem considerați un soi de avangardă a conștiinței românești, fiindcă ne-am orientat politic, cu preponderență, spre acele formațiuni care se autoproclamă adevăratele purtătoare de cuvînt ale democrației. C-o fi așa, că n-o fi, rămîne să confirme timpul, viitorul. Cert este însă un lucru pe care am tot amînat să-l spun gîndindu-mă că e drept să lași celui pe care populația l-a ales timpul necesar ca să-și pună în aplicare programul anunțat în campania de alegeri - că Timișoara n-a cunoscut nici o schimbare în bine, ci, dimpotrivă, în rău. Ca în celebra fabulă a lui La Fontaine, greierul a cîntat toată vara, ba pe aici, ba pe alte meleaguri, uitînd să-și procure cele de trebuință pentru iarnă. în cazul nostru, domeniul cel mai fierbinte este cel al rețelei de termoficare, găurită ca un cașcaval elvețian și rămasă de paragină în foarte multe zone ale orașului. Ca urmare a dezinteresului sau doar a lipsei de spirit gospodăresc, cartiere întregi ale Timișoarei suferă de frig și nu sunt semne că lucrurile se vor ameliora mai spre toiul iernii. Străzile bătrînului nostru oraș arată ca vai de lume, gropi ca în urma unor bombardamente, noroaie, mașini parcate în cele mai năstrușnice locuri. Cine are curajul să se aventureze în zonele de blocuri de la periferie e musai să încalțe cizme și să-și procure o mască de gaze, ca să poată înfrunta noroaiele ION MARIN ALMAJAN și mirosurile pestilențiale provenite Continuare în pag. 13 ug - Domnule Gherman, ați fost senator și în prima legislatură. Ați putea evidenția diferențe între primele săptămîni de viață parlamentară de după 20 mai 1990 și cele de acum? Evident, a existat o diferență ce rezultă chiar din cei doi ani și jumătate de viață parlamentară, în primele ședințe ale Senatului, constituit după 20 mai 1990, am observat o oarecare sfială a senatorilor, fiecare simțindu-se într-o postură neobișnuită, în are nu știa cum să se așeze penru ceea ce urma. Probabil onfluență a avut-o și președinția domnului Bârlădeanu, care iminea o anumită ținută și solicitate din punctul de vedere al organizării acestei instituții. Sîntem ani după doi ani și jumătate de viață parlamentară și noii senatori au intrat cu mai mare ncredere, cu mai mare conștiință propriei valori politice, poate chiar cu o exagerată încredere în vie și în formațiunea pe care oeprezintă. Aș putea spune că senatul actual este mai viguros, deoarece sfiala de care vorbeam nu s-a mai făcut simțită. Dimporivă. Tendința de a ieși în prima linie este o caracteristică a vieții parlamentare, întotdeauna, ca la școală, după o lungă vacanță primele zile sînt cele de organizare a unei structurări, a unei discipline autoimpuse. - După părerea dumneavoastră, începem să ne formăm o clasă politică? - Observ că da. Dacă în primele reacții din anteriorul Senat, luările de cuvînt erau - într-o bună măsură - atitudini de bun-simț, ale unor oameni care veneau din instituții și unități productive, în actualul Senat se simte mult mai clar coloritul politic cu avantajele și dezavantajele care rezultă din această modificare a coloraturii. - în această etapă de “așezare” a vieții parlamentare, fiecare senator sau deputat încearcă să obțină poziția cea mai avantajoasă. Întrucît proporția majoritateopoziție este diferită față de cea de după 20 mai, cum credeți că se va asigura echilibrul parlamentar? Lucrurile sînt sensibil mai complicate, datorită definirii poziției forțelor politice. De altfel, spuneți “opoziție”, dar, deocamdată, noi nu știm cine este pe partea cealaltă a baricadei, deoarece putem vorbi doar de o participare par- MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 13 “în actualul Senat, se simte, mult mai clar, coloritul politic” ! Interviu în exclusivitate cu dl. Oliviu c Sherman, noul președinte al Senatului ' (ULTIMA RA) • A încetat din viață, la Paris, celebra pictoriță de origine americană Joan Mitchell, la vîrsta de 66 ani. "Prin moartea lui Joan Mitchell pierdem una dintre cele mai mari artiste femei ale epocii noastre" - a declarat ministrul francez al educației și culturii, Jack Lang. • Autoritățile egiptene însărcinate cu menținerea ordinii au procedat la arestarea unui număr de 13 membri ai organizației "Frații musulmani", acuzați "de a fi fondat și condus" o grupare ilegală în Egipt informează FRANCE PRESSE. • Coliziunea dintre un tren expres și unul de marfă, produsă ieri în orașul pakistanez Dharbi, s-a soldat cu zeci de morți și răniți - relatează AFP și REUTER. Ciocnirea a fost deosebit de violentă, astfel încît locomotiva și următoarele trei vagoane ale expresului au fost distruse. Primele constatări relevă că la originea accidentului s-ar afla o defecțiune a semnalizatoarelor din gara orașului menționat. Mult apreciata actriță italiană Sophia Loren a acceptat postul de ambasador onorific al înaltului Comisariat al ONU pentru refugiați, urmînd să se deplaseze luna viitoare în două țări africane, afectate de foamete - Somalia și Kenya. ------------------------------------- "Democrația este ultimul refugiu al unei guvernări care șchioapătă.” q B SHAW Primii români expulzați din Germania au sosit în țară Ieri, cînd a fost expulzat un prim grup de români, la Bonn, a fost dat publicității un comunicat, în care se arăta că în luna octombrie s-a înregistrat un număr record de solicitanți de azil din lumea a treia și estul Europei de 49.000 de persoane, dintre care 15.000 erau români. Acordul semnat la sfîrșitul lunii septembrie între Bonn și București este de o mare importanță, întrucît face posibilă trimiterea în țara lor a românilor fără acte valabile, a căror cerere de azil a fost respinsă, a specificat ministrul de interne. Un prim grup de persoane, expulzate din Germania, a sosit ieri cu trenul Berlin - București în România. Potrivit cifrelor oficiale publicate la Bonn, numai 0,1 % dintre românii care solicită azil în Germania primesc acest statut, comparativ cu media de 5 % pentru refugiații din celelalte state est-europene sau din lumea a treia._______________________ ' De miercuri vom avea un nou prim-ministru? Solicitat, ieri, de corespondentul ROMPRES la Craiova, să anticipeze care va fi viitorul prim-ministru al României, dl. Oliviu Gherman, președintele FDSN și președinte al Senatului, a declarat: "Ceea ce știu este că mîine (azi, n.n.) voi fi chemat la președinte pentru a discuta o variantă, din partea formațiunii noastre, referitoare la viitorul prim-ministru. Am în minte un fel de portret-robot al viitorului prim-ministru și am și suficiente elemente informaționale referitoare la ipoteticii candidați. Cred că cel mai tîrziu miercuri societatea românească va afla propunerea convenită de forțele politice române pentru funcția de prim-ministru.” Deocamdată, nimic despre dl. Radu Câmpeanu Sîmbătă seara, tîrziu, s-au încheiat, la București, lucrările Delegației Permanente a Partidului Național Liberal. S-a votat componența comisiei care va pregăti Conferința Națională a acestui partid, prevăzută să aibă loc la sfîrșitul lunii februarie 1993. A fost aprobată cooptarea în Biroul Executiv al PNL a patru membri tineri, care vor avea atribuții executive. Totodată, a fost aprobată, cu o singură abținere, fuziunea Partidului Național Liberal cu Noul Partid Liberal.