Renaşterea Bănăţeană, decembrie 1992 (Anul 4, nr. 841-864)

1992-12-02 / nr. 841

CIBANATEANA C director onorific prof. dr. Iosif constantin drágán) NR. 841 ♦ MIERCURI 2 DECEMBRIE 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 20 LEI Noul secretar general al Guvernului Conform unor surse guvernamentale, printr-o decizie a primului ministru, începînd cu data de 1 decembrie a.c., domnul Viorel Hrebenciuc este noul secretar general al Guvernului României. "ROMANIA MARE" ARDE LA TIMIȘOARA. ÎN ZIUA MARII UNIRI Ieri, în jurul orei 9, în Piața Victoriei din Timișoara, doi cetățeni: medicul veterinar de unirea nr. 2 Nicolae Bona și Costinaș , membru al Societății "Timișoara", au cumpărat 400 de ziare "România Mare" cărora le-au dat foc. Aceștia au fost depistați de patrula mobilă a Poliției. S-au luat măsuri de sancționare contravențională, conform Legii 61/91, articolul 2, litera a. Arenda de 3000 de lei a fost achitată pe loc de către cei doi contravenienți. Se redeschide mormîntul lui Tutankhamon Autoritățile egiptene au redeschis pentru două luni de zile mormîntul lui Tutankhamon pentru a marca cea de-a 70-a aniversare a descoperirii sale, transmite Reuter. Mormîntul a fost închis anul trecut du reparații. Picturile farului și ale zeilor antici ai Egiptului-în ocru, maro, negru și alb - au suferit deteriorări în timpul ,care a trecut de la descoperirea, în februarie 1923, a mormîntului de acum 3.300 de ani, de către arheologul Howard Carter. Cartoful nostru cel de toate zilele In 1991, producția de cartofi calculată pentru un locuitor era în România de 81 kg. In același an, producția de cartofi pentru un locuitor a fost în Polonia de 831 kg, în Germania de Est - 510 kg în Ungaria - 114 kg, în Turcia - 642 kg, relevă statisticile agricole internaționale. NELINIȘTE Războaie Peste tot se văd. E trist Și mi-e rușine, Că-mi vine Uneori să strig: Nu-i pace Sub măsline! DAN UDREA Legămînt de credință pentru destinul neamului românesc Crucialul eveniment din 1 Decembrie 1918 are cea mai înaltă semnificație în întreaga existență a poporului român. Aceasta pentru că atunci, potrivit vrerii de neînfrunt a maselor, la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia s-a consfințit constituirea statutului național unitar român. Numai o asemenea înfăptuire - pentru care s-au jertfit rînduri și rînduri de generații - a deschis definitiv calea asigurării independenței naționale, a impunerii pe plan universal a tăriei identității noastre etnice, a capacității creatoare in toate domeniile vieții sociale. Perioada interbelică a României - aceea a consolidării tînărului stat național unitar, în matca etnogenezei poporului nostru - ne oferă o imagine complexă grăitoare în privința unei evoluții moderne, devenind, astfel, o țară puternică de care trebuie să se țină seama în lume. Ziua Națională a României este scumpa sărbătoare cetățenească a românilor de pretutindeni, a tuturor acelora care simt nestinsa flacără a unității etnice, a mîndriei că, sub soare, există statul național unitar român, al cărui potențial uman și a cărui vatră binecuvîntată cu bogății și frumuseți naturale sînt suprema garanție că România înseamnă ceva în Europa și că ea va însemna tot mai mult aici, potrivit însuși temeiului istoric din 1 Decembrie 1918. De aceea, în fiecare an, aniversarea Marii Uniri, sărbătorirea Zilei Naționale a României ne transpun în orizonturile istorice ale cetății de suflet - Alba Iulia, ca un legămînt al credinței pentru soarta neamului românesc. AUREL TURCUL 9 Citiți în pagina 6 relatări despre sărbătorirea Marii Uniri și a Zilei Naționale a României la Alba Iulia, Timișoara, Chișinău, Cluj-Napoca, Reșița și Caransebeș. - Pentru că recent v-ați întors dintr-o capitală românească, iar acum vă aflați într-o altă capitală, de suflet, a neamului românesc, vă întreb care este mesajul pe care reușiți să-l duceți în triunghiul București - Chișinău - Alba Iulia? - Am început cuvîntul meu tocmai printr-o referire la Basarabia. Triunghiul de care vorbiți reprezintă, în primul rînd, o referire la trecut, o legătură prin intermediul anului 1918. Alba Iulia poate însă, în același timp, să fie o punte către un an 1918, pe care îl dorim. Vizita la Chișinău a fost importantă, pentru că ea s-a realizat înainte și în legătură cu ziua Unirii românilor, cu ziua de 1 Decembrie. De aceea, aș lega, într-adevăr, Chișinăul, cu legăturile de acolo, de București, cu ședința solemnă a Parlamentului și cu Alba Iulia, —— unt)e.a.1.11 Parte|Parla • Interviu în exclusivitate cu dl. Adrian SÎS,Si. Năstase, președintele Camerei Deputaților o atenție la fel de mare diminuată și nu ne dorim un tratat formal, care să se asemene unora dintre vechile tratate de prietenie și cooperare. Dacă ceea ce dorim să semnăm nu poate dobîndi conținutul pe care îl dorim, este mai înțelept să trecutului și viitorului, pe cît dăm prezentului, unde, fără îndoială, avem dificultăți, dar vom reuși să le depășim, dacă în permanență ne vom păstra gîndul clar în ceea ce privește viitorul. Credeți că a devenit actual un tratat de frățietate între România și Republica Moldova? Depinde foarte mult de cei care vor decide la Chișinău. In ceea ce ne privește, proiectul este pregătit de mai multe luni, însă substanța lui nu poate fi așteptăm și să clădim lucrurile de la bază pe înțelegeri sectoriale. In planul vieții interne sîntem mai pregătiți pentru o reconciliere, pentru realizarea consensului național? Categoric, mi se pare că odată încheiate campania electorală și alegerile, ca exercițiu democratic, am învățat mai mult să ne respectăm unii pe alții. Viața politică înseamnă și un climat de competiție, uneori ceva mai acid sub aspectul replicilor, dar la nivel interpersonal am observat că liderii de partid, parlamentarii se cunosc, discută și se pot înțelege, în pofida deosebirilor pe care le marchează ceva mai puternic în public. Cu toate acestea, —— Convenția Democratică și-a derulat propriile sale manifestări de omagiere a Unirii ....... 1 la Alba Iulia, în paralel cu cele oficiale, la care ați participat dumneavoastră. Probabil, Convenția Democratică a dorit să marcheze o anumită revigorare, odată cu noile alegeri. Eu nu aș da o importanță deosebită acestei chestiuni. 1918 are o semnificație unică pentru români, iar cei care vor să iasă în afara acestei semnificații ies în afara istoriei. MARIANA CERNICOVA ( ULTIMA ORĂ ) • Aseară, în sala Unirii de la Palatul Cotroceni s-a desfășurat o recepție oferită de președintele României, domnul Ion Iliescu, în cinstea zilei de 1 Decembrie, Ziua Națională a României. • Ieri s-a stins din viață, la Chișinău, scriitorul Gheorghe Paul Malarciuc, președinte al Fondului Păcii al Republicii Moldova, liderul Partidului Ecologist din republică. • Premierul Milan Panici și-a anunțat oficial candidatura pentru funcția de președinte al Serbiei în cadrul scrutinului de la 20 decembrie. • Autoritățile bulgare au protestat pe lîngă autoritățile române împotriva taxei impuse, la 24 noiembrie, automobiliștilor care părăsesc România - a anunțat MAE al Bulgariei. • Organizat de Federația Internațională a Editorilor de Ziare, astăzi începe la București un seminar consacrat unei eventuale legi a presei în România. Sponsorizat de Consiliul Europei, seminarul își propune să pregătească terenul pentru viitoare dezbateri consacrate elaborării unei Legi a presei. Printre obiective se mai află identificarea schimbărilor necesare în legile actuale referitoare la presă, promovarea libertății de expresie și a practicării unui jurnalism responsabil, întărirea influenței presei , lobby-ul guvernamental, extinderea rolului presei în dezvoltarea societății pluraliste în România. "Adevăratul eroism constă în a ști să te situezi deasupra vitregiilor vieții". NAPOLEON Dl. Văcăroiu a rămas fără permis de conducere Desemnarea d-lui Nicolae Văcăroiu în funcția de prim ministru a produs diverse modificări în viața acestuia. Una dintre ele este renunțarea la cursurile școlii de șoferi amatori pe care și le achitase. Conform declarației unui instructor, citată de A.M. Press, dl. Văcăroiu plătise 30 de ore și efectuase 20 la data desemnării sale, moment în care a renunțat la ambiția de a-și lua carnet de șofer. "Dl. Văcăroiu făcea orele cu directorul școlii, dl. Mezdrea. Se prezenta binișor, dar în poligon dărîma multe jaloane, avînd dificultăți la slalom și parcarea laterală". Doi parlamentari români la investirea lui Bill Clinton Senatorul Ioan Alexandru (PNȚCD) și deputatul de Timiș Petre Dugulescu au fost invitați de către Congresul SUA să participe din partea Parlamentului României la ceremonia de investire în funcția de președinte al Statelor Unite, care va avea loc la Washington în luna februarie, a lui Bill Clinton. Transnistria cere recunoașterea Sovietul Suprem al așanumitei "republici transnistrene" a trimis un mesaj Congresului Deputaților Poporului din Rusia, deschis ieri la Moscova, în care se cere recunoașterea acestei republici, informează agenția STAR-TASS. în document se pretinde că această așazisă republică" a existat înainte de 1940 și ar fi fost din nou constituită prin voința poporului din Transnistria". Totodată, pe adresa Congresului a fost trimis și un mesaj din partea unui organism numit Consiliul unit al colectivelor de oameni ai muncii din Transnistria. Și în acest mesaj se afirmă că recunoașterea acestei așa-zise republici ar fi ca "garanțiile de pace să devină cu adevărat eficiente". 333E3âi. • Este a 337-a zi a anului. • Mai sunt 29 de zile pînă la sfârșitul lui 1992. • Soarele răsare la ora 7,52 și apune la ora 16,51.