Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1993 (Anul 5, nr. 867-886)

1993-01-06 / nr. 867

GJBANAȚEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRAGON) NR. 867 ♦ MIERCURI 6 IANUARIE 1993 ♦ 16 PAGINI ♦ 20 LEI O nouă legislație în silvicultură Printre măsurile întreprinse pentru crearea cadrului legislativ privitor la protecția mediului în țara noastră se numără și elaborarea noului Cod silvic al României. Proiectul de lege, în curs de finalizare, urmează a fi supus aprobării Guvernului în luna februarie a.c. și va înlocui legea actuală, în vigoare din 1962. Prevederile proiectului viitoarei legi va asigura o exploatare rațională a fondului forestier național, buna lui gospodărire, creșterea procentului de împădurire, prevenirea proceselor de degradare a pădurilor și solurilor forestiere, reconstrucția ecologică a ecosistemelor forestiere destabilizate. Explozie la Brazi! Ieri a avut loc o explozie lîngă orașul Ploiești, în imediata apropiere a rafinăriei Brazi, la o conductă fisurată, care transporta butonul la o presiune de 20 de atmosfere spre stația de îmbuteliere Cămăroaia - București. Pierderile de gaz au fost atît de mari, încît au fost ușor percepute de călătorii aflați în trecere, în zona cu miros persistent de gazde s-au oprit și cîteva mijloace auto. Șoferul Dan Valeriu, în vîrstă de 36 de ani, a pornit la automat turismul 5 PH 8401, iar scînteia a produs deflagrația. Au fost accidentați și un decedat. Pagubele materiale sunt foarte mari. Scade prețul aurului Prețul unciei de aur a coborît luni la cel mai scăzut nivel din cauza vînzărilor speculatorilor, care scontează efectul combinat al întăririi cursului dolarului și al unei inflații moderate în anul 1993, relevă specialiștii din SUA. Astfel, în răstimp de o zi, uncia de aur a coborît la preț cu 4,70 dolari, valorînd luni, la închiderea operațiunilor din New York, 328,10 dolari - cel mai scăzut nivel de după 3 ianuarie 1986. Speculatorii arabi au dat tonul la aceste vînzări de metal galben, inițial la bursa din Hong Kong, și apoi la New York. Experții mai apreciază că reducerea prețului petrolului a contribuit și ea la scăderea costului aurului. REPARTIȚIE Chiar tramvaiele Sosesc Ajarar în stație, vrumav porcii COMTIM Nt trăiesc Din racher DAN UDREA M mummum Astăzi îl vedem pe Iisus Hristos "arătat” în desăvîrșire dumnezeiască. De aceea, sărbătoarea Bobotezei a purtat de la începutul vieții creștine numele de "arătarea Domnului" sau grecește, "Epifania", pentru că în chipul smerit al lui Iisus s-a arătat însuși Dumnezeu: "Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit", (Matei 3: 17) mărturisește glasul din Cer al Tatălui în prezența Duhului Sfînt, recunoscînd pe Hristos Omul ca Fiu al Său. Locul arătării este Betania, în părțile Iordanului, nu departe de Marea Moartă, unde Iisus a venit la Ioan Botezătorul, din Nazaretul Galileei, orășel unde și-a petrecut tinerețea. Acolo, în pustiul Iudeeii, erau reprezentate toate categoriile: prin Ioan, culmea sfințeniei, prin ucenicii acestuia, porniți pe calea desăvîrșirii, prin căpeteniile fariseice, dar mai ales prin mulțimea cu sufletele lor simple și sincere, mereu însetate după adevăr și dreptate. Acolo, cu adevărat, Hristos-Omul își descoperă acestora dumnezeirea Sa și devine "arătarea" către oameni cu harul lui Dumnezeu. Iată de ce "împlinirea a toată dreptatea" (Matei 3,15) în apele Iordanului este momentul splerit cînd Iisus intră de bunăvoie în activitatea Sa mesianică. Această împlinire o săvîrșește că "așa se cuvine", nu că așa trebuie, arătîndu-și în public din propria Sa bunăvoie, misiunea răscumpărătoare în favorul omenirii căzute. Prin glasul din Cer se descoperă că Iisus este Mesia, Fiul lui Dumnezeu, și recunoașterea că se bucură de toată dragostea Sa. Iar lucrarea izbăvitoare a Fiului arătat în Omul care se botează, se află în cel mai deplin acord cu voia Tatălui și prin arătarea Duhului Sfînt, coborît în chip de porumbel, nu numai că se mărt HORIA TÂRU tunsește, dar se anunța in mod r *luminos începutul unui timp nou Continuare în pag. 11 [fg ( ULTIMA RĂ ) , Finlanda va expulza majoritatea solicitanților de azil români, a comunicat un responsabil al Biroului finlandez de emigrări. AFP menționează că, în ultimii trei ani, 670 de români au cerut azil în Finlanda, aproape 100 primind permis de rezidență și unul singurazilul, 400 de solicitanți primind răspunsuri negative, iar 100 și-au retras singuri cererea. • Ministrul de externe francez, dl. Roland Dumas, va vizita România în perioada 11-12 ianuarie a.c. • Ministerul Comerțului a hotărît retragerea de la vînzare a zahărului suspectat de infestare și acoperirea cotelor cuvenite populației pe lunile iunie, iulie, august și septembrie 1992 din stocurile existente din producția internă. • Prințesa Margaret, sora reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii, a fost internată intr-un spital din Londra, suferind de pneumonie - a anunțat Palatul Buckingham. France Presse, care transmite știrea, precizează că spitalizarea e preventivă și durează numai cîteva zile. Prințesa Margaret, în vîrstă de 62 de ani, este o mare fumătoare și a fost pînă acum operată de două ori la plămîni. "ÎNTREBÎND UN DANEZ LA CE SE GINDEȘTE CINC AUDE DE ROMÂNIA, PROBABIL SE VA REFERI LA ACȚIUNILE MINERILOR ȘI LA SITUAȚIA GRAVA A ORFELINATELOR" - Pentru început, ca și cititorii noștri să vă cunoască, ar fi necesară poate o succintă prezentare. Sunt ambasadorul Danemarcei în România de mai bine de doi ani. De fapt, cînd am ajuns aici, împreună cu restul membrilor ambasadei, în august 1990, primul lucru pe care a trebuit să-l facem a fost redeschiderea Ambasadei, care fusese închisă cu cîțiva ani înainte, în urma protestului Danemarcei împotriva regimului lui Ceaușescu. - Cum se vede România din Danemarca? - în timpul acestor doi ani, s-au întîmplat multe lucruri în România și îmi face plăcere să spun că, în general, evenimentele au un caracter pozitiv. în primul rînd mă refer la schimbările fundamentale ale sistemului politic și economic - acest proces a parcurs deja un drum lung, dar, în mod evident, vă aflați încă într-o perioadă dificilă de tranziție, și, nu în ultimul rînd, în dificultate în domeniul economic. Trebuie spus, că în Danemarca, la fel ca și în alte multe țări, atenția publicului s-a axat pînă acum foarte mult pe anumite evenimente și imagini din România. Realitatea este că, întrebînd un danez la ce se gîndește cînd aude de România, cel mai probabil se va referi la acțiunile minerilor din București și la situația gravă a orfelinatelor.în plus, vă amintiți faptul că aici revoluția nu a fost la fel de pașnică, așa cum s-a întîmplat în celelalte țări din zonă. Procesul și execuția lui Ceaușescu au confirmat numai această impresie și toate aceste lucruri, luate împreună, au contribuit la crearea unei imagini a României mai puțin favorabilă decît ar fi trebuit să fie. în ce fel poate să influențeze o ambasadă relațiile dintre două state? Ce rol atribuiți culturii în epoca noastră? După părerea mea, acesta este un obiectiv prioritar în atenția ambasadelor din străinătate. Se poate spune că, din multe puncte de vedere, o ambasadă se află în linia întîi în ceea ce privește procesul creării sau schimbării imaginii țării pe care o reprezintă. De fapt, mediul social s-a îmbunătățit considerabil în România, după evenimentele mai sus menționate; diferite programe, naționale și internaționale, au fost introduse și finalizate, pentru a ajuta casele de copii. în acest GHEORGHE LUCHESCU Continuare în pag. 11 jj“ Interviu cu ambasadorul Danemarcei în România, domnul Ulrik Helweg-Larsen "Condiția dragostei e să caute, nu să descopere, să vrea să știe, fără să afle, să fie ritmul unei continue mișcări spre un orizont mereu văzut, dar mereu îndepărtat. Mai mult decît curiozitate: nostalgie". IONEL TEODOREANU Grațierile domnului Ion Iliescu In preajma sărbătorilor de iarnă, prin decret prezidențial semnat de dl. Ion Iliescu, au fost grațiate pedepsele a 16 condamnați la închisoare.14 dintre aceștia au beneficiat de grațierea restului de pedeapsă rămas neexecutat, ceilalți 2 bucurîndu-se de o reducere la jumătate a timpului de penitență. Lista celor grațiați nu cuprinde nume cunoscute opiniei publice, notează A.M. PRESS. Un al treilea consulat la Timișoara Consulatului general al Iugoslaviei la Timișoara și Consulatului german i se vor adăuga, în scurt timp, un consulat italian! Propunerea, avansată cu ocazia vizitei d-lui Bernardo Uguccioni - ambasadorul Italiei la București - în Timișoara, prinde contur, Primăria municipiului și URBIS-ul angajîndu-se să identifice pînă la sfîrșitul acestei luni, un spațiu corespunzător pentru reînființarea consulatului italian (existent în perioada interbelică în orașul de pe Bega). Totodată, se va căuta un spațiu pentru compania aviatică ALITALIA, care ar urma să deschidă o linie Veneția - Timișoara, știut fiind că majoritatea investitorilor italieni provin din nordul Italiei. Eforturi similare se fac și pentru amplificarea relațiilor cu Austria, dar toate la timpul lor. La ordinea zilei, deocamdată, Italia! Prințul Dimitrie Sturdza la Guvern Ieri, prințul Dimitrie Sturdza a fost primit, la Palatul Victoria, de primul ministru, domnul Nicolae Văcăroiu, de ministrul de stat Mișu Negrițoiu, precum și de secretarul general al Guvernului, domnul Viorel Herbenciuc. Conform unor surse guvernamentale, în cadrul discuțiilor au fost examinate posibilitățile de creștere a investițiilor străine în România, în special în domeniul infrastructurii. Prima execuție prin spînzurare după 28 de ani Criminalul Westley Allan Dodd, în vîrstă de 31 ani, ucigaș a trei copii, a fost executat prin spînzurare, fiind prima execuție de acest gen din Statele Unite din ultimii 28 de ani transmit agențiile de presă. Dodd, vinovat de torturarea și uciderea a trei băieți în anul 1989, a fost spînzurat ieri dimineață la penitenciarul Walla Walla (Washington), după ce el însuși a ales această metodă de a fi executat, preferind spînzurătoarea în locul injecției cu substanțe mortale.