Renaşterea Bănăţeană, mai 1994 (Anul 6, nr. 1272-1296)

1994-05-03 / nr. 1272

NR. 1272 ♦ MARȚI 3 MAI 1994 ♦ 8 PAGINI + SUPLIMENT ♦ 200 LEI Astăzi începe la Timișoara "SĂPTĂMÂNA RECUNOȘTINȚEI" La inițiativa Consiliului Local al Municipiului Timișoara, de astăzi începe "Săptămâna recunoștinței", eveniment la care au fost invitați toți cei care au sosit în urmă cu patru ani să întindă o mână de ajutor primului oraș liber al României. Organizații, societăți, fundații și persoane particulare au sosit atunci în primul rând pentru a-și manifesta solidaritatea cu timișorenii și pentru a aduce ceea ce au considerat asistență umanitară de urgență. Din cele peste 80 de invitații lansate, 65 se pare că vor fi onorate. Primirea oficială, la Primărie, va avea loc la ora 10, după care musafirii vor fi preluați de cei cărora le-au adus ajutoare în 1990. Mâine, oaspeții vor pleca la Orșova cu trenul de epocă și vor face o plimbare cu vaporul până la Cazane. Joi este ziua dedicată exclusiv Timișoarei, cu vizitarea orașului și participarea la un concert extraordinar la Domul romano-catolic din Piața Unirii. Tot joi, unul dintre oaspeți, dl. Horst Waffenschmidt, secretar de stat parlamentar al Guvernului Germaniei, va primi distincția de "cetățean de onoare" al Timișoarei, recunoscându-se aportul personal la programe pe termen lung de sprijinire a programelor sociale și culturale pentru Timișoara și Timiș. Aceeași distincție va fi oferită și d-lui Helmuth Schneider, președintele Asociației Șvabilor din Banat. "Săptămâna recunoștinței" se va încheia vineri, odată cu plecarea oaspeților. Organizatorii speră ca astfel de sărbători să devină o tradiție, motiv pentru care se referă la această "săptămână” ca fiind "prima ediție". MARIANA CERNICOVA La inițiativa "Grupului de rugăciune" din Parlamentul României 11 MAI VA FI ZIUA DE RUGĂCIUNE PENTRU RECONCILIERE NAȚIONALĂ . Corul "Copiilor străzii" din Timișoara va cânta, cu această ocazie, la Palatul Parlamentului La inițiativa "Grupului de rugăciune" din Parlamentul României, format din 7 senatori și 10 deputați, la 11 mai va fi organizată cea de a doua ediție a "Zilei de rugăciune pentru reconciliere națională". Evenimentul este organizat la Palatul Parlamentului (fosta gazdă a Forumului Crans Montana) în "Salonul roz" și sunt invitați președintele României, membrii guvernului, parlamentari, primarii capitalei, ambasadori acreditați la București, parlamentari din Elveția, Germania și Statele Unite. După alocuțiunea rostită de un călugăr ortodox, programul serii va fi susținut de corul Facultății de Teologie din București, tenorul Cristian Caraman de la Teatrul de Operetă din București și Corul de la casa "Frații lui Onisim" din Timișoara, unde au fost găzduiți "copii ai străzii" din orașul de pe Bega. (M.C.) Semnături timișorene pentru salvarea "grupului Ilașcu" Pe lângă multe alte acțiuni în desfășurare la Timișoara, se continuă și aceea de strângere a semnăturilor care condamnă... condamnarea grupului Ilașcu. Sâmbătă și duminică, încă 500 de semnături s-au adăugat celor aproape 4000 colectate până în prezent, prin care se cere cu fermitate ca patrioții să fie eliberați din temnița de la Tiraspol. Fără a fi membrii vreunei grupări politice, inițiatorii speră să transmită listele cu semnături la mijlocul acestei săptămâni Ligii pentru Apărarea Drepturilor Omului și, eventual, Consiliului Europei, pentru a demonstra că soarta "deținuților de conștiință" de dincolo de Prut nu este indiferentă nici pentru timișoreni. "CU AJUTORUL BĂNCII MONDIALE, ROMÂNIA VA PUTEA PROGRESA" • Ne-a declarat dl. Michel Ray, inginer principal la Banca Mondială - Care este strategia Băncii Mondiale privind reabilitarea rețelelor de drumuri publice în estul Europei și în special în România? Banca Mondială are legături cu șase țări din Europa de Est, cu care a realizat în ultimii trei ani un studiu asupra situației drumurilor din această zonă și asupra mijloacelor financiare și instituționale necesare pentru ameliorarea stării drumurilor. Aceasta e cu atât mai important pentru dezvoltarea economiei României și a celorlalte țări din est, cu cât, în viitor, transportul de marfă va crește cu siguranță, iar starea drumurilor în aceste țări s-a degradat foarte mult în ultimii 10 ani, fiind vorba de o rețea totală de drumuri de 700 mii km, din care 200 mii drumuri principale și naționale. Traficul VOICHITA MOT mediu pe această rețea este de 2500 vehicule/zi, valoare scăzută ca EDITH RADAR număr total de vehicule față de Europa de Vest, dar mult mai mare ca Continuare în pag. 7 ț[JP • Miniștrii afacerilor externe din 40 de țări au fost invitați de Egipt pentru a participa mâine la ceremonia semnării acordului între Israel și OEP, asupra autonomiei în Gaza și Ierihon. La ceremonie va fi prezent și ministrul de Externe al României, dl. Theodor Meleșcanu. "Apreciem eforturile tuturor statelor care au ajutat la procesul de pace. Apreciem rolul României, faptul că l-a invitat pe președintele Yasser Arafat, nu demult. Avem nevoie de ajutorul tuturor statelor în opera de construcție a teritoriilor din Gaza și Ierihon, pentru sprijinirea autorităților palestiniene. Știu că România a făcut oferte interesante în domeniul materiilor prime și în alte domenii. Apreciem orice sprijin și ajutor ce ni se poate oferi în acest domeniu", a declarat președintele Comisiei pentru probleme civile palestiniene, într-un interviu transmis de Radio România Actualități. • Premierul spaniol Felipe Gonzales și-a amânat vizita pe care trebuia s-o efectueze, începând de ieri, în România și Bulgaria, informează Reuter. Amânarea acestei vizite este pusă în legătură cu situația deosebită creată în Spania prin dispariția șefului poliției, Luis Boldan, acuzat de fraudă fiscală și malversațiuni financiare. Boldan a dispărut de la domiciliu cu doar câteva ore înainte de a compărea în fața tribunalului. Cu toate acestea, într-un interviu publicat de cotidianul El Mundo, el declară: "Am două variante: ori mă sinucid, ori dau totul pe față". înainte de a dispărea, fostul șef al poliției afirmase că este în posesia unor informații care ar putea compromite guvernul minoritar al premierului Gonzales, precum și partidul socialist al acestuia. El a adăugat că suferă de o puternică stare depresivă și că a fugit pentru a-și acorda timp "să se adune", să-și termine memoriile și să le pună la loc sigur. Prima "victimă" a cazului Boldan este chiar ministrul de interne, Antonio Asuncion, care și-a depus mandatul, recunoscându-și astfel vina de a nu-l fi capturat pe fugar. Această mișcare nu a mulțumit opoziția politică spaniolă, care a cerut demisia premierului Gonzales. La rândul său, premierul Gonzales a declarat că guvernul său va acționa cu hotărîre, fără a-și pierde capul. Cu toate acestea, el și-a amânat vizita la București și Sofia, ceea ce analiștii consideră "o mișcare fără precedent". "Drumul cel mai sigur și mai bun este acela de a te bizui numai pe propriile-ți forțe și să tinzi la propria-ți perfecțiune".MICHELANGELO _______BUONARROTI • Este a 123-a zi a anului • Mai sunt 242 de zile până la sfârșitul lui 1994 . Soarele răsare la ora 6,21 și apune la ora 20,44