Renaşterea Bănăţeană, iunie 1994 (Anul 6, nr. 1297-1322)

1994-06-10 / nr. 1305

OBANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRAGAN) NR. 1305 ♦ VINERI 10 IUNIE 1994 ♦ 16 PAGINI + PROGRAM TV ♦ 200 LEI Pe Câmpia Libertății de la Lugoj Invitație pentru bănățeni . La festivitățile ocazionate de aniversarea a 146 de ani de la declanșarea Revoluției de la 1848 din Banat Uniunea "Vatra Românească", Inspectoratul pentru Cultură Timiș, Primăria Municipiului Lugoj, Cercul Militar, Societatea de Științe Istorice și Fundația Europeană Drăgan, invită bănățenii, în zilele de 17 și 18 iunie 1994, la Serbările itinerante ale "Vetrei Românești", în cadrul cărora se vor comemora 146 de ani de la Adunarea populară ce a avut loc pe Câmpia Libertății din Lugoj, la chemarea lui Eftimie Murgu, eveniment declanșator al Revoluției de la 1848 din Banat. Vor participa personalități din țară și reprezentanți ai românilor din Moldova, Ucraina și Iugoslavia. Programul serbărilor va începe vineri, 17 iunie, ora 17, cu un simpozion evocator susținut de Societatea de Științe Istorice și găzduit de Cercul Militar Lugoj, va continuă sâmbătă, 18 iunie, la ora 10, la monumentul lui Eftimie Murgu din vecinătatea Primăriei, apoi la Câmpia Libertății, unde va urma o serbare câmpenească deschisă printr-un spectacol folcloric susținut de Ansamblul "Banatul" din Timișoara și de soliști îndrăgiți ai cântecului popular românesc. ----------------------------------- cursul zilei de luni, 13 iunie Ambasadorul Franței, domnul Bernard Boyer, var oaspetele municipiului Timișoara Timișoara va fi gazda, în cursul zilei de luni, 13 iunie, a ambasadorului Franței de la București, domnul Bernard Boyer. De la Centrul Cultural Francez am putut afla că în programul domniei sale sunt incluse întâlniri cu oficialități ale Timișoarei, printre care domnii Ioan Paștiu, prefectul județului Timiș, Viorel Coifan, președintele Consiliului Județean, Viorel Oancea, primarul orașului Timișoara, Eugen Todoran, rectorul Universității din Timișoara. Totodată, domnul Bernard Boyer va vizita și Liceul"Jean-Louis Calderon", Catedrala Mitropolitană și Piața Unirii. VIOREL DOGARU kan Gavra e afima ca remanierea guverientii se va produce "PUNR și PDSR aplică prevederile protocolului bilateral, atât cele care se spun, cât și prevederile secrete", a declarat Ioan Gavra, vicepreședintele PUNR. Conform celor afirmate de domnia sa, remanierea guvernamentală va avea loc, conform calendarului stabilit cu premierul Nicolae Văcăroiu, în aproximativ o săptămână. (Mediafax)_________^ Salariul minim net pe țară, în martie 1991, a fost de 49.257 lei Conform Hotărîrii de Guvern nr. 90/11.03. 1994, salariul minim net pe țară, în martie 1994, a fost de 49.257 lei, iar brut - 60.000 lei. Acesta din urmă cuprinde și suma de 13.225 lei brut, care reprezintă compensația pentru eliminarea subvențiilor. Salariul mediu brut este, tot pe martie acest an, de 144.802 lei, iar cel net - 112. 603 lei. "Avem congruențe cu ceea ce se află în lumea reală" • Interviu cu dl. Jack Cohen, profesor la Universitatea Warwick din Marea Britanie  La Timișoara au venit ca scriitor de SF, la Convenția "Eurocon '94". Dar multe probleme le-au abordat ca om de știință, ca biolog specializat în evoluția speciei umane. Cum ați debutat în știință? Cu lucrări de studiere a penelor. Studiul meu din 1957 este încă cea mai reprezentativă lucrare în domeniu. După aceea mi-am "irosit" 15 ani pentru studierea părului, a glandelor mamare, a dinților și epidermei. La sfârșitul anilor '60 mi-am definit teoria privind spermatozoizii care pătrund în tractul feminin, și acest domeniu s-a dovedit foarte profitabil pentru studiu. Constatarea mea este că doar câțiva din cei 200 de milioane de spermatozoizi sunt buni, iar ovulul îi "sortează" doar pe aceștia din imensa masă de spermatozoizi. Nu este o competiție între toți. MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 2 jg • Ieri dimineață, opoziția s-a retras din sala Omnia de la dezbaterea Legii privind regimul caselor naționalizate, ca urmare a modului în care senatorul PSM, Gheorghe Răboacă, i-a calificat pe unii proprietari ce au fost expropriați în perioada 1945-1950. La finalul ședinței de ieri, Senatul a adoptat forma aliniatului 1 al primului articol din text. Aceasta prevede că "foștii proprietari, persoane fizice, ai imobilelor cu destinația de locuințe, care au fost trecute, ca atare, în proprietatea statului sau a unor persoane juridice, după 6 martie 1945, cu sau fără titlu, și care se aflau în posesia statului sau a unor persoane juridice la data de 22 decembrie 1989, vor beneficia de măsurile reparatorii prevăzute de prezenta lege". • Un singur articol, cel referitor la doctorat, a făcut subiectul primei părți a ședinței în plen de ieri a Camerei Deputaților. Potrivit celor aprobate, au dreptul să participe la concursul de admitere la doctorat absolvenții de învățământ superior de lungă durată, cu diplomă de licență. • Indicatorul "Fotografierea interzisă" va dispărea din fața unităților militare, a declarat, ieri, purtătoarea de cuvânt a MApN. Reevaluarea acestei probleme se va face abia după apariția legii secretului militar. • Președintele României, domnul Ion Iliescu, a promulgat Legea bugetului de stat pe anul 1994. # Ioan Doni Tărăcilă, ministrul de Interne, a prezentat ieri, în cadrul conferinței săptămânale de presă, evoluția fenomenului infracțional în luna mai, subliniind că numărul faptelor ilegale comise se ridică la 17.998, cu 1374 mai mult decât în aceeași lună a anului trecut. • "E o blasfemie ce face parte din fostul arsenal stalinist de cultivare a amneziei românilor dintre Prut și Nistru față de țara-mamă România", se spune într-o declarație de protest a asociației "Pro Basarabia și Bucovina", provocată de abrogarea, la Chișinău, a legii privind imnul "Deșteaptă-te române" și înlocuirea acestuia. ........................ " "" . ..... 1 ■" "Un caracter complex pare întotdeauna plin de contradicții oamenilor care sunt deprinși cu dimensiunile obișnuite". I. G. EHREMBURG