Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1995 (Anul 7, nr. 1479-1503)

1995-01-03 / nr. 1479

Bun venit, 1995! Am intrat în numărătoarea inversă spre sfârșitul mileniului II, în acest ultim deceniu, al ultimului secol din această aproape înfricoșătoare perioadă, am reușit, în urmă cu cinci ani, să ne descătușăm din ghețarul unui sistem ce înăbușea posibila înflorire, ca în cei cinci ani ce ne despart de mileniul III să ne asigurăm intrarea demnă și certă în ceea ce nu va fi doar o schimbare de cifră, ci, cu siguranță, ritmurile unor vremuri noi. In urmă cu cinci ~ni dădeam primul "parlament ttipartit" al României, după o sincopă de aproape cinci decenii. Acel CPUN ca școală a democrației este, indubitabil, precursorul actualului Parlament, este germenele în care, la o privire atentă, putem distinge semnele evoluțiilor ulterioare nu doar ale spectrului politic românesc, dar și ale coordonatelor social-economice în care ne mișcăm, în urmă cu cinci ani, în ianuarie, luau ființă primele partide legale. Se nășteau publicații alternative, care dau polifonia mediatică actuală a României. Se lansau noi nume în constelația de oameni de primă mărime ai țării, fie că se recuperau nume celebre ale disidenței și emigrației, fie că au fost smulși din anonimat oameni a căror valoare era ținută sub obrocul egalitarist. Unele nume au dispărut, cu strălucirea cometei, altele au rezistat însă, cu demnitate, șocurilor de tranziție. Am pășit în noul an. Pentru întreaga lume, ca o premoniție în acest secol în care s-au produs conflagrații ce amenințau să spulbere, pur și simplu, globul pământesc, să-l transforme în praf cosmic. 1995 a fost declarat "Anul toleranței". Campania pentru păstrarea uluitor de frumoasei diversități, în care toți suntem diferiți, dar suntem egali, a fost declanșată în decembrie 1994 tocmai pentru a ne permite să pășim, împreună, în 1995 și, mai târziu, în mileniul III. 1995 anunță, deocamdată, să fie "anul adevărului despre revoluție" - dacă în concluziile raportului Comisiei senatoriale se vor regăsi acele adevăruri de sinteză pe care le cerem, cu ardoare, de cinci ani. Mai poate fi anul lansării candidaturilor pentru ultima legislatură parlamentară românească a sfârșitului de mileniu. Poate fi anul reașezărilor politice, al declanșării curajoase a marii privatizări, al relansării economice și al stabilizării vieții sociale. 1995 poate fi și promite să fie un an al speranțelor regăsite și împlinite. MARIANA CERNICOVAV Anul Nou a fost întâmpinat peste hotare de 60.000 de români Cu preponderență în țările calde de la Brazilia până în Thailanda, aproape 60.000 de români au întâmpinat Anul Nou departe de meleagurile natale, au anunțat agențiile de masă. Cheful de a schimba locul de petrecere revelionului nu este nicidecum stârnit de excentricitate, ci de realitățile economice obiective. Pentru români, este mai ieftin să-și petreacă vacanța de iarnă în Grecia decât la Brașov. Costul unui tacâm de Revelion la Predeal, se menționează în acest sens, a fost de aproape două ori mai mare comparativ cu Viena sau Londra. <m* afiniijem> • Este a treia zi a anului. • Mai sunt 362 de zile până la sfârșitul lui 1995. • Soarele răsare la ora 8,16 și apune la ora 17,03. .____________________________ Poetul loan Alexandru poate, deja, să scrie! Accidentul cerebral care l-a țintuit la pat pe senatorul de Arad, loan Alexandru, a fost, în cele din urmă, depășit cu bine de poetul român, aflat în tratament de recuperare în Germania. Fiul dlui loan Alexandru, Ioachim, ne-a relatat că "tata mai are de făcut un tratament de 3-4 luni, dar deja vorbește, este lucid, poate să se așeze și chiar a început să scrie". Exercițiile de recuperare sunt dificile, dar, cu perseverența sa binecunoscută, loan Alexandru face eforturi să reînvețe să umble. Dna Alexandru se află alături de soțul ei, pe care îl ajută să depășească această perioadă dramatică a vieții sale. (M.C.) FORUMUL FEMEILOR SOLICITĂ ÎNTÂLNIRI CU FACTORII POLITICI Forumul Național al Femeilor din România solicită organizarea, în cursul lunii ianuarie 1995, a unor întâlniri cu președintele României, primul-ministru, secretarul general al Guvernului și președinții celor două camere ale Parlamentului. Cu această ocazie, Comitetul Director al Forumului urmează să ceară sprijinul instituțiilor menționate pentru organizarea unui curs permanent de educație civică destinat femeilor, precum și a primului Congres Național cu participare internațională al organizațiilor neguvernamentale de femei și al celor care au drept preocupare majoră situația femeilor, familiei, copiilor și tineretului. Congresul ar urma să aibă loc în perioada 25-30 aprilie 1995. ______________________________________________________________________________________________ -----------———------------------------------------------------------------------"Taina cea mare a ființei omenești e că în marginile ei poate cuprinde nemărginitul". • La cumpăna dintre ani, președintele României, dl Ion Iliescu, a adresat națiunii un mesaj, afirmând printre altele: "Anul 1994 a marcat nu numai stoparea declinului pe care l-a cunoscut economia românească în cei patru ani care au urmat Revoluției din Decembrie, dar și un început, modest încă, de relansare a activității economice". • Mircea Vîlcu - senator PUNR, a declarat în cadrul unei anchete Rompres că: "Anul 1994 a marcat un important pas pe calea tranziției spre ceea ce numim cu toții economia de piață și spun lucrul acesta având în vedere o anumită așezare a economiei, o anumită stabilitate și în unele compartimente economice". • Gheorghe Răboacă, senator PSM, a declarat că evoluția României în 1994, privită comparativ cu anii precedenți, poate fi apreciată ca nesatisfăcătoare: "în plan extern bună, însă, în interior, evoluția economică este încă slăbuță". NICOLAE IORGA ........................................ Nu încape îndoială, clipa dintre ani e cea mai scurtă. Ea ține cât bătaia ceasornicului. Dar e cea mai plină de gânduri bune, de urări, de dorințe puse în ele, de speranță, în acea clipă, oamenii, indiferent de obsesiile, ambițiile ori preocupările ce le marchează viața de zi cu zi, uită. Uită cu desăvârșire de toate, de muncă, de necazuri, de neîmpliniri. Cum uită și de criză, de petele de pe conștiință, de noroiul din jur, de rănile vechi, de trecut în general, în acea clipă, trăiesc intens prezentul, conectați la viitor. Pe întreaga durată a câtorva secunde, atmosfera întregii planete devine de respirat, curată, căci energiile negative sunt învinse de lumina gândurilor bune. Se ciocnesc pahare, au loc îmbrățișări, sărutări, e o imensă risipă de căldură și de bunăvoință. Tuturor le vine o poftă nebună de viață, de glume și voie bună, de dans, de zbor. Aproape că nu știi cum trece noaptea. Uite așa îți începi anul, cu un vis frumos, euforic, cu dorința puternică de viață, ca apoi, doar după câteva ore de la acea repetabilă trăire, totul să reintre în normal. Dar ce n-ai da ca acea clipă dintre ani să nu se mai sfârșească! marcel sămânța Â______________________________ *