Renaşterea Bănăţeană, decembrie 1995 (Anul 7, nr. 1762-1784)

1995-12-01 / nr. 1762

RIB A N AT E A N A (^CTOR ONORIFIC prof. DR. JOSIF CONSTANTIN DRAGÄN) 9 - NR. 1762 ♦ VINERI 1 DECEMBRIE 1995 ♦ 16 PAGINI ♦ 400 LEI De Ziua Națională Președintele Ion Iliescu face un apel la reconciliere și conlucrare Președintele Ion Iliescu a adresat, ieri, tuturor forțelor politice din România, sindicatelor, organizațiilor profesionale și civile, un apel "la reconciliere, la înțelegere și conlucrare", în vederea înfăptuirii unor opțiuni prioritare de interes național. Adresându-se participanților la recepția oferită de Președinție cu prilejul Zilei Naționale a României, președintele a subliniat că știința de a conlucra, capacitatea de a înlătura sursele de discordie artificială și de a consolida rezultatele deja obținute constituie, printre altele, învățămintele ce se pot desprinde din "marea înfăptuire a generației de la 1918". Șeful statului român a reafirmat hotărârea României de a continua orientarea de bază a politicii sale externe, și anume integrarea în structurile europene și euro-atlantice. Președintele Iliescu a subliniat, de asemenea, în alocuțiunea sa, atenția acordată de România dezvoltării relațiilor de bună vecinătate, amintind în acest sens Apelul la reconciliere istorică adresat Ungariei, "inițiativă menită să ofere o nouă perspectivă relațiilor româno-ungare". Un transport ilegal e combustibil nuclear . A fost interceptat pe Dunăre Autoritățile române au interceptat la postul Hârșova, un transport pirat de combustibil nuclear destinat centralei de la Kozlodui, Bulgaria, informează Biroul de presă al Ministerului Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului (MAPPM). Un împingător și o barjă Nautilus, navigând sub pavilion bulgăresc, au plecat din portul Reni (Ucraina), cu destinația Kozlodui, având la bord 106 containere cu combustibil nuclear de proveniență rusească. Interceptat de autoritățile navale române la postul Hârșova, convoiul a fost oprit în portul Cernavodă pentru identificași controlul încărcăturii. în urma .itvolului s-a constatat că transportul nu dispune de autorizațiile legale de tranzitare a teritoriului românesc. Guvernul României va decide dacă încărcătura de combustibil nuclear descoperită, miercuri, la bordul împingătorului Vaplanov și al barjei Nautilus, aflate sub pavilion bulgar, va fi returnată expeditorului, sau va primi urgent autorizație legală de tranzitare a teritoriului românesc, au declarat surse din cadrul Agenției de Protecția Mediului (APM) Constanța. DARIE IONESCU - Perioada de depunere a cupoanelor în marea privatizare nu va fi, deocamdată, prelungită, deși ritmul de subscriere rămâne lent, a declarat dl Ioan Mihai Roșea, purtător de cuvânt al Guvernului. Până în prezent, nu s-a înregistrat sancționarea societăților comerciale care nu comunică publicului date despre marea privatizare, deși "reclamații există, dar nu concrete". La conferința de presă de săptămâna trecută, ministrul de stat Mircea Coșea afirmase că toate societățile care refuză să prezinte publicului date despre situația lor economică vor fi sancționate cu amenzi de până la 5 milioane lei. (M.F.) Sancțiuni aspre . Departamentul de Control al Guvernului a penalizat administrativ 182 de directori generali, 294 de directori executivi și 1676 de membri ai CA și AGA Organismele de control aflate în subordinea Executivului au aplicat, în primele zece luni ale anului, sancțiuni administrative la 182 de directori generali, 294 de directori executivi și 1676 de membri ai Consiliilor de Administrație și AGA, se precizează în raportul periodic dat publicității ieri, de către Departamentul de Control al Guvernului, în urma controalelor întreprinse în aceeași perioadă, au fost confiscate 82,4 miliarde lei și două milioane dolari SUA și s-au aplicat amenzi în valoare de 110 miliarde lei. La cuantumul amenzilor, cea mai importantă contribuție a avut-o Direcția de Supraveghere și Control Vamal, cu 76 miliarde lei încasați, în privința vărsămintelor la bugetul de stat, cel mai semnificativ aport l-a avut Direcția Generală a Controlului Financiar de Stat, cu 115 miliarde de lei. (MEDIAFAX) Poporul român și-a păstrat, în mod uimitor, pe vatra etnogenezei sale, unitatea limbii, a credinței, a datinilor, a profilului său spiritual. Dar, cu toate că a viețuit continuu în propria-i matcă geografică, conservându-și trăsăturile specifice ale ființei naționale, trupul neamului românesc a fost dezmembrat prin frontiere trasate de stăpâniri străine. Coloana vertebrală a istoriei naționale s-a consolidat în lupta neîntreruptă a neamului românesc pentru reîntregirea patriei. Această nepieritoare coloană a istoriei noastre s-a înseninat în ziua de 1 Decembrie 1918, când, prin înfăptuirea Marii Uniri, în cartea de căpătâi a neamului s-a adăugat o pagină de aur, luminată de nimbul celei mai mari izbânzi: împlinirea sacrului ideal secular al poporului român. Atunci, prin vrerea supremă a Adunării Naționale de la Alba Iulia, s-au vindecat, în bună parte, rănile de veacuri ale pământului românesc, deschise mereu, scrijelindu-i-se trupul, de "tragerea" impuselor frontiere artificiale. Atunci, întreaga națiune română și-a arătat, sub auspiciile libertății, adevăratul chip, unul măreț, pe potriva demnității și a identității sale etnice. Pentru că, așa după cum spunea Bărnuțiu, marele luptător pentru eliberarea națională a românilor, "libertatea națiunii și ea poartă chipul națiunii, cum poartă libertatea personală chipul persoanei omului, și natura i-a dat națiunii forme ca și persoanelor firești". Trebuie să reținem, însă, infailibilul adevăr, arătat de Nicolae Iorga, cel mai mare istoric al românilor, anume că: "Unitatea națională nu este un proces diplomatic, o izbândă militară, o cucerire a forței, isprava unei cugetări individuale, ori a unei acțiuni de grup, ci rezultatul firesc al unei stări de spirit permanente”. Prin magnifica înfăptuire istorică de la 1 Decembrie 1918, țara noastră și-a câștigat supremul drept, cuvenit sub soare, România devenind stat național unitar suveran și independent. Din nefericire, începând din anul 1940, asupra României s-au abătut vitregii istorice, ale căror consecințe nefaste, prin ciuntirea vetrei sale, se resimt cumplit și în prezent In anul 1990, potrivit hotărârii luate în consensul tuturor forțelor politice din țara noastră, 1 Decembrie a fost proclamată Zi Națională a României, avându-se în vedere că această dată, din calendarul istoriei noastre, a marcat încheierea procesului de făurire a statului național unitar român, ceea ce a însemnat cruciala izbândă a poporului român, care, de-a lungul istoriei sale, și-a consumat o imensă jertfelnică energie, în pilduitoarea luptă pentru apărarea vetrei etnogenezei sale, pentru reîntregirea neamului. AUREL TURCUL ’Situația economică actuală reprezintă principalul pericol la adresa siguranței naționale" • Este părerea SRI-ului în deschiderea conferinței de presă susținute ieri, la Iași, dl Nicolae Ulieru, purtătorul de cuvânt al Serviciului Român de Informații, a precizat că într-un viitor susceptibil de a fi cât mai apropiat, viața socio-politică în România va cunoaște un proces de stabilizare. Concluzia principală a raportului SRI, a afirmat dl Ulieru, este aceea că situația economică actuală a țării reprezintă principalul pericol la adresa siguranței naționale, ca urmare a sărăcirii permanente a unor mase din ce în ce mai largi, care-și pierd încrederea în virtuțile reformei și ale democrației. Dl Ulieru a fost de părere că această stare precară a economiei românești frânează intrarea României în structurile europene și euroatlantice, ceea ce ne-ar arunca din nou în sfera de influență a spațiului fost sovietic. (ROMPRES) " ....... ........ « Următorul număr al ziarului "Renașterea bănățeană" va apărea luni, 4 decembrie 1995. 9 Este a 335-a zi a anului. • Mai sunt 30 de zile până la sfârșitul anului 1995. 0 Soarele răsare la ora 7,54 și apune la ora 16,53. • Guvernul și Federala agricultorilor privatizați din România au convenit să conlucreze în desfășurarea procesului de privatizare, în cadrul întâlnirii de la Palatul Victoria, de ieri, dintre premierul Nicolae Văcăroiu și delegația Federalei agricultorilor privatizați, s-a susținut necesitatea dinamizării participării țărănimii, prin subscrierea de cupoane și certificate de proprietate, la privatizarea societăților comerciale cu profil agroalimentar și agroindustrial. • Banca Națională a deschis o linie de credit în valoare de 100 miliarde lei, pentru achiziționarea de combustibil din import, necesar consumului energetic pentru iarna 1995-1996. Importurile minime lunare au fost estimate la 1 milion tone țiței, 275.000 tone păcură și 1 miliard mc gaze naturale. 0 Monumentul "Crucea de pe Cetățuie" va fi dezvelit astăzi, 1 decembrie, la Cluj, de către pri____________________________________________________ marul Gheorghe Funar. Monumentul, realizat din oțel și placat cu inox, are, împreună cu soclul, peste 20 de metri înălțime și o masă de 58 de tone, în viziunea Primăriei clujene. Crucea, vizibilă din orice punct al municipiului, va deveni simbolul urbei. Specialiștii Direcției de Combatere a Criminalității Economico-Financiare vor desfășura, în perioada 1-3 decembrie, ample acțiuni de verificare a activității caselor de schimb valutar, informează IGP. De asemenea, se vor lua măsuri de identificare a traficanților de valută și a "smenurilor" ce își desfășoară activitatea în perimetrul caselor de schimb. • Autoritățile italiene solicită, la intrarea în țară, cetățenilor din afara Uniunii Europene, deci și celor români, certificate care să ateste că nu suferă de boli contagioase, a declarat ambasadorul României la Roma, Constantin Grigore. Decizia este o consecință a unei legi privind imigrația extra-comunitară, recent adoptată de Legislativul italian. Conferința Națională a PDSR a marcat intrarea brutală într-o campanie electorală prematură, pusă sub semnul demagogiei și duplicității agresive, a afirmat președintele Partidului Socialist, Tudor Mohora. Petre Roman a afirmat, ieri, într-o conferință de presă, că în cazul în care ar candida la președinție, va fi, alături de partidul său, primejdia numărul unu pentru PDSR, la viitoarele alegeri. Prețurile tractoarelor produse la UT Brașov au fost majorate cu circa 35%, la începutul acestei săptămâni. Noul preț al unui tractor tip U 445 este 16.663.300 lei (fără cabină), de tip U 445 -17.711.300 lei, de tip U 650 - 21.413.900 lei (fără cabină) și 25.335.600 lei (cu cabină). Prețurile comunicate includ TVA.