Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1996 (Anul 8, nr. 1785-1809)

1996-01-03 / nr. 1785

/L / // iy R AN ATE AN A (DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRĂGAN) * - NR. 1785 ♦ MIERCURI 3 IANUARIE 1996 ♦ 16 PAGINI ♦ 500 LEI Mesajul domnului Ion Iliescu, președintele României, cu prilejul Anului Nou Dragi cetățeni ai României. Ca de fiecare dată, la cumpăna dintre ani oamenii se simt mai apropiați, mai înțelegători, mai încrezători în viitor. Solidar cu năzuințele dumneavoastră, vă doresc un an nou fericit, care să vă aducă în case multă sănătate, bucurii și bună înțelegere, iar pentru țară - pace socială și prosperitate. Anul 1995 ne-a confirmat câteva adevăruri. Schimbarea în care ne-am angajat este ireversibilă, iar traiectoria și durata ei sunt hotărâte de efortul propriu, de promovarea competențelor și de valorificarea resurselor și a potențialului național. După câțiva ani de căutări și declin, țara a depășit momentele cele mai grele, și-a regăsit echilibrul, iar anul 1995 a demonstrat virtuțile stabilității și ale intrării în normalitate. Instituțiile statului de drept, societatea civilă în ansamblul ei s-au maturizat treptat. Semnele redresării sunt acum mai evidente, mai convingătoare și dătătoare de speranțe în plan economic. Continuare în pag. 2 țg La Fălticeni s-a cerut reabilitarea lui Nicolae Labiș J • Și reintroducerea studiului operei sale în programele școlare de învățământ Participanții la o sesiune de comunicări consacrată personalității lui Nicolae Labiș, cu ocazia împlinirii a 60 de ani de la naștere, desfășurată la Fălticeni, sub egida filialei din localitate a Societății de Științe Filologice, au cerut Comisiei Naționale de Limba și Literatura Română, "reevaluarea și reabilitarea lui Nicolae Labiș" și reintroducerea studiului operei sale în programele școlare de învățământ. In susținerea solicitării menționate au fost aduse ca argumente originalitatea creației poetului și aportul acesteia la "readucerea poeziei interbelice românești pe făgașul lirismului și autenticității". (ROMPRES) După Washington Post" Omul mileniului doi este, Gingis Han • Care "încarnează dualitatea de civilizație și sălbăticie a rasei umane" Despre celelalte 14 titluri atribuite, în pag. 16 "COTELE" INUNDAȚIILOR • în Banat-staționare; în țară - în creștere, chiar alarmante. Amănunte în pag. 7 în prag de an nou TV CABLU "ANALOG" ȘI-A "FELICITAT" ABONAȚII ÎNTR-UN MOD ORIBILIGINAL , întrerupând transmiterea programului postului de televiziune "Europa Nova" Timișoara ______________________________Citiți în pag. 3. A mai trecut un an. Parcă pe nesimțite, s-au scurs 365 de zile pe care fiecare dintre noi a încercat să le facă mai bune, mai profitabile, mai pline de viață. Pentru România și pentru societatea românească, anul care tocmai s-a încheiat nu a fost nici mai bun, dar nici mai rău decât alții. Cel mai important fapt care s-a întâmplat este acela că societatea parcă și-a conturat mai clar o parte din legile supraviețuirii. Lucrurile s-au mai așezat cât de cât, viața politică s-a mai sedimentat, dar până la democrație mai este drum lung de bătut. Totuși, nimic nu pare mai dificil ca deșteptarea conștiinței umane sau ca Bun venit, 1996! descoperirea și respectarea acelor principii fundamentale care stau la baza bunului mers al unui sistem social de sine stătător, în fața noastră și-a deschis porțile un an al adevărului. Un an în care fiecare dintre cetățenii României va trebui să decidă ce fel de societate dorește pentru sine și pentru urmașii lui. Pentru că, orice s-ar spune, alegerile anului 1996 înseamnă mai mult decât s-ar înțelege doar aparent. A vota trebuie să fie mai mult decât o plimbare care se încheie cu o ștampilă imprimată pe un petec de hârtie. De alegerea fiecăruia dintre noi va depinde dacă viața noastră cea de toate zilele va intra într-un ritm normal, în care excepția să nu fie adevărul, ci minciuna. Și aceasta nu se poate întâmpla dacă se va vota cu ochii închiși și cu mâinile întinse. Aleșii poporului trebuie să fie, într-adevăr, oameni care se gândesc mai mult la cei pe care-i reprezintă, decât la binele și buzunarele proprii. Până la urmă, vorba aceea din popor este mai actuală ca oricând: cum îți așterni, așa dormi! Nimeni să nu-și imagineze că va veni altcineva să aștearnă un culcuș regesc, în care fiecare să se poată desfăta fericit și fără efort. Iar dacă se va întâmpla ca aleșii noștri să nu facă treaba așa cum ne-am fi așteptat, atunci să ne considerăm și pe noi vinovați pentru ceea ce va fi. Pentru că cine nu deschide ochii și urechile, deschide punga. Oricum, a spera este în firea umană. Un an cât mai bun tuturor _______________________V. DOGARU "CRED ÎN ADEVĂRUL ȘI ÎN EMOȚIA CREAȚIEI" 999 • Interviu, în exclusivitate, cu actrița Oana Pellea  Deși la început eraui privită destul de circumspect, ați reușit să vă impuneți propria dvs. personalitate artistică, raportându-ne, bineînțeles, la cea a tatălui dvs., regretatul Amza Pellea... A fost greu, a fost ușor? Cred că, în primul rând, m-a ajutat Dumnezeu. în al doilea rând, este adevărat că am muncit, pentru că-mi place meseria asta și, în al treilea rând, că am avut marea șansă de a întâlni oameni extraordinari. Poate un actor român să trăiască doar cu ajutorul filmului? Când producția cinematografică a României este doar de patru filme de an și când ca să poți continua filmul cum s-a întâmplat cu mine, trebuie să dai în judecată casa de filme pentru a-ți lua banii, care nu vă pot spune câți sunt, pentru că este o sumă jenantă, răspunsul este mai mult decât uu, adică în general un actor nu poate trăi în România... La un salariu de 150.000 de lei pe lună și la o muncă în jur de 10-12 ore pe zi... Care sunt filmele în care ați jucat și care sunt cele mai apropiate sufletului dvs.? Cel mai apropiat acum este "Stare de fapt", ceea ce este normal, fiind ultimul film, și cred că este și cel mai bun film al meu. Am lucrat extraordinar cu Stere Gulea și cu Vivi Drăgan Vasile. De fapt, în acest film nu am avut de făcut un personaj, ci un personaj real mi-a dat mie viață. Această femeie, despre care este vorba în film, trăiește la trei străzi de mine în București... Lucru care m-a obsedat și mă obsedează încă... - Cum ați defini actorul român la modul prezent? - Cred că-i unul dintre cei mai talentați nativ, unul din cei mai leneși actori din lume, unul din cei mai intuitivi, VIOREL DOGARU în sensul extraordinar al cuvântului. în același timp, unul dintre GABRIEL GAVRILÄ cei mai suficienți actori, care se mulțumește cu un mic succes sau Continuare în pag. 2 "Nimic nu trece mai iute ca anii • Mai sunt 363 de zile până la sfârșitul anului 1996. • Soarele răsare la ora 8,16 și apune la ora 17,02. • în ziua de 2 ianuarie 1996, la ora 0,01 și 10 secunde, s-a produs, în zona Vrancea, la adâncimea de 100 de kilometri, un cutremur cu magnitudinea de 3,6 grade pe scara Richter. Intensitatea cutremurului în zona epicentrală a fost de 2-3 grade pe scara Mercalli. Cutremurul nu s-a simțit la București și nu s-au produs pagube materiale. • La mănăstirea Tismana, din județul Gorj, au dispărut două dintre atracțiile turistice locale: cascada de lângă mănăstire, care a secat din cauza unor foraje făcute în amonte, și peștera, unde la un moment dat a fost ascuns tezaurul României, în prezent vizitarea acesteia fiind interzisă. • Biserica ce se construiește, în prezent, lângă satul Dejani, comuna Recea, la sud de orașul Făgăraș, se individualizează printr-o inedită formulă arhitecturală. Ceea ce dă un aspect unic noului lăcaș este acoperirea cu lemn a zidurilor din beton, astfel masivitatea construcției încadrându-se armonios în "linia" pădurii de brazi ce străjuiește sfântul edificiu. • Ultimele trei zile (31 decembrie 1995 - 2 ianuarie 1996) au trecut în liniște, fără a fi necesară intervenția cadrelor militare de la Grupul de Pompieri al județului Timiș, întrucât în perioada menționată nu a fost semnalat nici un incendiu. • Gigantul american din domeniul computerelor - IBM - și firma australiană de telecomunicații Telstra au devenit primele societăți care s-au angajat să sponsorizeze Jocurile Olimpice de la Sydney, din anul 2000. Cele două corporații au semnat un contract de subvenționare în valoare de 100 milioane dolari australieni (75 milioane dolari SUA), cel mai important în acest domeniu din istoria Australiei. Astăzi, printr-un ultim survol deasupra capitalei bosniace, Saraievo, își va înceta existența cel mai lung pod aerian umanitar din istorie. Biroul de coordonare a misiunii din Geneva nu-și va încheia însă activitatea. Ministrul american al apărării, William Perry, a început, ieri, un turneu-maraton în Europa și Orientul Mijlociu, urmând să viziteze, în șapte zile, opt țări. Este vorba de Italia, Ungaria, Bosnia, Ucraina, Oman, Iordania, Arabia Saudită și Israel. Trei mari dosare se vor afla în atenția ministrului american și a interlocutorilor săi: situația din Bosnia după semnarea acordului de pace, denuclearizarea Ucrainei și securitatea regională în Orientul Mijlociu.