Renaşterea Bănăţeană, decembrie 1996 (Anul 8, nr. 2069-2092)

1996-12-02 / nr. 2069

DBANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF, DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 2069 ♦ LUNI 2 DECEMBRIE 1996 ♦ 12 PAGINI+SUPLIMENT ♦ 500 LEI Alba-lulia Sărbătorirea Zilei Naționale a României Președintele României, dl Emil Constantinescu, a participat, ieri, la manifestările de la Albalulia dedicate Zilei Naționale, cerându-le românilor "unitate, solidaritate și încredere în viitorul națiunii". "Vă chem să apărăm împreună acele instituții fundamentale fără de care nu putem exista ca națiune demnă: familia, biserica, proprietatea, școala și armata", a spus dl Emil Constantinescu, în discursul rostit în fața mulțimii adunate în curtea Catedralei din Alba-lulia, "capitala de suflet a României”. El a afirmat că viitorul țării depinde, în acest moment, de "conducătorii care tebuie să se sacrifice și de cetățenii care nu mai trebuie să fie sacrificați", de modul în care fiecare va ști să-și valorifice propria muncă și efortul comun. Președintele Emil Constantinescu a afirmat că românii trebuie să lase în urmă "micile conflicte interne", pentru a viza "marile opțiuni pe plan internațional", în primul rând integrarea în "marea uniune a junilor europene". "Știu că suntem capabili să facem față și acestei încercări pe care istoria ne-o așază în față. Știu că nu suntem mai slabi sau mai puțin buni români decât au fost înaintașii noștri", a declarat Constantinescu. El și-a exprimat speranța că actuala generație nu va mai fi una de sacrificiu, ci cea care, "cu înțelepciune și echilibru", va integra România în Europa și în lume. La ceremoniile de la Alba-lulia au mai participat lideri ai tuturor formațiunilor politice românești, înalți clerici, în frunte cu Patriarhul Teoctist. (MEDIAFAX) București Depuneri de coroane de flori Ziua Națională a României, 1 Decembrie, a fost marcată în București printr-o ceremonie care a avut loc, la ora 9,30, la Arcul de Triumf și la care au participat reprezentanți ai tuturor partidelor politice și structurilor de conducere. Din partea Președinției au depus coroane de flori Petre Roman, președintele Senatului, și consilierul prezidențial Cătălinamagea. Parlamentul a fost reprezentat de Ion Diaconescu (PNȚCD) și Oliviu Gherman (PDSR), iar Guvernul de premierul în exercițiu Nicolae Văcăroiu, însoțit de ministrul de stat, ministru de finanțe, Florin Georgescu și alți membri ai cabinetului. Din partea Ministerului Apărării a fost prezent ministrul Gheorghe Ținea, secretarul de stat Ioan Mircea Pașcu și gen. Florentin Popa, șeful Direcției de înzestrare a armatei. Au participat și reprezentanți ai Curții Constituționale, ai Curții de Conturi, Curții Supreme de Justiție, Parchetului General, precum și membri ai corpului diplomatic acreditat la București. La ceremonie a fost prezent și primarul general al capitalei, Victor Ciorbea, însoțit de primarii celor șase sectoare. Au mai participat la ceremonie reprezentanții Prefecturii București, SRI-ului, și ai partidelor politice. După depunerea coroanelor, garda a prezentat onorul. Ceremonia s-a repetat la Monumentul Eroului Necunoscut, din Parcul Carol și la Cimitirul Eroilor Revoluției. (MEDIAFAX) "Nu este a trăi, ci a vegeta, dacă nu contribui la fericirea semenilor". P.H. CHOLBACH • Este a 337-a zi a anului. • Mai sunt 29 de zile pân la sfârșitul anului 1996. • Soarele răsare la or 7,56 și apune la ora 16,5 ' La început de drum ul Emil Constantinescu a depus jurământul de credință față de patrie și Constituție și a devenit președintele României, în mod sigur, nu va avea o misiune mai ușoară decât a predecesorului său. Domnia sa va trebui să pună în aplicare schimbarea în bine, ceea ce va duce la trecerea, întotdeauna dificilă, de la teorie la practică. Să recunoaștem că în chestiunile teoretice n-am dus lipsă de specialiști, dar când a fost vorba să ne punem concret pe treabă am remarcat că ceva nu merge, în pofida modelelor invocate și a principiilor frumos enunțate. Și dl Emil Constantinescu a venit în campania electorală ALEXANDRU PĂDURARU Continuare în pag. 7 Revoluționarii înființează Partidul Forțelor Democratice '89 Rămânerea în urmă este datorată stopării reformei economice . Interviu cu domnul profesor dr. Constantin Ionete, director general al Institutului Național de Cercetări Economice, Membru de Onoare al Academiei Române  Ce dezechilibre marchează astăzi economia românească și ce măsuri guvernamentale sunt necesare pentru a le corecta? Dezechilibrele sunt multiple și greu de controlat. Nivelul inflației la sfârșitul lui octombrie 1996 față de octombrie 1995 a înregistrat un procent de 40%. Deficitul balanței de plăți se reflectă în scăderea puterii de cumpărare a leului, exprimată prin cursul de schimb, importurile depășind oficial exporturile cu peste 1 miliard de dolari. Dacă luăm în considerare diferența înregistrată între valoarea vamală pe piața furnizorului și valoarea vamală declarată la graniță, deficitul balanței de plăți crește. Și deficitul bugetar depășește cu mult acel angajament oficial de 3 la sută din produsul intern brut care a fost consemnat prin construcția bugetului de stat pe anul 1996. Acestea sunt dezechilibrele măsurabile în procente economice la nivel macroeconomic, dar mai grav rămâne fondul în cadrul căruia ■.rppc-A n/rrmirrm au apărut și se dezvoltă aceste dezechilibre, marcat de rămânerea în urmă datorată stopării reformei economice. Este vorba de Continuare în pag. 7 țfg» Până la 22 decembrie pe eșichierul politic românesc va mai apărea un partid. Participanții la Conferința națională extraordinară MORD 1989, desfășurată, sâmbătă, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Alba-Iulia, au aprobat în unanimitate ca partidul revoluționarilor să poarte denumirea Partidul Forțelor Democratice '89. Dl Dorin Lazăr Maior, președintele Uniunii Asociațiilor de Revoluționari MORD 1989, a precizat că în 26 de județe au fost înființate comitete de inițiativă care activează pentru strângerea a minimum 10.000 adeziuni scrise în vederea înscrierii la tribunal a noii formațiuni politice, până la 22 decembrie, când se împlinesc șapte ani de la începerea Revoluției române. (ROMPRES) • Președintele României, Emil Constantinescu, a plecat, ieri după-amiază, de pe Aeroportul Internațional Sibiu, către capitala Portugaliei, Lisabona, unde va participa la summit-ul Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa. • Consiliul Județean al PDSR Iași, reunit sâmbătă, a destituit din funcții membrii de partid care l-au contestat pe Ion Solcanu, președintele filialei. Au fost excluși din partid Ciprian Ulianov (destituit în urmă cu 3 zile și din funcția de președinte al Organizației de Tineret) și Eduard Costin. în cazul fostului prefect Dan Gîlea, directorul campaniei electorale PDSR a propus Comitetului Național retragerea calității de membru. Deputatul PDSR Dumitru Mugurel Vintilă nu a putut fi exclus din partid deoarece, potrivit declarațiilor lui Ion Solcanu, "acesta nu este membru al partidului, la prezentarea candidaturii el declarându-se în fals membru al partidului". Ion Solcanu a catalogat acuzațiile ce i s-au adus drept "minciuni ordinare", fără a face alte comentarii. • O epidemie de meningoencefalită acută, de aceeași amploare cu cea din iulie-octombrie a.c., ar putea să mai izbucnească în România doar peste câteva decenii, în prezent fiind luate toate măsurile pentru prevenirea unui episod similar. Prof. Ludovic Păun, președintele Societății de Patologie Infecțioasă, a declarat, sâmbătă, că împotriva infecției cu virusul West Nile, care a cauzat cele 500 de îmbolnăviri și aproape 50 de decese, nu există antibiotic și nici vaccin. Singura modalitate prin care poate fi evitată o epidemie este lupta împotriva țânțarilor. 9 Președintele României, Emil Constantinescu, l-a desemnat în mod oficial, pe dl Victor Ciorbea să formeze noul guvern, în urma consultărilor cu conducerile partidelor parlamentare. Renegocierile cu FMI, care vor demara curând, vor avea un caracter oficial cu președintele Emil Constantinescu și neoficial cu Guvernul. 9 Vicepreședintele PUNR, Valeriu Tabără, a declarat după întâlnirea cu președintele Emil Constantinescu, că în noul guvern pătrund persoane ale căror nume se găsesc în diverse raporturi anticorupție reelaborate de comisiile fostului Parlament. V.Tabără a afirmat că, deși el crede în verticalitatea lui Victor Ciorbea, are aceste temeri deoarece unii dintre membrii noului guvern fac obiectul cercetărilor Comisiei Apartamentul, inițiată de PUNR, sau ale Raportului Vonica.