Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1998 (Anul 10, nr. 2399-2423)

1998-01-03 / nr. 2399

□BANATEANA ( DIRECTOR ONORMC PROP. DR. JOS1F CONSTANTIN DRĂGAN ) NR. 2399 ♦ SÂMBĂTĂ 3 IANUARIE 1998 + 16 PAGINI + PROGRAME TV ♦ 1000 LEI Cu prilejul Noului An Președintele Emil Constantinescu le-a cerut românilor din Diaspora să participe la efortul comun de construire a unei Românii moderne și democratice . Președintele Emil Constantinescu a adresat, cu ocazia Anului Nou, un mesaj românilor din Diaspora, în care le cere ca indiferent de locul unde locuiesc și de mijloacele de care dispun, să participe, alături de cei din țară, la efortul comun de construire a unei Românii moderne și democratice. "1998 trebuie să fie pentru România și pentru români, un an de răscruce, și de aceea suntem obligați să facem ca acest an să fie mai bun și mai îmbelșugat decât cei care au trecut" - a spus șeful statului. Mesajul, transmis în exclusivitate de Radio România Internațional, a fost tradus în 17 limbi și difuzat pe toate continentele lumii la trecerea în Noul An. La mijlocul anului Banca Națională a României va emite bancnota de 100.000 lei Directorul de comunicare al Băncii Naționale a României, Adrian Vasilescu, a declarat că necazurile românilor pricinuite de bancnotele uzate vor înceta, începând din primăvară. Bancnotele de 500,1.000,5.000 și 10.000 de lei vor fi înlocuite cu altele noi, care vor respecta normele Uniunii Europene. Adrian Vasilescu spune că deși comercianții sunt obligați să accepte și bani uzați, aceștia nu primesc bani deteriorați pentru că vor să evite procedura birocratică de schimbare a anilor. Fiecare bancnotă trebuie lipită pe o foaie de hârtie care să aibă pe verso o ștampilă și un proces-verbal. Schimbarea banilor uzați se face la filialele băncilor comerciale, care apoi le trimit la BNR. Dacă bancnota nu are lipsă mai mult de 40 la sută din suprafață, iar numărul și seria sunt complete, păgubașul primește întreaga valoare. Dacă lipsește seria sau numărul, banca oferă doar 50 la sută din valoarea bancnotei. Românii mai au de suportat încă trei luni, până când Banca Națională va scoate pe piață noile hârtii de 500, 1.000, 5.000 și 10.000 de lei. La mijlocul anului, BNR va emite și bancnota de 100.000 lei. In 1997 Numărul catastrofelor naturale înregistrate a fost mai mic decât în anii precedenți în 1997, numărul catastrofelor naturale a scăzut la 530, în timp ce în anii precedenți au oscilat între 580 și 600, se arată într-un comunicat al München Re. Suma totală alocată pentru reconstrucții s-a ridicat la aproape 30 miliarde de dolari americani (față de 60 miliarde cu un an în urmă). Companiile de asigurări n-au cheltuit decât 15% din această sumă, respectiv 4,5 miliarde de dolari, față de aproape 9 miliarde de dolari, în 1996. "Acest lucru se datorează faptului că țările afectate de catastrofele naturale au un procent relativ slab de asigurări", a explicat compania. Inundațiile din Europa Centrală au fost considerate drept cea mai gravă catastrofă a anului 1997, pagubele produse de acestea fiind evaluate la 5,3 miliarde de dolari. [Companiile de asigurări au furnizat 15% din suma necesară pentru reconstrucții, respectiv ■ 800 milioane de dolari. Alte dezastre naturale care au afectat diferite țări ale lumii în 1997 au fost furtunile, în urma cărora s-au alocat, pentru reconstrucție, 170 milioane de dolari, inundațiile (140 milioane de dolari) și erupțiile vulcanice (100 milioane de dolari), a precizat compania germană. |________________________________________________________________________________ * Să nu ai încredere în acela care și-a călcat o dată cuvântul". W. SHAKESPEARE • Este a 3-a zi a anului. • Mai sunt 362 de zile până la sfârșitul anului 1998. • Soarele răsare la ora 8,16 și apune la ora 17,04. Suntem convinși 1998 a intrat cu dreptul în Banat ! Citiți în pag. 2-3 I 1 ....... 1 ... "n Citiți în ziarul de luni, 5 ianuarie Ordonanța de urgență privind impunerea veniturilor realizate de persoane fizice . Noul regulament valutar al României va intra în vigoare la 30 ianuarie 1998, consacrând convertibilitatea monedei naționale conform articolului VIII din statutul FMI. Cea mai spectaculoasă măsură pe care o va aduce regulamentul valutar va fi posibilitatea cumpărării de valută de către persoanele fizice rezidente "oricând și oricât" fără nici o restricție, a menționat oficialul BNR. Directorii unităților din învățământul preuniversitar vor fi obligați să susțină, în următoarele luni, un concurs care să se confere dreptul de a-și păstra posturile, a declarat ministrul educației naționale. Marga a precizat că decizia nu îi aparține, iar ocuparea funcțiilor de conducere numai după susținerea unui concurs reprezintă o prevedere cuprinsă în Statutul Personalului Didactic. • Parchetul Militar i-a prezentat generalului lt. Victor Atanasie Stănculescu materialul de urmărire penală în dosarul Timișoara. în acest dosar, Stănculescu este acuzat de instigare la omor, mai exact că s-ar fi implicat în reprimarea manifestațiilor de la Timișoara, din decembrie 1989. " # Autoritățile medicale franceze au apreciat drept fals un document potrivit căruia prințesa Diana ar fi fost însărcinată în momentul accidentului fatal de la 31 august. Publicațiile care au preluat acest document afirmă că el ar proveni de la spitalul Pitiâ-Salpetrière din Paris, unde a fost transportată prințesa după accident. # Premierul Victor Ciorbea a declarat că nu se poate reveni asupra demisiei lui Traian Băsescu, din funcția de ministru al transporturilor. Ciorbea a spus că nu este posibil să revină asupra deciziei sale din motive politice, morale și juridice. # Președintele Partidului Democrat, Petre Roman, a declarat că instanțele conducătoare ale partidului vor analiza situația creată în urma demisiei ministrului Traian Băsescu, dar că formațiunea sa va rămâne în coaliția guvernamentală. Petre Roman a afirmat că ideile exprimate de Băsescu nu pun în discuție sensul reformei și că premierul Ciorbea nu avea motiv să-i solicite ministrului transporturilor să demisioneze._____