Renaşterea Bănăţeană, iulie 1998 (Anul 10, nr. 2549-2575)

1998-07-01 / nr. 2549

QB A N AT E A N A( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 2549 4 MIERCURI 1 IULIE 1998 4 16 PAGINI 4 1000 LEI Evoluând sub orice critică Tricolorii au ratat accesul în starturi Croația-România 1-0 (1-0) Aventura României la Mondialul francez s-a încheiat ieri, întâlnind o echipă, cea a Croației, care putea fi învinsă, băieții noștri s-au comportat lamentabil, evoluând fără sclipirea care le-a adus victoriile în fața Columbiei și • >. Angliei. Partida a fost decisă de un penalty transfomat de Suker, în ultimul minut al primei reprize; în partea a doua a jocului, elevii lui Iordănescu nu au reușit să pună în pericol poarta adversă. Astfel, Croația obține o calificare meritată, urmând să întâlnească în sferturi echipa Germaniei. 1. STĂNCIOIU La "Bega Fam" Pâinea noastră cea de toate zilele este mai scumpă începând cu 1 iulie, "Bega Pam" S.A. majorează prețul la pâine cu 8% și la celelalte produse (paste făinoase, biscuiți și napolitane) cu 4%. Motivația economică vine din faptul că în ultimele nouă luni nu au fost luate în calculul costurilor proprii modificările de prețuri la materii prime, materiale, combustibili, piese de schimb și ultima indexare salarială. Astfel, lappraf s-a scumpit de la 16.965 lei la 22.500 lei/kg, cacaua de la 6.800 lei la 7.200 lei/kg, sarea de la 300 lei la 325 lei/kg, ciocolata de la 10.300 lei la 10.850 lei/kg, ambalajele de carton pentru napolitane de la 1.107 lei la 1.218 lei, prețul combustibililor (motorină, benzină, gaz metan și combustibil tip M, plus uleiuri) a săltat în medie cu 24% și cel al pieselor de schimb cu 10%.De asemenea, ultima indexare salarială acordată la "Bega Pam" în noiembrie 1997,de 14%, nu a intrat în calculația prețului. La pâine se lucra deja în pierdere, mult sub prețul pieței și al concurenței, iar la celelalte produse nu se mai atingea nici rentabilitatea planificată de 6%. Indiferent de motive, buzunarul consumatorului va reacționa... în consecință. (MM.) Anmmr^iopaginae^ rv Incepând de astăzi Crește prețul gazelor naturale pentru consumul casnic . Dar va fi redus pentru agenții economici Prețul gazelor naturale la consumul casnic se va majora, de la 1 iulie, de la 230 lei la 355 lei pentru un metru cub, iar pentru agenții economici va scădea de la 769,5 lei la 718,1 lei pentru un metru cub, a declarat, ieri, Radu Berceanu, ministrul industriei și comerțului. Reducerea cu 20% a prețului la cprumul industrial urmează să fie suportată de Romgaz și Petrom prin creșterea eficienței proprii. Noul preț al gazelor naturale pentru consumul industrial , echivalentul a 83,5 dolari/1.000 metri cubi, față de 95 dolari/1.000 metri cubi, până în prezent, dă posibilitatea combinatelor chimice, siderurgice și metalurgice, precum și altor consumatori de gaze să-și relanseze producția și să redevină competitivi, pe piața internă și la export. Creșterea prețului la consumul casnic este urmarea intenției ministerului de a elimina treptat subvenția încrucișată și de a relansa economia. (MF.)_ Salariile și puterea de cumpărare a populației au scăzut în luna mai Câștigul salarial mediu nominal net pe economie a scăzut cu 4,4% în luna mai, comparativ cu luna aprilie, informează Comisia Națională pentru Statistică. Puterea de cumpărare a populației, care reprezintă raportul dintre indicele câștigului salarial net și indicele prețurilor de consum, s-a redus în luna mai cu 6,5% față de luna aprilie și cu 42,8% comparativ cu luna octombrie 1990. în luna mai, câștigul salarial nominal net a fost de 999.233 lei, la un câștig brut de 1.263.956 lei. Pe ansamblul economiei, creșteri ale câștigurilor salariale medii nete, în mai față de aprilie, s-au înregistrat în sectorul administrației publice,cu 4,4%,învățământ,cu 4%,în industria extractivă a petrolului și gazelor naturale, cu 15,2%. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în sectorul financiar, bancar, asigurări, cu 23,2%, în sectorul energiei electrice, gaze și apă, cu 14,5%. (MEDIAFAX) în semn de cinstire a "destinului unui european" Domnului profesor universitar doctor Iosif Constantin Drăgan i s-a conferit titlul de "Cetățean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca" Ieri, în municipiul Cluj-Napoca, a avut loc unul din evenimentele de zile mari din existența sa, avându-l protagonist pe dl profesor universitar doctor Iosif Constantin Drăgan. Domniei Sale i s-a conferit titlul de "Cetățean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca", acțiune inițiată de domnul Gheorghe Funar, primarul orașului, în Hotărârea nr. 126, din 17 aprilie 1997, privind conferirea titlului de "Cetățean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca" dlui prof univ. dr. J.C. Drăgan, se arată că s-a luat în considerare curriculum vitae, precum și «Ideile și Faptele» Domniei Sale definite de Nicolae Balotă ca fiind "destinul unui european". Prilejul cinstirii ilustrei personalități a fost folosit și pentru organizarea a două manifestări complementare, deosebit de importante: 1. întrunirea Comisiei de jurizare privind "Concursul de idei pentru amplasarea monumentului Columna lui Traian, în Cluj-Napoca (replică în mărime naturală)", președinte de onoarea fiind prof. univ. dr. Josif Constantin Drăgan. 2. Lansarea cărții "Mogyoria-Magyarország, Ungaria și istoria Mogyorilor", lucrare elaborată de un colectiv de autori de la Centrul European de Cercetări și Studii Istorice din Veneția, apărută, recent, la Editura Europa Nova, prin grija dlui prof. dr. Iosif Constantin Drăgan, întreaga manifestare, de o complexitate și bogăție ideatică aparte, a conferit, la rându-i, un excepțional titlu de onoare municipiului Cluj-Napoca, organizatorilor acestui însemnat act civic și istoric, iluminat de valențele spirituale și patriotice ale celui care își împlinește, ce sj^ucire "destinul unui european", fiind legat cu tot sufletul de adânca vatră a obârșiei si de românești. Despre evenimentul de ieri,țp la Cluj-Napoca, vom reveni cu detalii în ziarul nostru de mâine. AUREL TURCUL