Renaşterea Bănăţeană, iulie 1999 (Anul 11, nr. 2856-2882)

1999-07-01 / nr. 2856

OBANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF, DR. JOSIP CONSTANTIN DRÁGÁN) NR. 2856 4 JOI 1 IULIE 1999 4 16 PAGINI 4 1500 LEI Pentru ca luna lui Cuptor să fie și mai caldă Puterea declanșează sezonul scumpirilor . Creșteri mari de prețuri la carne și produse din carne Carnea de porc se va scumpi cu 25 la sută, iar produsele din carne cu 10-15 procente. Producătorii susțin că au fost nevoiți să recurgă la aceste măsuri din cauza majorărilor repetate ale tarifelor la energie și la pele naturale. Cu toate acestea, alții economici afirmă că până spre sfârșitul anului nu vor exista alte scumpiri la produsele din carne. Carnea de pui și cea de vită se vor scumpi și ele în cursul acestei săptămâni, cu aproximativ 25 la sută. La mezeluri și la celelalte produse din carne, majorările vor fi de aproximativ 15 la sută. Producătorii susțin că și impozitele mari către Stat, care depășesc 70 la sută din profitul brut, i-a obligat să majoreze prețurile. • Senatorii au adoptat forma finală a Legii de aprobare a Ordonanței privind accizele la țigări, alcool și cafea . Senatul a adoptat, ieri, fără modificări, raportul Comisiei de mediere la proiectul de lege de aprobare a Ordonanței 50/1998 privind accizele la țigări, alcool și cafea, acceptând menținerea modalității de calcul al accizelor la țigări la 96.000 de lei pentru o mie de țigări plus 20% din baza de impozitare. Senatorii au optat, astfel, pentru textul Comisiei de mediere, și nu pentru cel votat inițial de Senat prin care accizele la țigări erau calculate prin fixarea unei taxe de 30.000 de lei la o mie de țigări plus 35% din prețul maxim de vânzare. • Tarifele Romtelecom se majorează cu 20 la sută Tarifele practicate de Romtelecom se majorează, de la 1 iulie, cu 19,99%, scumpire care se va regăsi cu precădere în prețul impulsurilor telefonice, în cel al abonamentului lunar, precum și în costurile instalării unui post telefonic. Societatea introduce o nouă formulă de tarifare, care oferă abonaților posibilitatea de a opta pentru un anumit tip de abonament lunar. Abonații cuplați la centralele digitale sau analogice care apreciază că se vor încadra într-un consum lunar mai mic de cele 100 impulsuri incluse în abonament pot alege un abonament cu 50 de impulsuri gratuite, pentru care vor plăti 53.000 lei, față de 71.000 lei, în cazul abonamentului cu 100 impulsuri. Șoferii membri ai Federației Sindicatelor Șoferilor din România (FSSR), au anunțat, ieri, că vor bloca principalele artere rutiere și drumuri naționale dacă Guvernul va hotărî să scumpească din nou accizele la carburanți. Ion Victor Claxon... sindical Stan, președintele executiv al FSSR, a declarat că șoferii vor bloca, începând de luni, întâi parțial și apoi total, intersecțiile, drumurile naționale și principalele arterele urbane, dacă premierul va semna hotărârea. Stan a precizat că o asemenea hotărâre de guvern ar veni în contradicție cu convenția semnată,în data de 24 aprilie, de premierul Radu Vasile, prin care Executivul se angaja să înghețe accizele până la sfârșitul anului. (MP.) Angajament ferm Premierul Radu Vasile a declarat, aseară, că până în data de 10 septembrie se va rezolva problema restituirii caselor naționalizate, dacă Parlamentul nu va reuși să adopte proiectul de lege pe această temă înaintat de Guvern forului legislativ. Primul-ministru a arătat că în această situație va recurge fie la o ordonanță de urgență, fie va asuma răspunderea Guvernului în fața Parlamentului. Radu Vasile a precizat că a avut discuții cu liderii PNȚCD înainte ca Guvernul să decidă promovarea unui proiect de lege privind retrocedarea caselor naționalizate în locul ordonanței de urgență pe această temă, arătându-se contrariat de faptul că o serie de parlamentari țărăniști au protestat față de această decizie. Premierul a mai remarcat că, în cadrul coaliției majoritare, continuă seria de declarații care "supralicitează anumite poziții" și care "frizează ridicolul", dar a apreciat că, în general, coaliția se menține stabilă. El a arătat că stabilitatea coaliției este condiția principală pentru promovarea legislației și a măsurilor de reformă. (M.F.) Vestigii istorice . Pe terenul unei familii din Alba-lulia a fost descoperit un cimitir vechi de peste 1000 de ani Pe terenul unei familii din Alba-lulia a fost descoperit un cimitir vechi de peste 1000 de ani. Arheologii au afirmat că în suprafața săpată au descoperit un număr de circa 20 de morminte care conțin schelete de adulți și copii. De asemenea, au mai fost găsite vase ceramice, inele din argint și bronz și brățări pentru copii. Directorul Muzeului Național al Unirii din Alba-Iulia, Horia Ciugudean, a afirmat că descoperirea are o importanță științifică deosebită. El a spus că terenul este situat în preajma vechiului oraș Apullum și că necropolele găsite aparțin unei populații de origine romană. Specialiștii de la Muzeul Național al Unirii din Alba-Iulia au afirmat că obiectele găsite în morminte vor fi expuse, dar scheletele vor fi trimise la Centrul de Cercetare Antropologică de la Iași. (M.F.) Washingtonul va ajuta România să-și consolideze apărarea frontierei de est . A anunțat Militarii americani și români vor examina mijloacele de a consolida apărarea la granița de est a României, a anunțat, la Washington, ministrul român al apărării, Victor Babiuc. "Unul dintre proiectele discutate a fost acela de a face frontiera estică a României impenetrabilă din punct de vedere militar", a declarat Babiuc la încheierea întrevederii pe care a avut-o cu șeful Pentagonului, William Cohen. "Acest proiect va face obiectul unei evaluări din partea generalilor americani și români, care vor vedea ce se poate face", a adăugat secretarul american al apărării, fără a da alte detalii. Aceste declarații intervin după diferendul iscat între Moscova și București referitor la utilizarea spațiului aerian românesc de avioanele de transport ruse. Ministerul român al Apărării anunțase,duminică seara, că a suspendat până la noi ordine autorizația de survol emisă în ajun pentru avionele care transportă contingentul rus din Forța de pace din Kosovo (KFOR). In cursul convorbirilor, Victor Babiuc și William Cohen au abordat, de Victor Babiuc asemenea, chestiunea candidaturii României la NATO, pentru a ajuta Bucureștiul "să fie un candidat mai puternic" în perspectiva aderării, a spus ministrul român al apărării. La rândul său, William Cohen a spus că Pentagonul conlucrează strâns cu România pentru a o ajuta să pună în aplicare reformele care îi permit să răspundă condițiilor de aderare la NATO. (MEDIAFAX) Camera Deputaților a adoptat Legea fondului funciar Camera Deputaților a hotărât, ieri, prin aprobarea proiectului de lege pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și cu destinație forestieră, că retrocedarea terenurilor forestiere se va face în limita a 10 hectare de autor. Deputații au aprobat restituirea terenurilor forestiere și pentru composesorate, obștile moșnenești și răzeșești. Suprafața restituirii pentru aceste forme asociative nu poate depăși 10 hectare pentru fiecare per . Se pregătește Senatul... soană fizică "fost răzeș" sau "fost composesor". Centrele eparhiale, parohiile, schiturile, mănăstirile, constituite până la intrarea în vigoare a legii, dobândesc prin reconstituire suprafețe de teren forestier în limita a 30 de hectare din fondul bisericesc al cultului căruia aparțin, recunoscut de lege, dacă acesta a avut în proprietate terenuri cu destinație forestieră în județul în care a fost constituită parohia, schitul sau mănăstirea. Limita la restituirea pădurilor comunale a fost stabilită la 30 de hectare. Un alt text adoptat de Camera Deputaților precizează că la aplicarea prevederilor din Legea fondului funciar 18/1991, modificată prin Legea 169/1997, cetățenii români au aceleași drepturi indiferent dacă la data înregistrării cererii aveau domiciliul în țară sau străinătate. Persoanele ale căror drepturi de proprietate nu pot fi constituite integral vor primi despăgubiri. (MEDIAFAX)