Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2001 (Anul 13, nr. 3525-3549)

2001-09-15 / nr. 3537

13 BĂNĂȚEANĂ ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. PR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN^ NR. 3537 ♦ SÂMBĂTĂ 15 SEPTEMBRIE 2001 ♦ 20 PAGINI ♦ 4000 LEI Statele Unite se pregătesc de război • Senatul l-a autorizat pe președintele american să recurgă la forță • Vor fi mobilizați 50.000 de rezerviști • * Senatul american l-a autorizat, ieri, pe președintele George W. Bush să recurgă la forță militară împotriva teroriștilor vinovați pentru atentatele de marți. Referindu-se la actele teroriste "josnice", senatorii americani au aprobat, cu 98 de voturi pentru și nici unul împotrivă, o rezoluție comună a Congresului, care îl autorizează pe președinte "să facă uz de toată forța necesară și adecvată împotriva națiunilor, organizațiilor sau persoanelor pe care le va identifica drept responsabile" pentru atentatele teroriste soldate cu mii de victime. Senatul a aprobat și un ajutor de urgență în valoare de 40 de miliarde de dolari, pentru a face față crizei create de atacurile teroriste de marți. Președintele american, George W. Bush, a autorizat, ieri, mobilizarea a 50.000 de rezerviști, au declarat, ieri, surse din cadrul Pentagonului. Mobilizarea, solicitată de secretarul american al Apărării, Donald Rumsfeld, are loc într-un moment în care Statele Unite pregătesc o campanie antiteroristă susținută. "Președintele a semnat decretul în cursul dimineții", a declarat un reprezentant al Pentagonului, precizând că, printre cei mobilizați vor fi geniști, personal medical de urgență și de sprijin pentru forțele aeriene. (MEDIAFAX) I. Consiliul Suprem de Apărare a Țării propune să se pună la dispoziția NATO, în sprijinul unei eventuale operațiuni de răspuns împotriva teroriștilor, facilitățile oferite de spațiul aerian, terestru și maritim național, se arată într-o scrisoare pe care președintele Ion Iliescu a trimis-o, ieri, președin România oferă sprijin necondiționat țlor celor două Camere al Parlamentului. în spiritul prevederilor articolului 5 al Tratatului Atlanticului de Nord, România poate pune la dispoziție, la cererea Alianței, pentru acțiuni militare în afara teritoriul național, forțele declarate disponibile pentru aceasta în anul 2001, se arată în comunicatul citat. Șeful Statului Major General a primit ordin pentru a răspunde imediat solicitărilor concrete din partea forțelor armate americane și ale NATO. Exprimarea unei atitudini ferme de către Parlament în sensul celor arătate mai sus este în acord cu voința națională și cu interesele fundamentale ale țării. (MF.) Solidaritate ca america n în toată Europa Circa 800 de milioane de europeni au ținut, ieri, la ora 10 GMT, trei minute de reculegere în memoria victimelor atacurilor teroriste din Statele Unite, exprimându-și simpatia și solidaritatea cu rudele lor și cu poporul american. Ziua de ieri a fost declarată zi de doliu în cele 43 de țări membre ale Consiliului Europei, iar drapelele au fost coborâte în bernă în memoria victimelor atentatelor comise marți la New York și Washington. Activitatea în întreprinderi, birouri și școli a fost întreruptă. La Bruxelles, șefii de stat și de guvern din cele 15 țări membre ale Uniunii Europene (UE) au dat publicității, ieri, o declarație comună, pentru a exprima "solidaritatea" Europei cu Statele Unite ale Americii. "Această agresiune împotriva umanității a lovit în inima unei națiuni prietene, alături de care Uniunea Europeană luptă pentru o lume mai bună", au declarat liderii UE, într-un text difuzat de președinția belgiană a Uniunii. (MF.) Sfântul Ierarh losif cel Nou de la Partoș I • Mitropolitul român al Banatului Sfântul Iosif cel Nou, mitropolitul Banatului, s-a născut la 1568 în orașul Raguza din Dalmația, pe malul Mării Adriatice, fiind valah de origine, ca și Sfinții Nicodim de la Tismana, Dimitrie cel Nou de la Catedrala patriarhală din București, Cuvioasa Parascheva de la Iași și Sfânta Filofteia de la Curtea de Argeș. Cuprins de dragostea lui Dumnezeu, a intrat de tânăr în Mănăstirea Maicii Domnului din Ohrid, urmând apoi drumul înspre Sfântul Munte Athos. Aici a cerut îngăduință să intre în Mănăstirea Pantocrator unde, după o viață aspră și cu multe osteneli,în post negru și rugăciuni de toată noaptea, a izbutit cu multă sârguință să urce treptele desăvârșirii duhovnicești. Cu bucurie și puternic mișcat de dumnezeiasca chemare, primește tunderea în monahism sub numele de Iosif Valahul. Fiind smerit cu mintea și blând cu inima, Dumnezeu i-a dăruit puterea cuvântului și harul facerii de minuni. A devenit egumen al marii larve românești Cutlumuș de pe Muntele Athos, formată din români, nord-dunăreni, moldovlahi, transilvăneni și bănățeni. Rămas vacant scaunul mitropolitan al Timișoarei, românii bănățeni doresc ca mitropolit al lor pe Iosif cel Sfânt, în anul 1650 de la Naștere Mântuitorului Iisus Hristos, Iosif Valahul a fost hirotesit ca mitropolit al românilor ortodocși din Țara Banatului. Sfânta Vecernia ■ a hramului Catedralei Mitropolitane din Timișoara Citiți în pagina 3