Renaşterea Bănăţeană, februarie 2002 (Anul 14, nr. 3649-3672)

2002-02-04 / nr. 3651

Actualitate "Reforma trece, năravurile rămân... A început "Anul Caragiale" După cei doi ani dedicați în cultura românească postdecembristă lui Eminescu și Brâncuși, puternicii piloni ai identității naționale în torentul vulcanic al globalizării, iată că, la o sută cincizeci de ani de la naștere, anul în curs poartă numele etern al lui Caragiale. "El e în toate părțile", după cum scria Paul Zarifopol, și noi vom continua precizând că și azi e în adevăr în toate părțile și în tot timpul, indiferent cât de departe ne imaginăm azi că am ajuns la un secol și jumătate după el. Ca scrisă azi, opera lui ne delectează și ne atrage atenția de parcă abia a fost așternută pe hârtie. Să ne oprim numai la actualitatea formulei lui, privitor la reformă, dacă de ani și ani noi tot în reformă suntem: "Reforma trece, năravurile rămân". E cu ceva mai diferită azi reforma când Cațavencii, Brânzoveneștii lui Caragiale continuă să ne iasă mereu în cale? Nu cumva zadarnic și-a folosit penița ascuțită Caragiale, tot atrăgându-ne atenția la ceea ce nu trebuie să păstrăm și la ceea ce trebuie să aruncăm de la noi? Semnalele lui timp de 150 de ani, nu ne-au scos la liman, nu au îndepărtat prea multul din ceea ce e rău în societatea românească, pentru așa ceva fiindu-ne necesară o putere adevărată și sinceră precum și o dorință arzătoare de a nu mai fi ca până mai ieri. Adică martorii unor spectacole cum ni le-a semnalat înaintașul nostru genial, Jos cu aplauzele, cu "Bravo, domnilor, dați-i înainte!", cu "pupat piața independenții", cu pălăvrăgeala de cafenea și berărie. Adăugând la toate cele vechi și așazisele "noutăți" în jocurile de noroc de la Caritas și Bingo, FMI, SOV, înlocuind munca, vrednicia, curajul de a întreprinde, de a fonda, de a crea, de a pune în mișcare normalitatea... MIRCEA ȘERBĂNESCU Sărbătoarea portului popular al germanilor din Banat Timp de două zile, sâmbătă și duminică, la Casa Adam Müller Guttenbrunn, din Timișoara, s-a desfășurat „Sărbătoarea portului popular al germanilor din Banat", organizată la inițiativa ansamblului folcloric „Banater Rosmarein". Sărbătoarea a început sâmbătă seara, la ora 19, cu defilarea ansamblurilor participante la festival. în acest an la festivitate au participat 15 ansambluri din județele Arad, Caraș-Severin și Timiș. CORNEL RACZ 4 februarie 2002 Atenție, șoferi de TIR • Certificatele pentru Euro 3 necesare mașinilor care intră în Cehia se eliberează de RAR Certificatele de conformitate cu Euro 3 pentru camioane și remorci, necesare șoferilor care intră pe teritoriul Cehiei, se eliberează de Registrul Auto Român, informează MAE. Șoferii de TIR trebuie să prezinte, la intrarea în Cehia, documente care să ateste încadrarea în normele "Euro 3". începând cu data de 1 februarie, documentele respective nu se vor mai elibera la punctele de frontieră ale Republicii Cehe, așa cum s-a procedat până în prezent. Acestea vor trebui procurate de la Registrul Auto Român,în conformitate cu instrucțiunile Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței. (MP.) Renașterea □BANATEANA Conflictul dintre Casa de Asigurări de Sănătate Timiș și Colegiul Farmaciștilor din România-Filiala Timiș continuă, nefiind clarificate, încă, destule aspecte. Printr-un fax, Colegiul a rugat reprezentanții CAST să înainteze de urgență spre semnare actul adițional la contractulcadru pe anul 2001, pentru ca farmaciile să poată elibera medicamente, iar Casa de Asigurări de Sănătate Timiș să aibă temei legal de decontare a restanței până la 30 noiembrie 2001. Potrivit cerințelor Colegiului Farmaciștilor din România-Filiala Timiș, actul adițional trebuie să cuprindă Dispută aprigă între farmaciști și CAS Timiș următoarele aspecte: termenul de valabilitate 1 februarie — până la semnarea contractului-cadru pe anul 2002; decontarea contravalorii facturilor restante din 2001 să fie inclusă în valoarea contractului pe 2002, în cazul stabilirii unui plafon valoric, acesta să poată fi depășit, "întrucât contractulcadru apărut în M.O. nr. 32/18.01.2002 este abuziv și contravine legislației economico-financiare în vigoare, noi, Consiliul Județean al Colegiului Farmaciștilor din România-Filiala Timiș și/sau Consiliul Național al Colegiului Farmaciștilor din România, vom ataca în contencios administrativ acest contract-cadru, ceea ce va întârzia semnarea lui", se arată în comunicatul Colegiului Farmaciștilor Timiș, remis CAS Timiș. Reamintim că, la sfârșitul săptămânii trecute, farmaciștii timișeni, întruniți în adunarea generală extraordinară, hotărâseră, în unanimitate, sistarea eliberării medicamentelor către asigurați, începând de vineri, 1 februarie 2002, până la rezolvarea următoarelor probleme: anularea deciziilor de imputare a contravalorii medicamentelor eliberate în perioada februarie-mai 2001; decontarea facturilor restante până la data de 30 noiembrie 2001. GH. TELBISZ Mai mulți reprezentanți ai minorităților din Republica Moldova se pronunță în favoarea studiului limbii ruse în școlile naționale din Republica Moldova, dar contestă modalitatea în care această disciplină a fost impusă ca obiect de studiu obligatoriu în școala primară, transmite BASA-press. Potrivit președintelui Uniunii Ucrainenilor din Republica Moldova, Svetlana Mislițkaia, "studierea limbii ruse este spre binele oricărui copil, "indiferent de naționalitate". în opinia sa, însă, este mai puțin corectă modalitatea în care s-a procedat în acest caz. Mislișkaia consideră că nu se poate acționa în forță, iar Ministerul învățământului trebuia să-și lămurească, înainte de a acționa, toate aspectele problemei. Reprezentanta ucrainenilor a declarat că manifestațiile de protest din Piața Marii Adunări Naționale, organizate de opoziția parlamentară creștin-democrată, sunt inadmisibile. Alți lideri de opinie din comunitatea ucrainienilor au declarat că autoritățile ar fi trebuit să fie preocupate și de studierea limbii ucrainene pornind de la premiza că minoritatea ucraineană este mai numeroasă decât cea rusă și Republica Moldova este o vecinătate cu Ucraina. Ivan Ket, președintele Comunității bielorușilor din Republica Moldova, a declarat că ar fi fost mai eficientă o altă modalitate de introducere a limbii ruse în programele școlare, "pentru a evita acele disensiuni care au apărut în societate"., Anatol Rădiță, președintele Asociației etnoculturale a țiganilor din R.Moldova "Bahtalo Rrom" regretă că manifestațiile de protest nu mai au amploarea mișcării de renaștere națională din 1989 și condamnă suspendarea activității Partidului Popular Creștin Democrat, gest pe care îl consideră "o răfuială dictatorială". Cea mai numeroasă minoritate etnică din Republica Moldova este constituită din ucraineni, care potrivit rezultatelor ultimului recensământ, efectuat încă în perioada sovietică în 1989, reprezintă aproximativ 14 la sută din totalul locuitorilor. Aceștia sunt secondați de ruși, care dețin o pondere de 13 la sută. Pe lângă ucraineni și ruși în Republica Moldova mai trăiesc găgăuzi (3,5%), bulgari (2%), evrei (1,5%) și un șir reprezentantiv al altor etnii. (MP.) Minoritățile din Republica Moldova contesta modul în care s-a impus studiul limbii ruse