Renaşterea Bănăţeană, martie 2004 (Anul 16, nr. 4285-4311)

2004-03-01 / nr. 4285

Cuprins de un soi de panică, după câteva "ieșiri" zgomotoase - dar inutile - la adresa organismelor Uniunii Europene, premierul Năstase sa repezit și la propriii colaboratori. De două ori, într-un interval de câteva zile, a trasat sarcini miniștrilor săi în stilul șefului de birou - cu patru-cinci subalterni - supărat pe comoditatea acestora din timpul săptămânii. Pompierismele de genul "lucrați și noaptea sau în zilele de sărbătoare" Editorial ORICUM? nu sunt nici pe departe de natură să rezolve restanțe de luni sau săptămâni. Nu mai impresionează nici îndemnurile la muncă, adresate cu voce "prietenoasă" de brigadier de pe vremuri, alternate cu tonuri înalte de vechil. Sprayul de îndoielnic pragmatism al premierului nu poate nicidecum acoperi mirosul de rânced al lucrului făcut de mântuială, la suprafață. Aspectul și mai stătător al ultimelor declarații ... fremierului rezidă,în principal, din ideea că trebuie să se facă oricum, dar repede, or, este destul de limpede că tocmai acest "oricum" naște cele mai multe reproșuri. Această perpetuă grabă anapoda - sunt destui care-și mai pot aminti de cincinalul în patru ani și jumătate - nu are mari șanse să ne teleporteze în obsedanta Europă, ci, mai degrabă, să ne îndepărteze de ea. Dacă, în cele din urmă, vom fi acceptați să aderăm la Uniunea Europeană în 2007, această ipostază va fi rodul exclusiv al unui act politic, nicidecum rezultatul cosmetizărilor grăbite de-acum, care mai devreme sau mai târziu își vor arăta colții și ghearele. ADRIAN POP □BĂNĂȚEANĂ ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3 ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRÁGÁN ) NR. 4285 ♦ LUN11 MARTIE 2004 ♦ 20 PAGINI ♦ 6000 LEI MĂRȚIȘORUL îNtre îNTÂmplările ce dau vrajă vieții sunt și sărbătorile. Ne-au fost lăsate să facem din clipa de sinceritate izbândă și un loc de unde mereu să pornim și să ne reîntoarcem. Fiecare după geometria propriului sentiment. Iată, întâmpinăm un nou "Mărțișor", și oricât ar fi acest simbol de firav, el are darul să ne aducă, mereu mai aproape, de propriul gând. Cât ar fi omul de prins în apăsătorul cotidian, de presat de atâtea și atâtea ce vin ca un val, nu poate trece, oricum, prin ziua aceasta, mereu așezată sub semnul primenirii. Artizanii,întâlniți la tot pasul, au ofertă bogată. Ei știu cât valoarează gândul nemărturist. Mărțișorul mai are darul de a măsura vârsta fiecăruia, căci amin "Duș rece ""s pentru administrația] tiți-vă, bunăoară, de primul mărțișor oferit sau primit, apoi de toate celelalte câte au fost, și veți înțelege drumul pe care venim. Nu lăsați deo parte, dacă tot străbateți atâtea amintiri, povestea clipei. Din care nu poate lipsi o privire, o irepetabilă, parcă, îmbrățișare, declarația de dragoste ce pururi ne-nsoțește... DUMITRU OPRILOR întâlnirile recente cu oficialii europeni de la Bruxelles au fost ca un duș rece pentru administrația publică din România, deși semnalele primite din partea acestora nu au fost negative, a declarat premierul Adrian Năstase. "Sentimentul meu după discuțiile de la Bruxelles nu a fost de disperare, ci de optimism moderat, legat de faptul că cei de acolo ne vor înăuntra. Dacă noi nu vrem însă să trecem strada, ei nu ne vor împinge. Din păcate, descoperim că unele probleme, despre care credeam că le-am rezolvat, nu funcționează", a spus Năstase. Premierul a amintit că principala responsabilitate a autorităților române este de a se asigura că negocierile cu Uniunea Europeană nu vor eșua. (MP.) Campanie națională pentru securitate rutieră p. 2 Reorganizarea Guvernului se va realiza până la sfârșitul acestei săptămâni p. 3 Spovedanie la detectorul de minciuni p. 5 Dosare penale "pe bandă" P. 9 Explozie in stil antic P. 16 ■ Șefii de poliție din județele în care au fost înregistrate acte de violență împotriva jurnaliștilor vor fi demiși dacă nu vor rezolva, în termen de o săptămână, aceste cazuri, a afirmat premierul Adrian Năstase. "Nu vreau să existe nici o clipă sentimentul că există o complicitate între autorități și cei care se implică, eventual, în astfel de fapte. Putem avea diferențe de opinii, dar nu vom accepta niciodată argumentul cu bastonul", a spus Năstase. ■ Fostul ministru al Integrării europene, vicepreședintele PSD, Hildegard Puwak, a declarat că valul de tensiuni din jurul României, din ultima perioadă, este creat de euro-sceptici și euro-adverși. în opinia fostului ministru, declarațiile care nu aduc imagine favorabilă României sunt promovate de euro-sceptici, iar curentul euro-scepticilor încearcă și el să se manifeste într-un an electoral în Europa, așa cum și la noi sunt euro-sceptici, dacă nu chiar euro-adverși, văd integrarea numai ca un beneficiu". ■ Ministrul de interne al Ungariei, Lamperth Monika, se declară împotriva autonomiei Ținutului Secuiesc. Lamperth a declarat la Căpuș, județul Cluj, că nu poate fi de acord cu "abordări agresive", care nu constituie o soluție. ■ Cinci din cei șase marinari români de pe nava sub pavilion român Naphi Al Yemen s-au întors în țară, singurul marinar aflat încă în arestul Poliției din Aden urmând să fie eliberat în această săptămână. ■ Alianța Nord-Atlantică a confirmat data de 2 aprilie pentru aderarea oficială a șapte noi membri din rândurile țărilor foste comuniste, printre care și România. ■ Cea de-a treia operațiune de rotație a efectivelor și echipamentelor militare KFOR s-a încheiat la Constanța, ieri dimineață, când ultimii soldați americani au părăsit hotelul la care au fost cazați, îndreptându-se spre Germania și Kosovo. ■ Numărul taximetrelor din București va fi redus drastic,începând de astăzi când mai mult de jumătate din ele vor rămâne fără licență, a declarat, ieri, viceprimarul general al Capitalei Stelian Barna. La închiderea ediției