Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2004 (Anul 16, nr. 4521-4544)

2004-12-04 / nr. 4522

2 \ Renașterea bănățeană Revista de cultură "Columna 2000" (apărută în număr dublu, nr. 19-20 / iulie-decembrie 2004), propune un sumar bogat, într-o ediție specială dedicată sărbătoririi Sfântului Apostol Andrei, Zilei Naționale a României și împlinirii a cinci ani "Columna 2000" de la apariția revistei. Prof. univ. dr. loan Aurel Pop, membru corespondent al Academiei Române mărturisește "Un gând în zi de sărbătoare", iar preotul Zaharia Pereș, consilier cultural al Mitropoliei Banatului, vorbește de "Sfântul Apostol Andrei, ocrotitorul românilor, P.S.S. Lucian Lugojanu, episcop vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, scrie de "Casian Romanul. Despre întristare", iar inspectorul școlar general Avram Florea este prezent cu articolul "Românii bănățeni în memorialul lui Johann Kaspar Steube". în ciclul "Din larga românitate", Otilia Avrămuț și Tiberiu Ciobanu aduc în atenție "Trei aniversări semnificative: prof. univ. dr. Gligor Popi, prof. Gheorghe Lifa, poetul și publicistul Vasile Barbu. Publicația este editată de Filiala Timiș a Asociației Naționale Cultul Eroilor, Despărțământul Ioachim Miloia Timișoara al Astrei, Societatea Culturală "Patrimoniu" Timișoara și Liceul Teoretic "Vlad Țepeș" Timișoara. SORIN PRECUP Premii Premiile "Pro Cultura Timisiensis" vor fi decernate, săptămâna viitoare, în 8 decembrie, ora 15, în sala mare a Palatului Administrativ. Anul acesta, vor primi această distincție Daniel Petrescu, actor la Teatrul Național Timișoara, Ioan Fernbach, violonist și director al Filarmonicii "Banatul", Constantin Flondor, artist plastic, Ildikó Jarcsek-Zamfirescu, actriță la Teatrul German de Stat, Aura Twarowska, solistă la Opera Română Timișoara, Erika Scharf, scriitor și traducător, Doru Maniu, actor la Teatrul pentru Copii și Tineri "Merlin", Matray László, actor și regizor la Teatrul Maghiar de Stat "Csiky Gergely", Viorel Marineasa, scriitor, și Ioan Odrobot, violonist și folclorist. SORIN PRECUP Actualitate sâmbătă, 4 decembrie 2004 O familie mulțumită de "R.K." "Nu am câștigat în viața mea altceva decât salariul și când am auzit că voi primi un televizor color am crezut că cineva se ține de șotii", ne-a spus domnul Vasile Rada, un nou fericit posesor al unui televizor color, extras din urna concursului: " Abonează-te și vezi color!", o campanie realizată de "R.b.". Domnul Rada, fost militar, este atent la detalii și, spune, de aceea citește "Renașterea bănățeană", fiindcă aici află tot ce îl interesează. Citește în special articolele de politică, fiindcă dumnealui consideră că acestea sunt sintetice și reușesc să ofere o imagine a ceea ce se întâmplă în țară, nu ca alte produse mediatice de gen "care te năucesc, neștiind ce să mai crezi". Dezleagă, cu multă plăcere, și cuvintele încrucișate, dar este preocupat și de sport și de cultură, lecturând mai ales "Paralela 45". "Cocititor" este soția sa, Maria-Lidia, căreia îi place tot ziarul, în concluzie, o familie mulțumită de "R.b.". SORIN PRECUP Foto ILIE SÎRBU Hramul Sfântului Ierarh Nicolae Luni, chiar la mijlocul Postului Crăciunului, bisericile creștine celebrează hramul praznicului Sfântului Ierarh Nicolae. Prin purtarea de grijă și cu arhiereasca binecuvântare a înalt Prea Sfinției Sale dr. Nicolae Corneanu, arhiepiscopul Timișoarei și mitropolit al Banatului, este îngăduită dezlegarea la pește din Postul Nașterii Domnului Iisus Hristos doar pentru celebrarea acestei zile a praznicului. Parohiile și bisericile din satele Bencecu de Sus, Buzad, Cemeteaz, Folea, Stanciova și Seceani, cuprinse în Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Timișoarei, vor sărbători praznicul și hramul Sfântului Ierarh Nicolae. Potrivit tradițiilor și obiceiurilor credințelor populare timișene,în aceste comunități ortodoxe se vor organiza manifestări religioase și culturale dedicate Sfântului Nicolae, în Episcopia Ortodoxă Română a Caransebeșului și Mehadiei, din județul Caraș-Severin, hramul Sfântului Ierarh Nicolae va fi serbat în parohiile rurale și urbane din Globu Craiova, Mehadia, Verendini și Bocșa Montană. La casele naționale și căminele culturale din toate aceste localități, se vor desfășura interesante programe culturale și artistice, marea horă a rugii, jocuri populare și frumoasele baluri tradiționale de Moș Nicolae. PETRU N. DOLÂNGĂ Dezbatere privind educația La Lugoj -mammm Teatrul Municipal „Traian Grozăvescu" din Lugoj găzduiește, astăzi, de la ora 10, o dezbatere intitulată „Educația între tradiție și modernitate, în contextul integrării europene", organizată de Clubul „Pro-Arte" al Casei de Cultură a municipiului, în colaborare cu Inspectoratul Școlar al Județului Timiș. Ca parte a ciclului „Tradiția-o povară?", dezbaterea va cuprinde subiecte precum: „Educația, între realizări și perspective", „Statutul de elev și statutul de profesor", „Considerații despre învățământul actual", „Educație și cultură - beneficiu net", „Tradiția - beneficiu exotic?", „învățământ, cercetare la răspântia marilor mize", „Eficiență și eficacitate în strategiile naționale și europene de supraveghere și control a sistemului educațional" etc. Alături de cadre didactice și oameni de cultură lugojeni, vor susține comunicări și următorii invitați: prof. univ. dr. Corneliu Zeană, președintele Asociației Europene a Cadrelor Didactice pentru Europa de Est, prof. Mariea Ștefan, inspector general adjunct în cadrul I.Ș.J. Timiș, prof. univ. Adrian Dinu Rachieru și prof. univ. dr. loan Viorel Boldureanu. N. LAIEȚIU "Salonul Anual de Artă - 2004" Filiala din Timișoara a Uniunii Artiștilor Plastici din România organizează, mâine, de la ora 11, în sălile Secției de artă a Muzeului Banatului, vernisajul "Salonului Anual de Artă - 2004". La ediția din acest an, sunt prezenți 130 de artiști plastici profesioniști din Timișoara, Reșița, Lugoj, Drobeta Turnu-Severin și Arad, iar ca invitați de onoare sunt patru artiști din Szeged (Ungaria), doi din Novi Sad (Serbia și Muntenegru) și unul din Viena (Austria). Curatorul salonului este pictorul Petru Galiș, vicepreședinte al Filialei din Timișoara a U.A.P.. Juriul de specialitate a fost prezidat de sculptorul Peter Jecza. Prezentarea va fi făcută de criticul și istoricul de artă Ioan Iován. Salonul va rămâne deschis până în 10 ianuarie 2005. SORIN PRECUP "Iosif Velceanu" Festival de muzică corală religioasă La Catedrala Ortodoxă "Sfântul Ioan Botezătorul" din Reșița se va desfășura, mâine, cea de-a XX-a ediție a Festivalului de muzică corală religioasă, "Iosif Velceanu". La manifestare și-au anunțat participarea: corul Seminarului Teologic "Ion Popasu" și corul "Gheorghe Dobrean" al Catedralei Ortodoxe, ambele din Caransebeș, cvartetul "Narcisa" al Casei de cultură "George Suru" din municipiul de pe Timiș și Sebeș, corurile bisericilor ortodoxe din Oravița Montană și din Petroșnița, corul "Lira" al Casei de Cultură din Lipova, corul "Armonia" al Liceului de Arte și corul Liceului Baptist, ambele din Reșița, corala feminină "Lia Ponoran", a Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale La Timișoara, se desfășoară Seminarul franco-european prin Convenția Europeană asupra Lupturilor Omului. Evenimentul este organizat de Baroul de Avocați Ti- Avocații iau lecții mii, în colaborare cu organizația similară din Montpeilier (Franța), între cele două structuri fiind stabilită o colaborare, încă din urmă cu 13 ani. Iată câteva dintre aspectele abordate: supremația Convenției Europene a Drepturilor Omului asupra legislației naționale; evoluția jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului-situația Romi dreptul penitenciar român și Convenția Europeană a Drepturilor Omului; orice persoană are dreptul la liberă exprimare etc. (S.F.) Caraș-Severin, cor al Catedralei Ortodoxe "Sfântul Ioan Botezătorul" din Reșița. Manifestarea este organizată de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Caraș-Severin, cu sprijinul Protopopiatului din Reșița, a Consiliului Județean Caraș-Severin și al Direcției Județene pentru Cultură, Culte si Patrimoniu Cultural Național. (E.S.L.) Lumea copiilor Ieri, la Casa Tineretului, s-a deschis prima expoziție cu vânzare destinată copiilor din vestul țării. Expun 25 de firme din mai multe orașe ale României. Sunt prezentate în standuri jucării ,jocuri, cărți, reviste, mobilier și decorațiuni pentru camera copilului, articole pentru nou-nascuți, gravide și mame, îmbrăcăminte și încălțăminte, produse paramedicale,pentru igienă și sănătate, alimente. De asemenea, sunt prezente firme cu servicii specializate pentru botezuri, aniversări și grădinițe. Expotim Timișoara a colaborat la realizarea acestei expoziții cu Palatul Copiilor, Centrul Județean pentru Asistența Psihopedagogică Timiș și Direcția pentru Protecția și Drepturile Copiilor Timiș. Pe parcursul celor trei zile de desfășurare (3-5 decembrie) în cadrul expoziției sunt programate evenimente speciale (momente de dans și teatru pentru copii, seminarii destinate părinților și programe de divertisment). Nu vor lipsi nici Moș Nicolae, dulciurile și tombola cu premii surpriză. Expoziția este deschisă între orele 10 - 19. MARCEL SĂMÂNȚĂ Foto ILIE SÎRBU