Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2005 (Anul 17, nr. 4545-4569)

2005-01-03 / nr. 4545

Fenomenul valurilor seismice uriașe i-a găsit nepregătiți, în primul rând, pe specialiști, care n-au putut folosi la timp informațiile sistemelor de sateliți, alte dotări sofisticate, cu care omenirea se mândrește atât de mult. Dezastrul provocat pe coastele Oceanului Indian a întrecut orice închipuire și a scos la iveală enorme carențe din activitatea ONU, precum și mobilitatea și viteza de reacție foarte scăzute ale guvernelor. Este greu de înțeles cum s-au putut produce atâtea bâlbâieli la nivelul unor conduceri de țări, cu mari resurse, până s-a urnit greoaia mașinărie de distribuire a ajutoarelor. Secretarul general al ONU, Kofi Anan, de exemplu, se afla în vacanță la vremea Editorial valurile uriașe nu spală obrazul producerii catastrofei. A ajuns la sediul ONU abia după trei zile, urmările devastatoare ale valurilor fiind, probabil, extrem minimalizate în prima fază. La șase zile după tragicul eveniment, foarte multe regiuni afectate nu primiseră nici un ajutor, nici măcar apă. Numărul morților, dispăruților crește cu fiecare ceas. Probabil, după cum susțin oficialii, totalizarea datelor va dura încă multe săptămâni. Turiștii europeni răniți, traumatizați au început să ajungă în număr tot mai mare acasă. Au rămas,însă, în multe locuri, oameni care au scăpat cu viață, fără răni majore, care dau o mână de ajutor localnicilor. Gestul extraordinar al acestora va spăla poate rușinea de pe "firmele" ofi Iilor internaționali și naționali, care au stat într-o nepermis de lungă expectativă până au înțeles cu adevărat ce s-a petrecut și ce au de făcut. Asemenea catastrofe naturale se pot petrece oriunde și oricând. Nimeni nu are nici cea mai mică garanție că ar fi ferit de asemenea tragedii. Cu toate acestea, în puține locuri există preocupări într-adevăr serioase pentru intervenții eficiente de ajutor. Discuțiile survenite pe parcursul acestor zile privind zgârcenia unor țări bogate a mai scos la suprafață și enorma discrepanță dintre vorbe și fapte, singurii care au trecut acest examen de normalitate fiind japonezii, care donează a treia parte din totalul ajutoarelor anunțate până în prezent. ADRIAN POP Ieșire... neconvențională în larg Primul român născut în 2005 este timișorean! Primul român născut în 2005, este timișorean. Deian Vasile Doroș a venit pe lume la doar câteva secunde după ora 0. Medicii din cadrul Maternității Bega spun că micuțul s-a născut pe cale naturală. Pentru părinții nou-născutului, precum și pentru cadrele medicale de gardă, din noaptea de Revelion, Deian Vasile a fost cea mai mare bucurie. Mama copilului va mai rămâne câteva zile în spital, sub observație medicală, apoi va putea prezenta familiei primul cetățean român născut în 2005. Deian Vasile își va serba, în 1 ianuarie, atât ziua de naștere cât și cea a numelui. ANCA TOMA Anul Nou, "sărbătorit" pe Bega TBC-ul, o alertă permanentă Efectele dezastrului din Asia