Renaşterea Bănăţeană, februarie 2005 (Anul 17, nr. 4571-4593)

2005-02-02 / nr. 4571

GIB AN AȚE AN A Director onorific prof. dr. Josif Constantin Drágán Nr. 4571 - miercuri 2 februarie 2005 -16 pagini - 6000 lei Nu trece zi fără să iasă în față un subiect anume, o ciorovăială, gata-gata să devină un scandal de proporții. Dacă inventariem doar câteva din "bombele" săptămânii trecute, demonstrația noastră în favoarea acestui apetit al nostru (ca și gazetari, dar în același timp consumatori de știri) e ca și făcută. Printre "senzațiile tari" aduse în prim-plan, vânătoarea de la Bale, cu 185 de victime în rândul mistreților, din care 23 ale fostului premier, actualul președinte al Camerei Deputaților, este pe departe scandalul săptămânii. Pe tema vânătorii cu invitați din lumea bună a afacerilor și politicii, organizate de Țiriac, s-au golit pixuri și s-au consumat sute de minute de emisie tv. în fond, știrea nu ar fi trebuit să fie nimic mai mult decât consemnarea unei întâmplări la rubrica mondenă. O altă "bombă" a fost ascultarea tditorial Tentația scandalului telefoanelor unor agenții de presă de către un serviciu secret. Ca și vânătoarea, interceptările, pe care, de 15 ani, serviciile secrete autohtone, le fac unui gazetar ar altuia, unei redacții sau alteia, nu e decât o banală știre în legătura cu munca extrem de "vigilentă și eficientă" pe care aceste servicii o desfășoară pentru siguranța noastră națională. Ce scandal poate fi în aceasta, dacă, în toți acești ani, puținii ziariști neînregimentați și-au desfășurat activitatea "în siguranță deplină", adică având "codiță"? Sunt sigur... nici unul. E greu de crezut că lucrătorii respectivelor servicii se mai pot ocupa și de altceva decât de presă, după atâta exercițiu. Dar nu vă faceți griji, redacțiile sunt infiltrate și în interior (a se vedea schema radioului), încât ascultarea din exterior nici nu mai e necesară. Fiindcă suntem la "bombe" (vechi, de când e democrația noastră fragilă și...originală), săpâna aceasta începe cu un nou scandal al algoritmului politic. Ieri, am văzut un tabel național cu proporțiile în care revin funcțiile județene coaliței guvernamentale (exemplu, Timiș - 79,80% DA, respectiv, 42,30% PNL, 37,50% PD, și 09,20% PUR, 11,00% UDMR). Ce scandal mai e și acesta? PSD-ul n-a "ras" toți șefii de la instituțiile deconcentrate din teritoriu? E chiar o urmare, banală, a alegerilor. Vrea cineva ca înlocuirile să se facă fără nici un principiu? Dacă de principiul competenței e prematur să se vorbească, atunci cu ce e mai rău principiul algoritmului politic decât cel al clientelismului politic? Cred că, mai degrabă, asistăm la evoluții "normale" ale lucrurilor, decât la "scandaluri", în România prea încet se întâmplă schimbări semnificative, iar atunci când suntem pe punctul să le consemnăm, vedem în ele doar "riscuri și vulnerabilități"... ______________________MARCEL SĂMÂNȚĂ Ultima moară pe apă Unii curățau trotuarul, alții suduiau... primarul Londra, pentru noi, este încă în ceață... Președintele Traian Băsescu a declarat că românii vor putea spera că vor fi priviți cu încredere și că Marea Britanie va renunța la regimul vizelor, atunci când autoritățile române vor reuși să pună sub control frontierele. Traian Băsescu a precizat că poziția premierului britanic Tony Blair în această problemă a fost "mult mai pozitivă" decât a sa, care a fost determinată de faptul că, în general, emigrează infractori. Șeful statului a apreciat că ar fi inexplicabil cum ajung imigranții români ilegali în Marea Britanie, dacă Poliția de Frontieră Română și-ar face treaba. Președintele a precizat că, la Londra, acționează o bandă formată din români care vizează în primul rând cetățeni români, în general imigranți, iar aceștia nu reclamă la poliție ce li se întâmplă, de teamă să nu fie trimiși în țară. Băsescu a mai spus că autoritățile române au solicitat celor britanice să intervină împotriva acestei bande. (M.F.) VREMEA, MAINE Timișoara -9/3 ° C- parțial noros Arad -8/2 ° C- noros CURSUL VALUTAR Ü 37.519 lei 1128.7931 "Cei care merg fără Putin" Mutu, prezentat la Juventus