Renaşterea Bănăţeană, iunie 2005 (Anul 17, nr. 4672-4697)

2005-06-11 / nr. 4681

BANATEANA Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Dragan Nr. 4681 - sâmbătă, 11 iunie 2005 - 20 pagini - 6000 lei (60 bani) Pentru elevii claselor a VIII-a, ieri, a sunat ultimul clopoțel. Urmează primul examen din viața lor numit "teste naționale", fără de care elevul de gimnaziu nu poate promova într-o formă superioară de pregătire. Trecerea în clasa a IX-a se bazează pe două criterii: media la testele naționale cu o pondere de 50 la sută și media de absolvire a claselor V-VIII, cu aceeași valoare. Se mai adaugă probele de aptitudini sau de verificare a cunoștințelor de limbă modernă în cazul admiterii la liceele vocaționale sau la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv. Așadar, un examen complex ce trebuie privit cu toată seriozitatea, atât din partea candidaților, dar mai ales a organizatorilor întrucât el se derulează într-un interval de timp limitat,  litorial Fondul de protocol pe parcursul a doar șase zile. De regulă, în preajma unor astfel de examene intră în funcțiune, ad-hoc sau la îndemnul unor cadre didactice, grupurile de părinți "specializate" în pregătirea tradiționalelor cheie pentru protocol, care nu înseamnă, cum ar fi firesc de altfel, o cafea sau o apă minerală, ci mâncăruri alese, băuturi fine, țigări rafinate, petreceri la restaurant și pachete substanțiale la purtători (a se citi membri ai comisiei). Practica nu este nouă, mai degrabă veche. Și înainte de '89 era în vogă, și acum. Diferența este că,în prezent, se vehiculează, la unele școli, sume fabuloase de bani, pe care unii părinți nu au cum să le onoreze. Nu este nouă nici amenințarea ministrului de resort, care, an de an, a închis, cu bună știință, ochii în fața unor astfel de situații neortodoxe. Se pare că,în acest an, înjositoarei tradiții i s-a pus gând rău. Ministerul Educației și Cererii este pornit ca nicicând să nu mai tolereze cel de practică balcanică, sens în care a atenționat, în două rânduri, conducerile școlilor, amenințândule cu destituiri și retragerea dreptului unității de învățământ de a organiza examene. Dacă ministrul Miclea va izbuti să elimine cu adevărat fondul de protocol merită toate felicitările. Ceea ce este greu de crezut că se va întâmpla de azi pe mâine. Dar, mai are o bătălie importantă de dat: "fondul clasei"! De ce elevii sau părinții, din buzunare sau firmele proprii, trebuie să suporte repararea băncilor, zugrăvirea clasei, înlocuirea perdelelor sau a tablei de scris? Fondul clasei are fix aceeași dimensiune imorală ca și fondul de protocol. Nu este nici mai sus, nici mai jos. Amândouă aduc aceleași deservicii școlii românești. IOAN DAVID Potopul din iunie, în cifre V învățământul va primi mai mulți bani învățământul va primi în 2006 un procent mai mare din Produsul Intern Brut, a declarat, ieri, la Alba Iulia, ministrul educației și cercetării Mircea Miclea. Miclea a declarat că Guvernul intenționează să aloce pentru anul viitor un procent între 5 și 5,5% din PIB pentru finanțarea învățământului. "Vor fi mai mulți bani pentru învățământ. Și în acest an am suplimentat cu 1.300 de miliarde de lei pentru programe de cercetare de excelență. E adevărat că sunt resurse date după performanță. De asemenea, încercăm să punem la punct pentru anul viitor o schemă de finanțare de genul: atragi un leu din mediul economic primești un leu de la buget", a spus Miclea. Ministrul a mai adăugat că noua schemă de finanțare se va adresa institituțiilor universitare și are ca scop încurajarea acestora de a se centra spre mediul economic. (M.F.) VREMEA: MAINE CURSUL VALUTAR 36.138 lei 3,61 lei 29,551 lei 2,95 lei Timișoara 10/19?C- ploaie 8/18 ° C- ploaie Arad 9/18 ° C - ploaie 8/19 ° C - ploaie Consecințele unui start ratat România, avertizată de Comisia Europeană Alertă în Australia