Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2005 (Anul 17, nr. 4777-4802)

2005-10-01 / nr. 4777

□BĂNĂȚEANĂ Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Drăgan Nr. 4777 - sâmbătă, 1 octombrie 2005 - 20 pagini - 60 bani (6000 lei) Luni, amfiteatrele facultăților vor fi, din nou, pline de viață, începe un nou an de studiu pentru învățământul universitar. Debutul lui va fi unul aparte, susținut de aplicarea, în premieră, a principiilor Declarației de la Bologna. Astfel, structura învățământului superior românesc se va baza, începând din acest an universitar, pe formula 3+2+3, ceea ce însemnă trei ani de licență,doi masterat și trei de doctorat. Așadar, s-a împlinit un deziderat structural: școala românească superioară este, începând din acest an, integrată complet învățământului universitar european, ceea ce trebuie să recunoaștem, este o izbândă. Dacă în acest plan se poate vorbi de o anumită împlinire, departe de adevăr sunt cantonate celelalte componente ale învățământului universitar, mă refer, cu pre editorial Gaudeamus Igitur... cădere, la cele care susțin performanța. Și în acest an universitar, problemele învățământului superior românesc rămân aceleași. Bunăoară, se mențin,în continuare, lipsa locurilor de cazare în cămine, dar cel mai grav este faptul că, la unele universități, obținerea lui se face pe bază de... evroi. Apoi, lipsa spațiilor de desfășurare a cursurilor, a seminarilor și lucrărilor practice. Din dorința de a face cât mai mulți bani, cu precădere universitățile de stat "greblează" toate "galurile" învățământului preuniversitar, transferându-le în "plus-variante" la capitolul "admiși cu taxă". Este antiprofesie, antipedagogie, dacă vreți de domeniul absurdului, susținerea seminariilor în grupe toate de studenți. Și aici, este bâlba bâlbâită de mai na ani a ministerului de resort, care nu are puterea (sau nu vrea) să pună punct unei astfel de practici. Dacă învățământul este de stat, atunci să fie integral subvenționat, evident în funcție de locurile disponibile, raportate la spații și numărul de cadre didactice, nicidecum transformat în "gospodărie anexă". Primul pas spre o nouă calitate în învățământul universitar s-a făcut, așadar, prin implementarea noii structuri europene. Acesta, însă, nu poate rezolva, în continuare, nici baza materială, nici problemele de finanțare, nici salarizarea cadrelor didactice și nici profesionalismul celui de la catedră. Este treaba Legislativului să adopte legi pertinente și a Executivului să le aplice corect și urgent. Altminteri, pasul înainte de care vorbeam la început se va amplifica în sens opus... IOAN DAVID Băsescu susține că PSD obstrucționează integrarea României în Uniunea Europeană Un nou an academic La Universitatea Europeană Drăgan în Aula magna a Universității Europene Drăgan din Lugoj, luni, 3 octombrie, de la ora 11, va avea loc solemnitatea deschiderii anului de învățământ academic 2005- 2006. Alături de studenți și părinții acestora, la festivitatea inaugurării noului an universitar vor mai lua parte toți membrii corpului profesoral al instituției, în frunte cu prof. univ. dr. Nicu Trandafir, rectorul UED Lugoj, conf. univ. dr. Alexandru Crișan, decanul Facultății de Drept, conf. univ. dr. Dănuț Rada, decanul Facultății de Științe Economice, precum și reprezentanții Fundației Europene Drăgan: doamna Vali Stoica și domnul Liviu Tudor Samuilă, consilier al FED București, respectiv, director al FED Lugoj. De asemenea, la acestă adevărată sărbătoare a studenților lugojeni, au mai fost invitați să participe reprezentanți ai: prefecturii, consiliului județean, Direcției Generale a Finanțelor Publice Timiș, Oficiului Teritorial pentru IMM-uri și Cooperație Timișoara, directori de licee, bănci, manageri de firme și șefi de instituții din Lugoj. N. LAIETIU Dotări performante VREMEA, MAIIE Timișoara 7/18 ° C— noros Lugoj 13/20^- însorit Arad 8/18 ° C— noros Reșița 8/20 ° C- averse CURSUL VALUTAR 3,55 lei = 2,95 lei Liberi să colinde Bosnia... Triplu atentat în Irak