Renaşterea Bănăţeană, februarie 2006 (Anul 18, nr. 4877-4900)

2006-02-01 / nr. 4877

CIBANAȚEANA Director onorific prof, dr. Josif Constantin Drágán Nr. 4877 - miercuri, 1 februarie 2006 - 16 pagini - 60 bani (6000 lei) Câți doctori, adică oameni din sistem, s-au perindat pe la conducerea Ministerului Sănătății, de la introducerea asigurărilor sociale de sănătate, nici unul nu a schimbat nimic, în sensul deblocării lui. Oare de ce? Multe lucruri nu țineau de veșnica subfinanțare. Acum, un economist liberal se află în fruntea acestui minister (al neputinței maxime de ani buni încoace) și vine cu un pachet de 17 legi, care vor reforma sistemul din temelie. Cu câteva din măsurile ministrului, ca pacienți (nu ca directori de spitale demiși, foști miniștri "ai bătutului pasului pe loc la Sănătate" ori politicieni din Opoziție), nu avem de ce să nu fim de acord: eliminarea cumulului de funcții, stabilirea situațiilor de incompatibilitate și a conflictului de interese, introducerea Editorial Sănătate...bună a managementului sanitar și separarea actului medical de cel administrativ. Nu putem să nu salutăm investițiile anunțate, construirea sau reabilitarea a opt spitale regionale de urgență, a 35 de spitale județene de urgență, investițiile în dotări la serviciile de ambulanță și SMURD. Problema lui Nicolăescu nu pare a fi însă poziția irecondabilă față de minister, pe care se situează Colegiul Medicilor din România, căruia îi dau o mână de ajutor colegii germani, nici victoria în justiția PSD a lui Sorin Oprescu, care se dorește, la nesfârșit, director peste patru spitale, senator, fruntaș de partid, cadru didactic și chirurg de renume,în același timp. Marea problemă a reformei din Sănătate rămân însă taxele suplimentare pe care beneficiarii reformei, pacienții, trebuie să le scoată din buzunar. Aici, Nicolăescu și Alianța DA dau un examen de mare risc. Povara fiscală (generalizarea contribuției de 6,5 la sută din veniturile obținute din profesii liberale, drepturi de autor, pensii etc.), copiata introdusă pentru enți la accesarea serviciilor medicale, în condițiile in care, și astăzi, nimic nu se poate obține fără binecunoscuta șpagă, îi vor costa cu siguranță electoral, pe promotorii reformei. A doua mare problemă este cea a medicamentelor și sistemului de achiziție a acestora. Cât și până unde va putea reforma să lovească în grupurile de interese economice, mult prea puternice, din jurul asigurării medicamentelor și materialelor sanitare, pentru a aduce prețurile la niveluri rezonabile? Iar dacă nu se va îmbunătăți imediat și vizibil calitatea actului medical în urma acestor eforturi financiare importante la care este supusă populația, premisa unei mai bune sănătăți pentru toți se va transforma într-un lamentabil eșec politic. De aceea, atentie liberali, la salutul (peiorativ) "Sănătate bună!". MARCEL SĂMÂNȚĂ La Centrul de Sănătate Buziaș Doctorii fac de gardă din vârful patului în frunte cu directoarea, care încasează bani de pe bolnavii fictivi Conducerea PD a aprobat fuziunea cu PNL Partidul Democrat se pronunță în favoarea fuziunii cu PNL și propune un calendar de realizare a acesteia care să se finalizeze printr-un congres în data de 15 iulie, iar noua formațiune să fie de centru-dreapta și să se afilieze la PPE. Decizia a fost luată în unanimitate de Biroul Permanent Național al PD în ședința de ieri, a anunțat președintele PD, Emil Boc. In opinia democraților, fuziunea trebuie să pornească de la principiul parității de unul la unu între PD și PNL. De asemenea, PD consideră că denumirea formațiunii rezultate în urma fuziunii va trebui să conțină în mod obligatoriu titulaturile celor două partide. Boc a spus că noul partid s-ar putea numi, spre exemplu, Partidul Dreptate și Adevăr (PNL-PD). Președintele PD a precizat că după ședința BPN al partidului l-a sunat pe liderul PNL Călin Popescu Tăriceanu, pentru a-l informa în legătură cu aceste decizii. (M.F.) "Județeană de partide" Hănescu, milionar în dolari Coliziune pe Canalul Mânecii